Gå til innhold

Hvor får man hjelp med psyken når man egentlig har det fint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt noen skjellsettende opplevelser når det gjelder to av barna mine, da de var helt små. Alt ordnet seg og de har det gudskjelov helt fint, men de opplevelsene vi måtte gjennom har gitt meg kraftig angst i spesifikke situasjoner. Et eksempel på det er at kroppen går i full alarmberedskap om telefonen ringer og jeg ser det er noen andre enn nær familie. Pulsen øker kraftig og jeg skjelver som et aspeløv, og det tar tid før jeg får hentet meg inn igjen. Har helt sluttet å ta ukjente telefoner. Selv om jeg forsøker å rasjonalisere så godt jeg kan, klarer jeg ikke riste av meg den fysiske reaksjonen, og det kan være veldig plagsomt.

En annen ting er at jeg er har fått legeskrekk. For noen måneder siden hadde jeg en ung lege som ville teste alt fra blodprosent til leversvikt på meg, selv om det ikke var noe alvorlig som feilet meg. Da endte jeg fort opp i en nedadgående spiral der jeg var livredd for å sjekke prøvesvarene, og så for meg både nyre- og levertransplantasjon fortløpende. Jeg skjønner jo naturligvis at legen hadde ringt om det var alvorlig/hastende, men kroppen reagerer jo som om den blir jaktet på med gevær bare av å sjekke prøvesvarene på Helsenorge.

Ellers har jeg det bra i livet. Er tilfreds med det meste og har bare denne angsten knyttet til spesifikke situasjoner, som følge av vonde opplevelser. Dessverre kan det til tider være litt hemmende i hverdagen, og jeg føler at jeg trenger hjelp til å takle det.

Har man i det hele tatt sjans til å få plass i det offentlige når man egentlig har det fint, eller må jeg punge ut for privat psykolog for å få hjelp med dette? 

Anonymkode: 78d74...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan undersøke om kommunen har lavterskeltilbud der du kan snakke med f.eks. psykiatrisk sykepleier (kan hende de har psykolog også, varierer). 

Anonymkode: 88315...b4d

• Liker 2
Skrevet

Psykisk helse i kommunen er et lavterskeltilbud. Det er gratis å benytte seg av.

Anonymkode: cda26...94e

• Liker 1
Skrevet

Ja, er jo litt det jeg lurer på. Slipper man inn til kommunepsykologen når man egentlig har det veldig fint? Skjønner det er lavterskel, men er det SÅ lavterskel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er jo litt det jeg lurer på. Slipper man inn til kommunepsykologen når man egentlig har det veldig fint? Skjønner det er lavterskel, men er det SÅ lavterskel?

Psykisk helsehjelp i kommunen skal være så lavterskel. Og er egentlig noe som hemmer deg veldig mye, spesielt det med telefon. Og jeg vet om flere som har hatt samtaler med psykisk helsehjelp etter slike opplevelser som du har hatt. 

Det er ofte forskjellig organisert rundt om i landet, her i kommunen er det bare psyk.sykepleiere som jobber, kommune-psykologen her jobber overordnet. Henvisning må her sendes til forvaltningskontoret. Men det kan være helt annerledes hos dere. 

Anonymkode: cc7e1...911

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Lavterskel betyr jo at det skal være lettvint å ta kontakt. Man skal kunne få hjelp selv om man ikke har penger osv. Mitt inntrykk, etter å ha vært bruker der selv, er at man må være relativt syk for å få hjelp. Men hva er det verste som kan skje? Du får et avslag, that's it. Bare prøv.

Anonymkode: 928f1...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har man i det hele tatt sjans til å få plass i det offentlige når man egentlig har det fint, eller må jeg punge ut for privat psykolog for å få hjelp med dette? 

Jeg punget ut for noe tilsvarende (en avgrenset, konkret problemstilling), men den gode nyheten er at det ikke trenger å ta så mange timer. Den psykologen jeg gikk til hørte på meg og hva som var problemet, satte opp en plan på 6-8 timer, og den holdt vi. Med godt resultat. Så det trenger ikke være noen "evighrtsbehandling" (tvert imot sa hun at ved ikke så komplekse problemstillinger skal det ikke være nødvendig med lange behandlingsløp).

Vel anvendte penger for min del, servicen på bilen koster mer. Og jeg har fått det mye bedre. Det er verdt det å jobbe litt med plagsomme ting selv om man ikke hemmes veldig av dem- livet er for kort til å plages unødvendig!

Anonymkode: f0755...0bd

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg punget ut for noe tilsvarende (en avgrenset, konkret problemstilling), men den gode nyheten er at det ikke trenger å ta så mange timer. Den psykologen jeg gikk til hørte på meg og hva som var problemet, satte opp en plan på 6-8 timer, og den holdt vi. Med godt resultat. Så det trenger ikke være noen "evighrtsbehandling" (tvert imot sa hun at ved ikke så komplekse problemstillinger skal det ikke være nødvendig med lange behandlingsløp).

Vel anvendte penger for min del, servicen på bilen koster mer. Og jeg har fått det mye bedre. Det er verdt det å jobbe litt med plagsomme ting selv om man ikke hemmes veldig av dem- livet er for kort til å plages unødvendig!

Anonymkode: f0755...0bd

Dette. Finn en psykolog som er spesialisert på akkurat din problemstilling, ts. Du har noe avgrenset som er greit å jobbe med noen timer hvis du er flink og effektiv. Og har noen tusen å bruke på det. Bedre enn lavterskel i kommunen eller noen på dps. Det vet du aldri hva du får. 

Anonymkode: 112a2...5ff

• Nyttig 1
Skrevet

Frisklivsentralen.

Anonymkode: 50b78...f9b

Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg. Telefonangst, legeskrekk og generell angst etter store traumer. Jeg fikk hjelp av det kommunale. Men, jeg slet med det i over 10 år før jeg turte å spørre om hjelp, og da var det egentlig gått for langt og jeg var veldig langt nede.

Det jeg tenker om behandlingen jeg fikk, var at det var litt sånn "hjelp til selvhjelp". Med en gang jeg forstod at det jeg slet med het traumer, så fant jeg alle verktøyene jeg trengte på egenhånd. Det var kanskje det beste jeg fikk ut av behandlingen. For fram til da viste jeg ikke hva det var eller hvor det kom ifra. 

Vil ikke anbefale å finne en psykolog på egenhånd. Det prøvde jeg først, og fikk flere dårlige opplevelser som nesten bare gjorde det værre for meg. Er en jungel av "psykologer" i det private og ingen som kan kvalitetsikre noen av dem. Så best å se om du kan få kommunal hjelp først.

Min psykolog sa at "man går jo til legen for små ting også. Man trenger hjelp ikke bare når man har kreft, men også når man har influensa, og sånn er det med psykisk helse også".

Anonymkode: 7a56a...22c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...