Gå til innhold

Hva er det med SV og innvandring - Asylparadokset.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg på debatten på tirsdag som handlet om innvandring, sett i lys av demonstrasjonene i London.

I debatten deltok UDI direktør Forfang som i disse dager gir ut boka "Asylparadokset", men også SV`s Lars Haltbrekken.

Mens Forfang ga en god analyse av problemene med dagens innvandringspolitikk, så var SV`s representants argumenter kun basert på følelser og ingen logikk. 

Så spørsmålet er hva er det som kortslutter i SV når innvandring diskuteres? ja kortslutter på den måten at de ikke klarer å se en eneste uheldig virkning med innvandring. At de hele tiden taler for økt innvandring på tross av alle problemene det medfører. Og demonstrasjoner mot innvandring er ikke innvandringens problem, men skyldes at de som demonstrerer ikke har de rette holdningene (les rasister og høyreradikale)

Oppfordrer alle til og holde debatten på et saklig nivå.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kapt.Chat skrev (4 minutter siden):

Såg på debatten på tirsdag som handlet om innvandring, sett i lys av demonstrasjonene i London.

I debatten deltok UDI direktør Forfang som i disse dager gir ut boka "Asylparadokset", men også SV`s Lars Haltbrekken.

Mens Forfang ga en god analyse av problemene med dagens innvandringspolitikk, så var SV`s representants argumenter kun basert på følelser og ingen logikk. 

Så spørsmålet er hva er det som kortslutter i SV når innvandring diskuteres? ja kortslutter på den måten at de ikke klarer å se en eneste uheldig virkning med innvandring. At de hele tiden taler for økt innvandring på tross av alle problemene det medfører. Og demonstrasjoner mot innvandring er ikke innvandringens problem, men skyldes at de som demonstrerer ikke har de rette holdningene (les rasister og høyreradikale)

Oppfordrer alle til og holde debatten på et saklig nivå.

Skjønner ikke de som ikke tenker konsekvenser og økonomi …

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ideologi. 

• Liker 1
Skrevet

Heilt utruleg, men trur de ser på seg sjølv som Mor Theresa heile SV.

• Liker 4
Skrevet
Mooza skrev (7 minutter siden):

Ideologi. 

Det er nok det korrekte svaret. 
Hilsen SV-er som er nærmere FRP i innvandringsspørsmål, sammenlignet med SV. I stort sett resten er jeg enig med SV. Derfor stemmer jeg på dem. 

• Liker 2
Skrevet
Gaia skrev (3 minutter siden):

Hilsen SV-er som er nærmere FRP i innvandringsspørsmål, sammenlignet med SV. I stort sett resten er jeg enig med SV. Derfor stemmer jeg på dem. 

det er så trist at man ikke kan få ønske rettferdig fordeling i Norge uten å samtidig måtte stemme ja til ukritisk innvandring fra mena-land 😕

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Gaia skrev (8 minutter siden):

Men du får jo ikke resten. Pengekisten går tom om du inviterer hele verden hit og skal betale levekostnadene for dem og familiene deres. Alle vil ha i pose og sekk, men det er jo faktisk bare en pott å ta av.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 minutter siden):

Men du får jo ikke resten. Pengekisten går tom om du inviterer hele verden hit og skal betale levekostnadene for dem og familiene deres. Alle vil ha i pose og sekk, men det er jo faktisk bare en pott å ta av.

Meget godt sagt👌

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

det er så trist at man ikke kan få ønske rettferdig fordeling i Norge uten å samtidig måtte stemme ja til ukritisk innvandring fra mena-land 😕

Enig. Kunne aldri i verden stemt på FRP, selv om jeg er enig i at vi må få strengere regler for innvandring og familiegjenforening, samt krav om kunnskaper for å få statsborgerskap. Jeg er også veldig kritisk til hodebekledningen enkelte kvinner bruker, fordi det signaliserer at de er tilhengere av en religion som undertrykker kvinner. I stedet for å støtte de kvinnene som kaster hijaben, støtter SV de som "velger" å ha den på, og det blir så feil i mitt hode. Når SV gjør dette, så støter de fra seg en del potensielle velgere. SV burde hatt solidaritet med kvinner som bryter ut i stedet for de som er konforme. DET er ekte feminisme det. 

• Liker 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (4 minutter siden):

Denne må du nesten forklare. Jeg er jo ikke tilhenger av å invitere hele verden hit?

Skrevet

Nå har jeg ikke sett programmet enda, er heller ingen SV-er, men jeg har likevel noen teorier om hvorfor vi får utfordringer i innvandrings- og integreringspolitikken.

Folk bosettes i små kommuner «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». 

Topp for selve integreringsbiten og det å unngå at «alle» bosetter seg i Oslo/ på Østlandsområdet.

Ulempen er at det finnes for få arbeidsplasser der, selv for «de innfødte».

Så fort de fem årene har gått så flytter de sørover. 

I dag finnes det få jobber for de som verken har bachelorgrad, mastergrad eller førerkort. 

Snakker man dårlig norsk og ikke klarer å lese norsk - så havner man bakerst i køen. 

Gutter generelt sliter i møte med skolevesenet. Det er det mange og sammensatte grunner til. Gutter med innvandringsbakgrunn vil kanskje ha enda større utfordringer. 

Er man voksen når man kommer til landet så kan det være vanskelig å lære norsk. 

Når man har brukt opp de timene man har krav på til norskkurs så må man selv betale for nye kurs. 

Det har de færreste råd til.

Da fortsetter de å gå på trygdeytelser. 

Norsk skole, norsk politi og norsk barnevernstjeneste kommer til kort når det gjelder å håndtere barn og tenåringer som begår svært grov vold og utsetter andre for trusler. 

Det er begrenset hvor mye tvang man kan utsette barn og ungdommer for (heldigvis og av og til: dessverre)

Jeg har tro på Boller-Og-Brus-politikken når det gjelder integrering.

Det lokale politiet som spiller fotball med gutta.

Som blir med å danse til en klein TikTok-dans, som ingen har gått 3-5 år på skole for.

At ungene får et annet forhold til politiet enn bare som de som sjekker de for narkotika,

sjekker de for om de har på seg tjuvgods,

eller som har dukket opp om natten på et mottak - for å deportere vennene deres. 

Men man må starte tidlig.

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (3 minutter siden):

Denne må du nesten forklare. Jeg er jo ikke tilhenger av å invitere hele verden hit?

Når du ikkje stemmer FrP og mangen andre heller ikkje stemmer FrP så kommer de ikke til makten og da kommer halve verden hit. Da spises potten opp og det blir til slutt ikkje mykje å fordele til oss og våre etterkommarar. Og når det heller ikkje legges tilrette for å produsere her så blir det enda mindre å fordele. 2 Pluss 2 er 4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gaia skrev (44 minutter siden):

Litt forfriskende med en SV velger som ikke har samme synet som partiet på innvandring, lurer på om vi snakker enhjørning.

Men selv mener jeg at spørsmålet om innvandring er så viktig, samtidig som at det haster og komme på rett spor, at jeg ikke kunne latt noe parti slippe med unnfallenhet på akkurat det feltet.

Samtidig som det er sagt så kunne jeg aldri stemt Norgesdemokratene, for de fordummer hele innvandringsdebatten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ideologi og kynisme.

Det er særlig familiegjenforeningene nå som driver endringene demografisk. Det er fullt forståelig at man ønsker å ha familien rundt seg, og det er også forståelig at man ønsker å bo nær «sin» etnisitet/nasjonalitet, men man når på den måten et metningspunkt der man i stedet for et norsk samfunn der folk har nogenlunde like verdier får en samling forskjellige diasporaer. Da trenger man til slutt ikke å lære seg norsk og integrere seg. Dette er ikke bra. 

Nå gikk vel noen muslimske ledere ut også før valget og oppfordret sine «sognebarn» til å stemme SV pga Gaza. Dette er såklart positivt for Sv som får mer innflytelse. Så Ikke noe rart da at de ikke motsetter seg innvandring fra MENA. Det er dette jeg mener med kynisme.

https://www.vl.no/nyheter/muslimsk-initiativ-anbefaler-muslimar-a-stemme-pa-spesifikt-parti/9940672

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (33 minutter siden):

Nå har jeg ikke sett programmet enda, er heller ingen SV-er, men jeg har likevel noen teorier om hvorfor vi får utfordringer i innvandrings- og integreringspolitikken.

Folk bosettes i små kommuner «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». 

Topp for selve integreringsbiten og det å unngå at «alle» bosetter seg i Oslo/ på Østlandsområdet.

Ulempen er at det finnes for få arbeidsplasser der, selv for «de innfødte».

Så fort de fem årene har gått så flytter de sørover. 

I dag finnes det få jobber for de som verken har bachelorgrad, mastergrad eller førerkort. 

Snakker man dårlig norsk og ikke klarer å lese norsk - så havner man bakerst i køen. 

Gutter generelt sliter i møte med skolevesenet. Det er det mange og sammensatte grunner til. Gutter med innvandringsbakgrunn vil kanskje ha enda større utfordringer. 

Er man voksen når man kommer til landet så kan det være vanskelig å lære norsk. 

Når man har brukt opp de timene man har krav på til norskkurs så må man selv betale for nye kurs. 

Det har de færreste råd til.

Da fortsetter de å gå på trygdeytelser. 

Norsk skole, norsk politi og norsk barnevernstjeneste kommer til kort når det gjelder å håndtere barn og tenåringer som begår svært grov vold og utsetter andre for trusler. 

Det er begrenset hvor mye tvang man kan utsette barn og ungdommer for (heldigvis og av og til: dessverre)

Jeg har tro på Boller-Og-Brus-politikken når det gjelder integrering.

Det lokale politiet som spiller fotball med gutta.

Som blir med å danse til en klein TikTok-dans, som ingen har gått 3-5 år på skole for.

At ungene får et annet forhold til politiet enn bare som de som sjekker de for narkotika,

sjekker de for om de har på seg tjuvgods,

eller som har dukket opp om natten på et mottak - for å deportere vennene deres. 

Men man må starte tidlig.

Du påpeker en rekke problemer som hindrer god integrering av mange innvandrere. Og jeg vil tro problemene øker med hensyn til geografisk og kulturell avstand.

Basert på dette så må der være legitimt og spørre om de kanskje hadde klart seg bedre om de flyktet til land i nærområdet.

Som du sier så finnes det ikke nok jobber som passer kompetansen de har (les manglende kompetanse og språkkunnskaper). Norge er et høyteknologisk samfunn, hvor selv "enkle" jobber krever en form for grunnleggende kompetanse. Det betyr at veldig mange vil slite med å få seg jobb, og vil bli helt avhengig av stønader, ofte i et livsløp. Og mange av de som får jobb, ender opp med de dårligst betalte jobbene innenfor servicenæringen tilknyttet de store byene. Dette bygger opp under et klassedelt samfunn hvor mange innvandrere vil havne i den laveste klassen. Dette igjen kan bli oppfattet som et samfunn som blir delt på grunn av hudfarge, og dette kan skape grobunn for mange motsetningforhold.

Selvfølgelig finnes det mange sukksess historier, men det er heller unntaket enn regelen. Og venstresiden elsker og løfte frem sukksesshistoriene, på en slik måte at vi skulle tro det var det som var regelen. 

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (24 minutter siden):

Ideologi og kynisme.

Det er særlig familiegjenforeningene nå som driver endringene demografisk. Det er fullt forståelig at man ønsker å ha familien rundt seg, og det er også forståelig at man ønsker å bo nær «sin» etnisitet/nasjonalitet, men man når på den måten et metningspunkt der man i stedet for et norsk samfunn der folk har nogenlunde like verdier får en samling forskjellige diasporaer. Da trenger man til slutt ikke å lære seg norsk og integrere seg. Dette er ikke bra. 

Nå gikk vel noen muslimske ledere ut også før valget og oppfordret sine «sognebarn» til å stemme SV pga Gaza. Dette er såklart positivt for Sv som får mer innflytelse. Så Ikke noe rart da at de ikke motsetter seg innvandring fra MENA. Det er dette jeg mener med kynisme.

https://www.vl.no/nyheter/muslimsk-initiativ-anbefaler-muslimar-a-stemme-pa-spesifikt-parti/9940672

Og hvorfor skal egentlig muslimer stemme på SV på grunn av Gaza med mindre de er Palestinere.

Muslimer flest kommer ikke fra Gaza og er ikke rammet av Gaza konflikten. For det er veldig mange andre konflikter som tar livet av langt felere muslimer, og kan nevne Yemen, Kashmir, Afghanistan, Syria og irak, og grupper som Houthi, Boka Haram, IS og med flere er involvert. Forskjellen er at det er konflikter mellom ulike muslimske grupper, mens i Gaza er konflikten mellom Hamaz og Israeal, og ikke mot muslimer generellt.

• Liker 1
Skrevet
Pilleville skrev (1 time siden):

Når du ikkje stemmer FrP og mangen andre heller ikkje stemmer FrP så kommer de ikke til makten og da kommer halve verden hit. Da spises potten opp og det blir til slutt ikkje mykje å fordele til oss og våre etterkommarar. Og når det heller ikkje legges tilrette for å produsere her så blir det enda mindre å fordele. 2 Pluss 2 er 4

Det er mange av oss som stemmer på venstresiden, AP her, som også vil begrense innvandringen, men FRP? Nei, jeg er sterkt imot det meste av det de står for.

• Liker 3
Skrevet
Equinox skrev (30 minutter siden):

Absolutt, og dette er så viktig, for det er så veldig misforstått. FRP er IKKE imot å hjelpe flyktninger, tvert imot, FRP ønsker absolutt å hjelpe og bidra, men da sørge for asyl i et trygt 3. Land i nærheten. Ingen flyktninger har faktisk krav på å bli bosatt på norske statsborgere sine vilkår. 1 million brukt i Norge på en flyktning, kommer mye bedre med ved et trygt og godt asylmottak i et trygt nærområde istedenfor å begi seg ut på ekstremt skumle flykt veier hvor mange tusener dør. I tillegg så er det ikke særlig sosialt og likestilt med asylpolitikken heller, kun de mest privilegerte og heldige når frem til Skandinavia, men hva med alle de andre? Heller 100 mill for å hjelpe tusen, enn 100 mill for å kun hjelpe 100stk. Men likevel blir FRP stemplet som rasister og imot flyktninger. 

• Liker 3
Skrevet
bitmog skrev (8 minutter siden):

Absolutt, og dette er så viktig, for det er så veldig misforstått. FRP er IKKE imot å hjelpe flyktninger, tvert imot, FRP ønsker absolutt å hjelpe og bidra, men da sørge for asyl i et trygt 3. Land i nærheten. Ingen flyktninger har faktisk krav på å bli bosatt på norske statsborgere sine vilkår. 1 million brukt i Norge på en flyktning, kommer mye bedre med ved et trygt og godt asylmottak i et trygt nærområde istedenfor å begi seg ut på ekstremt skumle flykt veier hvor mange tusener dør. I tillegg så er det ikke særlig sosialt og likestilt med asylpolitikken heller, kun de mest privilegerte og heldige når frem til Skandinavia, men hva med alle de andre? Heller 100 mill for å hjelpe tusen, enn 100 mill for å kun hjelpe 100stk. Men likevel blir FRP stemplet som rasister og imot flyktninger. 

Her er du inne på noe vesentlig, og det er her det kortslutter for SV.

De klarer ikke tenke klart, samme hva argumenter man kommer med. Det burde være grei logikk at man ikke får mye igjen for å ta inn flyktninger til Norge, sett oppimot ressursene brukt. Kostnaden per flyktning nærmer seg 1 million årlig, hvor mange man kunne hjulpet for dette beløpet avhenger av hvor man gir hjelpen. For eksempel så er inntekten til en person i Burundi estimert til 1 dollar, og Verdensbanken setter ekstrem fattigdomsgrensen til 2,15 dollar i dette landet, dette for å dekke grunnleggende levekostnader. Så med beløpet for en flyktning i Norge så kunne man doblet inntekten til 100 000 i Burundi, eller firedoblet inntekten til 25 000. Burundi er bare et eksempel, men det finnes mange land hvor slike regnestykker kunne blitt satt opp.

Og vi vil heller aldri få noen flyktningestrøm fra Burundi, nettopp av den grunn at de er mye dårligere stillt en de flyktningene som ankommer, det vil si at en fra Burundi ikke har midler nok til å flykte. Og da ligger det heller ikke økonomi for menneskesmuglere og "investere" i landet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...