Gå til innhold

Bursdagsfeiring, må ta med alkohol selv

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fri bar for 40 stk er vel ganske unormalt for nordmenn (dessverre)…. Det er 2 hovedgrunner: Den ene grunnen er kostnaden (noen har god råd, men man prioriterer likevel pengene sine) det andre er at noen (uansett alder) skal overdrive alkoholkonsumet så veldig når de får påspandert drikke i dette landet, og kan derfor bli unødvendig stygg slutt på festen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt. Da tar man med et par flasker, og man setter det samlet og deler. Det er vanlig her omkring også, Oslo Vest-ish.

Anonymkode: d8381...ba1

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig blant mine venner og kjente...

• Liker 1
Skrevet

Tenker ingenting om det. Tenker det er helt vanlig å ta med egen alkohol uavhengig av vertskapets inntekt. Synes det er mye mer unormalt, og spesielt, å reagere på at man skal ta med alkohol selv. 

Anonymkode: 7ce88...47e

• Liker 6
Skrevet

I min omgangskrets har folk svært forskjellige ønsker når det kommer til alkohol. Noen er kjempefornøyd med en billig prosecco, mens andre ikke drikker annet en fin champagne. Noen vil ha spenstige drinker med vodka, mens andre ikke drikker annet enn rom. Så er det de som drikker øl med lite kalorier og andre igjen som ikke vil ta i noe annet enn "skikkelig" øl. Så har man de som helst bare vil ha rusbrus - av et spesifikt merke. Mye bedre at alle tar med det de liker selv så blir alle fornøyde.

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan en kan forvente at jubilanten skal betale for mer enn drikke til maten. 

Anonymkode: 4d553...085

• Liker 10
Skrevet
Kristin70 skrev (32 minutter siden):

Det spørs akkurat hvilken type fest det er, hvis det stor bygdefest med over 100 gjester tenker jeg det er helt greit å be gjestene ta med drikke til etter maten. 

Det normale i min omgangskrets er enten at man leier lokale og bestiller inn fingermat, sushi, tapas eller lignende. Og enten har åpen bar. Eller har kjøpt inn rikelig som man kan forsyne seg av. Eller at man har det hjemme, for eksempel som hagefest, og fortsatt står for alt. 

Anonymkode: f4225...aa3

• Liker 1
Skrevet

Sånn har vi gjort det i alle 50-årsdagene vi har vært i. Noen har i tillegg til alkohol til mat gjerne satt ut et par ekstra vinflasker og øl/cider-bokser. Forstår ikke at det skal være noe problem å ta med det en ønsker å drikke på festen utover kvelden selv….. Jeg liker min vin, og ønsker ikke en tilfeldig vin med mye sukker i f.eks. Noen liker best. en type cider og andre foretrekker øl, hvor noen kun drikker Lite-øl f.eks. Det er helt uproblematisk for oss å ta med selv! 

Anonymkode: e8679...09c

• Liker 2
Skrevet

Må nesten være sånn i norge. I min omgangskrets er det mye helgefyll, snakk om en flaske vodka/konjak/whiskey etc pr person. Feiringen ville kostet sånn 50k++ om verten skulle stått for alkoholen.

Anonymkode: ee3da...097

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det normale i min omgangskrets er enten at man leier lokale og bestiller inn fingermat, sushi, tapas eller lignende. Og enten har åpen bar. Eller har kjøpt inn rikelig som man kan forsyne seg av. Eller at man har det hjemme, for eksempel som hagefest, og fortsatt står for alt. 

Jeg har en veldig forskjellig vennekrets. Flere med mye penger i Bergen, noen helt vanlige folk og mange ute på landet hvor jeg bor og mannens vennekrets holder til. Felles for alle store dager har vært at vi har med alkohol selv til etter middag. Har vært i mange store dager opp gjennom årene. Disse vennekretsene mine har heller ingenting med hverandre å gjøre, men alle gjør det slik. Noen setter ut litt drikke ved bordene i tilfelle noen ikke har nok med seg. Helt ok, og jeg er sjeleglad for å kunne velge selv hva jeg vil drikke i forhold til sukkerinnhold og smak. Liker veldig lite, og holder meg til rødvin og lite-øl. Får vi påspandert drikke, får vi ofte ikke det vi ønsker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må nesten være sånn i norge. I min omgangskrets er det mye helgefyll, snakk om en flaske vodka/konjak/whiskey etc pr person. Feiringen ville kostet sånn 50k++ om verten skulle stått for alkoholen.

Anonymkode: ee3da...097

Det er vel slik som utgjør om det er normalt eller ikke. Derfor sprikene i svar i tråden. 

I min omgangskrets er det ikke fyll. Og det går definitivt mest vin. Noen kan like å ta en øl. Noen noe til kaffen. Etter maten nippes det gjerne vin i selskap. 

Alkohol blir dyrt, ja. Men økonomisk går det jo ut på det samme om jeg tar med 10 flasker vin gjennom neste år, eller spanderer 100 vin en gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en veldig forskjellig vennekrets. Flere med mye penger i Bergen, noen helt vanlige folk og mange ute på landet hvor jeg bor og mannens vennekrets holder til. Felles for alle store dager har vært at vi har med alkohol selv til etter middag. Har vært i mange store dager opp gjennom årene. Disse vennekretsene mine har heller ingenting med hverandre å gjøre, men alle gjør det slik. Noen setter ut litt drikke ved bordene i tilfelle noen ikke har nok med seg. Helt ok, og jeg er sjeleglad for å kunne velge selv hva jeg vil drikke i forhold til sukkerinnhold og smak. Liker veldig lite, og holder meg til rødvin og lite-øl. Får vi påspandert drikke, får vi ofte ikke det vi ønsker. 

Dette er faktisk Bergen 😂 

Skrevet

Helt normalt. Vært i flere 50 årsdager hvor det har vært vanlig. 

Anonymkode: 77dd0...9e4

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg er helt greit.

De serverer middag og alkohol til maten. Det er fint. Så er det opp til gjestene senere om hva de vil drikke og at de tar med seg. Helt greit.

Jeg hadde et lite besøk hjemme der jeg sonderte at av mat og drikke, men der var vi jo bare en liten gjeng, og ingen av oss drikker noe særlig, noen ingenting

Skrevet

Helt normalt, du blir ikke ruinert av å ta med deg ei flaske vin, verre for de som må betale for drikke til 40. 

Var i en 60 års dag nylig, der vi måtte betale for maten selv istedenfor for gave, og det var heilt greit også, målet var å samle slekta for ett sjeldent treff, ikke få gratis middag. 

Anonymkode: 3e9e5...20c

• Liker 5
Skrevet

Helt vanlig. Det er også vanlig at vertskapet har mer drikke til gjestene etter maten, men fordi det er vanskelig å beregne mengde og type drikke så det det best at alle tar med seg så det er sikkert at alle får nok og det de selv helst ønsker å drikke utover natten. 

Anonymkode: 315fe...8d7

Skrevet

Enig med de fleste,  helt urealistisk at folk skal bruke like mye på bursdag som til bryllup. Alternativet ville vært et mye mindre selskap hvor mange gjester ikke ble bedt

Anonymkode: 10cfd...8d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har tydeligvis en mer variert omgangskrets enn det du har og så har jeg sikkert også venner i forskjellig økonomisk situasjon. Noen kan og vil betale for mat og drikke hele kvelden, mens andre har dårlig råd kanskje på grunn av sykdom eller skilsmisse. Jeg vil derfor aldri heve øyenbrynet hvis noen ber meg ta med drikke til etter maten. Det viktigste er festen! 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Du får jo vin til maten!

Og mulighet til å drikke mer alkohol dersom du velger å ta det med (men det er fullstendig frivillig).

Jeg ville hygget meg med vin til mate og så tatt med noe alkoholfritt til festen etterpå, da jeg ikke ønsker å bli for påseilet.

Anonymkode: 842f3...0b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...