Gå til innhold

Spørre svigerdatter eller bare gjøre det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

IKKE gjør det. Mødre har sykt lav terskel for hva de ser på som innblanding og kritikk fra svigermor. Mange av mine venner har opplevd det. Stol på meg, og la det ligge. Både å spørre, og bare gjøre det. Mann 44

Anonymkode: e258e...2ad

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det er jo det jeg skjønner. Men hva om det slår ut motsatt? «Svigermor gjør ikke noe når hun er her».. skjønner du?

Anonymkode: 19563...031

Du er barnevakt, det er å gjøre noe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør om det er noe de ønsker hjelp til, f.eks. klesvask?

Anonymkode: b5371...ca5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis svigermor hadde spurt om det hadde jeg takket ja med glede, men klesvasken kunne hun holdt seg unna, den liker jeg å ha kontroll på selv 😂 Er gravid med mitt tredje barn og hadde satt veldig pris på om noen gadd å dra både støvsugeren og moppen over gulvet her. Vi er begge slitne etter jobb. 

Anonymkode: f1849...3e5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det vært veldig velkomment. 
Er da ikke noe farlig om man drar over gulvene og tørke litt støv før man drar derifra?

Regner ikke med at du tenker på å skifte på sengen dems, og vaske i skuffene på badet liksom. 

Det sagt, så hadde jeg blitt enda gladere om dere fant på noe ekstra gøy med barnebarna. Rekker du begge deler er det jo fint. 

Anonymkode: d1e6e...64f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også spurt, helt på forhånd så det ikke er en "reaksjon" på at du ser hvordan de har det, og at da får hun tenkt gjennom hva hun kan sette deg til som vil være til hjelp for henne. 

"Jeg blir fort litt rastløs når jeg ikke er hjemme hos meg selv og kan rusle rundt med mitt vanlige husarbeid, så dersom det er noe som helst du vil at jeg skal gjøre i huset så kan du lage en liste?"

Anonymkode: 05dff...b14

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så deilig hadde  jeg tenkt🥰Men alt skal jo bli sett på som negativt i dag

Anonymkode: 3dd12...745

Vel, selv hadde jeg en svigermor som stod på hodet i skuffene mine på soverommet da jeg kom plutselig inn i leiligheten min og skulle hente noe jeg hadde glemt. Hun ble ganske spak da. 

For hun skulle jo bare hjelpe oss med noe. 

Anonymkode: 78442...62e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde begynt å grine av glede om jeg kom hjem til vasket hus. Særlig som småbarnsmor. Man er dønn sliten i den perioden, og alt som kan lette vekten på skuldrene er kjærkomment. Eneste som hadde vært litt ubehagelig var om svigermor hadde brettet trusene mine og de f.eks. hadde hatt blodflekker som ikke har gått bort, men bortsett fra det hadde jeg bare vært lykkelig. 

Anonymkode: f836a...63b

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

En fin tanke, men jeg hadde følt det var invaderende 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan brette tøy DERSOM det ligger fremme, rydde kjøkken/stue/bad og ellers om det ligger rot/leker fremme. Støvesuge om du vet hvor det står.

Ikke vask tøy, skift på senger, rydde skuffer og skap eller lete huset rundt etter støvesugeren/vaskeutstyr.

Anonymkode: 9352d...761

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Jeg tenker du fint kan gjøre litt småtteri uten å overdrive. 

Kan ikke forstå hvorfor lysten på å vaske og slik er så påtrengende når hun ikke har det skittent. 

Hadde tatt det overfladisk jeg og heller tatt en prat om det senere. Begynn litt smått og se det an 🥰 

Anonymkode: 78442...62e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en superomtenksom svigermor/mor/bestemor ❤️

Jeg personlig hadde ikke likt om klesvaska ble rørt. Dette fordi jeg syns det blir for intimt om andre enn min nærmeste familie (dvs mann og barn) skal håndtere mitt undertøy 😅 Det kan godt hende jeg er sær, men sånn er det nå.

Jeg hadde også følt det invaderende om du vasket i skuffer og skap. 

En tur med støvsugeren, derimot, og en "vanlig" badevask (ikke inn i skuffer og skap), hadde vært bra. Hadde også elska om vinduene mine plutselig var rene 😍

Men dette kommer jo veldig an på hva slags forhold du og svigerdatter har. Dersom hun av en eller annen grunn oppfatter deg som invaderende fra før av, blir det nok feil uansett. Har dere et godt forhold, vil hun kanskje synes både klesvask og rundvask er topp. 

Anonymkode: fb9be...2c4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som mistenker TS for å ville vaske fordi det ikke er rent nok. Hvorfor tror dere at hun ikke gjør det bare ut av et ønske om å være til hjelp og støtte for sin sønn, svigerdatter og barnebarn? 

Anonymkode: f836a...63b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg kunne gjerne tenkt meg å avlaste dere litt på andre måter når jeg først er hos dere en helg. Er det noe jeg kan gjøre i huset eller på kjøkkenet?"

Er den eneste måten et slikt spørsmål bør stilles på. 

Anonymkode: bb19c...746

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi er så heldige at vi skal passe barnebarn en hel helg om en stund. Svigerdatter er super hun, men jeg er nå en gang redd for å tråkke på tær. Har så lyst å vaske og slik mens jeg er der, men vet ikke om hun setter pris på det. Er det innafor å spørre om hun vil jeg skal vaske litt? Redd det blir tatt som kritikk for at de har det skittent, for det har de ikke, de har det sånn helt vanlig som for en familie med barn 😌Hvordan spørre pent og ikke frekt? Eller skal jeg bare vaske? Husker selv jeg ikke likte at min svigermor gjorde det.. men hun var inni skuffer og skap og ommøblerte klær og alskens. Hun dro det liksom litt langt igjen ..

Nei, det er uforskammet å vaske hos andre sånn uten videre.. Men, du kan høre med henne om det er noe du kan bistå etter at barnet har lagt seg. 

Anonymkode: aaaa3...b4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som man ser av tråden er det så individuelt.

Her får selv ikke mannen røre klesvask, verken vask, tørk eller rydde på plass - jeg har mitt system. 

Ingen har noe i nærheten av garderoben min eller kontoret mitt å gjøre. 

Men om noen hadde tilbudt seg nedvask av bad, gulvvaks, rydde i bedd...  hadde jeg blitt overlykkelig. 

Og tilsvarende hadde jeg elsket det om jeg fikk lov til å organisere noen annens garderobe - gjør det for mannen innimellom. 

Derfor det er så fint med et åpent spørsmål. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kan rydde det rotet som oppstår når du er der. Hvis kjøleskapet er skittent, så kan du vaske det. Da kan du si at du så det var litt bøss på ene hyllen, og når du først begynte å vaske, så ballet det på seg og plutselig var hele kjøleskapet tatt. I forlengelsen av dette så kan du spørre om svigerdatter synes det er ok/til hjelp om du vasker litt hvis du har litt ledig tid - ikke fordi du synes de har det skittent, men bare for at du gjerne hjelper litt når du først er der. 

Jeg hadde blitt glad hvis svigermor ryddet i skapene til barna og gjorde enkle ting som å vaske kjøleskap og badevasken. Setter ikke pris på at hun blander seg i klesvask og bretting av tøy, men det er fordi hun blander klærne sammen slik at alt må sorteres på nytt. 

Anonymkode: 0f796...325

• Nyttig 1
Skrevet

Både jeg og mannen blir veldig glade for at mødrene våre hjelper med vask og slikt, og begge mødre kan føle seg trygge når de er hjemme hos oss. Tror også oppriktig at de liker å hjelpe oss der de kan.

Skjønner uroen din da. Mange er veldig sensitive på svigermødre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar gjerne imot en "Vil dere ha noe hjelp med vask mens jeg er her? Vil gjerne hjelpe der jeg kan"

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Jeg kunne gjerne tenkt meg å avlaste dere litt på andre måter når jeg først er hos dere en helg. Er det noe jeg kan gjøre i huset eller på kjøkkenet?"

Er den eneste måten et slikt spørsmål bør stilles på. 

Jeg syns denne var veldig bra!

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...