Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel dukkestue som jeg har gjort om til hønsehus. Har bare 5 stk, på dagtid går de fritt i hagen. Men det lukter altså så ille i lekestuen. Helt uholdbart! Tar ut møkk hver dag og har tørr strø der. Tips? Eller er det sånn det er å ha høner? 

Anonymkode: 7c88a...8b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en gammel dukkestue som jeg har gjort om til hønsehus. Har bare 5 stk, på dagtid går de fritt i hagen. Men det lukter altså så ille i lekestuen. Helt uholdbart! Tar ut møkk hver dag og har tørr strø der. Tips? Eller er det sånn det er å ha høner? 

Det lukter jo litt men skal ikke være uholdbart, kan du åpne vinduer litt, eller så det er lufting? Bruke annet strø eller underlag? 

Anonymkode: f2887...2e6

AnonymBruker
Skrevet

Har de god nok plass, og er det ok temperatur om vinteren?

Det vil nok lukte, ja. 

Anonymkode: 3f06f...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høner i hagen jeg også. De bor innendørs i et lite hus på 3 kvm og har stor utegård. Lukter overhode ingenting i hønsehuset med mindre det er på tide å rengjør der inne. Når det begynner å stinke så er det frem med bøtta og skifter ut all flisen der inne. Kanskje det har festet seg gammel møkk i sprekker hos deg? 

Anonymkode: 0e46f...d23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det lukter jo litt men skal ikke være uholdbart, kan du åpne vinduer litt, eller så det er lufting? Bruke annet strø eller underlag? 

Anonymkode: f2887...2e6

Lufter, bruker halm. Men lukter ille altså!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har de god nok plass, og er det ok temperatur om vinteren?

Det vil nok lukte, ja. 

Anonymkode: 3f06f...3c5

Jeg syns de har god nok plass ja. Er bare 5 stk, og de går fritt ute hele dagen. Lekestuen er ikke av de minste. 
Har akkurat fått de, så blir første vinter. Planen er å ha på varme da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har høner i hagen jeg også. De bor innendørs i et lite hus på 3 kvm og har stor utegård. Lukter overhode ingenting i hønsehuset med mindre det er på tide å rengjør der inne. Når det begynner å stinke så er det frem med bøtta og skifter ut all flisen der inne. Kanskje det har festet seg gammel møkk i sprekker hos deg? 

Anonymkode: 0e46f...d23

Jeg har bare hatt de en uke. Så gammel møkk er det ikke. Du bruker flis? dekker du hele gulvet med flis? Hvor ofte skifter du den? Hvor mange høner? 
Jeg har brukt halm. 
Kanskje jeg har for dårlig lufting. 

Skrevet

De liker gjerne å sitte på en vagle inne i hønsehuset  hvor de både sover og hviler. For det meste satt de der og gjorde fra seg også, så under der hadde jeg en kasse med aviser og halm. Dette skiftet jeg daglig. Følte aldri det luktet særlig der inne

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mine i 4 år, og har ikke lukt i hønsehuset 🤷 Det er isolert med 7 cm glava, og så har jeg belegg på gulv og tak. 2 ganger i året (vår og høst) fjerner jeg alt og vasker vegger osv, og har på nytt strø. Utenom det fjerner jeg møkk 2 ganger i uka og bytter ut strø på brettene under vaglene. Jeg bruker miljøstrø fra Felleskjøpet, det er det beste strøet. Mine er kun inne i hønsehuset for å legge egg på dagtid, ellers er de ute fra morgen til kveld så lenge det ikke er snø på bakken. På vinteren er de inne hele dagene. Jeg har 5,5 kvm innendørs til 7 stk store wyandottedamer. 

Anonymkode: 3fc76...39c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har bare hatt de en uke. Så gammel møkk er det ikke. Du bruker flis? dekker du hele gulvet med flis? Hvor ofte skifter du den? Hvor mange høner? 
Jeg har brukt halm. 
Kanskje jeg har for dårlig lufting. 

Dette er problemet ditt. Halm trekker ikke til deg fukt og det mugler. Kun halm i rugekassene. Noen foretrekker sand på gulvet, og andre foretrekker strø. Jeg anbefaler Miljøstrø som sagt. Du bør også ha brett under vaglene slik at hønene bæsjer på brettet og ikke rett på gulvet, siden de bæsjer mye på natt. Jeg har bare brukt bokhylleknekter og tilhørende plater jeg fant på biltema og så har jeg skrudd opp bord typ 28x95 på utsiden av hyllen slik at strøet holder seg der. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (26 minutter siden):

De liker gjerne å sitte på en vagle inne i hønsehuset  hvor de både sover og hviler. For det meste satt de der og gjorde fra seg også, så under der hadde jeg en kasse med aviser og halm. Dette skiftet jeg daglig. Følte aldri det luktet særlig der inne

Har vagler, foreløpig har de ikke brukt de noe særlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er problemet ditt. Halm trekker ikke til deg fukt og det mugler. Kun halm i rugekassene. Noen foretrekker sand på gulvet, og andre foretrekker strø. Jeg anbefaler Miljøstrø som sagt. Du bør også ha brett under vaglene slik at hønene bæsjer på brettet og ikke rett på gulvet, siden de bæsjer mye på natt. Jeg har bare brukt bokhylleknekter og tilhørende plater jeg fant på biltema og så har jeg skrudd opp bord typ 28x95 på utsiden av hyllen slik at strøet holder seg der. 

Takk. Da blir det strø og brett under vaglene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vagler, foreløpig har de ikke brukt de noe særlig

Er det kanskje for tynne? De må være litt store og runde så de får godt grep. Er vaglen for tynn, er det vanskelig med balansen å sitte på

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (3 minutter siden):

Er det kanskje for tynne? De må være litt store og runde så de får godt grep. Er vaglen for tynn, er det vanskelig med balansen å sitte på

Tror de er store nok. Men kan prøve å sette inn en tykkere 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta bilder?

Anonymkode: 55458...8a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tror de er store nok. Men kan prøve å sette inn en tykkere 

Du kan ta bildet av oppsettet ditt inni hønsehuset og spørre på Facebookgruppen høner i hagen. Der får man masse nyttige råd, og så må du bare la det prelle av deg hvis det er noen som kommenterer rare ting, da det er noen i den gruppa som ikke er verdens hyggeligste i mine øyne. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er unge og klekket ut i rugemaskin er det ikke sikkert de vet at de skal vagle seg. Da kan du bare gå inn til dem etter at de har gått til ro for kvelden og løfte dem opp på vaglepinnen, de skjønner det etterhvert. 

Anonymkode: 1e93a...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...