Gå til innhold

Kjenner du en hoarder?   

62 stemmer

1. 1. Kjenner du en hoarder?

• Ja
      42
    • Nei
      20

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen til søsteren min er åpenbart hoarder. Først trodde vi det bare var ute, biler (vrak), gressklippere, hundebur(!?),traktor vrak, BADEKAR… HELE hagen er full av dritt. Men nå ser vi det fyller seg opp inne også 🥲😂 

Min svigerbror er og slik, nøyaktig samme tullet. Er det typisk enslige menn? 

Anonymkode: 5a6e2...b6f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min nå avdøde onkel var slik. Vi fikk helt sjokk da vi skulle rydde opp i huset hans etter han døde. Vi fant haugevis av uåpnede store flasker med brus som hadde gått ut på dato, nok fyrstikker og lyspærer til at vi alle som hjalp til fikk en hel bærepose hver, huset var ikke rengjort på årevis, var skitt overalt, gamle ting overalt, uåpnede esker med varer han hadde kjøpt og hentet i posten, underetasjen var fylt til taket med ved... Var egentlig veldig trist.

Han var også enslig mann.

Anonymkode: 2c1d3...e28

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tanta til mamma var slik. Et helvette å rydde opp i. Ufordragelig å daue fra et slikt kaos og la andre rydde opp i det.

Anonymkode: 030b4...127

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør jeg. Grunnen til at hun har samlet så mye ting er at hun har PTSD, og det å ha mye ting demper følelsene, det pakker henne liksom inn. Hun har brukt mye tid på å rydde opp i det, gått i terapi, snakket med andre i samme situasjon osv.
I begynnelsen satte hun av 15 minutter til å rydde og sortere, og så gikk det lettere etter hvert. 

Anonymkode: f4d42...64b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Xsvigermor. Fant suppeposer fra 1986 😂

Anonymkode: dfc3c...f15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vet om noen. Noen er bare sløve og ressurssvake, mens de med skikkelig hoarding har store psykiske vansker.

Naboen er dessverre den første typen. Huset utenfor ser ikke ut, men de har verken vett til å se problemet eller skamme seg over det

Anonymkode: f6ed1...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tanta til mamma var slik. Et helvette å rydde opp i. Ufordragelig å daue fra et slikt kaos og la andre rydde opp i det.

Det er sykdom. Tror du hun gjorde det mot deg med vilje?  Du høres mer ufordragelig ut enn henne, slik du skriver.

Anonymkode: 18736...fe8

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det vi og tenker på. En dag må vi tømme huset til svigerbror. Stor enebolig og hage full av dritt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en hoarder av natur. Jeg tror det er fordi jeg vokste opp som veldig fattig og vi hadde alltid veldig lite. Da mannen min traff meg fikk han helt sjokk. Men jeg har jobbet meg gjennom det og gjør det fremdeles. Skaffer meg nesten aldri noe nytt nå og trives best uten for mange ting i huset. Det er deilig og befriende. 

Anonymkode: e3241...c53

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min, hun samler på alt mulig slags skrot og da mener jeg skrot. Det er tomflasker hun kvier seg for å pante, det ledninger hun ikke vet hva er til og hun sparer på de selv om de åpenbart er ødelagt. Møbler som skulle vært kastet for 10-15 år siden og fryseren full av gammel mat, det verste er at hun flytter relativt ofte og da skal hun ha med seg all søpla.

Anonymkode: 7427d...3bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sykdom. Tror du hun gjorde det mot deg med vilje?  Du høres mer ufordragelig ut enn henne, slik du skriver.

Anonymkode: 18736...fe8

Men er blir ikke et godt menneske bare fordi man dør. Hun var kjent i hele dalen for å være stygg mot alt som var levende. Vi alle har en sykdom eller ti, det gir ikke fripass.

I hennes tilfelle, så ja, hun gjorde det hun kunne for at voksne, barn og dyr skulle ha det ille, så dødsboet var tvilsomt noe unntak.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, vet om noen. Noen er bare sløve og ressurssvake, mens de med skikkelig hoarding har store psykiske vansker.

Naboen er dessverre den første typen. Huset utenfor ser ikke ut, men de har verken vett til å se problemet eller skamme seg over det

Hvorfor skulle han skamme seg over det? Han bor som han vil. 

Anonymkode: 66ed7...298

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle han skamme seg over det? Han bor som han vil. 

Anonymkode: 66ed7...298

Fordi søppelet hans er synlig for oss alle. 

Lite trivelig med gamle møbler, skrot og en haug med søppeposer utenfor naboen. Søppel rett og slett

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg selv. Men har sørget for at ingen privatpersoner arver, og nok midler til å leie inn ryddehjelp. 

Anonymkode: 47db4...919

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner meg selv. Men har sørget for at ingen privatpersoner arver, og nok midler til å leie inn ryddehjelp. 

Anonymkode: 47db4...919

Det vil fortsatt være de etterlatte som får ansvaret for å rydde opp, organisere osv. Ryddehjelpen vil bare være ekstrahjelp.

Anonymkode: 2c1d3...e28

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, svigermor. Det er fordi hun vokste opp i fattigdom. Det gir jo ingen mening, for hun bruker ikke en fjerdedel av det hun har, engang. Uansett hvilken "kategori" med ting så har hun ofte ti ganger så mye som man trenger. Sjampo? Ti åpnede flasker i dusjen. Blomsterpotter? Sikkert tre ganger så mange som de som er i bruk i boden. Det er stappfullt overalt og vanskelig å holde det rent. Men jeg forstår hvor det kommer fra.

Selv er jeg minimalist og elsker at det er tomt og rent.

Anonymkode: 4c159...7d3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, svigermor. Tar vare på alt fra tegninger fra barna (som er godt voksne nå) til møbler fra dødsbo av hennes familie osv. Møbler og annet rot ligger i kjelleren hennes. Mens min mor igjen har vel kastet alt jeg har hatt hjemme i min oppvekst😆

Anonymkode: e1253...985

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en. Trist tilfelle. Vakker og utadvendt dame som isolerte seg mer og mer etter samlivsbrudd. Leiligheten er full av rådyre designer-plagg, kosmetikk og sko. Hun kjøper på nett, i massevis. Lappene henger på. 

Anonymkode: 0da52...8c5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naboen til søsteren min er åpenbart hoarder. Først trodde vi det bare var ute, biler (vrak), gressklippere, hundebur(!?),traktor vrak, BADEKAR… HELE hagen er full av dritt. Men nå ser vi det fyller seg opp inne også 🥲😂 

Min svigerbror er og slik, nøyaktig samme tullet. Er det typisk enslige menn? 

Nei, det er ikke typisk enslige menn. Det ligger psykisk sykdom bak. 

Anonymkode: 1354d...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Definisjonen på en hoarder i 1965: En voksen person som tar vare på Lego-kataloger og gamle tegneserier.

Idag, etter at nesten alle andre har kvittet seg med søppelet som det første amerikanske Superman-bladet og Donald Duck & co nr.1 fra 1948, er dette verdt sin vekt i gull.

Det samme kan man si om dem som tok vare på 60-talls møbler i 1990-årene, eller hadde hagen full av VW Transporter og eldre biler som samlerne nå sikler etter.

Grunnen til at verdien kan bli så høy på helt alminnelige ting, er nettopp at folk tror dette er verdiløst og kaster "skrotet", samtidig som typiske samleobjekter som OL-frimerker eller jubileumsmynter er ting man får slengt etter seg.

Anonymkode: 2d2e9...07f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...