AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:13 #41 Skrevet lørdag kl. 08:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner hvorfor du ikke forstår det 🙃 Anonymkode: 7fa9d...d18 Nei, vel...? Men jeg forstår det altså ikke. TS fant en unik mulighet til å bo skikkelig billig. Men kunne likevel beholdt leiligheten til h*n fikk bedre råd. Få med seg verdistigningen og bygge egenkapital. Anonymkode: c7891...421 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:21 #42 Skrevet lørdag kl. 08:21 En må jo være heldig hvis leie blir billigere i hvertfall der vi bor. Ser ene ungdommen som må flytte nå pga lærling jobb. 12.000 pluss strøm, nettleie, Internett, og så bør en ha innboforsikring. Leiligheten er på ca 32 kvadratmeter Altså vi foreldre er ute med 2500kr mindre i mnd i boutgifter med huslån. Her får en kjøpt hus under 2 mil Anonymkode: d8250...3c0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:24 #43 Skrevet lørdag kl. 08:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da finner jeg bare et nytt sted å leie, null problem for meg. På sikt vurderer jeg å prøve å bo i et annet land Ønsker ikke låse meg for mye pga reiselyst. Ja, fikk 3år nå først. Med så lav pris har jeg mye overs til reising/leve livet Det jeg synes er så gøy, er all motstanden man får fra alle rundt seg. For eneste fasit for 99% av nordmenn er at man MÅ eie bolig! 🤣 Leier du er du dum i hodet, penger i dass etc. Elsker fastlåste normer, i Norge er vi ekstreme på dette. Husk at det er helt vanlig å leie bolig i "andre" land. Ikke alle har råd til å kjøpe en bolig, krever mange år med oppsparing av egenkapital. Lav lønn, skyhøye priser. Anonymkode: 7fa9d...d18 Veldig enig! Er selv i midten av 30-årene og eier ingenting. Før var jeg helt obsessed med å spare til bolig, men for et par år siden gikk det opp for meg at hovedgrunnen til å kjøpe var fordi alle andre gjorde det. A4-livet. Fordi det liksom var det mest fornuftige. Det er det for mange, men akkurat nå er å eie bolig ikke prioritet for meg og min samboer. Vi bor i utlandet og leier leilighet. Det er så frihetsfølelse! BSU-en står fint der den er, og jeg sparer i fond og på høyrentekonto hver måned. Kunne lånt til bolig om jeg ville, men jeg har ikke lyst 😊 Anonymkode: e7d8f...ea2 4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:28 #44 Skrevet lørdag kl. 08:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du solgte. Kunne du ikke heller leid ut til du kom deg litt mer ovenpå økonomisk? Anonymkode: c7891...421 Fordi ingen er villig til å betale 27.000 i leie, kanskje? Anonymkode: 52c97...0fa 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:34 #45 Skrevet lørdag kl. 08:34 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi ingen er villig til å betale 27.000 i leie, kanskje? Anonymkode: 52c97...0fa Boliglån koster 27 tusen hver måned? Det er ikke vanlig. Da har man valgt å betale ekstra hver måned. Anonymkode: 622c2...eba 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:52 #46 Skrevet lørdag kl. 08:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da finner jeg bare et nytt sted å leie, null problem for meg. På sikt vurderer jeg å prøve å bo i et annet land Ønsker ikke låse meg for mye pga reiselyst. Ja, fikk 3år nå først. Med så lav pris har jeg mye overs til reising/leve livet Det jeg synes er så gøy, er all motstanden man får fra alle rundt seg. For eneste fasit for 99% av nordmenn er at man MÅ eie bolig! 🤣 Leier du er du dum i hodet, penger i dass etc. Elsker fastlåste normer, i Norge er vi ekstreme på dette. Husk at det er helt vanlig å leie bolig i "andre" land. Ikke alle har råd til å kjøpe en bolig, krever mange år med oppsparing av egenkapital. Lav lønn, skyhøye priser. Anonymkode: 7fa9d...d18 Det er gode grunner til dette. Som flere har nevnt for deg tidligere spises et boliglån opp av inflasjon. Leieprisene, derimot, de øker kun. I tillegg er avdrag på lån tilsvarende sparing. Eier man bolig risikerer man ikke å bli kastet ut fordi huseier skal benytte boligen selv eller boligen selges. Innen man når pensjonsalder er boligen typisk nedbetalt, og økonomien tåler lavere inntekt/pensjon. I tillegg har man full kontroll over vedlikehold og oppussing. En utleier vil ha lite incentiv for å vedlikeholde mer enn et minimum av hva som er nødvendig så lenge boligen er leid ut. En bolig med helt ok bad og tette vinduer når man inngår leieforholdet, behøver slett ikke ha det 20 år inn i leieforholdet, for å si det slik. I og med at du leier billig nå kan det vise seg vanskelig å «bare flytte» dersom du ønsker vedlikehold utleier ikke ønsker å betale for, uten å øke bokostnadene dine betraktelig. Å selv dekke kostnader ved vedlikehold i en leiebolig er svært lite lurt, da man ikke har noen rettigheter i forhold til å få med seg verdiøkningen dersom man plutselig må flytte ut. Anonymkode: 9dc13...170 4
anonym111111 Skrevet lørdag kl. 09:05 #47 Skrevet lørdag kl. 09:05 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg fikk lånt maks, så det akkurat gikk rundt hver mnd. Ingenting til overs, synes det livet ble for stramt og trist. Måtte ut med ca 27 000kr for å bo inkl strøm. Liten 2-roms rett utenfor Oslo...hadde minimum med egenkapital. Så nå blir det leie igjen, tenker å bo så rimelig som mulig. Anonymkode: 7fa9d...d18 Dersom du tror du skal bo i samme område i lengre tid (5 år+) vil det lønne seg å eie av flere grunner: Gleden av å eie noe eget❤️ Du slipper å risikere å ufrivillig måtte flytte ofte. Du betaler ned på eget lån, som er sparing. Du får mindre å betale etter hvert. Du vil etter hvert sitte igjen med stor verdi i egen bolig, samtidig som du er sikret et rimelig sted å bo. Feilen du gjorde var å kjøpe for dyrt og/eller velge å betale ned over for kort tid. Jeg har barn som studerte i Oslo, og de kjøpte begge egne leiligheter etter få år i kollektiv. Det koster dem mye mindre i måneden enn tilsvarende leiligheter kostet å leie! Hvorfor ikke kjøpe deg en litt rimeligere leilighet og ta nedbetalingen over flere år? Det er ikke lett å finne rimelige, fine leiligheter å leie! Og det er risikabelt å være avhengig av å leie, da leiepriser kan gå raskt oppover. Skjønner ikke at du vil gjøre deg avhengig av andre på denne måten, i stedet for å ha ditt eget. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:07 #48 Skrevet lørdag kl. 09:07 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Boliglån koster 27 tusen hver måned? Det er ikke vanlig. Da har man valgt å betale ekstra hver måned. Anonymkode: 622c2...eba Det er det TS har i boutgifter ifølge HI, for en liten 2-roms. Leier hun/han ut leiligheten må vedkommende i tillegg skatte av inntekten. Anonymkode: 52c97...0fa 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:19 #49 Skrevet lørdag kl. 09:19 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Boliglån koster 27 tusen hver måned? Det er ikke vanlig. Da har man valgt å betale ekstra hver måned. Anonymkode: 622c2...eba Leste du første innlegg? 27 var alt inkl strøm, altså: Lån, fellesutgifter, innboforsikring og strøm. Anonymkode: 7fa9d...d18
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:21 #50 Skrevet lørdag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Veldig enig! Er selv i midten av 30-årene og eier ingenting. Før var jeg helt obsessed med å spare til bolig, men for et par år siden gikk det opp for meg at hovedgrunnen til å kjøpe var fordi alle andre gjorde det. A4-livet. Fordi det liksom var det mest fornuftige. Det er det for mange, men akkurat nå er å eie bolig ikke prioritet for meg og min samboer. Vi bor i utlandet og leier leilighet. Det er så frihetsfølelse! BSU-en står fint der den er, og jeg sparer i fond og på høyrentekonto hver måned. Kunne lånt til bolig om jeg ville, men jeg har ikke lyst 😊 Anonymkode: e7d8f...ea2 Lev livet som du ønsker 😊 Når dere er to så er de jo enda rimeligere å leie sammen. Anonymkode: 7fa9d...d18 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:25 #51 Skrevet lørdag kl. 09:25 Helt løkt å maxe lånet da. Både det og å leie er lite økonomisk lurt. Anonymkode: 4195a...a22 5
Morten1 Skrevet lørdag kl. 09:30 #52 Skrevet lørdag kl. 09:30 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Best å leie nå ja. Støtter deg der. Boligkrakket nærmer seg med stormskritt og vil du kunne få kjøpt en billig bolig. Muhaha Anonymkode: 12aa8...027 Hvorfor ler du av ett eventuelt boligkrakk? Du skjønner åpenbart ikke den økonomiske konsekvensen av en ordentlig krakk! 4
senior Skrevet lørdag kl. 09:32 #53 Skrevet lørdag kl. 09:32 (endret) Jeg kjenner ingen som kjøpte leilighet eller hus for noen år siden som nå ikke bor vesentlig billigere enn å leie tilsvarende. Når du har kjøpt deg inn på boligmarkedet, viser historien at det stort sett er snakk om å vise litt tålmodighet før du sitter med en liten formue. Husk også at det du betaler i avdrag på boliglånet er en form for sparing. Akurat nå bør man også kunne ta med en forventet rentenedgang i regnestykket. Endret i går, 07:46 av senior 3 1
Kvalitet Skrevet lørdag kl. 09:35 #54 Skrevet lørdag kl. 09:35 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Leide også billig i mange år. Kjøpte for 2 år siden og da hadde jeg nærmere 5 mill i egenkapital. Anonymkode: d965b...04c Men prisene hadde nok steget ganske mye de årene du var utenfor boligmarkedet? 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:36 #55 Skrevet lørdag kl. 09:36 AnonymBruker skrev (7 timer siden): ja, det sa bestemor også for 35 år siden:p Anonymkode: 077b4...365 Og da hadde hun rett. Anonymkode: 2f135...efd 1
Kvalitet Skrevet lørdag kl. 09:39 #56 Skrevet lørdag kl. 09:39 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg fikk lånt maks, så det akkurat gikk rundt hver mnd. Ingenting til overs, synes det livet ble for stramt og trist. Måtte ut med ca 27 000kr for å bo inkl strøm. Liten 2-roms rett utenfor Oslo...hadde minimum med egenkapital. Så nå blir det leie igjen, tenker å bo så rimelig som mulig. Anonymkode: 7fa9d...d18 Tror jeg heller hadde leid ut leiligheten før jeg hadde solgt. Det kan bli dyrt å være utenfor boligmarkedet dersom du skal inn igjen. Tror mange har opplevd at de ikke klarer å spare det som er prisvekst. Kjøpte selv en liten bolig til 2,6 mill i 2019. Den er verd nå ca 3,7. Jeg har leid den ut så i tillegg til prisveksten har jeg hatt leieinntekter. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:46 #57 Skrevet lørdag kl. 09:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig enig! Er selv i midten av 30-årene og eier ingenting. Før var jeg helt obsessed med å spare til bolig, men for et par år siden gikk det opp for meg at hovedgrunnen til å kjøpe var fordi alle andre gjorde det. A4-livet. Fordi det liksom var det mest fornuftige. Det er det for mange, men akkurat nå er å eie bolig ikke prioritet for meg og min samboer. Vi bor i utlandet og leier leilighet. Det er så frihetsfølelse! BSU-en står fint der den er, og jeg sparer i fond og på høyrentekonto hver måned. Kunne lånt til bolig om jeg ville, men jeg har ikke lyst 😊 Anonymkode: e7d8f...ea2 Folk vil stort sett eie fordi de planlegger barn på et tidspunkt… Anonymkode: f1c8f...758 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:51 #58 Skrevet lørdag kl. 09:51 Jeg skjønner ikke hvordan man kan tenke seg fram til at det er billigere å leie enn å eie. Selv bor jeg i en av de største byene, for en leilighet på min størrelse (70kvm) med to soverom så må jeg ut med minst 20000 i leie i min bydel, og da er ikke standarden storartet. Det jeg betaler for å eie er rett under 13000 i måneden, det er lån og fellesutgifter. Inkludert i fellesutgiftene så kommer vedlikehold, søppel, vakmester og vekter, tv og internett. Hvis jeg i tillegg legger til at jeg har strøm, vann og fjernvarme så blir det rundt 2000 til i boutgifter. Så alt i alt 15000 i måneden og da har jeg rundet opp. Skulle jeg leid tilsvarende leilighet jeg eier, samme standard og akkurat her jeg bor så måtte jeg nok ut med 25000. Er iallfall det nærliggende leligheter blir leid ut for. Det hadde jo aldri fungert, snakk om å kaste penger ut av vinduet. 10000 ekstra for å leie bolig, bo usikkert og ikke vite når de trenger boligen selv + at jeg måtte betalt strøm og alt i tillegg. Da hadde jeg nok ikke tatt meg råd til å bo så bra og sentralt som jeg gjør nå. Anonymkode: 4ee5f...ba8 3 1
exictence Skrevet lørdag kl. 09:54 #59 Skrevet lørdag kl. 09:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, vel...? Men jeg forstår det altså ikke. TS fant en unik mulighet til å bo skikkelig billig. Men kunne likevel beholdt leiligheten til h*n fikk bedre råd. Få med seg verdistigningen og bygge egenkapital. Anonymkode: c7891...421 Man kan ha ulike bakgrunn til hvorfor vi gjør som vi gjør. Tror i hvert fall jeg hadde gjort sånn som det du tenker. Faktisk en god ide om man kan 1
Fjaselina Skrevet lørdag kl. 10:04 #60 Skrevet lørdag kl. 10:04 Det er to ulike måter å løyse problemet på. Enten leige rimelig og spare til meir eigenkapital, eller kjøpe noko rimeligere som gjer at det går rundt kvar mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå