Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elska det ! Mamma pleide å gjøre det når hun passa ungene , både klesvask og vanlig vask , satte så pris på det ! 

Anonymkode: a1354...bfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt innafor. Lettere å få tillatelse enn tilgivelse. 
Min mor passet barna våre en helg. Da vasket hun klær og brettet sammen. 
Det ble en krangel oss i mellom.  Jeg tok det ikke videre med min mor.  

Anonymkode: 597e0...e04

Det er forskjell på egen mor og svigermor.

TS - ikke gjør det uten å spørre forsiktig i forkant. Det kan oppleves som invaderende😊 

Anonymkode: 6fc27...5ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bare jeg som leser her at du mener det er Svigerdatter sitt ansvar å holde huset rent?
Hvorfor spør du ikke eget barn?!?!?!?!?

Anonymkode: 31560...069

Jeg oppfatter ikke spørsmålet på den måten. Det kan hende hun tenker å spørre svigerdatter, siden det kanskje er hun som ville hatt mest imot at det vaskes uten å bli spurt først.

Forresten hadde poenget ditt kommet tydelig frem også uten så mange utropstegn og spørsmålstegn.

AnonymBruker
Skrevet

«Kan jeg hjelpe med noe mens dere er borte? Noe klær som kan vaskes? Noe som skal ryddes? Bare si ifra. Kan ta overflater uansett». Så gir du et valg :) 

Anonymkode: 7f41a...947

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør dette. Min mor var sånn, uansett hvor mye jeg skrubbet og vasket skulle hun vaske mer. Så verken spør eller bare gjør det - la det være. 

Anonymkode: 80d30...0da

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Anonymkode: 19563...031

Hvem liker ikke at andre vasker? Ja takk! Du kan komme på besøk hos meg. 

Rettelse, jeg liker faktisk ikke å få hjelp av min egen mor fordi det er bare frekke kommentarer, blikk og klaging selvom det er hun som tilbyr 

Endret av sluttåbanmegtakk
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Anonymkode: 19563...031

Og om du ikke er inni alskens så er det det de vil tro at du har vært. 

Anonymkode: 65521...294

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, mereo said:

Snilt tenkt, men jeg hadde ikke syntes det var greit. For meg hadde det blitt en sånn «jaha, så du synes ikke det er rent her» - spesielt siden jeg hadde tatt vasken før noen skal komme å bo hos meg en hel helg.

Damer er spesielle skapninger. Du setter ikke pris på at andre vasker og finner på I hodet ditt at de er ute etter å kritisere? 

Anonymkode: 7ed6f...cce

Skrevet
4 hours ago, Beloved said:

Men hva er POENGET med å vaske dersom det allerede er "rent nok"?

Jeg går iallefall ikke rundt i huset mitt og tenker "ja dette gulvet er jo rent nok - så best jeg vasker det en runde til!"

Så å vaske er å implisere at det IKKE er rent nok.

Er det rart det er krig i verden. En hyggelig gest blir til en konspirasjonsteori

Skrevet

Har du ocd eller noe? Så klart skal du ikke vaske hos henne. Hun har sikkert gjort det før du skal passe. Du må klare å styre deg og finne på noe annet, ikke snikvaske hjemme hos noen som stoler på å slippe deg inn i hjemmet deres.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skifte sengetøy hadde jeg bitt glad for 

Anonymkode: 1df77...fbe

Vil ikke ha andre folk til å håndtere mitt godt brukte sengetøy! Det vil jeg gjøre selv!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS - ikke gjør det uten å spørre forsiktig i forkant. Det kan oppleves som invaderende😊 

Det er jo den «egne moren» til ts’ sønn? Tenker kvinner på at det kan føles invaderende for deres menn dersom kvinnens mor gjør husarbeid på eget initiativ i hjemmet deres?

Anonymkode: bf514...10d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør først. Jeg hadde ikke satt pris på det. Jeg foretrekker å vaske hus og klær selv. 

Anonymkode: 7b2ca...75b

Skrevet

Her må man spørre seg selv om en hadde synes det var greit om egen mor hadde gjort det samme. Er svaret ja, er det også greit at svigermor gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hun er moren til mannen som bor der. Så da er det ok etter det argumentet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du vaske, det er jo bare koselig! Da mener jeg åpenbart ikke inni badeskuffer eller på deres soverom, men at det er nyvasket gulv og kjøkkenet er vasket og badet dratt over er jo bare herlig å komme hjem til. Vi har alltid hatt det sånn i vår familie, har aldri opplevd at noen blir fornærmet av det, da må man ha et spesielt dårlig forhold. 

Anonymkode: 7290c...29c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde syntes det var veldig invaderende, og hadde trolig ikke spurt om barnevakt igjen. Jeg hadde syntes det var invaderende om det var min egen mor også.
Dersom du hadde spurt på forhånd- kanskje «er det noe annet du vil jeg skal hjelpe med? Jeg kan vaske eller lage noe mat eller noe annet du vil ha gjort» eller noe i den duren så er det annerledes - da får de jo et valg. Og det er som tråden viser veldig ulike oppfatninger. Men å bare begynne å vaske- eller «grøss» vaske klær hadde jeg syntes hadde vært ubehagelig. 

Anonymkode: 57e41...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt kan du vaske, det er jo bare koselig! Da mener jeg åpenbart ikke inni badeskuffer eller på deres soverom, men at det er nyvasket gulv og kjøkkenet er vasket og badet dratt over er jo bare herlig å komme hjem til. Vi har alltid hatt det sånn i vår familie, har aldri opplevd at noen blir fornærmet av det, da må man ha et spesielt dårlig forhold. 

Anonymkode: 7290c...29c

Handler ikke nødvendigvis om å bli fornærmet- men det kan føles veldig invaderende. Det betyr ikke at man har et dårlig forhold- men mer at man har ulike intimsoner. Jeg har et godt forhold til både min mor og min svigermor, men vil helst ikke at de skal vaske hos meg. 
Andre kan oppleve det annerledes. 

Anonymkode: 57e41...be2

• Liker 3
Skrevet

Spørs om du tenker på å dra over gulv, tørke litt støv og støvsuge sofa eller om du tenker å skure ned og vaske klær og skifte sengetøy. 

Si at du synes det er stas og vaære barnevaktvog hjelpe til og om det er greit for henne. Si at du ikke likte at din svigermor gikk i skuffer og skap og at derfor vil du spørre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Damer er spesielle skapninger. Du setter ikke pris på at andre vasker og finner på I hodet ditt at de er ute etter å kritisere? 

Anonymkode: 7ed6f...cce

Ser ingen grunn til at noen skal vaske hjemmet mitt som allerede er vasket før de kommer med mindre det er vanlig oppvask eller søles mye. Men så hadde jeg heller ikke sett behovet for å vaske hos andre av samme grunner!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...