Gå til innhold

Artrose i kne - lindring utenom medisin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har artrose i kne, og jeg vet ikke om det er det eller noe annet som nå i en uke har gitt smerter i kneet. Tidligere har jeg hatt vondt i det andre kneet, og da hadde det plutselig kommet noe skade inni (uten grunn/alder?). Det var ikke noe annet å gjøre da enn å ta noen tabletter, og det ble bedre. Er det noe man kan prøve annet enn knestøtte for artrose? Jeg vet jeg kan google, men spør etter deres erfaringer. Bør jeg avlaste innimellom med krykker, eller bare prøve å ikke gå så mye? Jeg har fått beskjed av legen tidligere om å gå ned i vekt og trene, men å gå ned i vekt tar litt tid. Takk for tips! 

K rundt 50. 

Anonymkode: a4d39...a5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel trening som fungerer best. Avlastning, inaktivitet, krykker osv. tror jeg vil virke mot sin hensikt. Har du vært hos fysioterapeut?

Anonymkode: c2d97...45e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel trening som fungerer best. Avlastning, inaktivitet, krykker osv. tror jeg vil virke mot sin hensikt. Har du vært hos fysioterapeut?

Jeg trener, ja. Men nå må jeg passe på siden det er så vondt. 
Jeg går jevnlig til fysio og tar øvelser, men jeg har ikke vært der etter at det kom vondt denne gangen. Jeg vil være forsiktig tilfelle det er brist i noe som sist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har artrose i kne, og jeg vet ikke om det er det eller noe annet som nå i en uke har gitt smerter i kneet. Tidligere har jeg hatt vondt i det andre kneet, og da hadde det plutselig kommet noe skade inni (uten grunn/alder?). Det var ikke noe annet å gjøre da enn å ta noen tabletter, og det ble bedre. Er det noe man kan prøve annet enn knestøtte for artrose? Jeg vet jeg kan google, men spør etter deres erfaringer. Bør jeg avlaste innimellom med krykker, eller bare prøve å ikke gå så mye? Jeg har fått beskjed av legen tidligere om å gå ned i vekt og trene, men å gå ned i vekt tar litt tid. Takk for tips! 

K rundt 50. 

Sliter med det samme. Gikk ned i vekt - artrose er verre enn noen gang. Våkner om morgenen med ledd stive som en stokk og brennende smerter. Har forsøkt flere leger for råd slik at jeg klarer å bevege meg mer, men blir møtt med denne «kvinner over 40 driter vi langt i holdningen» 

Han ene klarte til og med å latterliggjøre yrket mitt. (Jeg er høyt utdannete og han følte seg nok helst truet av at jeg var ganske smart) når det han egentlig burde nevnt var hvilken indre motivasjon jeg må besitte som går på jobb hver dag til tross for disse smertene. 

Jeg er overbevist om at hvis jeg var mann 50, jobbet i næringslivet eller var tidligere idrettsutøver på profesjonelt nivå, hadde jeg blitt møtt på en god måte. 

Anonymkode: 40130...2a3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sliter med det samme. Gikk ned i vekt - artrose er verre enn noen gang. Våkner om morgenen med ledd stive som en stokk og brennende smerter. Har forsøkt flere leger for råd slik at jeg klarer å bevege meg mer, men blir møtt med denne «kvinner over 40 driter vi langt i holdningen» 

Han ene klarte til og med å latterliggjøre yrket mitt. (Jeg er høyt utdannete og han følte seg nok helst truet av at jeg var ganske smart) når det han egentlig burde nevnt var hvilken indre motivasjon jeg må besitte som går på jobb hver dag til tross for disse smertene. 

Jeg er overbevist om at hvis jeg var mann 50, jobbet i næringslivet eller var tidligere idrettsutøver på profesjonelt nivå, hadde jeg blitt møtt på en god måte. 

Anonymkode: 40130...2a3

Leit å høre om din erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del myter rundt dette med artrose, smerter og trening. Noen artrosepasienter tror at smerte er et tegn på at de bør hvile, ta det rolig eller slutte å trene. Jeg legger inn to lenker her som handler om dette. Kanskje vet du dette fra før, men da kan det jo hende det kommer noen andre inn i tråden og lærer noe nytt!

https://www.helsefysio.no/myter-om-artrose/

https://www.fysioterapeuten.no/aktiv-med-artrose-artrose-may-arna-risberg/vil-myter-om-artrose-til-livs/128519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...