AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Mottar delvis uførepensjon. Nå har jeg fått det sentrale lønnsoppgjøret oppå lønna og fikk følgende beskjed fra pensjonsselskapet: du tjener for mye og har overskredet beløpsgrensen for uførepensjonen med kr. 836, -. Du må derfor betale tilbake all pensjon du har mottatt hittil i 2025, den nette sum av kr. 69 993,- Helt fortvilet. Jeg har akkurat nok til husleie, strøm, diverse og mat. Nå har jeg ikke nok til mat. Skal forsørge meg selv og 2 tenåringer og bor i en leilighet på 36 kvm. Ikke noe luksusliv akkurat. Enten må jeg ned i stilling eller kutte ut uførepensjon. Jeg er ikke frisk nok til det dessverre. Det er en grunn for at jeg er ufør. Systemet helt kørka. Vil ikke staten Norge ha folk i arbeid ? Er det ikke godt nok at jeg jobber det jeg klarer ? Må gå ned i stilling for å overleve økonomisk ? Ja,ja jeg visste at jeg mest sannsynlig ville få sentralt lønnsoppgjør i 2025 og at jeg burde visst hvor mye allerede i januar (er synsk) når jeg sendte inn lønnsopplysninger. Men jeg tok litt i for å ikke havne i denne situasjonen og kunne jo heller ikke vite at det ble noen få kroner over. Måtte bare lufte dette litt. Finner nok en løsning, men er fortvilende akkurat nå. Viss du er negativ til uføre, trenger du ikke å kommentere, takk. Anonymkode: 5e6da...2ad 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Synes dette høres rart ut. Har selv hatt en liten uførepensjon fra pensjonskassen i 10 år og aldri hatt problemer i forbindelse med økt lønn pga lønnsoppgjør. Selv ikke de veldig få gangene jeg har jobbet noen ekstra timer har det vært et problem. Du får ringe de og be de forklarer deg årsaken nærmere. Vet at uføre fra Nav er ganske strengt og at de raskt kutter og ber om tilbakebetaling dersom man tjener for mye. Men er enig i at systemet er rart. Ikke kan man få AAP med mindre man er 50% syk ved maksdato for sykepenger- vipps blir mange som kun var 30% sykmeldt mer syk før maksdato slik de kan sikre seg AAP (fullt forstålig, men det er jo tap av arbeidsevne og penger for AS Norge). Selv er jeg for frisk til å få noen ytelse fra Nav, men for syk til å jobbe fullt- har tapt mye inntekt på å ikke kunne systemet da jeg var syk. Om jeg hadde vist det jeg vet nå hadde jeg aldri stått på for å klarer komme så mye tilbake i jobb som jeg gjorde. Anonymkode: 7cc24...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Bor du med to tenåringer på 36 kvadrat? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 55d28...fb8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mottar delvis uførepensjon. Nå har jeg fått det sentrale lønnsoppgjøret oppå lønna og fikk følgende beskjed fra pensjonsselskapet: du tjener for mye og har overskredet beløpsgrensen for uførepensjonen med kr. 836, -. Du må derfor betale tilbake all pensjon du har mottatt hittil i 2025, den nette sum av kr. 69 993,- Helt fortvilet. Jeg har akkurat nok til husleie, strøm, diverse og mat. Nå har jeg ikke nok til mat. Skal forsørge meg selv og 2 tenåringer og bor i en leilighet på 36 kvm. Ikke noe luksusliv akkurat. Enten må jeg ned i stilling eller kutte ut uførepensjon. Jeg er ikke frisk nok til det dessverre. Det er en grunn for at jeg er ufør. Systemet helt kørka. Vil ikke staten Norge ha folk i arbeid ? Er det ikke godt nok at jeg jobber det jeg klarer ? Må gå ned i stilling for å overleve økonomisk ? Ja,ja jeg visste at jeg mest sannsynlig ville få sentralt lønnsoppgjør i 2025 og at jeg burde visst hvor mye allerede i januar (er synsk) når jeg sendte inn lønnsopplysninger. Men jeg tok litt i for å ikke havne i denne situasjonen og kunne jo heller ikke vite at det ble noen få kroner over. Måtte bare lufte dette litt. Finner nok en løsning, men er fortvilende akkurat nå. Viss du er negativ til uføre, trenger du ikke å kommentere, takk. Anonymkode: 5e6da...2ad Dette burde du vite. Du er sikkert kun 20% ufør og om du tjener mer enn 80% av din tidligere inntekt er du per definisjon ikke ufør og må følgelig betale tilbske det du har mottatt så langt iår.... Anonymkode: d025e...840
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Du kan spørre om de har tatt lønnsøkningen med i beregningen av inntektsgrensen og 80%-grensen. Kanskje de bare har fanget opp hva du har tjent, men ikke at grunnen er lønnsøkning i pensjonsgivende stilling (som gir rett til økt grense i mange ordninger). Anonymkode: 4e1c7...0f2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Synes dette høres rart ut. Har selv hatt en liten uførepensjon fra pensjonskassen i 10 år og aldri hatt problemer i forbindelse med økt lønn pga lønnsoppgjør. Selv ikke de veldig få gangene jeg har jobbet noen ekstra timer har det vært et problem. Du får ringe de og be de forklarer deg årsaken nærmere. Vet at uføre fra Nav er ganske strengt og at de raskt kutter og ber om tilbakebetaling dersom man tjener for mye. Men er enig i at systemet er rart. Ikke kan man få AAP med mindre man er 50% syk ved maksdato for sykepenger- vipps blir mange som kun var 30% sykmeldt mer syk før maksdato slik de kan sikre seg AAP (fullt forstålig, men det er jo tap av arbeidsevne og penger for AS Norge). Selv er jeg for frisk til å få noen ytelse fra Nav, men for syk til å jobbe fullt- har tapt mye inntekt på å ikke kunne systemet da jeg var syk. Om jeg hadde vist det jeg vet nå hadde jeg aldri stått på for å klarer komme så mye tilbake i jobb som jeg gjorde. Anonymkode: 7cc24...ef7 Synes det er rart også. Enten er reglene innstrammet eller så er jeg bare uheldig. Det har gått bra i 8 år, så dette er første året jeg har gått på en smell pga lønnsoppgjøret. Helt umulig for meg å vite hva lønnsoppgjøret blir i januar, når lønnsforhandlinger er ikke før i mai evt i september. Skal kontakte de på mandag. Anonymkode: 5e6da...2ad
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bor du med to tenåringer på 36 kvadrat? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 55d28...fb8 Ikke mye privatliv nei. Har ikke råd til mer. De deler soverommet og jeg ligger på sofaen i stua. Lite praktisk når badet også er vaskerom og 2 tenåringer som elsker å okkupere badet, men det er vel bare å holde ut. Anonymkode: 5e6da...2ad
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette burde du vite. Du er sikkert kun 20% ufør og om du tjener mer enn 80% av din tidligere inntekt er du per definisjon ikke ufør og må følgelig betale tilbske det du har mottatt så langt iår.... Anonymkode: d025e...840 Så jeg burde allerede vite i januar hvor mye lønnsoppgjøret for 2025 ble når lønnsforhandlingene ikke er før i mai evt september ? Er ikke synsk. Jobber 60 %, men må vel ned i 50% nå og det er ikke like ok for arbeidsgiver heller. Lite populært for å si det sånn. Anonymkode: 5e6da...2ad
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan spørre om de har tatt lønnsøkningen med i beregningen av inntektsgrensen og 80%-grensen. Kanskje de bare har fanget opp hva du har tjent, men ikke at grunnen er lønnsøkning i pensjonsgivende stilling (som gir rett til økt grense i mange ordninger). Anonymkode: 4e1c7...0f2 Skal kontakte de på mandag. Synes det høres rart ut. Har gått fint i 8 år mtp lønnsoppgjør. Anonymkode: 5e6da...2ad
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så jeg burde allerede vite i januar hvor mye lønnsoppgjøret for 2025 ble når lønnsforhandlingene ikke er før i mai evt september ? Er ikke synsk. Jobber 60 %, men må vel ned i 50% nå og det er ikke like ok for arbeidsgiver heller. Lite populært for å si det sånn. Anonymkode: 5e6da...2ad Er det ikke uførepensjon fra offentlig pensjonsordning? Anonymkode: 4e1c7...0f2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Har du ikke satt opp lønnen du får fra jobben i inntektsplanleggeren hos NAV? Har du ikke en trekkprosent på det du får utbetalt fra NAV etter at du har tjent over beløpet du har lov til å tjene uten trekk? Det virker som om du har gått over hele grensen, dvs at du har såpass mye inntekt i år at du ikke har noe utbetalt fra NAV isåfall, er det det som har skjedd kanskje? Anonymkode: d3c90...b31
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Er det NAV du snakker om? Er 100 % ufør og vet at man må tilbakebetale ALT man har fått om man tjener over 80 % ifu. En skummel regel som setter folk som prøver seg i jobb i økonomisk krise. Anonymkode: 8ad5c...3e3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette burde du vite. Du er sikkert kun 20% ufør og om du tjener mer enn 80% av din tidligere inntekt er du per definisjon ikke ufør og må følgelig betale tilbske det du har mottatt så langt iår.... Anonymkode: d025e...840 Alltid gøy å møte på sånne som deg.. not. Anonymkode: 8ad5c...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå