AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Rett før vi skulle gifte oss døde et nær familie av meg alt for ung og uventet. Så vi har utsatt hele greia Men i min familie sier folk at vi ikke skal utsette noe, selv om alle er i full sorg. Jeg er også i sorg men et lite bryllup kan også være samlende osv. Samboer mener vi skal utsette til i vår og at vi tåler det fordi når vi har bodd sammen i 20 år klarer vi vente litt slik at bryllupet skal være mer positivt mens jeg mener heller et par mnd. Grunnen min er at samboer eier huset og jeg alltid har trodd at hvis samboer plutselig strøk med arvet jeg huset når vi har små barn. Men fikk høre for et år siden at det ikke fungerte slik og ville da signere kontrakt og at jeg kunne kjøpe halve. Samboer mente vi kunne gifte oss da og spare penger på dokunentavgift. Så jeg er litt stressa. Er det egentlig bedre å vente så lenge? Anonymkode: da66e...ca5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Jeg hadde giftet meg. Kjenner noen som giftet seg helga før begravelsen. Mista bestefaren sin. Dem sa det var veldig godt å møtes alle sammen og legge sorgen litt på siden. Det gjorde godt sa dem. Så jeg tenker. Livet stopper ikke opp. Anonymkode: dfb2c...cf5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Gå på rådhuset asap, feir til våren? Anonymkode: 748a4...7fc 3 2
Luckiness Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Han eier vel alt han gikk inn med før dere ble gift. Så du eier jo ikke boligen automatisk bare fordi dere gifter dere. Hvis dette er motivasjonen til at dere gifter dere så kan dere bare gifte dere uten gjester og diverse utsettelser som gå utover gjester. Gjester har jo holdt av denne dagen, kanskje noen har måtte tatt seg fri, reise, fått barnepass… så lenge de nærmere til familiemedlemmet som døde sier at det går fint å holde bryllupet tross sorg så tenker jeg at det beste er å holde seg til opprinnelig dato. 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Jeg ville ventet. Husker at vi feiret min mors bursdag bare dager etter at mannen min døde, jeg var helt i sjokk på det tidspunktet egentlig, det smaker vondt i dag å tenke tilbake på. Det blir litt mye på en gang, så kontrastfylte følelser. For noen kan det bli litt voldsomt, særlig hvis man skal ta seg noen glass i dette bryllupet. Anonymkode: 9bf01...54d 2
ms. Perfect Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Rett før vi skulle gifte oss døde et nær familie av meg alt for ung og uventet. Så vi har utsatt hele greia Men i min familie sier folk at vi ikke skal utsette noe, selv om alle er i full sorg. Jeg er også i sorg men et lite bryllup kan også være samlende osv. Samboer mener vi skal utsette til i vår og at vi tåler det fordi når vi har bodd sammen i 20 år klarer vi vente litt slik at bryllupet skal være mer positivt mens jeg mener heller et par mnd. Grunnen min er at samboer eier huset og jeg alltid har trodd at hvis samboer plutselig strøk med arvet jeg huset når vi har små barn. Men fikk høre for et år siden at det ikke fungerte slik og ville da signere kontrakt og at jeg kunne kjøpe halve. Samboer mente vi kunne gifte oss da og spare penger på dokunentavgift. Så jeg er litt stressa. Er det egentlig bedre å vente så lenge? Anonymkode: da66e...ca5 Du kan sitte i uskiftet bo så lenge dere disponerer huset sammen, så det er ikke noe stress. Du arver dessuten din del av pliktarven fra samboer før barna får sitt, så du får også litt der. Forutsatt at dere har barna sammen altså.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden I noen familier greit, i min familie ramaskrik at min kusine giftet seg helgen før bestefars begravelse, flere boikottet bryllupet, men utfordrende også å avlyse siden bryllupet ikke var på hjemplassen og nesten alle gjestene hadde allerede blitt innlosjert. Mange rakk ikke hjemom for å hente svarte klær til begravelsen en gang. Anonymkode: 167c7...b28
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Dette var jo et sammensurium av ting... Man må ha papirer i orden, særlig med barn, men egentlig uansett. Det er idioti å leve livet sammen uten å ha det formelle på plass. For mange føles det godt og trøstende å gå rett på et bryllup etter en begravelse. Livet går videre. Symbolikken i det er veldig sterk, og forsterker følelsen i selve seremonien. Og ikke minst - har du satt deg inn i gjensidig livsforsikrning, det juridiske rundt å være samboer - og generelt - det å ha kontroll over risiko og rettigheter? Anonymkode: 3b0f8...e9e
Kålrota Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden Min mor døde rett før bryllupet bårt og hun hadde rett og slett blitt rasende hvis vi hadde utsatt. Vi gjennomførte og der ble fint, selv om det ble mange tårer underveis - også av sorg.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Luckiness skrev (5 minutter siden): Han eier vel alt han gikk inn med før dere ble gift. Så du eier jo ikke boligen automatisk bare fordi dere gifter dere. Hvis dette er motivasjonen til at dere gifter dere så kan dere bare gifte dere uten gjester og diverse utsettelser som gå utover gjester. Gjester har jo holdt av denne dagen, kanskje noen har måtte tatt seg fri, reise, fått barnepass… så lenge de nærmere til familiemedlemmet som døde sier at det går fint å holde bryllupet tross sorg så tenker jeg at det beste er å holde seg til opprinnelig dato. Vi har vært sammen i 22 år og begge mener det er påtide å gifte seg. Har snakket om d i flere år. Jeg er nok mer opptatt av å bare være gift mens samboer legger mer vekt i feiring. Jeg er usikker på om familie medlemmer faktisk mener at vi burde eller om det er noe man sier fordi døden ikke skal stå i veien på en måte Anonymkode: da66e...ca5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og ikke minst - har du satt deg inn i gjensidig livsforsikrning, det juridiske rundt å være samboer - og generelt - det å ha kontroll over risiko og rettigheter? Anonymkode: 3b0f8...e9e Nei det har jeg ikke. Begge har hver vår livsforsikring hvor den andre får alt hvis den ene dør er eneste Anonymkode: da66e...ca5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Luckiness skrev (14 minutter siden): Han eier vel alt han gikk inn med før dere ble gift. Så du eier jo ikke boligen automatisk bare fordi dere gifter dere. Hvis dette er motivasjonen til at dere gifter dere så kan dere bare gifte dere uten gjester og diverse utsettelser som gå utover gjester. Gjester har jo holdt av denne dagen, kanskje noen har måtte tatt seg fri, reise, fått barnepass… så lenge de nærmere til familiemedlemmet som døde sier at det går fint å holde bryllupet tross sorg så tenker jeg at det beste er å holde seg til opprinnelig dato. Jo, da blir de skattlagt med felles formue. Om mannen skulle dø, så vil hun kunne sitte i uskiftet bo og stå som eier av boligen, i og med at de har felles barn. Det finnes muligheter for å sitte i uskifte som samboere også, men der er det noen begrensninger. Sånn sett er det best å gifte seg, men jeg regner med at samboeren til TS ikke er alvorlig syk, så da haster det ikke. Selvfølgelig kan ting skje, men jeg ville ha ventet pga. sorgen i familien. Den vil legge demper på feiringen, og forsvinner ikke selv om de går i selskap. Anonymkode: df810...f18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå