Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Beloved skrev (15 timer siden):

Hvorfor har du lyst til å vaske litt når du er der?

Det logiske svaret her er jo "fordi det ikke er rent nok for min standard" - for hvis det hadde vært skinnende rent så hadde du vel ikke hatt lyst til å vaske? 

Så ja, du kommer til å tråkke noen på tærne. Like greit å la være, eller i det minste ikke nevne det med et eneste ord verken før eller etter. 

Åh gud... Du tenker ikke at noen bare ønsker å være til hjelp? At hun ønsker å gjøre dem en tjeneste?🙄

Anonymkode: 6ec69...694

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snill og fin tanke som jeg skjønner er vanskelig å kommunisere. Ville ikke tatt meg til rette og bare gjort det, spør heller noe ala:

Om det er tid mellom slagene, er det noe vi kan gjøre for dere i huset mens vi er der? Vaske vinduer eller gulv eller noe?

Men kan godt være dere ikke får noe ekstra tid eller overskudd uansett 😅

Anonymkode: 39cf3...6e0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om noen hadde passet mitt barn og samtidig hjulpet meg med med en vask så hadde jeg vært veldig takknemlig! Det er én gang mindre jeg trenger å vaske😊 Synes det er skikkelig snilt av deg jeg💫

Anonymkode: 177da...875

Mens jeg synes det er invaderende og grenseoverskridende. Folk er forskjellige, derfor ville jeg latt være hvis jeg var usikker på mottagelsen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre om det er noe de trenger hjelp til når du først er der.

Det er opp til de å bestemme tenker jeg. Det å kun nevne vasking kan fort oppfattes som at du synes de ikke har det rent nok.

Anonymkode: ed4ee...1cf

Skrevet (endret)

«Hvis dere vil kan dere gjerne droppe husvask og klesbretting før vi skal passe ungene, for da har jeg noe å gjøre på når barna sover». 

Om du sier noe sånt så uttrykker du jo at du vet de vasker og holder orden, men at du blir glad om du får putle på med det. Du har antagelig at annet overskudd enn de som er midt i en travel periode i livet. 

Når jeg har passet barnebarn på ettermiddag/kveld, så har jeg spurt om de kan spare tømming av oppvaskmaskin, oppvask og klesbretting til meg slik at jeg kan bedrive noe når ungene har lagt seg. For det kan jo være litt kjedelig å bare sitte der når ungene sover kjenner jeg 😅

Endret av Megisen
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så du bestemmer at to forskjellige spørsmål må ha samme svar? For ordens skyld ville jeg ikke hatt noen av dem til å vaske hos meg. Men det er jo feks stor forskjell på folk som snoker i private saker og er kritiske, og folk som ikke gjør det. Mor og svigermor er ikke automatisk likestilt, den ene kan være alkoholiker eller splitter pine gal.

Anonymkode: 80d30...0da

Poenget er at det ikke er to forskjellige spørsmål. For begge er moren til en som bor i huset. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reagert av en helt annen grunn: Spørsmålet ditt indikerer at du mener det å ha det rent og ryddig er svigerdatterens ansvar, og at det er hennes enemerker du evt trør på. Snakk med sønnen din, du, om hva han tenker om saken, og om han trenger hjelp med renholdet. 

Anonymkode: 94c43...d16

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor var på besøk et års tid etter at jeg ble sammen med sønnen hennes.

Når jeg kom hjem en dag så hang alle trusene mine til tørks. Ikke veldig gøy. 

Passer alltid på å ha vasket klær før hun kommer nå

Anonymkode: e7510...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du ikke sønnen din? Snakker du ikke med han?

Anonymkode: a4ffe...37c

Skrevet

Jeg hadde kanskje lagt det frem sånn; Du har kanskje mye å gjøre og det kan være slitsomt å være småbarnsmor. Er det noe praktisk jeg kan gjøre for deg mens jeg likevel er her? 

Skrevet

Min svigermor vasker, bretter klærne våre feil, kjøper feil vaskepulver og tøymykner når det er tomt slik at jeg må vaske alle klærne på nytt på grunn av allergi. Og det gjør hun UTEN å spørre, når jeg ikke er hjemme. Hun finner hver mulighet for å besøke barnebarnet sitt mens jeg er bortreist. Hun tar bort mine dekorasjoner og setter frem sine egne. Det gikk så langt at jeg har sagt til samboeren min; "enten flytter hun ut, eller så flytter jeg ut. Du kan velge."

Så for å svare på spørsmålet ditt: JA! Spør henne. Hun kommer til å sette mye mer pris på at du spør, istedenfor at du bare gjør det. Det er heslig og skaper unødvendig irritasjon i familien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket når min svigermor vasket og strøk klær 🤩 tipper hun også var litt redd for å tråkke meg på tærne, men hun fant fort ut at det ble godt mottatt. Tror ikke hun spurte først. Hun klødde vel bare så i fingrene. Veldig fint om du gjør det for henne og sønnen din. Du kan jo gi beskjed litt i forkant. F.eks. si at jeg vet dere har det travelt så spar gjerne litt husarbeid til meg så kan jeg ta litt når jeg er hos dere. 

Anonymkode: eb3f5...c86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Han224 skrev (5 timer siden):

Min svigermor vasker, bretter klærne våre feil, kjøper feil vaskepulver og tøymykner når det er tomt slik at jeg må vaske alle klærne på nytt på grunn av allergi. Og det gjør hun UTEN å spørre, når jeg ikke er hjemme. Hun finner hver mulighet for å besøke barnebarnet sitt mens jeg er bortreist. Hun tar bort mine dekorasjoner og setter frem sine egne. Det gikk så langt at jeg har sagt til samboeren min; "enten flytter hun ut, eller så flytter jeg ut. Du kan velge."

Så for å svare på spørsmålet ditt: JA! Spør henne. Hun kommer til å sette mye mer pris på at du spør, istedenfor at du bare gjør det. Det er heslig og skaper unødvendig irritasjon i familien.

Hvorfor kommer hun på besøk når du ikke er hjemme. Det høres ut som om hun har et godt forhold til sønnen sin og prøver å være tilstede for familien. Om hun kjøper feil vaskepulver så kan du jo heller snakke fint med henne og si at en eller flere er allergisk mot akkurat den typen. 
å be mannen din om å «velge» er heller ikke ok. Det setter ham i et vanskelig dilemma. Mange kvinner har tilsvarende forhold til sin mor og mannen protesterer ikke mot dette. Synes du bør sette deg selv litt til side og tåle at svigermor får blande seg litt. 
har selv en svigermor som likte å blande seg. Jeg valgte å omfavne hjelp og tips i stedet for å bruke energi på irritere meg over det. Har vært til det beste for alle når jeg ser tilbake. Mannen min irriterte seg heller ikke over min mor som blandet seg enda mer enn svigermor. 

Anonymkode: eb3f5...c86

• Liker 1
Skrevet
k4ren skrev (På 19.9.2025 den 17.33):

Vil ikke ha andre folk til å håndtere mitt godt brukte sengetøy! Det vil jeg gjøre selv!

Rydder du av sengen på hotell også? 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 20.9.2025 den 10.18):

Poenget er at det ikke er to forskjellige spørsmål. For begge er moren til en som bor i huset. 

Spiller overhode ingen rolle. Det kommer an på personen. For meg hadde det dog vært uaktuelt uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller overhode ingen rolle. Det kommer an på personen. For meg hadde det dog vært uaktuelt uansett.

Det spiller selvsagt stor rolle. Lar en sin egen mor stelle i huset, må den andre også få vurdere og avgjøre om egen mor får gjøre det samme. Skal man gjøre forskjell, må begge være enige.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det spiller selvsagt stor rolle. Lar en sin egen mor stelle i huset, må den andre også få vurdere og avgjøre om egen mor får gjøre det samme. Skal man gjøre forskjell, må begge være enige.

Personlig hadde jeg hatt samme reaksjon ved min egen mor som med svigermor. 

Skrevet
Brunello skrev (På 20.9.2025 den 10.18):

Skrevet

Jeg hadde vasket huset så godt jeg klarte før svigermor kom på besøk. Syns det var sårende da det første hun gjorde var å trekke fram vaskebøtta.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde grått av glede❤️😅

det går jo an å spørre pent om det er noe hun vil du skal gjøre i huset hvis du får tid?

Anonymkode: 79446...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...