Gå til innhold

17-åringen trenger underskrift på russebusskontrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 17-åring som vil på buss og har kommet hjem med en ti-siders kontrakt på russebuss. Denne må signeres av en foresatt. Jeg er meget skeptisk. Noen med erfaringer? 😖

Anonymkode: 318f8...ff8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en 17-åring som vil på buss og har kommet hjem med en ti-siders kontrakt på russebuss. Denne må signeres av en foresatt. Jeg er meget skeptisk. Noen med erfaringer? 😖

Nei, bare nei….

Anonymkode: a417f...550

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å mene noe om en kontrakt uten å lese den. 

Anonymkode: 04fb5...17c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får vente til 18 års dagen! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke ulovlig med russebusser fra årsskiftet….?

Anonymkode: 99c58...10e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir det ikke ulovlig med russebusser fra årsskiftet….?

Anonymkode: 99c58...10e

Nei, bare forbud mot busser med sidestilte seter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har vært ekstremt mange avisartikler om dette. Google. 

Anonymkode: 744b0...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Får vente til 18 års dagen! 

Han forteller at bussen skal kjøpes før han fyller 18, og den skal kjøpes på avbetaling. Alle de andre fyller 18 i 2026… De er russ i 27. jeg har skikkelig ikke lyst. Har dårlig samvittighet, han er veldig lei seg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en utrolig dårlig idé. Han tåler å være lei seg, det er ikke farlig.

Anonymkode: 7f2a0...a70

• Liker 1
Skrevet

Dette er parenting 101. Det er vanskelig, men du kan selvsagt ikke skrive under på dette. Snakk heller med poden om økonomistyring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort det . Og hvis gruppa deles opp risikerer fort at en sitter igjen med hele summen vet om et par tilfeller av det.

Hadde ikke tatt sjanse på noe slikt 

Her var ingen av mine med på buss

Anonymkode: d02e4...148

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Jeg får bare stå i det. Det blir et nei fra meg. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånne russebusskontrakter minner meg noen ganger om leiekontrakter i kollektiv. Leietagere som helt ukritisk signerer på en kontrakt hvor det fremkommer at leietakere er gjensidig ansvarlig for å dekke husleien. Tre ungdommer som ikke kjenner hverandre og knapt nok er tørr bak øra signerer på at de skal være økonomisk ansvarlig for andre.

Jeg harvikke russ ennå, men er forberedt på å bli upopulær hos poden😔

Anonymkode: f1522...924

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva står det i kontrakten da? Det er jo veldig relevant. 

Anonymkode: ee2f5...f9f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å sponse russetid for mine, skal de bruke penger på dette får de gjøre det med egne midler.

Russetiden har spunnet helt ut og dette var ikke intensjonen bak feiringen.

Anonymkode: ffdc7...3be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han forteller at bussen skal kjøpes før han fyller 18, og den skal kjøpes på avbetaling. Alle de andre fyller 18 i 2026… De er russ i 27. jeg har skikkelig ikke lyst. Har dårlig samvittighet, han er veldig lei seg.

Bare å stå i det. Totalt uansvarlig å gjøre dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig når det er snakk om busskjøp og millionbudsjetter. De må forplikte seg, men kan ikke signere selv pga alder. 
Gjorde det da sønn var russ, fikk en juss-kyndig til å se over, en advokat-mamma hadde også signert. Det var egentlig helt uproblematisk. Vi hadde selvsagt en intern avtale oss i mellom dersom noe skulle «skjære seg».
Russetiden og årene før med planlegging og arbeid var både nyttig og lærerikt for sønn.

Anonymkode: 8bf62...59d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går litt mot stormen jeg. Altså jeg mener du skal informere om konsekvenser og hva du tenker som mor. Men hvis ungdommen likevel vil, så ville jeg ikke sagt nei, men gitt klar beskjed om at alt økonomisk til russebussen må vedkommende stå for selv. I utgangspunktet litt spesielt å signere kontrakt som 17 åring, da disse gjerne inngås 2-3 år før man blir russ.

Anonymkode: d4b26...72d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontrakten da?

Da er du avhengig av at dette er en gutt du kan stole helt og holdent på når det kommer til penger og nedbetaling. 

Hvis jeg hadde vist med sikkerhet at han er en ordentlig gutt som holder sine ord så hadde jeg skrevet under. Ville absolutt snakket med noen av de andre foreldrene og forhørt meg rundt hva de tenker forhold til underskrift. Vanskelig situasjon men kjipt å bli den eneste som er utelatt. 

På en annen side så har jeg kun døtre og det hadde vært helt uaktuelt at de skulle vært på buss i russetiden, da det bare byr på seg dritt.. så er litt 50,50. 

Anonymkode: 9b71b...3b7

Skrevet

Sjekk kontrakten. Dere må vite hva dere skal signere på. Vær da klar over at hvis han ikke greier sine forpliktelser i dette (andel som skal jobbes inn), så er det du som har skrevet under som blir ansvarlig for det økonomiske. Du kan altså risikere å stå der med 100- 200.000 i gjeld innen 2 år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...