AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #1 Skrevet 18. september 2025 Føler ikke fastlegen tar meg på alvor og bagatelliserer angsten min. Kan jeg gå til en privat lege å be om sykemelding uten at fastlegen får vite om dette? Jeg orker ikke mer av angsten som hemmer meg i hverdagen å torturen av å være på jobb slik jeg har det psykisk nå. Anonymkode: 43c40...dea 1
monican94 Skrevet 18. september 2025 #2 Skrevet 18. september 2025 du kan gå til privat-lege men om hen skriver ut sykmelding er jo en annen sak, man kan ikke "bestille" en sykmelding 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #3 Skrevet 19. september 2025 Tenker du privat allmennlege eller privat psykiater? Jeg har blitt sykemeldt av psykiater tidligere (ikke pga angst) Ikke fordi fastlegen ikke ville, men fordi jeg gikk til psykiater jevnlig og han kjente meg og situasjonen min mye bedre enn fastlegen. Det vanlige er at spesialisten gir beskjed til fastlegen, men du kan be om at fastlegen ikke får vite det. når det er sagt er det ikke nødvendigvis riktig å bli sykemeldt 100% ved angst. Det kan være derfor fastlegen er tilbakeholdende med det. (Uten at jeg vet hva som er riktig i din situasjon). Jeg tror jeg heller ville byttet fastlege enn å gått privat for å få sykemelding. Anonymkode: 4a798...705
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #4 Skrevet 19. september 2025 Privat lege kan skrive ut sykemelding dersom kriteriene er oppfylt. Men neste gang du går til fastlegen kan fastlegen søke opp å se at du har vært hos andre og fått sykemelding. Anonymkode: 9968d...059 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #5 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Føler ikke fastlegen tar meg på alvor og bagatelliserer angsten min. Kan jeg gå til en privat lege å be om sykemelding uten at fastlegen får vite om dette? Jeg orker ikke mer av angsten som hemmer meg i hverdagen å torturen av å være på jobb slik jeg har det psykisk nå. Anonymkode: 43c40...dea Du spør ikke om dette men jeg sier det allikevel; det der er ikke veien å gå..Den angsten kommet til å bli verre av at du går hjemme. Få legen til å henvise deg til enten psykolog eller forsøk å få rask hjelp via kommunen. Anonymkode: d44a2...8fb 2 1
Liveterspennende Skrevet 19. september 2025 #6 Skrevet 19. september 2025 Ja du kan oppsøke privat lege, og ofte (ikke alltid) vil du oppleve dette som veldig positivt. Vi var i mange år medlemmer av Volvat. Slik at hele familien gikk der med alt fra smått til stort. Tilgang til lege, ventetid, oppfølgning og mye mer blir gjort på en helt super måte. Tror fremdeles 100% at vårt barn fikk sin diagnose/ble utredet der så tidlig grunnet måten de arbeider. Erfaringsmessig har fastleger litt dårligere tid, ventelister og stress. Nå koster det selvsagt og vi har kun oppsøkt lege for reelle ting. Altså ikke gått dit med ønske om sykemelding, mange ganger fått tilbudet som blir avvist raskt. Nå har disse private også stor/tung kompetanse på psykiatri også ved noen av deres avdelinger, så du kan trygt gå den veien. Sagt på annen måte, har du midlene så anbefaler jeg drg å prøve.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #7 Skrevet 19. september 2025 Ja, private leger kan skrive sykmelding. Men etter at du har vært sykmeldt noen uker kommer det samarbeidsmøter med nav og lege, og jeg har aldri opplevd en privat lege som gidder være med på det. De skriver den første sykmeldingen, og overlater resten av det tidkrevende arbeidet til fastlegen. Anonymkode: 39e77...18d 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #8 Skrevet 19. september 2025 Ja, de kan skrive ut sykemelding. Men to uker sykemelding hjelper jo ikke situasjonen din. Du må i behandling, bytte jobb eller utredes for andre alternativer til inntekt. Anonymkode: 82c00...35c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #9 Skrevet 19. september 2025 Angst er ikke sykmeldingsgrunn. Med mindre du er så dårlig at du bør legges inn for behandling. Leger sykmelder ikke ved angst, fordi forskning viser at man forsterker angst ved å isolere og sykmelde seg. Tror fastlegen din gjør en god vurdering her. Du må finne din vei ut av angsten på andre måter enn å sykmeldes, det løser ingenting. En privatpraktiserende lege kommer derfor heller ikke til å sykmelde deg. Anonymkode: add7f...7b3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå