Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempe glad for å komme hjem til et rent hus, men jeg hadde blitt enda gladere for kvalitetstiden dere har med barnebarnet. Ta med barne ut, finn på noe. Også heller se om det blir tid til noe annen vaske en litt overflatevaskeing etter mat osv.. 

Anonymkode: eb9aa...884

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hyggelig å spørre om det er noe de vil at du skal hjelpe til med mens du er der, og å vaske over overflater er helt ok, men man skal respektere andres hjem og privatliv. Og om man skal gjøre noen en tjeneste, bør det jo være en tjeneste man ønsker. Jeg liker for eksempel ikke masse hjelp på kjøkkenet når jeg har gjester, men det er hyggelig at noen tilbyr seg å hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så fintfølende folk er.. Er nå vel helt topp om noen vil bidra med litt husarbeid. Trenger ikke å ta det som en fornærmelse.

Anonymkode: 64939...1eb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt innafor. Lettere å få tillatelse enn tilgivelse. 
Min mor passet barna våre en helg. Da vasket hun klær og brettet sammen. 
Det ble en krangel oss i mellom.  Jeg tok det ikke videre med min mor.  

Anonymkode: 597e0...e04

Hvorfor ble det krangel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Handler ikke nødvendigvis om å bli fornærmet- men det kan føles veldig invaderende. Det betyr ikke at man har et dårlig forhold- men mer at man har ulike intimsoner. Jeg har et godt forhold til både min mor og min svigermor, men vil helst ikke at de skal vaske hos meg. 
Andre kan oppleve det annerledes. 

Anonymkode: 57e41...be2

Hvis man mener det er invaderende kan man umulig ha et godt forhold. Jeg personlig synes det er rarere å IKKE vaske i denne situasjonen, hun skal passe barna en hel helg! Skal hun bare la alt flyte så sønnen kommer hjem til skitne gulv og smuler i sofaen? Veldig rart. I vår familie passer vi ofte barn over en hel helg, besteforeldrene her vasker ALLTID i en sånn situasjon. De vil jo ikke at vi skal komme hjem til et skittent hus. Jeg har også passet min søsters barn i hennes hus (hun bor større og har hage så det er lettest å ta med mine barn dit), og da vasker jeg selvsagt bad, kjøkken og gulv på søndag før de kommer hjem. 

Anonymkode: 7290c...29c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor vasker eller ordner ofte noe hos oss når hun er hos oss, men hun spør alltid først. Jeg setter veldig stor pris på hjelpen hennes, men det er nok best å spørre først. 

Anonymkode: f6aa8...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor begynte med sånn vaskerunde når hun var her på besøk. Jeg likte det ikke, hun brukte bøtten vi bruker til å rengjøre sluk og ved omgangssyke istedet for gulvvask bøtten. Jeg liker også å gjøre det på min måte. F eks så støvsuger jeg alltid før jeg vasker gulv, hvis ikke blir støvet ofte liggende igjen i slike klynger. Noe det gjorde etter hun. En annen gang hadde hun, mens jeg leverte barnet i barnehagen, flyttet fram sofa, dratt ut alle putene og sto å ristet ullteppet og saueskinnet mitt midt på stuegulvet. Ja, sofaen ble fin (var litt flaut også fordi det var lenge siden det var gjort) men det var så mye støv fra teppene som la seg andre steder at jeg følte jeg fikk mer arbeid. Brettet klær har hun også gjort, en gang undertøyvasken som var litt ubehagelig. Hun hadde da sortert klærne, men hun visste ikke hvor de skulle ligge. Så da lå de utover stuegulvet. Og jeg måtte legge det inn i skapet da når jeg kom hjem. I stedet for å bare ha de i baljen sin og ta det når jeg faktisk ville gjør det selv. 

Alt nevnt over synes jeg ikke er greit. Men hvis noen bodde i huset mitt en helg så hadde jeg blitt litt irritert hvis jeg kom hjem og det var smuler, støv osv på gulvet etter de. Så jeg ville støvsugd etter deres eget bruk. Og kanskje tørket over toaletter etter dere. Men ikke noe mer enn det. Kun støvet og skiten dere selv har produsert på en måte.

Anonymkode: 95c75...37e

Skrevet

Svigerinna mi hatet at svigermor gjorde det. Ble rett og slett veldig feil.

Se an situasjonen. Kjenner du ikke svigerdatter godt nok til å vite om hun synes dette er ok, er det nok best å la være.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 timer siden):

Her må man spørre seg selv om en hadde synes det var greit om egen mor hadde gjort det samme. Er svaret ja, er det også greit at svigermor gjør det.

Så du bestemmer at to forskjellige spørsmål må ha samme svar? For ordens skyld ville jeg ikke hatt noen av dem til å vaske hos meg. Men det er jo feks stor forskjell på folk som snoker i private saker og er kritiske, og folk som ikke gjør det. Mor og svigermor er ikke automatisk likestilt, den ene kan være alkoholiker eller splitter pine gal.

Anonymkode: 80d30...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud, så fintfølende folk er.. Er nå vel helt topp om noen vil bidra med litt husarbeid. Trenger ikke å ta det som en fornærmelse.

Anonymkode: 64939...1eb

For meg tror jeg det hadde handlet om at hvis jeg var sliten og stresset og på toppen av det hele måtte usje meg over at kanskje svigermor fant de sædflekkete lakenene våre når hun påtok seg barnevakt at da blir det plutselig ikke støttende og beroligende å få den hjelpen, det blir litt uggent. Ellers er jeg svært lite fintfølende men ja, mine skitne truser og laken, der merker jeg en blokkering i meg. Hvordan er du på det punktet? 😅

Anonymkode: 9da88...74c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjerne ha visst det på forhånd, slik at jeg ikke hadde stresset med noe helgevask den uken 😅

Anonymkode: b9f43...d61

Skrevet

Jeg hadde blitt så glad for det:)

AnonymBruker
Skrevet

Vask uten å si noe om det.

Anonymkode: 4a18e...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Anonymkode: 19563...031

Jeg synes det er interessant at tråden genererer syv sider, det viser at tema engasjerer. Jeg tror det handler om grenseoppgangen mellom at noe er koselig (som en klem) til at det blir grenseoverskridende og invaderende (som at noen setter seg i fanget ditt uønsket eller kysser deg på munnen uønsket) - alt kommer fra «en god plass» men hvis man tråkker over disse intimitetsgrensene så føles det veldig ubehagelig og det kan til og med være ødeleggende for forholdet.

du virker jo å ha en viss takt og tone når du klart refererer til egen erfaring og drar ett tydelig skille mellom hva du opplevde som trivelig versus overskridelse, men du vet liksom ikke helt med sikkerhet hvor grensene går til din svigerdatter.

Jeg er også enig med de som sier at det naturlige er jo at man må rydde litt når man er hjemme hos noen (hvordan skal det ellers se ut? At man bare lar alle kopper og karr man benytter seg av bli stående framme?) - men så er spørsmålet hvor mye mer rydding enn den man gjør etter seg selv, er passende?

Det kan godt være din svigerdatter vil tolke enhver rydding ut over den som er etter deg og barnet, som kritikk på at det var ikke ryddet godt nok før du kom. Vi vet rett og slett ikke. Du må også spørre deg selv;  «for hvem rydder jeg»? Er det for deg selv fordi du har ett behov for å gjøre dette? Føle deg nyttig og være hjelpsom? Eller er det for hennes del? Det kan også være hun selv er usikker på hva hun skal synes om at du rydder.

Noe som er relativt «uskyldig» er jo å kun vaske og rydde på åpne, ikke private, plasser; stue/kjøkken/barnerom hvor du kan tørke støv og støvsuge, vaske gulv. Jeg hadde satt pris på vindusvask og ferske blomster på bordet, for eksempel. Det som er mer privat kan du holde deg unna, det samme gjelder å flytte på ting og ommøblere/«dandere» på ting og tang rundt i huset deres.

Jeg tror det de setter aller mest pris på er at barnet og du har det koselig sammen og at du bruker mest mulig tid på barnet. 

Lykke til; hadde vært artig å høre hva du gjør og hva slags respons du får :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Støvsuge, vaske dører og dørhåndtak, vaske bad, vinduer, speil og kjøleskap, skuffefronter og skapdører?

Kjør på.

Hadde gjort et poeng av å ikke åpne skap og skuffer på badet.

Tror jeg hadde latt være å vaske innsiden av alle skuffer og skap på kjøkkenet, hvis jeg allerede var i tvil om de ville kunne oppleve det som invaderende å få ting vasket. 

AnonymBruker
Skrevet

Damned if you, damned if you don't. Alt skal liksom tolkes i verste mening. Ufattelig.

Anonymkode: 51024...873

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Damned if you, damned if you don't. Alt skal liksom tolkes i verste mening. Ufattelig.

Anonymkode: 51024...873

man trenger jo ikke å tolke noe, om man snakker om det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var fine tanker her, setter pris på at dere deler. 
Okey, kanskje ikke gjøre noe da? Er jo litt fordi det blir jo skittent etter oss og, ikke at de har det skittent i seg selv. Om dere skjønner? 
Husker min svigermor vasket med en gang jeg var ute av huset. Hun inviterte også folk å bo hjemme til oss om vi var borte, slik som mannens søsken. Det kommer jeg aldri til å gjøre. Men jeg husker følelsen av det og det førte til at jeg ble veldig lei og ikke ønsket hun skulle være alene til oss. 
Hva er greit å gjøre da tenker dere? Om hun har mye klesvask og mye å brett, skal jeg ta det? 
Har passet før, men kun en natt og kvelder. Da har det ikke vært naturlig å gjør slik.

Selvfølgelig skal du jo vaske etter deg selv, det er normalt folkeskikk. Men at du ønsker å vaske hos de når du er der, tyder jo veldig på at du personlig tenker at de ikke har det rent nok til vanlig, ellers hadde du jo ikke tenkt tanken. 

Min mor var hos oss en uke, ikke en eneste gang hørte jeg at hun hadde lyst til å vaske, eller tok noe ekstra enn det hun selv hadde rotet. Tvert om kommenterte hun at det var så ryddig selv i skuffer og skap, og ville ha tips om hvor jeg hadde kjøpt oppbevaringskurver og diverse (i skap hun allerede hadde fått beskjed om på forhånd om at hun kunne ta i bruk, så ikke snoking). 

Anonymkode: 08ca6...83d

AnonymBruker
Skrevet

Hunner jo veldig som har deg som ønsker å hjelpe til. Men ikke alle liker andre gjør rent hos de. Og noen kan vel ta det som kritikk. 

Kan du spørre når du kommer? Om de trenger hjelp med støvsuging eller annet? Gjerne mens begge er tilstede. Da kan din sønn svare uten at det blir ubehagelig for svigerdatter.

Anonymkode: 58994...9e5

AnonymBruker
Skrevet

Litt overflatevask faller i god jord hos meg, samme hvis klesvask blir ordnet.  Det blir jeg glad for hvis mor/ svigermor finner på.

Å gå i skuffer, skap og på soverommet vårt er ikke greit. 

Anonymkode: 8f80f...6ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...