Gå til innhold

Min samboer logger seg inn på min mobilbank..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke skummelt å være sammen med en økonomisk analfabet? Eller er det sånn at han kan hvis han vil, men at han ikke gidder?

Anonymkode: 0f519...9c2

Nei. Han gikk gjennom en tung konkurs ved årtusenskiftet og spurte om jeg kunne ta styringen på privatøkonomien, for han fikset ikke mer. Så gjorde jeg det. Og det har fungert bra for oss. Han vil helst slippe å forholde seg til det, på samme måte som jeg slipper å forholde meg til å klippe gresset eller å få veden i hus. 

Anonymkode: 75933...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å dele bank-id med noen som helst. 

«BankID er den digitale identiteten din og skal ikke deles med noen. Det er rett og slett ulovlig.»

Og:

«Gir du eller får du hjelp fra andre? Løsningen er å bli disponent eller å legge til en disponent. Du kan legge til en disponent på kontoen din for å få hjelp til å betale regninger, sjekke saldo på konto eller utføre andre oppgaver i nettbanken. Personen som skal hjelpe deg, logger inn med sin egen BankID og utfører oppgaver på vegne av deg.»

https://www.klp.no/artikler/ikke-del-bankid-med-andre

Anonymkode: a47e9...676

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min påstand var at du kan bli strafferettslig ansvarlig om den misbrukes. 

Den påstanden er riktig og jeg kan ikke se at du har formulert et godt og logisk argument mot det.

Det er så mye stråmenn og omveier med deg. Jeg kjenner sånne som deg, og jeg VET med hundre prosent sikkerhet at når du nå ser du har blitt sitert, så er din første tanke, uten å ha lest noe som helst: "dette MÅ jeg være uenig i, jeg MÅ vinne denne diskusjonen, koste hva det koste vil, fy faen så idiot den andre personen her". Da blir det svaret ditt som det blir, da. Da blir det veldig lite konstruktivt eller i det hele tatt interessant å ha en diskusjon med deg. 

Jeg har prøvd å lese og forstå deg, selv om du ikke har god nok debattskikk til å gi meg den samme respekten tilbake, og jeg har foreslått at vi kanskje ikke legger helt det samme i begrepet ulovlig. Men du er jo ikke interessert i noe annet enn å "vinne", og er bare sint og nedlatende. Det trigger jo andre også ikke sant, du skaper bare konflikt med den måten å diskutere på. Så synker jeg til ditt nivå og går på person, selv om jeg helt klart foretrekker logisk argumentasjon over hva det nå er du driver med. 

Hvilket nummer paragrafen har er en digresjon, og det vet du også godt. Nå er det ikke stråmenn du driver med, men å gripe etter halmstrå. Jeg skrev feil - den står i § 4-23 nå. Den hadde et annet nummer tidligere, som var en del av en høyesterettsdom jeg fant, som forøvrig skaper presedens, noe som også inngår i grunnleggende rettsprinsipper.

Men greit, jeg skrev feil nummer på paragrafen, da finnes den ikke. Du har rett. Jeg gir opp. Nå kommer jeg ikke til å svare deg mer, jeg har sagt mitt og de som vil forstå de forstår. Du vil ikke forstå, så du må gjerne legge til det som nå er din versjon av motargumentasjon sånn at andre i tråden kan lese det, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Dette kjeder meg. 

Anonymkode: 73137...dd3

Forsøkt meg på konstruktiv debatt jeg også med dette menneske, men det er jammen ikke lett. Her fyker kommentarene om at jeg er bare dum og ingenting fornuftig, hehe 😅

Anonymkode: 1d6b3...131

• Liker 4
Skrevet (endret)

Fra Finansloven:

§ 4-23. Plikter ved utstedelse og bruk av betalingsinstrument
(1) Konto og betalingsinstrument skal brukes i samsvar med vilkårene for utstedelse og bruk. Så snart betalingsinstrumentet er mottatt, skal kunden ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte personlig sikkerhetsinformasjon. Vilkårene for utstedelse og bruk skal være objektive, ikke innebære forskjellsbehandling og stå i forhold til formålet.

(...)

§ 4-24. Kundens varslingsplikt ved feil og misbruk.
(1) Blir kunden oppmerksom på tap, tyveri eller uberettiget bruk eller tilegnelse av et betalingsinstrument eller uberettiget kontotilgang, skal kunden uten ugrunnet opphold varsle den som er oppgitt av betalingstjenesteyteren etter § 4-23 annet ledd.

Kilde:  https://lovdata.no/nav/lov/2020-12-18-146/kap4

Finansloven er del av Norges lover, enten du vil eller ei, din mening om at Finansloven ikke finnes er irrelevant, for den gjør det. BankID inngår juridisk under betegnelsen betalingsinstrument.

Finansloven sier tydelig at man skal følge bankens vilkår.

Vilkårene er ikke noe tull banken har funnet på selv. Dette er ikke en privat, uregulert avtale hvor man sier at bare folk med flosshatt får komme på festen min. Banken kan ikke bare finne på selv at du får lov å dele BankID, det er ikke opp til dem. Det ulovlig, etter norske lover. Ikke i straffeloven nei, ikke i den store røde boken. Men etter en av de ørtenførti andre lovene og forskriftene og reguleringene vi har. Som også er den del av Norges lover. 

Og som jeg allerde har skrevet, du blir ikke straffeforfulgt for å dele BankID. Men du kan det, om den blir misbrukt. Og det er i kraft av Finansloven som sier du skal følge vilkårene til banken, som igjen presiserer at den ikke skal deles (som igjen er etter Finansloven), at du gjør noe som per definsjon er ulovlig. 

Anonymkode: 73137...dd3

Endret av Perelandra
Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Å bruke andre sin BankID er akkurat som å bruke andre sitt pass,dvs ikke lov fordi det er personlig. Og da hjelper det ikke om dere er aldri så godt gift! 

Anonymkode: 03082...d7a

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...