Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg heller ville vasket ekstra de stedene vi bruker. For eksempel: vask kjøkkenet ordentlig etter bruk, slik at det er litt renere enn det var før de dro. Vask soverommet og skift på senger dere/barna har sovet i. Vask gangen (og si at dere søla det til), vask klærne barna har brukt (men sørg for at de blir lagt på riktig plass når det er ferdig), vask badet ordentlig osv. 

Pass på at alle tingene står på riktig plass, og vis heller tydelig at dere har holdt det ryddig og rent etter deres bruk. Og «unnskyld deg» heller med at du hadde litt ledig tid innimellom, hvis det skulle trengs. 

Anonymkode: 2cdf5...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke spørre svigerdatteren, men du kan spørre sønnen din. Hvis du spør henne høres det ut som om du synes det å vaske er en kvinnfolkjobb og at det er hennes ansvar å vaske etter mannen og barna. 

Anonymkode: e2d56...afb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må nå uansett gjøre det dagelige tenker jeg, og det innbefatter da (ofte) klesvask, støvsuging og rydding av leker og kjøkken, om du da drar moppen lett over gulvet, og vasker doen så er vel det ingen krise?

Trenger da ikke begynne å styre med full nedvask, og inn i skap for å organisere, du skal da bruke tiden din på barnebarna. 

Jeg hadde feks lett vasket og brettet klær, men hadde nøyd meg med å legge klær oppi kleskurven istedenfor å legge de inn i skapene, for alt som er i skap og skuffer er liksom skjult og føles mer privat, og det blir da fort mer invaderende. 

Anonymkode: 59aeb...a14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fordtår ikke helt problemet, men du skal altså passe et barn en hel helg og da er det vel fint at dere etterlater dere boligen slik som den var? Men du går jo ikke inn i private skaper og dyprenser klesskap og nattbordskuffer eller ommøblerer feks. Men klart at du kan tørke vekk gris og rot om dere har rotet 

Anonymkode: 3edeb...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du bør fokusere på barnebarna, lese bok, leke, gå på tur. OM du har full kontroll lag god middag til dem, gjerne sammen. Rydd opp det dere har drevet med. Kanskje vask gulvet. Si dere sølte når dere lagde mat. Der går grensa. Og for min del er det fordi jeg ønsker at dere skal bli kjent med barnebarna. Det er viktigere enn noe skit inni et skap. 

Anonymkode: 11a09...451

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som mistenker TS for å ville vaske fordi det ikke er rent nok. Hvorfor tror dere at hun ikke gjør det bare ut av et ønske om å være til hjelp og støtte for sin sønn, svigerdatter og barnebarn? 

Anonymkode: f836a...63b

Men hva er POENGET med å vaske dersom det allerede er "rent nok"?

Jeg går iallefall ikke rundt i huset mitt og tenker "ja dette gulvet er jo rent nok - så best jeg vasker det en runde til!"

Så å vaske er å implisere at det IKKE er rent nok.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det rotete, jeg har det ikke etter verken min mor eller svigermor standard. Helt ærlig det er få av oss som har da den generasjonen jobbet mer hjemme enn ute fra hjemmet. Det er ikke jeg flau over, det er en ærlig sak. 
Så om min svigermor hadde vasket hjemme hos meg hadde vært nydelig! Ikke noe å bli fornærmet over, ikke er det min jobb heller det er vår jobb. 
Min mor var litt til å bemerke at den var ikke bra nok så jeg skurte den jeg. Ok sa jeg da, takk. 
Hvorfor skal vi bli fornærmet? 

Anonymkode: 7eae6...abd

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er kjærkommen hjelp, hadde jeg 100 % tatt det som kritikk om at det ikke er rent nok. Dessuten som kritikk om at jeg ikke klarer det som svigermor klarer («hun klarer og være sammen med barna og dessuten å vaske hun»).  Så her mener jeg man må gå svært forsiktig fram. Kanskje spørre om det er noe det er behov for hjelp til. Ikke vaske uten å avtale det, bortsett fra å rydde vanlig. 

Anonymkode: 31a85...b46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor pleier å spørre om det er greit at hun gjør noen gjøremål i huset hvis det trengs. Det setter pris på at hun både vil hjelpe og at hun spør. Jeg sier alltid ja 😍 kan ikke tas negativt spør du meg. Da er det et tilbud og ikke et overtramp. 

Anonymkode: 04219...cc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var helt topp da jeg kom hjem til ryddet kjøkken eller brettede klær når mamma passet ungene mens jeg var alenemor. 

Jeg syntes ikke det var like topp å komme hjem fra ferie og oppdage at Svigermor hadde tapet fast alle tepper med kraftig dobbeltsidig tape på stua vår, da hun var redd vi skulle snuble. 

Men om Svigermor hadde ryddet kjøkken og moppet gulv, så hadde jeg ikke reagert. 

Anonymkode: 78045...dca

• Liker 1
Skrevet

Jeg som svigerdatter hadde satt stor pris på det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på å få litt hjelp av svigermor ❤️ bare spør om det er noe du kan hjelpe til med i hjemmet når du er der. Jeg hadde blitt kjempeglad. 

Anonymkode: a12cb...3b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må man spørre svigerdatter, egentlig? Er det fordi man antar at det er hun som har ansvar for vaskingen, og/eller fordi ens egen sønn ikke kan uttale seg om det er greit eller ikke?

Anonymkode: bf514...10d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært en stor glede! Men nå er ikke jeg en hårsår svigerdatter som tar alt negativt heller :)

Anonymkode: 2e7b3...1d7

AnonymBruker
Skrevet
Beloved skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du lyst til å vaske litt når du er der?

Det logiske svaret her er jo "fordi det ikke er rent nok for min standard" - for hvis det hadde vært skinnende rent så hadde du vel ikke hatt lyst til å vaske? 

Så ja, du kommer til å tråkke noen på tærne. Like greit å la være, eller i det minste ikke nevne det med et eneste ord verken før eller etter. 

Det går jo an å hjelpe til med vanlig husarbeid, gjerne vaske noen klær, brette noen klær uten at folk skal føle seg dødelig fornærmet av svigermor.... Min bestemor "måtte" alltid gjøre noe når de var på besøk hos oss over flere dager. Min mor har ALDRI blitt fornærmet for det, og ga henne gladelig både støvsuger, støvtørker og klær til bretting og stryking. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må man spørre svigerdatter, egentlig? Er det fordi man antar at det er hun som har ansvar for vaskingen, og/eller fordi ens egen sønn ikke kan uttale seg om det er greit eller ikke?

Anonymkode: bf514...10d

Sikkert fordi hun vet at svigerdøtre lett kan bli fiendtlig innstilt, slik vi ser mange her i tråden er bare av spørsmålet :) En sønn eller svigersønn hadde nok aldri latt seg fornærme av noe slikt. Alle vet at sønnen uansett må spørre konemor..... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min svigermor pleier å spørre om det er greit at hun gjør noen gjøremål i huset hvis det trengs. Det setter pris på at hun både vil hjelpe og at hun spør. Jeg sier alltid ja 😍 kan ikke tas negativt spør du meg. Da er det et tilbud og ikke et overtramp. 

Anonymkode: 04219...cc1

Helt enig! 😊Dessverre er det mange kvinner som helst kun vil ha mannen uten svigerfamilie i det hele tatt...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør!!!

Anonymkode: bfeb2...635

AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (2 timer siden):

Om du husker følelsen din svigermor ga deg med å holde på med husvask av ditt hjem, hvorfor tenker du egentlig at din svigerdatter skal ta det på noen annen måte?

Fordi kvinner er sin egen verste fiende.

Anonymkode: 05652...17f

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å si noe sånt som dette: "Det kan jo hende det blir litt ledig tid i løpet av helga. Er det noe husarbeid eller noe dere vil at jeg gjør når jeg først er her?"

Og kanskje spørre sønnen din i stedet for svigerdatter?

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...