AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:43 #1 Skrevet fredag kl. 09:43 Jeg fikk adhd og autisme diagnose som voksen alder (kvinne) . Jeg kjenner jeg blir mer og mer utmattet av jobb. Alle lydene, det sosiale , « å ha på seg masken og maskering» . Jeg var 50% sykemeldt etter kirurgi og merket da at jeg hadde det mye bedre. Det gikk bedre å jobbe, mer overskudd hjemme, gladere , mindre trist. Å jobbe 50% fungerte bedre Hva er prosessen for å muligens bli delvis ufør når man har diagnoser som autisme og adhd? Må man igjennom en lang sykemelding ført, og så aap uansett ? Må man da på arbeidstrening uansett? Jeg har batchelor utdanning og vært i fast jobb 15 år. Nytter ikke å sende meg på Rema 1000 i trening når det er det sosiale som er vanskelig Anonymkode: 6fbad...1c4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:47 #2 Skrevet fredag kl. 09:47 Kan du heller skifte jobb til noe som er mindre sosialt? Anonymkode: 8bab7...f9f 6 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:49 #3 Skrevet fredag kl. 09:49 Diagnosen i seg selv er irrelevant, det er funksjon og arbeidsevne det kommer an på. Jeg har også ASF, men har på grunn av det aldri klart å stå i vanlig jobb, så min prosess med NAV så helt annerledes ut enn din vil gjøre. Anonymkode: 2a77f...27a 6
Perfume Skrevet fredag kl. 09:50 #4 Skrevet fredag kl. 09:50 Ja dessverre må du gjennom hele Smøla med sykmelding, aap og slikt. Tror alle må det. Min mann har de to samme diagnosene, tok han 4 år å karre seg gjennom det der.. Det var ikke lett..
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:53 #5 Skrevet fredag kl. 09:53 Første steg er alltid å finne en jobbe som passer bedre til utfordringene en har. Får en dårlig gange kan en fremdeles sitte på kontor. Får en allergi kan en fremdeles jobbe et sted uten kjemikalier. Og blir en følsom for lyd kan en fremdeles jobbe et sted det er roligere. Anonymkode: 139d3...fe8 5 3
Abra Skrevet fredag kl. 09:54 #6 Skrevet fredag kl. 09:54 Opp mot 90% av autister i NAV sine systemer er ufør. Men du må nok fremdeles gjennom hele greia først, sykemelding, aap. Jeg er selv autist, gikk 1,5år på aap før 100% ufør ble innvilget.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:56 #7 Skrevet fredag kl. 09:56 Perfume skrev (5 minutter siden): Ja dessverre må du gjennom hele Smøla med sykmelding, aap og slikt. Tror alle må det. Min mann har de to samme diagnosene, tok han 4 år å karre seg gjennom det der.. Det var ikke lett.. Hva var vanskelig med det? Anonymkode: c99ae...3f9
Perfume Skrevet fredag kl. 10:00 #8 Skrevet fredag kl. 10:00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva var vanskelig med det? Anonymkode: c99ae...3f9 Det vanskelige var forandringer hele tiden, det å ikke vite, alle avtaler som virket helt ulogisk på ham, men som man må gjennom, hver annen uke sende meldekort, få utbetalt så mye mindre enn normalt og derfor påvirke hele familien, ikke vite om han skulle i utprøving, tilbake til gamle jobben, inn i ny jobb, bli enda sykere.. Det var mye. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:04 #9 Skrevet fredag kl. 10:04 Jeg måtte ikke ha arbeidstrening. Men jeg fikk diagnose under langtidssykemelding/aap. Kun autismediagnose her. Fikk fortsette i min gamle jobb med 50% i stedet for 100%. Fikk beskjed av utreder at det var nærmest gitt å få innvilget gradert ufør med den diagnosen. Anonymkode: 7e432...317 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:34 #10 Skrevet fredag kl. 10:34 Autist som ble diagnostisert sent i livet her. Kombinasjonen av ASF / KPTSD / Depresjon og angst gjorde min sak til en kurantsak, da ting har blitt så ille er jeg har forsøkt å ta mitt liv flere ganger pga all stresset og fortvilelse. Gikk sykemeldt i ett hår, så rett på 100% uførepensjon. Var dog ekstremt heldig med en saksbehandler som kjempet for meg med nebb og klør gjennom hele prosessen. Håper du finner ut av det, men var beredt på at en del må dokumenteres og utprøves først. Masse lykke til! Anonymkode: 5ab7f...dc3
mommyaka Skrevet fredag kl. 10:39 #11 Skrevet fredag kl. 10:39 Du må ha nedsatt iallefall 50 prosent arbeidsevne for å få aap. Du trenger ikke sykemelding først. Men du må snakke med din lege, registere deg på nav og så eventuelt søke aap. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:09 #12 Skrevet fredag kl. 11:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du heller skifte jobb til noe som er mindre sosialt? Anonymkode: 8bab7...f9f Jeg tåler ikke kontorarbeid. Å sitte ro ved en pult og konsentrere seg over tid er kjempevanskelig . Eller sitte med papirarbeid eller telefonarbeid. Blir sliten av å snakke i telefon. Jeg klarer ikke holde konsentrasjon over tid. mitt yrke er er fysisk aktivt yrke med mye tempo, det passet meg veldig fint sånn sett. Men etter jeg fikk barn (fikk barn før jeg fikk diagnosen) kan jeg ikke lengre bare slappe av i hodet på deigen etter jobb med stille og ro. Jeg må være «på» hjemme også og totalpakken blir for mye for meg å bære flere sykemeldinger grunnet depresjon og så psykolog. Det var det som fikk jeg til slutt til adhd og autisme utredning og da fikk man diagnosene. Så da fikk nan svar på hvorfor man har det slik tenker om jeg skal høre med skjefen om jeg kan få flere nattevakter . Det genererer mer fri og det er færre sosialt innpust enn på dagtid . Anonymkode: 6fbad...1c4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:17 #13 Skrevet fredag kl. 11:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Diagnosen i seg selv er irrelevant, det er funksjon og arbeidsevne det kommer an på. Jeg har også ASF, men har på grunn av det aldri klart å stå i vanlig jobb, så min prosess med NAV så helt annerledes ut enn din vil gjøre. Anonymkode: 2a77f...27a Vil det da kanskje ta lengre tid eller bli vanskelig fordi jeg har stått i full jobb i løpet av livet enn for deg som ikke gjorde det? Anonymkode: 6fbad...1c4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:21 #14 Skrevet fredag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Masse lykke til! med å ramle nedi uførefella! Anonymkode: 5bc0e...7a4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:28 #15 Skrevet fredag kl. 11:28 Ts her Takk for ærlige svar folkens. Det var leit å høre man må igjennom samme regla og mølja selvom det allerede er funnet ut av hvorfor jeg sliter. Jeg har jo kroniske tilstander . Mange med autisme eller adhd klarer ikke jobbe i det hele tatt, da mener jeg det er rart de skal sende meg igjennom en lang prosess når man allerede vet mye om de tilstandene . jeg vet ikke om jeg klarer den lange prosessen med alle påkjenningene og møtene. Det høres ut som mount everest Anonymkode: 6fbad...1c4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:31 #16 Skrevet fredag kl. 11:31 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tåler ikke kontorarbeid. Å sitte ro ved en pult og konsentrere seg over tid er kjempevanskelig . Eller sitte med papirarbeid eller telefonarbeid. Blir sliten av å snakke i telefon. Jeg klarer ikke holde konsentrasjon over tid. mitt yrke er er fysisk aktivt yrke med mye tempo, det passet meg veldig fint sånn sett. Men etter jeg fikk barn (fikk barn før jeg fikk diagnosen) kan jeg ikke lengre bare slappe av i hodet på deigen etter jobb med stille og ro. Jeg må være «på» hjemme også og totalpakken blir for mye for meg å bære flere sykemeldinger grunnet depresjon og så psykolog. Det var det som fikk jeg til slutt til adhd og autisme utredning og da fikk man diagnosene. Så da fikk nan svar på hvorfor man har det slik tenker om jeg skal høre med skjefen om jeg kan få flere nattevakter . Det genererer mer fri og det er færre sosialt innpust enn på dagtid . Anonymkode: 6fbad...1c4 Gartner eller jobbe på gård? Anonymkode: aa190...739
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:33 #17 Skrevet fredag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her Takk for ærlige svar folkens. Det var leit å høre man må igjennom samme regla og mølja selvom det allerede er funnet ut av hvorfor jeg sliter. Jeg har jo kroniske tilstander . Mange med autisme eller adhd klarer ikke jobbe i det hele tatt, da mener jeg det er rart de skal sende meg igjennom en lang prosess når man allerede vet mye om de tilstandene . jeg vet ikke om jeg klarer den lange prosessen med alle påkjenningene og møtene. Det høres ut som mount everest Anonymkode: 6fbad...1c4 Jeg ble ufør som voksen. Jeg trengte ikke gjennom utprøving eller masse greier. Og det er sånn ca 10 år siden. Og autisme er jo en diagnose som er kjent. Anonymkode: 44655...0f7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:01 #18 Skrevet fredag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): med å ramle nedi uførefella! Anonymkode: 5bc0e...7a4 For noen av oss er det faktisk enten uførelivet eller total kollaps og døden. Si hva du vil, men jeg er enormt takknemlig for at vi har slike sikkerhetsnett i vårt lille land. Anonymkode: 5ab7f...dc3
Abra Skrevet fredag kl. 20:18 #19 Skrevet fredag kl. 20:18 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For noen av oss er det faktisk enten uførelivet eller total kollaps og døden. Si hva du vil, men jeg er enormt takknemlig for at vi har slike sikkerhetsnett i vårt lille land. Anonymkode: 5ab7f...dc3 Nå må du ikke forveksle det med å være 100% ufør med uførefella. Hvordan fungerer uførefella? Delvis uførhet og mottak av pensjon fra pensjonskasse: Du har en nedsatt arbeidsevne, men en uføregrad som er for lav til å få AAP eller uføretrygd fra NAV. Du kan da få uførepensjon fra din offentlige tjenestepensjonsordning (som KLP eller KKP), ofte basert på en nedsatt stilling, men med en fortsettende inntekt fra arbeidsgiveren din. Økende uførhet og søknad til NAV: Hvis du senere blir mer ufør (over 50 % uføregrad) og søker om AAP eller uføretrygd fra NAV. Beregning av NAV-ytelse: NAV beregner din fremtidige pensjon basert på lønnen fra den tidligere, delvise stillingen din, ikke den opprinnelige lønnen eller uførepensjonen fra tjenestepensjonsordningen. Konsekvensen: Dette fører til en betydelig lavere utbetaling fra NAV, siden de ikke tar hensyn til den uførepensjonen du mottar fra tjenestepensjonsordningen, noe som resulterer i en lavere total pensjon.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:23 #20 Skrevet fredag kl. 20:23 Husk ikke alle autister er like. Kan du jobbe noe er det godt både for psyken og økonomien. Anonymkode: aa190...739 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå