Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at er par venner på Facebook har sladdret om mine private innlegg til andre som jeg kjenner men ikke er venn med på fb!  Jeg liker det ikke og føler meg nå veldig ukomfortabel. Den ene av dem vet jeg ikke engang hvem det er fordi personen som fortalte det til meg ikke kunne fortelle meg hvem det var..vad hade dere gjort? 

Anonymkode: aff08...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor sletter man Facebook. Det er sjele-utslettende.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (11 minutter siden):

Derfor sletter man Facebook. Det er sjele-utslettende.

Bingo! 

Anonymkode: 77c09...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har opplevd at er par venner på Facebook har sladdret om mine private innlegg til andre som jeg kjenner men ikke er venn med på fb!  Jeg liker det ikke og føler meg nå veldig ukomfortabel. Den ene av dem vet jeg ikke engang hvem det er fordi personen som fortalte det til meg ikke kunne fortelle meg hvem det var..vad hade dere gjort? 

Det må jo bare reines med. Sikkert noe spennende siden det ble prata om🙄

Anonymkode: 0e9ec...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du nå har lært at alt som postes på sosiale medier kan deles videre.

Anonymkode: a591c...93b

• Liker 6
Skrevet

Dette er kun din egen skyld. Ting som er private og som man ikke vil at folk skal snakke om, deler man kun med sine nærmeste, mennesker man vet at man kan stole på. Med mindre du kun er venner med dine aller nærmeste på facebook og de vet at de ikke skal dele ting videre, er det en forferdelig dårlig idé å legge ut om private greier på der. Selvfølgelig vil det da være enkelte som snakker videre om det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids si det til dem at du foretrekker at de ikke deler videre ting du deler på sosiale medier...? Det kan være veldig vanskelig for de fleste å skjønne at ting som deles på sosiale medier er hemmelig. Det er jo ikke private meldinger. Jeg ville aldri tenkt at det venner legger ut på fb/insta skal være veldig hemmelig, og jeg hadde aldri sjekket om en felles bekjent også er på vennelista hvis man først kommer i snakk om en person. 

Vet de i det hele tatt at de andre ikke er venner med deg på fb? 

Anonymkode: df316...f31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt du legger ut på Facebook er offentlig. Det er derfor media kan skrive om hva politikere lirer av seg der.

Anonymkode: 53754...908

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Hæ?

Legger du ut private innlegg på Facebook, og blir sur for at noen prater om det etterpå?

Anonymkode: 399c5...cf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det på nett så vet hele verden det plutselig. Så det er slik du må tenke over: er dette noe jeg kan dele og stå for. Selvsagt prater man om det man leser! 

Du får ikke gjort noe,du må bare stå i det. 

Anonymkode: 9a1c1...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det fremdeles noen som har facebook🫣 Alt man deler på internett har du mistet retten til å eie når man legger det ut. Så hvis du er så redd for at ting du legger ut blir delt så IKKE legg ut. Så enkelt er det faktiskt

Anonymkode: 29c3e...3ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det fremdeles noen som har facebook🫣 Alt man deler på internett har du mistet retten til å eie når man legger det ut. Så hvis du er så redd for at ting du legger ut blir delt så IKKE legg ut. Så enkelt er det faktiskt

Ikke riktig. Blir mine bilder brukt kommersielt av noen andre så er det faktisk ulovlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder å slette de "vennene", eller i det minste aldri fortelle dem noe privat igjen. Men husk at selv om du har venner du stoler på, så ser man i mange tråder her at folk deler tilgang til sosiale medier med partneren, fordi de er "ett, sammensveiset ved hoften, vi stoler på hverandre fullt og heeeelt 😘" - så man bør være forsiktig med privat informasjon uansett.

Anonymkode: 2f17b...54a

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "private innlegg"? Jeg bruker Facebook aktivt, men anser alt jeg legger ut der som offentlig informasjon. Er det noe jeg ikke vil alle skal vite, så poster jeg det heller ikke på Facebook (eller andre SoMe-steder.

Anonymkode: b0241...01b

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skriver du ting du ikke vil dele med alle på SOME? Det er hinsides naivt å tro at noe er privat på FB. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette stemmer selvsagt ikke i det hele tatt. Hvor har du dette fra? 

Anonymkode: f7e9f...ed9

Skrevet

Jeg så akkurat at ei jeg gikk i klassen med på barne og ungdomsskolen hadde fått barn. Jeg sa det til mine foreldre. Tenkte det er jo offentlig når det er delt på Facebook. Mine foreldre syntes jo det var hyggelig å høre. 

Jeg bruker Facebook aktivt selv, men likevel mindre enn før. Jeg regner med at det som deles på min profil kan spres for hele verden, samme med ting jeg deler i lukkede grupper. Jeg velger derfor å kun dele ting jeg kan stå inne for at kan komme på trykk i avisen imorgen. Sånn satt på spissen. Det trenger ikke å være «hyggelig» å få det i avisen, men jeg skal kunne stå for det. Enten det er av personlig karakter eller meninger om ting. Om ikke så deles det ikke på Facebook eller andre steder, enkelt og greit. 

Jeg forstår det er kjipt, men bruk det som en læring og vær mer forsiktig fremover 🩵

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Snakker du her om ting du har fortalt direkte til noen få personer over meldinger eller snakker du om _innlegg_ du har lagt ut med begrenset publikum?

Plaprer folk om ting de har blitt fortalt på meldinger og lignende, så er det dårlig gjort. 

Er det snakk om innlegg, så bør du kanskje tenke nøye over om det er noe du skal fortsette med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som velger å sladre med sånn informasjon kunne nok funnet på å sladre om ting man forteller dem på mobiltelefonen (eller på tekstmeldinger) også. 

Så at man burde ha litt rett på privatliv gjelder ikke bare for private meldinger på Facebook, eller lignende...   

Anonymkode: df7f1...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 15.42):

Spør noen ærlige venner, som vil deg vel, om hva de synes om innholdet? 

Gå igjennom profilen din og slett alt som er «kleint», og tenk nøyere igjennom hva du i fremtiden skal poste. 

Anonymkode: 1784f...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...