Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørre svigerdatter for det er hun som vasker huset og ikke sønnen din?

Anonymkode: 47d81...d3c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor må man spørre svigerdatter, egentlig? Er det fordi man antar at det er hun som har ansvar for vaskingen, og/eller fordi ens egen sønn ikke kan uttale seg om det er greit eller ikke?

Anonymkode: bf514...10d

Man kan like gjerne spørre sønnen. Men ok å spørre en av dem, tenker jeg, da det er noen som ikke hadde likt det. Derfor kan man spørre om de synes det er greit?

Skrevet
exictence skrev (Akkurat nå):

Man kan like gjerne spørre sønnen. Men ok å spørre en av dem, tenker jeg, da det er noen som ikke hadde likt det. Derfor kan man spørre om de synes det er greit?

Men det er jo langt mer naturlig at man spør sitt barn, og ikke sitt barn sin samboer. 

Anonymkode: 05652...17f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det går alltids an å spørre om det er noe de trenger hjelp til når du først ee der men jeg ville vært forsiktig med å rydde/ vaske. Det blir fort tatt som kritikk selv om det er godt ment. Hvorfor vasker man hvis det er rent fra før blir nok tanken.

Jeg ville nok satt mest pris på at du/ dere brukte tid med barna fremfor å vaske. Det er jo det viktigste.

Anonymkode: 66537...bcd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørre svigerdatter for det er hun som vasker huset og ikke sønnen din?

Anonymkode: 47d81...d3c

Selv tenker jeg at det ikke kommer an på kjønnene, men om det hadde vært datteren eller sønnen så hadde nok ikke de brydd seg så mye om hva deres mor gjør i huset, som deres svigerrdatter eller svigersønn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo langt mer naturlig at man spør sitt barn, og ikke sitt barn sin samboer. 

I mange tilfeller hadde jeg syntes det var bedre å spørre min svigerdatter/svigersønn, da det kanskje var de som hadde hatt mest imot at en svigermor hadde blandet seg eller noe.

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

I mange tilfeller hadde jeg syntes det var bedre å spørre min svigerdatter/svigersønn, da det kanskje var de som hadde hatt mest imot at en svigermor hadde blandet seg eller noe.

Det er jo nettopp der du blander deg, fremfor å snakke med barnet ditt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo nettopp der du blander deg, fremfor å snakke med barnet ditt...

Om jeg spør ydmykt om det er i orden, ville det vært å blande seg, mener du?

Jeg ville nok snakket med barnet mitt og, ja

Skrevet

Da jeg hadde små og mamma var hos meg syns jeg det bare var deilig at hun hadde tatt noen vask av klær og rydda litt. Men du kan jo hinte og spørre. Om hun blir sur om du skulle finne på å gjøre noe. Pusse vinduer osv . 😊

Anonymkode: 1b37a...4c6

Skrevet

Kan du ikke bare spørre om det er noe de vil du skal gjøre ?

Anonymkode: 1df77...fbe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan brette tøy DERSOM det ligger fremme, rydde kjøkken/stue/bad og ellers om det ligger rot/leker fremme. Støvesuge om du vet hvor det står.

Ikke vask tøy, skift på senger, rydde skuffer og skap eller lete huset rundt etter støvesugeren/vaskeutstyr.

Anonymkode: 9352d...761

Skifte sengetøy hadde jeg bitt glad for 

Anonymkode: 1df77...fbe

Skrevet

Jeg syns det er en veldig fin tanke, og hadde satt enorm pris på at noen tok husvask/klesvask for meg. Det er travelt med små barn, hus som skal holdes, og jobb i tillegg - at noen ønsker å avlaste arbeidsmengden ser jeg kun på som omsorg og kjærlighet. 
Dog syns jeg du skal spørre - og når du spør, må du spørre på en måte som ikke etterlater noe tvil om at hensikten kun er godt ment. Noe ala «Jeg vet dere har det travelt i hverdagen, og jeg ønsker å hjelpe når jeg har muligheten til det - er det noe jeg kan gjøre i huset mens jeg bor her? Jeg tar gjerne klesvask, støvsuging, vask av gulv, vask av vinduer - eller det dere måtte ønske». 

• Liker 2
Skrevet

Mamma vasker og bretter klær når hun er barnevakt, både hos meg og mine søstre. Rett og slett fordi hun ikke greier å sitte stille og ikke ser hun på tv-serier. Så når barna er i seng kjeder hun seg😆 

plaget ikke meg å komme hjem til nyvasket kjøkken og kjøleskap, og ferdigbretter klær😌 hun vet jo at hverdagen med småbarn kan være hektisk. Hun hadde aldri gjort det om hun følte hun tråkket oss på tærne, hun hadde heller aldri begynt å ommøblere eller byttet på sengen på mitt rom liksom😆 

Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er en veldig fin tanke, og hadde satt enorm pris på at noen tok husvask/klesvask for meg. Det er travelt med små barn, hus som skal holdes, og jobb i tillegg - at noen ønsker å avlaste arbeidsmengden ser jeg kun på som omsorg og kjærlighet. 
Dog syns jeg du skal spørre - og når du spør, må du spørre på en måte som ikke etterlater noe tvil om at hensikten kun er godt ment. Noe ala «Jeg vet dere har det travelt i hverdagen, og jeg ønsker å hjelpe når jeg har muligheten til det - er det noe jeg kan gjøre i huset mens jeg bor her? Jeg tar gjerne klesvask, støvsuging, vask av gulv, vask av vinduer - eller det dere måtte ønske». 

Men trenger man å spørre om å vaske kjøkkenet, og støvsuge stuen og kjøkkenet om man passer småbarn en hel helg? Det er jo forefallende arbeid mens man er med barn😆 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg heller ville sagt at "jeg ønsker gjerne å støtte og bidra positivt til dere, jeg vet det er mye med små barn, så jeg vasker gjerne, eller lager opp litt ekstra mat, men jeg vil heller ikke tråkke noen på tærne så derfor vil jeg spørre, er det noe som hadde vært deilig om jeg gjorde her i hjemmet?" et eller annet. 

Anonymkode: 9da88...74c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var fine tanker her, setter pris på at dere deler. 
Okey, kanskje ikke gjøre noe da? Er jo litt fordi det blir jo skittent etter oss og, ikke at de har det skittent i seg selv. Om dere skjønner? 
Husker min svigermor vasket med en gang jeg var ute av huset. Hun inviterte også folk å bo hjemme til oss om vi var borte, slik som mannens søsken. Det kommer jeg aldri til å gjøre. Men jeg husker følelsen av det og det førte til at jeg ble veldig lei og ikke ønsket hun skulle være alene til oss. 
Hva er greit å gjøre da tenker dere? Om hun har mye klesvask og mye å brett, skal jeg ta det? 
Har passet før, men kun en natt og kvelder. Da har det ikke vært naturlig å gjør slik.

Anonymkode: 19563...031

Du bør først og fremst i innse at det også er din sønns hus og ansvar. " om hun har mye klesvask" - og ikke noe som tilhører bar eller din sønn? 

Snakk med sønnen din. Spør om det er noe du kan bidra med.

Det å gå over gulvene med støvsuger rett før de kommer hjem, mener jeg uansett er innenfor. 

Anonymkode: 02933...fe0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Jeg ville ha spurt henne om hun ønsker at jeg bidrar til vasking eller andre oppgaver mens jeg er der og passer 🥰

Skrevet
Visla skrev (17 minutter siden):

Men trenger man å spørre om å vaske kjøkkenet, og støvsuge stuen og kjøkkenet om man passer småbarn en hel helg? Det er jo forefallende arbeid mens man er med barn😆 

Nei det er helt sant 😂 Jeg tenker kun at hun trenger å spørre, for å slippe et innlegg på Kvinneguiden om den fæle svigermoren som tok seg til rette med husvask når hun var barnevakt 🤪

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på. Min mor en en sånn som skal snoke i alt hele tiden, skikkelig ubehagelig type.

Min svigermor kunne absolutt fått vaske hvis hun ville! Problemet der er at hun ikke er så nøye så jeg måtte nok ha vasket over etterpå og dermed vært like langt. Egentlig verre for jeg hadde ikke visst om dobørsten var brukt på kjøkkenbenken og hadde hatt noia for alle overflater. For å dra det litt langt. ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Er det bare jeg som leser her at du mener det er Svigerdatter sitt ansvar å holde huset rent?
Hvorfor spør du ikke eget barn?!?!?!?!?

Anonymkode: 31560...069

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...