Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange monarkier som er EU-medlemmer, så EU-saken hører ikke til i debatt om monarkiet.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ansatte, undersåtter, befolkningen... Tror ikke Norges befolkning går under betegnelsen "ansatte" av Kongen

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Alternativet, med Støre som president er antagelig ikke noe billigere eller bedre. Ingen turister bryr seg særlig om byråkrater og politikere som for en tid hadde et tullete verv som president. Hvem hadde reist for å se hvor tidligere President Bondevik bor? Ingen. Kongehuset derimot, litt mer tiltalende. 

Og skal vi sende stortingspresidenter utenlands for å representere Norge? Hvem hadde ropt hurra for å få Eva Kristin Hansen, Olemic Thommessen eller Dag Terje Andersen på besøk? Litt mer stas å få besøk av en konge og dronning. 

Hvis man skal se på offentlig pengebruk kan man se på helt andre poster enn monarkiets. Mesteparten av pengene måtte avsettes uansett, for man måtte vedlikeholde bygningene, sende delegasjoner på representasjonsoppdrag, hatt sikkerhet for presidenten osv,. 

Dette med turister er bare tull. Italia, Frankrike, Tyskland, USA og en hel haug andre land har president. Det er ikke slik at folk dropper å dra dit fordi de ikke har konge.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi større utfordringer her i landet enn monarkiet. Det er ikke kongefamilien som jobber frivillig for Qatar og det muslimske brorskap mens de heller sparepengene våre i dass. Jeg tror vi skal ta oss av de reelle problemene først, og så kan vi eventuelt snakke om monarkiets fremtid. 

Skrevet
Akhenaton skrev (Akkurat nå):

Vi større utfordringer her i landet enn monarkiet. 

Det kan man si om det fleste politiske standpunkt. Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er noe som blir tatt tak i på lenge, trolig ikke i min levetid, men jeg står for det jeg mener er riktig likevel. Er ikke det greieste når det gjelder meninger?

Skrevet
Brunello skrev (50 minutter siden):

Dette med turister er bare tull. Italia, Frankrike, Tyskland, USA og en hel haug andre land har president. Det er ikke slik at folk dropper å dra dit fordi de ikke har konge.

Man skal være rimelig ivrig royalist for å velge feriedestinasjoner på bakgrunn av styreform. Men man skal ikke utelukke at det har kommet en turist eller ti som følge av at monarkiet og kongeparet har representert Norge positivt i utlandet, og på den måten økt nysgjerrigheten og oppmerksomheten rundt det lille landet oppi nord. 

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (21 timer siden):

Kongefamilien får skattepengene våre og skaper byråkrati. Så hvis høyresiden virkelig bryr seg om sånt så hadde de vel avskaffet monarkiet 

Fordi høyresiden er i realiteten to ideologier: liberalisme og konservatisme. At du ikke forstår det er dog ikke overraskende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Man skal være rimelig ivrig royalist for å velge feriedestinasjoner på bakgrunn av styreform. Men man skal ikke utelukke at det har kommet en turist eller ti som følge av at monarkiet og kongeparet har representert Norge positivt i utlandet, og på den måten økt nysgjerrigheten og oppmerksomheten rundt det lille landet oppi nord. 

Legger du merke til statsoverhoder som besøker Norge? Ut over de aller største landene, går slike statsbesøk for seg uten at folk flest legger nevneverdig merke til de. De tre siste var fra Island, Tanzania og Moldova. Husker du de?

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (21 timer siden):

Kongefamilien får skattepengene våre og skaper byråkrati. Så hvis høyresiden virkelig bryr seg om sånt så hadde de vel avskaffet monarkiet 

Tror ganske enkelt det ikke har vært en issue, heller ikke for høyresiden, fordi Kong Harald og Dronning Sonja er så utrolig flotte mennesker. Hadde de ikke vært det hadde nok situasjonen vært annerledes.

Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Legger du merke til statsoverhoder som besøker Norge? Ut over de aller største landene, går slike statsbesøk for seg uten at folk flest legger nevneverdig merke til de. De tre siste var fra Island, Tanzania og Moldova. Husker du de?

Når du nevner det så har jeg faktisk lyst til å reise til Island. Tanzania også. Får vurdere å sjekke ut hvordan det er å komme seg til Tanzania. Det er ikke landet som er mest omtalt i pressen, så fort gjort å glemme når man vurderer reisemål. 

Folk reiser fortsatt til Finse og Hardangerjøkulen for å se hvor Star Wars ble spilt inn. Folk er forskjellige. 

Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Jeg reiste til Island i sommer. Fantastisk reisemål. Styreform irrelevant.

Og nei, jeg følger ikke med på besøkende statsoverhoder.

Skrevet

Stor fan av Kongen,dronningen og synes kronprinsen og kronprinsessen gjør en god jobb. Der jeg mister respekt for monarkiet er når tullinger som "lille Marius" får frie tøyler. Ukepenger som andre kan drømme om,diplomat pass og frie tøyler til å være idiot. Prinsesse Martha som svever natt og dag,og som man kan tro er på en evig narkorus,og som gifter seg med de største sjarlatanene som har sett dagens lys. (Riktignok var Ari Behn ca 1000 000 000x bedre en den tullingen som hun har i dag)

Så har man barna deres som enten er ekstremt woke,eller influencere. Nei - liker ikke noe av det! Fryktelig moderne,og jeg liker moderne,og er liberal - Men dette liker jeg likevel ikke. Monarkiet SKAL være tradisjonelt  (etter min mening)

Skrevet (endret)
Fant80 skrev (15 minutter siden):

Fryktelig moderne,og jeg liker moderne,og er liberal - Men dette liker jeg likevel ikke. Monarkiet SKAL være tradisjonelt  (etter min mening)

Så i tillegg til å ikke ha religionsfrihet skal en tronearving heller ikke kunne være liberal. Og dette synes du er ok å pålegge et menneske basert på at hun er født inn i en jobb hun ikke har fått noe valg i selv?

Jeg synes derimot det er urimelig, og jeg unner Ingrid Alexandria de samme frihetene og menneskrettinghetene alle vi andre har.

Og så synes jeg det er mye bedre at vi avvikler monarkiet av prinsipielle årsaker, ikke pga vi får en "håpløs" person i rollen.

Endret av Forenkle
Skrivefeil
Skrevet (endret)
Forenkle skrev (8 minutter siden):

Så i tillegg til å ikke ha religionsfrihet skal en tronearving heller ikke kunne være liberal. Og dette synes du er ok å pålegge et menneske basert på at hun er født inn i en jobb hun ikke har fått noe valg i selv?

Jeg synes derimot det er urimelig, og jeg unner Ingrid Alexandria de samme frihetene og menneskrettinghetene alle vi andre har.

Og så synes jeg det er mye bedre at vi avvikler monarkiet av prinsipielle årsaker, ikke pga vi får en "håpløs" person i rollen.

Ja du sa det selv. Hun er født inn i rollen. En rolle mange lett kunne drømme om. Det har helt sikkert sine utfordringer også,men er likevel et særdeles spesielt liv å bli født inn i en kongefamilje. Så lenge man har et monarki,så får de følge de reglene monarkiet tradisjonelt har og har hatt. 

I motsetning til deg så er jeg ikke i mot monarkiet. Jeg er bare i mot "håpløse" mennesker i monarkiet. Så der er vi jo helt ulike. Er det slik at de ønsker å leve et totalt fritt liv - Så synes jeg at man skal ha rett til å melde seg ut. Men da skal man heller ikke ha noe med alt det de kongelige tar med seg. - I hvertfall ikke i form av penger,titler eller verdi. Man skal heller ikke få melde seg inn igjen "ved behov" 

Endret av Fant80
Skrevet

Høyresiden er konservative og ikke veldig nytenkende .De største forandringene i samfunnet er kjempet frem fra venstresiden. Det å ha en konge og dronning er utrolig utdatert. Ingen burde arve makt og posisjoner! Det er noe en bør gjøre seg fortjent til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fant80 skrev (37 minutter siden):

Ja du sa det selv. Hun er født inn i rollen. En rolle mange lett kunne drømme om. 

Mareritt da i såfall 😱 

Skrevet (endret)
thomH skrev (8 timer siden):

Fordi høyresiden er i realiteten to ideologier: liberalisme og konservatisme. At du ikke forstår det er dog ikke overraskende. 

Du kan også føye til kapitalisme og egoisme der. Det fins også mennesker som stemmer til "høyre" uten å være Ayn Rand - ideologiserte, som ikke lar seg manipulere av "fellesskaps-retorikken" i dette landet, og som er kyniske, opptatt av seg selv, familien sin, driter i alt annet, spesielt ideologi. Pragmatiske folk. Jeg er sånn. Jeg vil ha forandring, så jeg er ikke konservativ. Jeg vil ikke bevare en dritt. Jeg vil privatisere dritmye, jeg ser på samfunnet som massevis av null-sum spill, som sleipe ideologer prøver å dekke over, og jeg ser bare fordeler for meg ved privatisering. 

Endret av PrivatiserAlt
Skrevet
Skjold skrev (På 18.9.2025 den 18.59):

Norge tjener 70 milliarder i året på turisme, store deler av dette er fra det kongelige.

Eventyrprat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...