Gå til innhold

Når er "gamle dager"for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man snakker jo ikke bare om gamle dager i den sammenheng at man vurderer hva som var best og verst.

Anonymkode: 75210...f18

Men da er jo gamle dager i går da !  Eller hvor sitter du grensen ?  Det  hele blir da bare meningsløs retorikk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål, vet ikke om "gamle dager" er definert. Mange sier jo i gamle dager og refererer ofte til barndom. Jeg føler ikke min barndom er gamle dager nå, men mulig når jeg en gang i fremtiden forteller om min barndom til barnebarn. 

Anonymkode: c660a...8ad

Skrevet
TomKrus skrev (1 time siden):

Uansett da blir jo bare "gamle dager" noe helt ubegripelig egentlig. Har du ikke levd i det, kan du heller aldri uttale deg om det. Det er min mening i alle fall. Så kan man jo lese historie og vite en del om veldig gamle dager, uten å ane veldig mye om det var bra eller ikke, fordi man aldri har gått i de skoene. 

Som jeg sa: jeg stor kunnskap om det jeg kaller gamle dager. 

Men det er ikke poenget, poenget er bare hva du legger i begrepet "gamle dager". 

Anonymkode: 40470...c39

Skrevet
TomKrus skrev (46 minutter siden):

Men da er jo gamle dager i går da !  Eller hvor sitter du grensen ?  Det  hele blir da bare meningsløs retorikk. 

Det er jo det vi svarer på i tråden, hva som er gamle dager for oss. Ikke om vi mener ting var bedre i gamle dager (tror det er en annen tråd her om det et sted). 

Anonymkode: 75210...f18

• Liker 1
Skrevet

For 100 år siden er gamle dager, vil jeg si. 

Anonymkode: 0b42a...5a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det får være din mening. Jeg spør ikke etter"gamle dager som du husker"

Ts

Anonymkode: 40470...c39

Hehe, enig med deg. For meg er gamledager før 1900. Mellom 1900 og 1940 er "før krigen". 1945 til nå er nyere tid (og for å slippe kverulanten jeg siterer under her): FOR MEG!

TomKrus skrev (1 time siden):

Joda  helt klart, men var det verre eller bedre enn i dag ? Noe var helt klart bedre, men en god del er nok langt verre for mange mennesker ! Umulig å si for de som ikke har levd igjennom det ! Det er mitt poeng.  Og de gamle som jeg kjenner som runder snart 100 år ? De  har nok veldig blandede følelser rundt det hele. Mye er blitt veldig mye forbedret, og så har man alt det andre som de slapp å forholde seg til. 

Men det er ingen som spør: "Når var gode, gamle dager?". 

Spørsmålet var ganske enkelt: "Når er gamle dager for deg?" ergo er alle svarene som blir gitt i denne tråden, for én gangs skyld fasit 🙂 

Skrevet

1990 tallet og nedover.

Anonymkode: c9cec...fcc

Skrevet

2019

Anonymkode: 14138...8b0

Skrevet

I tiden før industrialiseringen av Norge, dvs før 1900.

Anonymkode: 16817...e75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne tråden består av folk som mener alt før 90-tallet er «gamledager»🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 4d3fa...abf

Skrevet

Det var forrige uke det 😂

Anonymkode: 6ea34...8f7

Skrevet

Jeg mener at gamle dager er ca. 100–130 år siden. 

Hvis jeg snakker om barndommen min så sier jeg i barndommen min.  
Hvis jeg skal lenger tilbake i tid så sier jeg da mamma var ung/barn.   
Hadde ikke falt meg inn å bruke gamle dager om så nær tid. 

Anonymkode: 2b5a7...2b8

Skrevet

Jeg tenker at gamledager var da moren min var liten, som for meg betyr rundt 2. verdenskrig og før det. 

Anonymkode: b6965...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...