Gå til innhold

Synes det ble for dyrt å eie bolig, valgte å selge.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lånt maks, så det akkurat gikk rundt hver mnd. Ingenting til overs, synes det livet ble for stramt og trist. Måtte ut med ca 27 000kr for å bo inkl strøm. Liten 2-roms rett utenfor Oslo...hadde minimum med egenkapital.

Så nå blir det leie igjen, tenker å bo så rimelig som mulig. 

Anonymkode: 7fa9d...d18

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk lånt maks, så det akkurat gikk rundt hver mnd. Ingenting til overs, synes det livet ble for stramt og trist. Måtte ut med ca 27 000kr for å bo inkl strøm. Liten 2-roms rett utenfor Oslo...hadde minimum med egenkapital.

Best å leie nå ja. Støtter deg der. Boligkrakket nærmer seg med stormskritt og vil du kunne få kjøpt en billig bolig. Muhaha

Anonymkode: 12aa8...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Best å leie nå ja. Støtter deg der. Boligkrakket nærmer seg med stormskritt og vil du kunne få kjøpt en billig bolig. Muhaha

Ja, med over 40000 stk i årlig underskudd på bygging av boliger, er vi sikkert svært nær et krakk 

Åjada. Jepp, japp, jupp.

Anonymkode: 4482b...364

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen som ikke kan matte, men greit det. Du kunne like

godt trukket pengene ned i do, men dersom det føles bedre for deg så er det jo greit. 

Anonymkode: 609b9...29e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Blir ikke krakk med det første. Men nå er det nok lurere å leie fremover ja.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

godt trukket pengene ned i do, men dersom det føles bedre for deg så er det jo greit. 

Nå betaler folk så mye i renter at det kan lønne seg å leie.

Og vedlikehold på eid bolig er ikke gratis.

Endret av Blåttvann
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd et lite boligkrakk én gang, i Storbritannia under finanskrisen. Da skjedde boligkrakket fordi veldig mange mennesker mistet jobben sin.

Det virker ikke som det er i ferd med å skje i Oslo/Norge, og det bygges svært få boliger i Oslo. Nå er det ikke så gunstig å leie ut lengre, så de store leiefirmaene selger unna leiligheter. Det fører likevel ikke til boligkrakk, bare at flere får mulighet til å gå fra å leie til å eie.

Jeg ville personlig aldri valgt å leie, men jeg ville heller ikke kjøpt noe som gjorde at jeg måtte leve fra hånd til munn. Sånn sett er det kanskje best for TS å leie en stund og spare opp mer EK.

Anonymkode: 3c5da...2d4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å makse lånet er dyrt, risikabelt, og bare dumt. 

Er man imidlertid litt mer rasjonell så vil det kaste godt av seg. 

Anonymkode: b3138...1d6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg makset lånet sist jeg kjøpte, og så kom dyrtiden med et smell og renta gikk opp, så det har vært stramt her også. Jeg har angret litt i perioder på at jeg oppgraderte bolig, da jeg hadde mye romsligere økonomi i min mye mindre leilighet, og jeg opplevde å gå ned i livskvalitet, ut fra hva jeg var blitt vant med. 

Men det begynner å løsne nå, etter noen år. Lønnen har økt, og renten har begynt å gå ned. Inflasjonen spiser opp lånet. Prisstigning på boligen gjør at jeg nå er under 60% belåningsgrad, så neste punkt på planen er å søke om avdragsfrihet. 

Men skjønner deg litt altså. Man vil jo leve når man er ung og ikke tenke så mye på hva som er best investering for fremtiden. Jeg er blitt såpass gammel, at jeg begynner å tenke på pensjonisttilværelsen, og da vil jeg bo billig i en nedbetalt leilighet. 

Anonymkode: 7af85...4a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, med over 40000 stk i årlig underskudd på bygging av boliger, er vi sikkert svært nær et krakk 

Åjada. Jepp, japp, jupp.

Anonymkode: 4482b...364

Det spiller liten rolle hvis økonomien går på en skikkelig smell.. Det er i all hovedsak hva folk har råd til å betale som styrer boligprisene. 

Men for å fa et skikkelig krakk trenger vi stor arbeidsledighet, og det er "dessverre" ikke noe som tyder på at det er nært forestående. Noen mener jo AI vil føre til det, men jeg vet ikke.. 

Anonymkode: 43461...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper du klarer å få leid noe, det er jo ikke så enkelt nå som mange selger utleieboligene. Hva med å kjøpe noe mindre i stedet? Slik at du må betale mye mindre på lån, men samtidig har tryggheten ved å ikke kunne kunne bli sagt opp og friheten til selv å bestemme over boligen du bor i. 

Jeg eier nå, skal aldri mer leie pga dårlige erfaringer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres fornuftig ut. Det er mange billige bomuligheter hvis man bare bruker fantasien. Bodde selv i båt i 3 år og hadde 3000 kr totalt i måneden i boutgifter. Har også bodd i voksenkollektiv midt i Oslo for 7500 kr i mnd, og i en hytte uten vann for 4000 kr (også i Oslo, men litt utenfor byen)

Man MÅ ikke bo seg ihjel, selv om alle sier det er det eneste fornuftige å gjøre.

Anonymkode: 52c97...0fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (13 minutter siden):

Håper du klarer å få leid noe, det er jo ikke så enkelt nå som mange selger utleieboligene. Hva med å kjøpe noe mindre i stedet? Slik at du må betale mye mindre på lån, men samtidig har tryggheten ved å ikke kunne kunne bli sagt opp og friheten til selv å bestemme over boligen du bor i. 

Jeg eier nå, skal aldri mer leie pga dårlige erfaringer.

Jeg får leid veldig rimelig nå. 6000kr :) Da lønner det seg ikke å eie.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres fornuftig ut. Det er mange billige bomuligheter hvis man bare bruker fantasien. Bodde selv i båt i 3 år og hadde 3000 kr totalt i måneden i boutgifter. Har også bodd i voksenkollektiv midt i Oslo for 7500 kr i mnd, og i en hytte uten vann for 4000 kr (også i Oslo, men litt utenfor byen)

Man MÅ ikke bo seg ihjel, selv om alle sier det er det eneste fornuftige å gjøre.

Anonymkode: 52c97...0fa

Helt enig, jeg liker det enkle livet. Mange skal ha fin bolig, bruke masse penger på interiør og oppussing. Koster enorme summer.

Voksenkollektiv jeg vurderte, men så fikk jeg leid en liten 2-roms til 6000kr hos noen pensjonister rett utenfor Oslo 😊 Alt er inkl.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er god på matte ja :) Derfor jeg heller leier rimelig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var rett og slett ikke noe lurt. Ihvertfall hvis du tenker økonomi. Om bare kort tid ville du merket at inflasjonen gjør at du får mer penger, mens lånet synker. Så det blir mindre og mindre å betale hver måned. Det er bare på kort sikt at et nytt boliglån svir veldig. Jeg synes det er andre verdier i livet enn trygg økonomi; så jeg kan forstå det. Men det er veldig ulurt rent økonomisk.

Anonymkode: d0ed8...7b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var rett og slett ikke noe lurt. Ihvertfall hvis du tenker økonomi. Om bare kort tid ville du merket at inflasjonen gjør at du får mer penger, mens lånet synker. Så det blir mindre og mindre å betale hver måned. Det er bare på kort sikt at et nytt boliglån svir veldig. Jeg synes det er andre verdier i livet enn trygg økonomi; så jeg kan forstå det. Men det er veldig ulurt rent økonomisk.

Anonymkode: d0ed8...7b6

Nei, godt valg for meg :) Husk en viktig ting, du vet ikke hvor lenge du lever heller. Mange skal starte livet når de blir pensjonist....om de blir det ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, godt valg for meg :) Husk en viktig ting, du vet ikke hvor lenge du lever heller. Mange skal starte livet når de blir pensjonist....om de blir det ;)

Virker som du hadde kjøpt for dyrt i utgangspunktet, så da kan det være lurt å selge… men det blir ikke noe lettere akkurat å komme inn på boligmarkedet igjen, og og i mellomtiden betaler du ned på noen andres lån.

Anonymkode: a3f82...42a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg får leid veldig rimelig nå. 6000kr :) Da lønner det seg ikke å eie.

Leide også billig i mange år. Kjøpte for 2 år siden og da hadde jeg nærmere 5 mill i egenkapital. 

Anonymkode: d965b...04c

AnonymBruker
Skrevet

Lønner seg å leie?

Ikke i de største byene iallfall, og man må langt ut av sentrum, og likevel betale 13000 for 37 kvadratmeter.

Pga av eiendomsskatten setter utleiere opp husleien så det svir på pungen, og eiendomsfirmaer kaster ut folk lenge før kontrakten går ut for å få muligheten til å selge bygårder, fordi de taper penger på å leie ut.

Anonymkode: fcb69...377

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...