AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:22 #1 Skrevet fredag kl. 17:22 Hei! Jeg har et familiemedlem som sliter skikkelig psykisk. Vi tror at det er i forbindelse med overgangsalder, og hun har fått "hormonplaster", men ikke særlig mer oppfølging enn det. Situasjonen er blitt verre siden dette startet for ca. 1 år siden og jeg begynner å bli nervøs for at hun kan skade seg selv eller andre. Vedkommende snakker OK norsk, men ikke flytende. Jeg gjetter at hun ligger rundt A2-B1 i nivå. Vedkommende har norsk, mannlig fastlege som kanskje ikke forstår både den kulturelle delen av dette, men som også kanskje ikke klarer å kommunisere helt forståelig om dette temaet. Foreløpig har jeg ikke lyktes med å finne en fastlege som snakker thai, og jeg er svært skeptisk til om Livskrisehjelpen ville hjulpet noe særlig. Alternativet er at hun drar til Thailand for å søke hjelp, men jeg merker at jeg vil helst ha hun i nærheten. Hun har vært en del av familien i 21 år. Så, situasjonen er at jeg har et familiemedlem som er 51 år og som utagerer og knuser ting, hovedsakelig fordi hun er lei seg, men også fordi hun begynner å bli paranoid for at vi skal forlate henne eller sende hun tilbake til Thailand. Dette har aldri vært en utfordring før november i fjor, og det blir ikke bedre. Er det noen som vet om en fastlege eller ressurser innenfor helse i Bergensområdet, som snakker thai? Alle råd taes i mot med takk. Anonymkode: 9691b...089 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #2 Skrevet fredag kl. 17:34 Har hun ikke krav på tolk om språket er et problem? Anonymkode: 3b48a...38a 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #3 Skrevet fredag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg har et familiemedlem som sliter skikkelig psykisk. Vi tror at det er i forbindelse med overgangsalder, og hun har fått "hormonplaster", men ikke særlig mer oppfølging enn det. Situasjonen er blitt verre siden dette startet for ca. 1 år siden og jeg begynner å bli nervøs for at hun kan skade seg selv eller andre. Vedkommende snakker OK norsk, men ikke flytende. Jeg gjetter at hun ligger rundt A2-B1 i nivå. Vedkommende har norsk, mannlig fastlege som kanskje ikke forstår både den kulturelle delen av dette, men som også kanskje ikke klarer å kommunisere helt forståelig om dette temaet. Foreløpig har jeg ikke lyktes med å finne en fastlege som snakker thai, og jeg er svært skeptisk til om Livskrisehjelpen ville hjulpet noe særlig. Alternativet er at hun drar til Thailand for å søke hjelp, men jeg merker at jeg vil helst ha hun i nærheten. Hun har vært en del av familien i 21 år. Så, situasjonen er at jeg har et familiemedlem som er 51 år og som utagerer og knuser ting, hovedsakelig fordi hun er lei seg, men også fordi hun begynner å bli paranoid for at vi skal forlate henne eller sende hun tilbake til Thailand. Dette har aldri vært en utfordring før november i fjor, og det blir ikke bedre. Er det noen som vet om en fastlege eller ressurser innenfor helse i Bergensområdet, som snakker thai? Alle råd taes i mot med takk. Anonymkode: 9691b...089 Det høres ut som vanskelig situasjon. Har du/dere vurdert å finne en helprivat psykolog som behersker thai? Det må da være online-terapi. Eller hva med psykolog online som holder til i Thailand? det er sikkert mye biligere enn i Norge. Anonymkode: b3b8d...6ad
Heffalumsk Skrevet fredag kl. 17:42 #4 Skrevet fredag kl. 17:42 Hei #Anonym1!: Jo, hun har krav på tolk, og det benyttes under timene med fastlegen, men det er ikke helt det samme som å snakke samme språk. Selv bruker jeg tolk i arbeidet mitt, og jeg vet jo at samtalene blir veldig anderledes i forhold til hvordan jeg prater på norsk. Det er mye kontekst som forsvinner, og det er lite rom for å være personlig når man har en tredjeperson som skal oversette. Det er også mye kulturell kontekts som går tapt, og jeg tror noen av utfordringene hennes handler om familie/kultur/ære. Hei #Anonym2: Det var slettes ikke en dårlig idè. Det skal jeg undersøke. Det må jo finnes online psykolog i Thailand. Takk for tipset! 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:10 #5 Skrevet fredag kl. 22:10 Snakker du eller andre familiemedlemmer thai? Da kan dere kanskje være med til legen. Dere får da formidlet hvor dårlig hun er og bidra med kommunikasjon mellom henne og legen. Man skal i utgangspunktet ikke bruke familiemedlemmer som tolk, men høres ut som at en fremmed tolk ikke har funket. Anonymkode: a8fe5...8f4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:21 #6 Skrevet lørdag kl. 07:21 Hun burde jo bytte lege, kanskje til en kvinnelig en? Anonymkode: d13a9...072
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:06 #7 Skrevet lørdag kl. 09:06 Hva med å sjekke i facebook-grupper for thai i Norge? Eller om det finnes noen organisasjoner for thai? Anonymkode: 7c310...e62 2
veronica<3 Skrevet lørdag kl. 21:13 #8 Skrevet lørdag kl. 21:13 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:12 #9 Skrevet lørdag kl. 23:12 Jeg håper dere får tak i en tolk. Kanskje høre med en thai restaurant om de kjenner til noen, eller høre med biblioteket? Anonymkode: 5585c...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå