Gå til innhold

Rabiat kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk min lille 7 måneder gamle hannkanin kastrert for ei uke siden, pga at han markerte en del og luktet småekkelt. Han var ei lita ugangskråke fra før av, men ikke mer enn at vi tålte det.

Nå har pipa fått en annen lyd her. Han er blitt helt umulig!! Han graver på veggene i buret og vil ut, henger i taket og gnager på metallrista der og lager et forferdelig leven. Når jeg slipper han ut vil han som oftest hoppe inn igjen, og jeg kan jo ikke la han hoppe ut og inn hele tida - da får jeg boss over hele gulvet. Det virker jo som om han vil være inne, men så vil han ikke det allikevel. Skjønner ingenting jeg...

Når han er ute gjør han KUN ugagn. Gnager på ting, kryper under sofaen og spiser på blomstene mine - noe han vet veldig godt er veldig ulovlig. Jeg trenger bare heve stemmen til han så slutter han, men det innebærer jo at jeg må følge med på han hele tida. Tidligere kunne jeg slippe han ut og gå på butikken, han gjorde aldri noe alvorlig galt.

Han er like kosen som han var, biter ikke, men bråker altså noe grønnj*vlig. Når jeg skal lese på dagtid må jeg sette buret i gangen for at jeg skal få fred...og det verste er at han vekker oss om natta med gnagingen sin - til tross for lukkede dører.

Er dette vanlig atferd for nykastrerte kaniner? Hevn for at jeg stjal ballene hans? Eller er han i en vanskelig alder? Holder på å gå på veggene her, og mannen er lynforbannet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med kastrert kanin, men da vi kastrerte katten vår tok det litt tid før han roet seg ordentlig ned. Hormonene bruker jo litt tid på å komme seg ut av kroppen, og i mellomtiden påvirkes han sikkert av dem. katten vår gikk "i barndommen" etter at han ble kastrert; mens han som ukastrert bare kastet uinteresserte blikk på oss og leker og satt ved døra og gaulet mesteparten av døgnet, gikk han tilbake til å bli veldig leken. Kanskje kaninen har fått "stor kaninunge-atferd" på et eller annet vis..? Uansett fokuserer han nå på andre ting enn da kjønnshormonene overstyrte.

uansett vil jeg anta han roer seg ned, selv om kjeg tror kaniner ikke blir helt som kastrerte katter (man anbefales f eks ikke å holde to kastrerte hanner sammen).

Ellers finnes det et bra forum, Norsk Kaninforum, hvor det sikkert er en del erfarne folk:-)

Skrevet

tusen takk, la innlegget mitt der, kanskje noen med litt peiling kan svare meg på det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...