Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ikke satt pris på vasking på soverom, klesvask, rydding i skap osv men normal vask i felles rom hadde jeg bare blitt glad for. Hadde dog lurt litt på hvorfor du spør spesifikt meg om vasking ikke meg og mannen, vasking og huset er ikke bare mitt ansvar. Hadde og lurt litt på når du skulle gjøre den vaskingen, du skal vel være med barnet? Vil jo helst at besteforeldre skal tilbringe tid med barnet når de passer :) Og at de skal få tid til å hvile og hente seg inn etter leggetid når de har vært sammen med mitt aktive barn hele dagen. Men å ta med barnet på litt husarbeid er såklart ok. Eller om man kjenner at man orker å styre litt når barnet sover.

Anonymkode: 5616f...24f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg savner en svigermor som gidder å rydde eller vaske litt når hun er her.. hun vasket litt klær for oss når vi fikk nr 2, og hun er en finfin barnevakt. Men jeg vet at foreldrene mine shiner huset så mye de kan og orker hos søsteren min når de er der, men de bor langt unna oss og er her som regel bare på korte besøk (og da hjelper de alltid med et eller annet likevel). Så jeg hadde elsket det! Langt mer enn en kommentar om at blomsten i vinduet burde vært vannet , slik jeg ofte får 😂

Du høres dog usikker ut, så spør! «jeg tenkte det alltid er deilig å komme hjem til nyvasket hus etter tur, er det noe dere kan sette pris på, eller føler dere at jeg tråkker over en grense da?»

Anonymkode: be334...bd7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min svigermor spurte om det var noe hun kunne hjelpe til meg, og hun hadde ofte som oppgave å rydde og vaske kjøkkenskap, kjøleskap ol. Overhodet ikke invaderende i min verden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt sånn vanlig overflaterengjøring trenger du ikke spørre om. Skuffer, skap eller vaske folks undertøy, det skal du selvfølgelig ikke rote i uten å spørre. Evt spør om det er noe bestemt de trenger hjelp til siden du liker å ordne? 

Ellers er det jo kanskje bedre å bruke tiden med barnebarna, det er vel derfor du er der? Bak boller, dra på tur, lag god mat sammen med dem? Så kan du jo rydde kjøkkenet evt og legge deg litt på sofaen når de er i seng 😊

Min svigermor sitter bare i sofaen og ser på tv når hun passer barn, skulle ønske hun faktisk hadde pratet litt med barna og gjort noe sammen med de, men nei. Det er så vidt de får mat og drikke, tannpuss har hun konsekvent glemt de få gangene hun har passet de. Skulle gjerne hatt en sånn som deg ❤️

Anonymkode: d9372...074

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde elsket at kjøkken, bad, stue og barnas rom ble vasket. Ikke mitt soverom, og ikke legge sammen klær. Men her  er vi ulike, best å spørre på forhånd 

Anonymkode: 58a6e...2fe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Anonymkode: 19563...031

Å dra over gulv, ta ei runde med støvsuger, tørke over flater, helt greit tenker jeg. Men å ta inn i skuffer, skap, gjennom skuffer på bad feks eller sånne ting, hadde jeg ikke satt pris på at noen gjorde... 

Anonymkode: 40fd4...71d

• Liker 4
Skrevet

Enig med de som sier gulv, bord og flater. Kjøkkenskap utenpå, og kanskje kjøleskap. Der folk normalt sett kan være uten at man blander seg for mye. 

Skal du gjøre noe mer, så hadde jeg spurt om det var greit. Si at du har lyst å hjelpe dem i en travel hverdag, og spør henne om det er greit at du vasker litt klær, bretter når ungene sover osv. Men du går ikke inn i skapet hennes og legger fra deg klærne. 

Men det er fint å komme hjem til et ryddig og rent hjem, så lenge man ikke føler at noen snoker. Går inn på soverommet, roter i skapene. Alt som er normalt tilgjengelig for folk. 

Anonymkode: 90e04...012

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så hyggelig tenkt. Jeg ville nok sagt noe slikt: jeg vet det er travelt som småbarnsforeldre, så hvis du ønsker kan jeg godt gjøre litt husarbeid for dere når jeg er barnevakt. Er det noe spesielt dere trenger hjelp til? 

Anonymkode: b67bc...c6f

Dette bør du bruke, helt perfekt formulert!🥳

Anonymkode: 9a2e1...1f6

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at dere ordner opp i det rotet dere lager mens du er der? Blir kjøkkengulvet fullt av smuler og matrester, vask det. Sofaen full av snacksrester? Støvsug den.. Doen skitten etter nr.2, rengjør den. Men du trenger ikke vaske noe ekstra, som vinduer, tak og slike ting.

Og for all del, brett klær. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså nei...det hadde jeg ikke satt pris på. Vask av badet ok. Men ikke noe storrengjøring

Anonymkode: e7510...d5d

Skrevet

Hvorfor i all verden ønsker du å vaske hos andre? Jeg ville ikke likt eller ønsket dette. Hvorfor tror du ikke de kan vaske selv?

Anonymkode: b9274...f0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Jeg kunne gjerne tenkt meg å avlaste dere litt på andre måter når jeg først er hos dere en helg. Er det noe jeg kan gjøre i huset eller på kjøkkenet?"

Er den eneste måten et slikt spørsmål bør stilles på. 

Anonymkode: bb19c...746

Dette også👏👏👏

Anonymkode: 9a2e1...1f6

• Liker 3
Skrevet
katties skrev (31 minutter siden):

Jeg tar gjerne imot en "Vil dere ha noe hjelp med vask mens jeg er her? Vil gjerne hjelpe der jeg kan"

Ja! og be henne sette støvsuger og vaskebøtte lett tilgjengelig, slik at det ikke blir noe styr der. 

Hun har jo helt sikkert prøvd å få det sånn nogenlunde siden de drar på tur, og hun vet at dere skal være der hele helgen. Jeg vasket rundt selv som ung mor..og stresset livet av meg ved tanken på at hun skulle gå rundt med rynket nese. Det er jo ikke en god følelse. 

Så kanskje du kan si at hun må ikke stresse med masse vasking i en travel hverdag, men at du gjerne vil hjelpe hvis hun setter fram ting. Og mangler hun noe, så ordner du det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette har jeg gjort hos min bror og svigerinne når jeg passet mine tantebarn. Jeg spurte først min svigerinne om det var greit jeg ryddet litt, for jeg visste at hverdagskaoset herjet og de ikke alltid klarte å hente seg inn igjen.
Livet skjer, og ofte kan man falle bakpå.

Jeg følte jeg måtte spørre, for å være sikker på at de ikke ble fornærmet. De ble heller positivt overrasket over hvor mye jeg hadde fått gjort på tiden jeg var der 😊 Jeg spurte på en måte hvor jeg presiserte at jeg hovedsakelig hadde ryddet hjemme selv om jeg var hjemme, for å passe på at de skjønte at det ikke var noe mer rot der enn hos meg. 

De var veldig takknemlig. 

Anonymkode: 6e59b...2aa

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Svigermor fylte kjøleskap og frys, laget noen middager og kaker som hun fryste ned. Jeg satte stooor pris på det♥️ hun passet 2 og 3 åringen da vi var på sykehuset og fikk nr 3. Det var så deilig å slippe å styre med middager en periode. 

Anonymkode: ce371...afc

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å dra over gulv og overflater tenker jeg er greit (hvis du vet hvor vaskeutstyr og støvsuger er. Ikke grav i skuffer og skap etter det). Andre ting ville jeg spurt om først - klesvasken min vil jeg helst håndtere selv (ikke minst fordi jeg sorterer fortløpende. En bunke brettet klær som fortsatt må sortetes er egentlig ikke så tidsbesparende). 

Moren min vil gjerne hjelpe, men klarer ikke la være å kommentere/kritisere - det er ikke hjelpen verdt...

Anonymkode: 3086c...a3b

Enig! Svigermoren min er også slik; det skinner så tydelig gjennom på kommentarene at hun "vil hjelpe" bare fordi nåværende tilstand er under hennes standard. Hun forventer også masse skryt og takksigelser etterpå, og det gnir salt i såret for min del. Da føler jeg at jeg må takke henne for å føle meg verre enn før hun hjalp oss. Pga dette har jeg blitt veldig ambivalent til å ta imot hjelp. Jeg liker best den hjelpen jeg enten har bedt om, eller den som bare skjer fortløpende med det rotet/problemet som oppstår akkurat da, uten at det gjøres noe mer ut av det. Så om oppvasken er tatt og ájour fordi du uansett ryddet sammen etter deg etter å ha laget mat med/til barnebarnet, supert! Føler du derimot behov for å kommentere at det trengtes en gulvvask/omgang med bretting av klær eller lignende? Da kan du spare de kreftene, for å si det sånn.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ville også spurt, helt på forhånd så det ikke er en "reaksjon" på at du ser hvordan de har det, og at da får hun tenkt gjennom hva hun kan sette deg til som vil være til hjelp for henne. 

"Jeg blir fort litt rastløs når jeg ikke er hjemme hos meg selv og kan rusle rundt med mitt vanlige husarbeid, så dersom det er noe som helst du vil at jeg skal gjøre i huset så kan du lage en liste?"

Anonymkode: 05dff...b14

Denne liker jeg!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg gjort hos min bror og svigerinne når jeg passet mine tantebarn. Jeg spurte først min svigerinne om det var greit jeg ryddet litt, for jeg visste at hverdagskaoset herjet og de ikke alltid klarte å hente seg inn igjen.
Livet skjer, og ofte kan man falle bakpå.

Jeg følte jeg måtte spørre, for å være sikker på at de ikke ble fornærmet. De ble heller positivt overrasket over hvor mye jeg hadde fått gjort på tiden jeg var der 😊 Jeg spurte på en måte hvor jeg presiserte at jeg hovedsakelig hadde ryddet hjemme selv om jeg var hjemme, for å passe på at de skjønte at det ikke var noe mer rot der enn hos meg. 

De var veldig takknemlig. 

Anonymkode: 6e59b...2aa

Denne liker jeg også!

Anonymkode: b3323...fb5

• Liker 1
Skrevet

Snakk med sønnen din da vel? 
Og trå varsomt, jeg syns selve spørsmålet antyder at det er nødvendig, og at det er svigerdatters ansvar.
Ellers tenker jeg barnerommet og barnets klær kan vaskes og ryddes.  Samt shine opp kjøkkenet, det bruker dere jo. Ikke i skuffer og skap!

Anonymkode: 3e917...63f

• Liker 3
Skrevet

Det jeg syns er innafor uten å spørre er sånt som faller under rydde opp etter dere i løpet av helga. Typ støvsuge stua eller dra over kjøkkengulvet, det er jo ikke hyggelig å komme hjem til leker overalt og størknet spaghettisaus heller. 

Men alt annet ville jeg spurt om, ellers ville jeg lett oppfattet det som kritikk heller enn hjelp. 

Anonymkode: e8b3f...abd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor i all verden ønsker du å vaske hos andre? Jeg ville ikke likt eller ønsket dette. Hvorfor tror du ikke de kan vaske selv?

Anonymkode: b9274...f0e

Hun tror jo ikke at de ikke kan vaske, hun vil hjelpe til i en travel småbarnstid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk med sønnen din da vel? 
Og trå varsomt, jeg syns selve spørsmålet antyder at det er nødvendig, og at det er svigerdatters ansvar.
Ellers tenker jeg barnerommet og barnets klær kan vaskes og ryddes.  Samt shine opp kjøkkenet, det bruker dere jo. Ikke i skuffer og skap!

Anonymkode: 3e917...63f

Nei nei... Det er ikke han som bryr seg, det er hun som blir sur. Hun er like smart/dum etter at hun har snakket med sønnen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...