Gå til innhold

Synes det ble for dyrt å eie bolig, valgte å selge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeez, 27000 per mnd 👀, min sønn betaler 13k pr mnd for en leilighet han deler med en venn.. (så de betaler 6500 hver) to soverom og flott leilighet. Rett utenfor Oslo, i Ski... Inkludert alt. Men det er noen snille folk som leier ut til studenter, så sikkert ikke for alle.. Det er ikke alltid dyrt å leie!  Alle må vel gjøre det som passer best for en selv. Mye ansvar! Mye som kan gå galt. 

Vi solgte selv eneboligen og leide. Den var ikke veldig dyr, men på et altfor landlig sted og vi visste det kom utgifter utover som vi ikke orket. Dette er flere år siden! Leid siden og nyter det. Null ansvar utenom det vi selv gjør. Fantastiske utleiere som lar oss gjøre hva vi vil med leiligheten. De bor under. Kunne godt tenkt meg å kjøpe igjen, men ikke for enhver pris.. 

Anonymkode: 0dbe5...917

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fikk lånt maks, så det akkurat gikk rundt hver mnd. Ingenting til overs, synes det livet ble for stramt og trist. Måtte ut med ca 27 000kr for å bo inkl strøm. Liten 2-roms rett utenfor Oslo...hadde minimum med egenkapital.

Så nå blir det leie igjen, tenker å bo så rimelig som mulig. 

Anonymkode: 7fa9d...d18

Hva slags rente hadde du? Og hvor lang nedbetalingstid?

Dersom man tar utgangspunkt i fire millioner, vil rentekostnad (medregnet skattefradrag) være rundt 12 000,- pr måned.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk vil stort sett eie fordi de planlegger barn på et tidspunkt…

Anonymkode: f1c8f...758

Jeg vil ikke ha barn, så trenger ikke tenke på det 😃

Anonymkode: e7d8f...ea2

Skrevet

Dere som sier at det er billigere og bedre å eie enn å leie; hva med uforutsette utgifter? Ikke alle har råd til å kjøpe nytt. Det kan plutselig oppstå problemer med fukt, vaskemaskin og tørketrommel kan ryke omtrent på likt (opplevd selv), kjøkkenet må byttes, rør må skiftes, taket må byttes osv. Betaler man en del på lån og andre boutgifter, har man kanskje ikke like god råd til å sette av penger til sparing. Man er jo avhengig av å ha noe liggende til uforutsette utgifter. Ikke alle har en godt betalt jobb med muligheter for å til en hver tid ha noe liggende.

Det finnes gode grunner for å eie, men jeg mener også at det finnes gode grunner for å leie. Jeg hadde blitt mer stressa av å eie grunnet det jeg har nevnt over. I tillegg har man kanskje ikke råd til å reise på ferie. Da vet jeg at min livskvalitet hadde sunket betraktelig. Ja, jeg hadde sittet i "eget" (lån) hus, men til hvilken pris?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 17.52):

Jeg får leid veldig rimelig nå. 6000kr :) Da lønner det seg ikke å eie.

Har du lavt lån eller er gjeldsfri lønner det seg jo definitivt å eie! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som sier at det er billigere og bedre å eie enn å leie; hva med uforutsette utgifter? Ikke alle har råd til å kjøpe nytt. Det kan plutselig oppstå problemer med fukt, vaskemaskin og tørketrommel kan ryke omtrent på likt (opplevd selv), kjøkkenet må byttes, rør må skiftes, taket må byttes osv. Betaler man en del på lån og andre boutgifter, har man kanskje ikke like god råd til å sette av penger til sparing. Man er jo avhengig av å ha noe liggende til uforutsette utgifter. Ikke alle har en godt betalt jobb med muligheter for å til en hver tid ha noe liggende.

Det finnes gode grunner for å eie, men jeg mener også at det finnes gode grunner for å leie. Jeg hadde blitt mer stressa av å eie grunnet det jeg har nevnt over. I tillegg har man kanskje ikke råd til å reise på ferie. Da vet jeg at min livskvalitet hadde sunket betraktelig. Ja, jeg hadde sittet i "eget" (lån) hus, men til hvilken pris?

Det er jo noe man velger å fortelle seg selv…

Anonymkode: 622c2...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå synes jeg du krisemaksimerer unødvendig mye!

• Nyttig 1
Skrevet

TS er en av de som ikke lenger har råd til å bo i hjemmet, og må selge det. Det kommer til å bli mange flere sånne fremover.

Anonymkode: e6938...c44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 17.25):

Det å makse lånet er dyrt, risikabelt, og bare dumt. 

Er man imidlertid litt mer rasjonell så vil det kaste godt av seg. 

Anonymkode: b3138...1d6

Noen må jo makse lånet for å i det hele tatt få kjøpt seg et lite krypinn..

Anonymkode: 4baa4...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig. Jeg har blitt rådet uttallige ganger om å kjøpe, kjøpe, kjøpe. «Du må komme deg inn på boligmarkedet før det er for sent!» Som om boligprisene raser fra meg. 

Saken er at jeg IKKE hadde RÅD. Jeg hadde sikkert fått lån, ja, men jeg hadde måttet jobbe fulltid i lavtlønnsyrker (i flertall) for å få endene til å møtes. Det finnes sikkert folk som elsker å servere, stå i bar og jobbe i butikk, men jeg hatet hvert sekund. Jeg var ikke villig til å ofre all livskvalitet, sitte hjemme og gnage på seige knekkebrød bare for å kunne si at jeg eier en bolig.

Lang historie kort: Valgte å leie billig, tok ny utdannelse, fikk jobb, fortsatte å leie billig og sparte opp egenkapital. Det avgjørende var at jeg traff en partner, og til sammen tjener vi 2 mill i året. 

Først nå, i en alder av 40+, har jeg råd til å eie bolig (sammen med partner) uten å gå på kompromiss med livskvaliteten.

Anonymkode: 52c97...0fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig. Jeg har blitt rådet uttallige ganger om å kjøpe, kjøpe, kjøpe. «Du må komme deg inn på boligmarkedet før det er for sent!» Som om boligprisene raser fra meg. 

Saken er at jeg IKKE hadde RÅD. Jeg hadde sikkert fått lån, ja, men jeg hadde måttet jobbe fulltid i lavtlønnsyrker (i flertall) for å få endene til å møtes. Det finnes sikkert folk som elsker å servere, stå i bar og jobbe i butikk, men jeg hatet hvert sekund. Jeg var ikke villig til å ofre all livskvalitet, sitte hjemme og gnage på seige knekkebrød bare for å kunne si at jeg eier en bolig.

Lang historie kort: Valgte å leie billig, tok ny utdannelse, fikk jobb, fortsatte å leie billig og sparte opp egenkapital. Det avgjørende var at jeg traff en partner, og til sammen tjener vi 2 mill i året. 

Først nå, i en alder av 40+, har jeg råd til å eie bolig (sammen med partner) uten å gå på kompromiss med livskvaliteten.

Godt innlegg... 😊. Alt handler om hva man har igjen etter bokostnader er betalt! Jeg vil ha nok til å leve også, ikke bare mat på bordet. Kan ikke se for meg å kjøpe noe bolig igjen foreløpig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo noe man velger å fortelle seg selv…

Anonymkode: 622c2...eba

Grüner skrev (31 minutter siden):

Nå synes jeg du krisemaksimerer unødvendig mye!

Kan dere ikke heller svare meg på mine tanker om temaet, enn å svare slik? Dere må gjerne være uenige, men fortell meg gjerne hva som er feil med det jeg har skrevet.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så fint å høre andre som tenker likt, og at dere nå sammen har råd til å eie hvis dere vil!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En må jo være heldig hvis leie blir billigere i hvertfall der vi bor.

Ser ene ungdommen som må flytte nå pga lærling jobb. 12.000 pluss strøm, nettleie, Internett, og så bør en ha innboforsikring.  Leiligheten er på ca 32 kvadratmeter 

Altså vi foreldre er ute med 2500kr mindre i mnd i boutgifter med huslån.

Her får en kjøpt hus under 2 mil

Anonymkode: d8250...3c0

Det er litt mer enn bare huslån når man eier da 

Anonymkode: e7811...b89

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Hva slags rente hadde du? Og hvor lang nedbetalingstid?

Dersom man tar utgangspunkt i fire millioner, vil rentekostnad (medregnet skattefradrag) være rundt 12 000,- pr måned.

Eh det kommer da helt an på år og ts sier det er inkludert alt, ikke bare lån. Vi betaler 20 000 med lån på 2 mill

Skrevet
Blåttvann skrev (På 19.9.2025 den 17.02):

Blir ikke krakk med det første. Men nå er det nok lurere å leie fremover ja.

Det er jo umulig å forutse ! Det er mindre og mindre muligheter på utleiemarkedet også.  Ford så mange ikke leier ut lenger fordi det ikke lønner seg.  Så kampen og stabiliteten rundt det å leie blir vanskelig. Noe krakk i boligmarkedet er langt unna nå, fordi det er generelt sett en ganske så stor mangel på boliger totalt sett. Det verse ved å eie nå er at prisene er stabile og gå i alle fall ikke nedover. Leieprisene er noe helt annet fordi man ikke har kontrollen på dette. Mange som leier ut selger, og da blir det mindre og mindre å leie ut. Da stiger prisene på dette hele tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eh det kommer da helt an på år og ts sier det er inkludert alt, ikke bare lån. Vi betaler 20 000 med lån på 2 mill

Nei, det har ikke noe å si. Kapitalkostnad for fire millioner blir rundt 12 000,-  pr måned med 5 % rente og skattefradrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du ikke heller oppsøke helsehjelp om du sliter med paranoia? Må jo være slitsomt å ha det sånn. Pell deg heler UT av tråden om du ikke har noe å bidra med. 

Jeg er i samme situasjon som ts, har betalt 25.000 kr i mnd for å bo (inkl. lån/avdrag/fellesutgifter/strøm/forsikring). Hjalp heller ikke at jeg var permittert en periode og derfor fikk masse gjeld. Nylig solgt, skal leie en periode mens jeg leter etter en billigere leilighet å kjøpe (det er nesten 10.000 kr billigere pr mnd enn det jeg har betalt for å eie leilighet). Hvis ts har kjøpt et nybygg så kan det absolutt koste 27.000 kr i mnd. Nybygg er ofte svindyrt, selv de som er et stykke utenfor Oslo. 

Når økonomien går ut over livskvaliteten så bør man ta noen grep. Jeg har ikke hatt råd til bursdager, ferier, klær eller noe som helst på flere år, fordi alt har gått med til bolig. Og ts kan jo også finne seg noe rimeligere etter hvert, betyr ikke at man må leie for alltid. 

Anonymkode: f6a1b...23c

Det har jo ingenting med paranoia å gjøre. Flere av oss som har den oppfatningen. Ser du på HI så ser du hvor lite informasjon som er lagt ut, dette vel vitende at hen skal «ta» og vinne senere kommentarer i tråden. Ingenting om leien på 6000kr, ingenting om reiser eller flytte utenlands. Alt, absolutt ALT går i TS sin retning uansett hva som nevnes. Tenker en over det så er det rett og slett en ufin måte å starte (og fortsette) en diskusjon på. Hvis det er slik en starter en diskusjon til vanlig også så er det jo ikke rart at TS synes det er artig med all motstanden en møter rundt seg.

Ikke alle snur om hele livet på ei 5 øring. Før skulle en leve lenge, men ikke etter en måtte ty til leiemarkedet?? Flytte utenlands? pluss alt det andre som endrer seg etter en måtte ut på leiemarkedet? 

Det er ikke det, det kan være tilfeller hvor det lønner seg å leie. Ingen tvil om det. Men å gå ut i fra at en skal klare finne de som leier ut til 6000kr til enhver tid er ikke noe jeg ville lagt så stor lit på. Men i dette tilfelle så flytter en vel bare utenlands? Joda, som sagt kan enkelte komme unna rimeligere å leie, men (tipper) ca 99% av utleieboligene som annonseres er i den «normale» prisklassen. 

Saken var egentlig at ut i fra hvordan tråden utviklet seg jo sterkere mistanke fikk jeg til at det bare var trolling og tull.

Anonymkode: 01b5f...825

• Nyttig 3
Skrevet

Får håpe TS (og andre som hyller det å leie) kommer seg inn i boligmarkedet før de blir gamle da, eller at utleiemarkedet i pressområder har blitt bedre (enklere)

De fleste som bor i Omsorg pluss-boliger, bor i toromsleiligheter. Disse har hatt en enda brattere prisoppgang, viser kommunens egen boligkalkulator.
Geir Skogheim i Utleiemegleren sier hovedforklaringen er en stor mangel på utleieboliger i disse bydelene, og en kraftig nedgang i utleieboliger i Oslo generelt de siste tre årene.
Amundsen har fått signaler om at hun må opp på samme nivå som det nye beboere nå betaler for samme type leilighet på Ensjøtunet. Ifølge henne betaler de 18.500 kroner. Amundsen betaler i dag 13.600 kroner. Det vil bety en økning på rundt 5000 kroner i måneden. Da vil hun måtte bruke over 70 prosent av pensjonen sin på boutgifter. Hun har nå utbetalt 25.600 kroner i pensjon.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/nypv6x/brennhete-leiepriser-i-oslo-gir-husleiesjokk-for-eldre

AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (14 minutter siden):

Får håpe TS (og andre som hyller det å leie) kommer seg inn i boligmarkedet før de blir gamle da, eller at utleiemarkedet i pressområder har blitt bedre (enklere)

De fleste som bor i Omsorg pluss-boliger, bor i toromsleiligheter. Disse har hatt en enda brattere prisoppgang, viser kommunens egen boligkalkulator.
Geir Skogheim i Utleiemegleren sier hovedforklaringen er en stor mangel på utleieboliger i disse bydelene, og en kraftig nedgang i utleieboliger i Oslo generelt de siste tre årene.
Amundsen har fått signaler om at hun må opp på samme nivå som det nye beboere nå betaler for samme type leilighet på Ensjøtunet. Ifølge henne betaler de 18.500 kroner. Amundsen betaler i dag 13.600 kroner. Det vil bety en økning på rundt 5000 kroner i måneden. Da vil hun måtte bruke over 70 prosent av pensjonen sin på boutgifter. Hun har nå utbetalt 25.600 kroner i pensjon.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/nypv6x/brennhete-leiepriser-i-oslo-gir-husleiesjokk-for-eldre

Du bare antar at ingen som leier evner å spare og investere penger i noe annet enn bolig, og at de eier 0 verdier på slutten av livet.

Du får bare fortsette å tro det. Realiteten er at de fleste klarer å tenke litt lengre enn snyteskaftet, uavhengig av boform.

AnonymBruker
Skrevet

Den billigste leiligheten jeg kunne tenke meg å bo i Oslo er på ca 65 m2 og koster ca 20.000 i leie pr mnd. Og da er ikke vaskemaskin, kjøleskap etc inkludert. Strøm etc kommer i tillegg uansett. 

Anonymkode: 7282b...619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...