Gå til innhold

Noe som fjerner kattpisslukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen min har visst hatt ett uhell, og fy som det luktet.

Jeg har vasket gulvet og gulvlistene med klor, men jeg får ikke bort all lukten. Noen gode kjerringråd?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

"Lukt fra gulv og vegger må fjernes på en måte som ikke skader underlaget. Flisgulv, vinylbelegg og lakkerte overflater kan vaskes med en litt sterk oppløsning av et vanlig vaskemiddel. Ubehandlede tregulv må snarest mulig skrubbes med grønnsåpe e.l. Tepper må vaskes (Biotex er nevnt som særlig egnet) eller renses.

Madrasser kan forsøksvis legges i sterk eddikoppløsning, deretter skylles grundig i rennende vann.

Det finnes sprayer som hevdes å fjerne kattelukt svært effektivt. Spør i zoo-butikken. "

*sakset fra no.alt.katter. http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html *

Gjest Gjest
Skrevet

For å unngå intens lukt i fremtiden vil det også hjelpe å kastrere katten hvis det er en hannkatt.

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Vi har parkett og det verste var at det rant ned langs listene...og sikkert bak også. Jeg vasket med klor, og det tok det meste, men langs listene ble lukta sittende. Så i dag må jeg ta meg en tur på dyrebutikken, jeg vet de har noe effektive greier der.

(og pus er en sterilisert hunn)

Edit: Jepp, Pis't væk, er produktet jeg skal lete etter. Takk Elfrida!!

Endret av Mossa
Gjest Gjest
Skrevet

Du må ikke finne på å bruke vaskemidler som inneholder klor eller amoniakk, siden dette er stoffer som finnes i kattens urin. Det vil altså føre til at katten din vil markere på nytt der du har vasket. Det beste er å bruke edikk.

Og så må du selvsagt kastrere katten hvis den ikke allerede er det fra før.

:)

Skrevet

Eddik er et effektivt middel mot kattetiss.

Gjest Binna
Skrevet

Jeg pleier å dynke kattedoen i edikk når jeg rengjør den... Det funker! Ville helt klart å prøvd det på gulvet for å kvitte meg med lukta.

Skrevet

Har hørt om noen som brukte skyllemiddel utblandet i litt vann, og det funket visst også bra.

Skrevet

Skulle kjøpe Pis't væk på dyrebutikken, men de var fri. Så nå er listene vasket med eddik...og fy det lukta det også gitt. Men hovedsaken var jo å få bort tisslukta, og det funka bare godt.

Visste at det var et kjerringråd ang. kattpisslukt, og det var nok eddik det var snakk om.

Skrevet

Håper det funker iallefall! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...