Ciara Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Hei folkens! Saken er at jeg gjerne skulle ha slettet disse filene, eller helst bare de midlertidige filene på noen sider. Har gjort noen søk på f.eks. Google og Telefonkatalogen.no de siste årene, og har aldri slettet noen filer. Så hver gang jeg skal søke på noe nytt dukker et lass av de gamle søkene opp til valg på nytt. Forklarer meg krøkkete, men skjønner noen hva jeg mener? Vil altså bare slette google- og telefonkatalogen-informasjonen om det er mulig.
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 Det er mulig jeg misforstår deg nå, men mener du at når du f.eks. søker på smørblomst på google, så kommer alle tidligere søk på s opp som en drop down meny under selve søkelinjen på google? (Det samme på telefonkatalogen?) Også, hvilken nettleser bruker du?
Ciara Skrevet 27. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2006 Du forstår meg på en prikk! Takk! Jeg bruker Internet Explorer.
Dolly_WoW Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 De midlertidige internettfilene mine ligger her: C:\Documents and Settings\ditt brukernavn på pc'n\Lokale innstillinger\Temporary Internet Files Der kan du slette hvilke du vil, men siden du sier at du ALDRI har slettet de, kan det lønne seg å sortere etter dato og slette alt som er så og så gammelt...
Gjest maks Skrevet 28. mars 2006 #5 Skrevet 28. mars 2006 Det du vil er å slette history, ikke midlertidige filer. Gjøres på samme sted som nevnt i posting ovenfor.
Xora Skrevet 28. mars 2006 #6 Skrevet 28. mars 2006 Eller du kan gå på Tools i IE'en din og Internet Options og der kommer opp valg under General for å delete cookies og delete files. Disse sletter jeg med jevne mellomrom jeg. Videre kan du velge antall dager du vil at historikken skal vare for søkesidene. Jeg har denne på 7 dager. Vet ikke om du får spesifikt sletta bare et utvalg av filer der men...
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #7 Skrevet 28. mars 2006 For å få bort det du nevner, må du slå av autofullfør. Jeg er ikke sikker på hvor det er i IE, men kikk under "alternativer for internett". Der står det sannsynligvis noe sånt som "slå av autofullfør", eller en hake du kan fjerne. Da hindrer du at alle tidligere søke kommer opp igjen når du f.eks. Googler. Som sagt over her, så er det også lurt å fjerne midlertidige internettfiler med jevne mellomrom. Etterhvert så kan disse ta opp en hel del plass på dataen din. Dersom du kjører windows, så har du en funksjon som heter diskopprydding. På XP ligger denne under programmer->tilbehør->systemverktøy. Denne kan være grei å kjøre av og til. I tillegg bør du, dersom du ikke allerede gjør det, kjøre Ad-aware, Spybot eller et lignende program for å fjerne eventuell spyware som kan legge seg på maskina.
Ciara Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2006 Takk alle sammen! Poltergeist hadde rett - det var autofullfør som stemte med det jeg trengte, takk skal du ha! Det er så deilig når noen skjønner hva jeg mener når jeg nesten ikke skjønner det selv
finnslarken Skrevet 28. mars 2006 #9 Skrevet 28. mars 2006 (endret) De midlertidige internettfilene mine ligger her: C:\Documents and Settings\ditt brukernavn på pc'n\Lokale innstillinger\Temporary Internet Files Der kan du slette hvilke du vil, men siden du sier at du ALDRI har slettet de, kan det lønne seg å sortere etter dato og slette alt som er så og så gammelt... ← Det du vil er å slette history, ikke midlertidige filer. Gjøres på samme sted som nevnt i posting ovenfor Nei nei nei!!! En garantert måte å skape seg selv problemer på, er å gå inn i filsystemet og slette filer tilhørende Internet Explorer. Fremgangsmåten for å slette midlertidige internettfiler og historie i Internet Explorer er som følger (tar utgangspunkt i norskspråklig utgave av Internet Explorer): Finn menyvalget "Verktøy", velg "Alternativer for Internett" helt nederst. På arkfanen "Generelt", som er den første som dukker opp, finnes en ramme hvor det står "Midlertidige Internett-filer". Klikk på knappen "Slett filer...", i dialogboksen som kommer på skjermen huker du av for "Slett alt frakoblet innhold", trykk deretter "OK". Vips, er midlertidige filer borte. Historie (Logg) fjernes fra samme arkfane - "Generelt". Den finnes nederst, og du kan der velge antall dager filer skal lagres i loggen, og du kan slette loggen (fjerne historien) ved å klikke på "Slett logg". Riktig svar på ditt problem Ciara, har du jo allerede fått - alternativer for Autofullfør sletter innhold i rullegardinlister og skjemaer. Og etterpå så jeg at Xora allerede hadde beskrevet riktig fremgangsmåte Endret 28. mars 2006 av finnslarken
Dolly_WoW Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Var vel noe med at hun ikke ville slette ALLE filene, bare noen. Derfor jeg anbefalte det jeg gjorde, sletter man gjennom IE sletter man vel alle?!
finnslarken Skrevet 28. mars 2006 #11 Skrevet 28. mars 2006 Var vel noe med at hun ikke ville slette ALLE filene, bare noen. Derfor jeg anbefalte det jeg gjorde, sletter man gjennom IE sletter man vel alle?! ← Ja, sletter man via IE slettes alle. Mitt poeng er at dersom man gjør dette i filsystemet, "mister" IE kontrollen med sine midlertidige filer, og det kan skape problemer og gjøre systemet ustabilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå