AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:53 #61 Skrevet lørdag kl. 01:53 Mange gjør dumme økonomiske valg, som å leie hele livet. I Tyskland er det mulig med evige kontrakter, men ikke her. Hver 3. år kan du bli kastet ut og leien dobles. Dessuten får du ikke noen skattefordeler da. Anonymkode: ef418...33b 3
Mandalorianxx Skrevet lørdag kl. 02:11 #62 Skrevet lørdag kl. 02:11 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Muhahaha! Meglerne klager på dårlig oppmøte. Mange som skal selge sin utleie sekundærbolig nå. Endelig ser det ut som boligkrakket kommer. https://www.vg.no/nyheter/i/1MK1aK/boligmarkedet-etter-rentekuttet-ingen-eksplosiv-prisvekst-i-vente Anonymkode: 9b5f9...5fc Det kommer ikke til å bli boligkrakk i Oslo i uoverskuelig fremtid, det er altfor få boliger i området der en hva det er kjøpere. Husk at i Oslo så ligger Oslo kommune i tillegg å støvsuger markedet for leiligheter til personer som kommer hit som flyktninger og annet. Dette er med på å drive prisene opp opp opp og nå har ikke vanlige folk råd til å kjøpe noe der borte lenger. Kjekt å vite det når en taper budkrigen der borte 🥸 Endret lørdag kl. 02:17 av Mandalorianxx 1 4
Helene1982 Skrevet lørdag kl. 02:11 #63 Skrevet lørdag kl. 02:11 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mange gjør dumme økonomiske valg, som å leie hele livet. I Tyskland er det mulig med evige kontrakter, men ikke her. Hver 3. år kan du bli kastet ut og leien dobles. Dessuten får du ikke noen skattefordeler da. Anonymkode: ef418...33b Veldig mange unge har ikke muligheten til å komme seg inn på markedet i Oslo om de ikke har hjelp fra foreldre. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:25 #64 Skrevet lørdag kl. 02:25 Vil neppe se noe krakk i oslo i nær fremtid, det er alt for få boliger på et relativt lite geografisk område hvor for mange ønsker å bo. Men håper du ellers har det bra ts, så sjukt merkelig å kjenne skadefryd over at folk har måttet ut med høye summer for å kunne bo. Anonymkode: 85a78...0de 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:34 #65 Skrevet lørdag kl. 02:34 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Igjen? Har det ikke vært boligkrakk på kg i årevis? Men greit nok for meg om det slår til, så blir det mindre formuesskatt på boligen. Men tviler nok på at rentekutt gir krakk, selv om rentebanen ble oppjustert. Anonymkode: 148f5...013 Det er tydeligvis et boligkrakktroll som går igjen her med noen måneders mellomrom. Mye sær humor her. Anonymkode: bf43f...9aa 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:10 #66 Skrevet lørdag kl. 04:10 Blåttvann skrev (9 timer siden): Hvorfor ler du av førstegangskjøpere som har så mye lån at de gråter hver gang avdrag og renter skal betales? Dette er ofte unge mennesker som istedenfor å få barn mens de er unge ofte venter mange år og trenger IVF-behandling betalt av dine skattepenger fordi de er for gamle når de endelig føler seg økonomisk stilt til å starte familie. Så blir det trangboddhet for familien i en 3-roms med liten balkong mens deres foreldre, barnas besteforeldre, koser seg i store nedbetalte villaer med svære hager, hytte(r) og flere sydenturer i året enn du klarer å telle på to hender. Det er faktisk ingenting å le av. Jeg ler litt av disse fordi de har valgt det selv. Det er 100% frivillig å bo i Oslo. Har man valgt et yrke som kun eksisterer i Oslo er det også et vslg man har gjort. I mellomtiden ligger det strødd med ødegårder og gamle hus i utkant-Norge som råtner på rot fordi ingen vil ha dem. De gis bort gratis til folk som vil redde dem. Anonymkode: 6a8a8...c7a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:14 #67 Skrevet lørdag kl. 06:14 SPOCA skrev (18 timer siden): Når man spør, som det ofte gjøres her, så må man jo tåle et svar? Det er jo ikke å skryte fordi man informerer. Og mange av oss kjøper jo for å bo, ikke fordi vi er bolighaier. Samtidig ser ikke jeg helt problemet med å tjene noen kroner på salget, hvis det er det markedet mener er riktig. Å godte seg over andres ulykke og krakk skjønner jeg bare ikke. Mitt minne fra krakket i på 90-tallet er en far som gikk konk pga underleverandører, og særdeles trang økonomi. Det ønsker jeg virkelig ikke for noen. Selv har jeg solgt 2 leiligheter i Oslo, mannen min 1. Jeg tjente 800 000 kr på min første leilighet, etter å ha eid den i ett år. Jeg hadde aldri klart å spare opp så mye penger selv ila ett år. Det er ikke å skryte, det er bare et faktum. Nå var det ingen som spurte deg da…. Anonymkode: 6a8a8...c7a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:20 #68 Skrevet lørdag kl. 06:20 Mandalorianxx skrev (4 timer siden): Det kommer ikke til å bli boligkrakk i Oslo i uoverskuelig fremtid, det er altfor få boliger i området der en hva det er kjøpere. Husk at i Oslo så ligger Oslo kommune i tillegg å støvsuger markedet for leiligheter til personer som kommer hit som flyktninger og annet. Dette er med på å drive prisene opp opp opp og nå har ikke vanlige folk råd til å kjøpe noe der borte lenger. Kjekt å vite det når en taper budkrigen der borte 🥸 Siden du skriver «der borte» skjønner jeg at du ikke bor «her».. det stemmer ikke, det du hevder. Oslo kommune trenger ikke presse opp prisene, i OBOS har de rett til å trå inn i bud som er akseptert og bruke forkjøpsretten sin. De gjør det ikke for ofte, da prisene er høye nok uten at de er med på noen budrunde. Og de har et budsjett å forholde seg til. Derfor kjøper de oftest opp boliger på den siden av byen der det fortsatt er noe rimeligere, selv om de av og til trer inn i bud på uvante steder. At prisene er høye i Oslo er sant. Anonymkode: 5abe6...c76
Mandalorianxx Skrevet lørdag kl. 06:24 #69 Skrevet lørdag kl. 06:24 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden du skriver «der borte» skjønner jeg at du ikke bor «her».. det stemmer ikke, det du hevder. Oslo kommune trenger ikke presse opp prisene, i OBOS har de rett til å trå inn i bud som er akseptert og bruke forkjøpsretten sin. De gjør det ikke for ofte, da prisene er høye nok uten at de er med på noen budrunde. Og de har et budsjett å forholde seg til. Derfor kjøper de oftest opp boliger på den siden av byen der det fortsatt er noe rimeligere, selv om de av og til trer inn i bud på uvante steder. At prisene er høye i Oslo er sant. Anonymkode: 5abe6...c76 Sånn som du skriver så virker det som du bor der «borte» og da burde du vite hvilken rolle Oslo kommune har i boligmarkedet. Det er ganske rått, og det foregår i hele landet , men i Oslo ganske storstilt og det ble ikke bedre etter Ukrainakrigen og alle flyktningene som kom da. Hovedproblemet er uansett at det ikke bygges nok. Du får google deg til det selv om du har interesse for det 🤷🏻♂️ Endret lørdag kl. 06:34 av Mandalorianxx 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:46 #70 Skrevet lørdag kl. 06:46 Rentekuttet i sommer gjorde bare at meglerne skrudde opp prisantydning med flere hundre tusen, der de vil gjøre det samme nå. Boligene i de større byene er rett og slett så dyr at færre og færre har råd til dem. Dersom folk bare lar være å kjøpe den overprisete driten som selges: tvinges prisen ned. Anonymkode: 60f1f...900 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:27 #71 Skrevet lørdag kl. 08:27 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eh, ja. Vi har økonomisk styring som en viktig del av politikken i Norge. Det er grunnleggende samfunnskunnskap. Skjønner at du kanskje har glemt faget, men det var jo veldig synlig under covid. Det var jo nettopp derfor staten pøste millioner av kroner inn i næringslivet. Ikke for å være snille. Anonymkode: be392...bdc Hadde du fulgt med, så hadde du visst at dette var en unntakstilstand. Les om blåmandagen i 1987. Anonymkode: ec4ff...b1e 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:28 #72 Skrevet lørdag kl. 08:28 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde du fulgt med, så hadde du visst at dette var en unntakstilstand. Les om blåmandagen i 1987. Anonymkode: ec4ff...b1e Svarte mandagen Anonymkode: ec4ff...b1e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:31 #73 Skrevet lørdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rentekuttet i sommer gjorde bare at meglerne skrudde opp prisantydning med flere hundre tusen, der de vil gjøre det samme nå. Boligene i de større byene er rett og slett så dyr at færre og færre har råd til dem. Dersom folk bare lar være å kjøpe den overprisete driten som selges: tvinges prisen ned. Anonymkode: 60f1f...900 Nemlig! Styrt av de som tjener på det. Anonymkode: ec4ff...b1e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:35 #74 Skrevet lørdag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 9.42): Og det virker som de som venter bare gjør det så de kan si muhahaha til de som har kjøpt dyrt, ikke fordi de vil få råd til å kjøpe selv 😅 Tre mill på Majorstua må jo være et kupp uansett hvor knøttlite det er. Selv i mitt nabolag på Oslo øst må man ut med mer enn det for en ettroms. Anonymkode: 148f5...013 Jepp tre mill på Majorstua er tosifret antall år siden. De som kjøpte hybel den gang, har vel barn om ikke barnebarn nå 😅 Intet nytt i sikte. Prisene i Oslo vil fortsette å stige da det er mer etterspørsel enn plass. Anonymkode: b6c51...27e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:38 #75 Skrevet lørdag kl. 08:38 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jepp tre mill på Majorstua er tosifret antall år siden. De som kjøpte hybel den gang, har vel barn om ikke barnebarn nå 😅 Intet nytt i sikte. Prisene i Oslo vil fortsette å stige da det er mer etterspørsel enn plass. Anonymkode: b6c51...27e Hva med områder rundt Oslo? Anonymkode: 9a407...4dd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:48 #76 Skrevet lørdag kl. 08:48 AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 6.48): Muhahaha! Meglerne klager på dårlig oppmøte. Mange som skal selge sin utleie sekundærbolig nå. Endelig ser det ut som boligkrakket kommer. https://www.vg.no/nyheter/i/1MK1aK/boligmarkedet-etter-rentekuttet-ingen-eksplosiv-prisvekst-i-vente Anonymkode: 9b5f9...5fc Er nok bare midlertidig. Prisene har blitt for høye for mange, og renta har vært høy lenge.Gi det et år eller et par år så tar det seg nok opp igjen. 5 millioner for en 40 kvadrat er rett og slett uoppnåelig for en singel person. Da flytter de heller til rimeligere steder. Familier og par velger kanskje heller å kjøpe noe større i nabokommuner hvor de får en hageflekk og god kollektivtransport inn til Oslo. Markedet går i sykluser. Mellom 2008 og 2013 var Oslo markedet også ganske tregt. Etter finanskrisen. Mange single har rett og slett ikke råd. Men Oslo har blitt fryktelig dyrt, så er nok en smertegrense for hva folk kan og vil betale som er nådd. Kan være en god tid å kjøpe på nå i Oslo. Mange boliger, og mindre konkurranse. Skal du bo der lenge 4+ år så løp og kjøp. Har du mindre horisont bør du kanskje leie. Man tjener alltid på eie bolig i Oslo om har lang horisont. Anonymkode: f0872...259 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:54 #77 Skrevet lørdag kl. 08:54 AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 6.48): Muhahaha! Meglerne klager på dårlig oppmøte. Mange som skal selge sin utleie sekundærbolig nå. Endelig ser det ut som boligkrakket kommer. https://www.vg.no/nyheter/i/1MK1aK/boligmarkedet-etter-rentekuttet-ingen-eksplosiv-prisvekst-i-vente Anonymkode: 9b5f9...5fc Markedet i Oslo stiger da. Opp nesten 5% hittil i år er ikke så galt. På vestlandet er markedet veldig godt. Stavanger og Bergen gjør det veldig godt. Også Tromsø og Kristiansand har sterk utvikling. Bra at det er litt liv utenfor Oslo i landet vårt. Anonymkode: f0872...259 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:57 #78 Skrevet lørdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor mange kjenner du som har forlatt alt og alle og flyttet fra Oslo og ut på bygda? Anonymkode: 6a8a8...c7a Flere av mine tanter og onkler gjorde det. Flyttet fra leiligheter i byen til eneboliger utenfor. Anonymkode: 148f5...013
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:00 #79 Skrevet lørdag kl. 09:00 AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 9.58): 4,4 mill? Kan jo få et palass på Jessheim for den prisen. Anonymkode: 9b5f9...5fc Palass og Jessheim dinna gang thegither. Anonymkode: 148f5...013
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:07 #80 Skrevet lørdag kl. 09:07 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Flere av mine tanter og onkler gjorde det. Flyttet fra leiligheter i byen til eneboliger utenfor. Anonymkode: 148f5...013 Mange ville gjort det om det bare fantes jobber på bygda Anonymkode: 9a407...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå