AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg har holdt på med vektnedgang siden nyttår. Har gått ned over 4 bmi tall og ligger nå midt på nornalvekt. Men pga mye bukfett, så må jeg enda kanskje 2,0 bmi tall til. Så langt har jeg hatt god flyt, kommet inn i en livsstil som passet meg og som ikke var vanskelig å opprettholde, uke for uke og måned for måned. For to uker siden var det som om kroppen og hodet ga opp. Det var en fredag og jeg spiste unødvendig mye godteri og snacks. Dagen etter var vi i bryllup, som igjen betydde mye god mat, dessert, kake osv. søndagen var det behov for mer salt følte jeg, men da ble det også litt godteri. Jeg klarte ikke motstå. Uka etter bare fortsatte. Jeg kom ikke tilbake på rett spor og igjen den helgen ble det tre dager med mye unødvendige kalorier. Uken her har jeg også små spist mellom måltid og kun en kveld har jeg klart meg uten noe «godt». Jeg føler meg så mislykket. Gikk på vekta i dag, og var 0,7 kg opp fra laveste vekt, to uker siden. Oppgang på 0,3 siden forrige fredag. Jeg vet jo egentlig hva jeg bør gjøre. På dagtid spiser jeg egentlig rett, nok proteiner, mye vann og grønnsaker og nok kalorier. Det er bare den «psykiske lysten på noe». Kanskje er jeg både sliten, trøtt eller tørst, men uansett så klarer jeg ikke motstå de unødvendige kaloriene. Hvordan skal jeg komme tilbake på rett spor igjen? Jeg vil ikke fortsette slik og ende opp der jeg var. Jeg vil komme ned minst 1,0 bmi til, også ikke gå opp vekt, men vedlikeholde der. Håper noen har noen oppløftende og gode motivasjons råd for meg, for det trenger jeg veldig akkurat nå. Anonymkode: 8063e...167
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Har du gått ned i vekt med taktikken "jeg skal aldri spise ... igjen"? For eksempel ikke spise godteri, aldri kake eller liknende? Man kan utviklet et ganske usunt forhold til "usunne" matvarer når man går ned i vekt, særlig hvis man aldri rører dem. Og når man da først tillater seg en dag eller to med kos, går man helt av skaftet. Hvis man i tillegg lærer seg at usunne ting er FY, gir man gjerne opp mentalt når man først har skeiet ut. Det er ofte sunnere å tillate seg litt av noe godt hver lørdag for eksempel, og samtidig utvikle et forhold til "usunn mat" som tilsier at man kan spise litt, og det er ikke farlig, og det er ikke noe big deal. Med andre ord: Det er null stress at du har skeiet ut i en periode: nå er det bare å fortsette på sporet du fulgte i utgangspunktet uten dårlig samvittighet. Det er lov å kose seg i perioder Anonymkode: 67610...692
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du gått ned i vekt med taktikken "jeg skal aldri spise ... igjen"? For eksempel ikke spise godteri, aldri kake eller liknende? Man kan utviklet et ganske usunt forhold til "usunne" matvarer når man går ned i vekt, særlig hvis man aldri rører dem. Og når man da først tillater seg en dag eller to med kos, går man helt av skaftet. Hvis man i tillegg lærer seg at usunne ting er FY, gir man gjerne opp mentalt når man først har skeiet ut. Det er ofte sunnere å tillate seg litt av noe godt hver lørdag for eksempel, og samtidig utvikle et forhold til "usunn mat" som tilsier at man kan spise litt, og det er ikke farlig, og det er ikke noe big deal. Med andre ord: Det er null stress at du har skeiet ut i en periode: nå er det bare å fortsette på sporet du fulgte i utgangspunktet uten dårlig samvittighet. Det er lov å kose seg i perioder Anonymkode: 67610...692 Nei, det glemte jeg å skrive. Det er derfor dette er blitt en livsstil jeg egentlig kan leve med. Jeg har spist godteri, snacks, is og kaker, osv når det har vært passende anledning. Men jeg har ikke spist slikt «bare fordi det er helg». Spiste heller litt godis på kino en tirsdag, enn foran tvn den helgen. Jeg har valgt å spise det som er bra for kropp, hjerne og sjel, og vært fornøyd med å si «kanskje i morgen eller en annen dag, men ikke i dag». Likevel har jeg spist litt her og der, men vært fornøyd med «litt». Takk for gode ord! Jeg hører hva du sier. Skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet, og prøve å komme på rett spor, men synes akkurat den starten etter mye sukker nå er ekstrem vanskelig. Anonymkode: 8063e...167
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Det var veldig lite du har gått opp, dette kommer du kjapt tilbake igjen fra! Jeg hadde gått opp 3-4 kg på de to ukene av det du beskriver. Går helt utrolig fort opp i vekt hvis jeg ikke hele tiden tenker på hva jeg spiser. Anonymkode: 7b25e...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå