Gå til innhold

Først på et ulykkessted


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nylig en video hvor en kjørelærer viste hva man skulle gjøre om man kommer først til et ulykkessted.

1. Sikre ulykkesstedet: Ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 

2. Varsle nødetatene 

3. Yte førstehjelp.

Altså, om det er en person som ikke har frie luftveier eller blodet fosser ut av ei pulsåre. Vedkommende ville jo dø innen folk kommer så langt at de kan yte førstehjelp.

Selvfølgelig er det mulig om flere kan bistå, men det er jo ikke alltid tilfelle. Noen ganger er man heldig om det kommer en bil eller folk stopper. (Mannen min kjørte på en elg engang, og ingen stoppet og hørte hvordan det gikk. Heldigvis var han ikke skadet!)

Når det har skjedd en ulykke, så ser jo folk det og det å sette ut varseltrekant bør ikke haste da! Det å redde liv må jo haste mest! 

 

Anonymkode: 3963f...875

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men kan ikke du ta over og bli sjef for reglene da? Og endre dem fordi du vet best? 

Anonymkode: e285e...e7a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo litt dumt hvis du/dere blir påkjørt mens du yter førstehjelp fordi du ikke gadd å sikre skadestedet.. 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg så nylig en video hvor en kjørelærer viste hva man skulle gjøre om man kommer først til et ulykkessted.

1. Sikre ulykkesstedet: Ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 

2. Varsle nødetatene 

3. Yte førstehjelp.

Altså, om det er en person som ikke har frie luftveier eller blodet fosser ut av ei pulsåre. Vedkommende ville jo dø innen folk kommer så langt at de kan yte førstehjelp.

Selvfølgelig er det mulig om flere kan bistå, men det er jo ikke alltid tilfelle. Noen ganger er man heldig om det kommer en bil eller folk stopper. (Mannen min kjørte på en elg engang, og ingen stoppet og hørte hvordan det gikk. Heldigvis var han ikke skadet!)

Når det har skjedd en ulykke, så ser jo folk det og det å sette ut varseltrekant bør ikke haste da! Det å redde liv må jo haste mest! 

 

Anonymkode: 3963f...875

Jeg var først på stedet til en front mot front ulykke, var viktig med trekant for å sikre at ingen andre krasjet inn i bilene som sto på tvers i veien rett etter en sving. Man må jo kunne tenke selv, når man kommer til en ulykke. 

Anonymkode: b9052...64a

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Går ann å gjøre flere ting på en gang, dra på deg refleksvesten i det du går ut av bilen, ring nødetater mens du løper ut med trekant og deretter til skadde. Men det er lov å tenke selv, jeg ville ikke satt ut trekant hvis det var en rett, oversiktlig strekning, men hvis det er rett rundt en sving gjør du det. 

Anonymkode: f1b46...407

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikre skadestedet er jo for at det ikke skal bli VERRE. Hjelper ikke de skadde om du plutselig er skadd også. 

Anonymkode: 76092...bc3

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var først til en ulykke sjekket jeg sjåføren først. Så satte jeg ut trekant mens jeg hadde nødetatene på telefon. Gjorde det som føltes naturlig der og da

Anonymkode: 6352f...22d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid sikre skadested først, det er ett mantra! - kommer det en bil i 90 rundt svingen, så er det ett dobbelt skadested. Det hjelper da lite om du er godt i gang med førstehjelp og blir påkjørt, førstehjelp tar også tid, og krever endel, så da har du heller ikke tid til å ringe nødetatene, og vips har det gått 10-15 minutter, og du har ikke utstyret og kompetansen til å potensielt holde folk i live så lenge. 

Ringe nødetatene gjør en samtidig som en får overblikk, - nå til dags greier folk å ta en telefonsamtale samtidig som en springer og setter ut en varseltrekant og springer tilbake for å se ann ståa. 

Anonymkode: ac3c2...170

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (5 minutter siden):

Det er jo litt dumt hvis du/dere blir påkjørt mens du yter førstehjelp fordi du ikke gadd å sikre skadestedet.. 

Hvordan er det mulig å ikke se et ulykkessted! Man setter jo på nødblink på egen bil, og i dagslys ser man det jo uansett. Hvordan skal ellers folk stoppe og hjelpe? Det er ikke snakk om ikke å gidde å sikre stedet, men å gidde å hjelpe folk det haster med!

Anonymkode: 3963f...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men kan ikke du ta over og bli sjef for reglene da? Og endre dem fordi du vet best? 

Anonymkode: e285e...e7a

Det må da være lov å stille spørsmålstegn ved slike regler! Jeg bare vet at det haster om folk ikke får puste. Veldig kjapt å gå og sjekke det FØR man setter ut varseltrekant.

Anonymkode: 3963f...875

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det mulig å ikke se et ulykkessted! Man setter jo på nødblink på egen bil, og i dagslys ser man det jo uansett. Hvordan skal ellers folk stoppe og hjelpe? Det er ikke snakk om ikke å gidde å sikre stedet, men å gidde å hjelpe folk det haster med!

Anonymkode: 3963f...875

Vi har da mange svinger her i norge..

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånne retningslinjer kommer jo ikke av at noen har gjettet på hva som er best. De er utarbeidet basert på forskning på ulykker, og for å maksimere sjansen for at den totale førstehjelpa redder flest mulig liv. Selvfølgelig vil man lett kunne finne situasjoner der det lønner seg å endre rekkefølgen, men i gjennomsnitt bør du følge retningslinjene.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mulig å ikke se et ulykkessted! Man setter jo på nødblink på egen bil, og i dagslys ser man det jo uansett. Hvordan skal ellers folk stoppe og hjelpe? Det er ikke snakk om ikke å gidde å sikre stedet, men å gidde å hjelpe folk det haster med!

Anonymkode: 3963f...875

Tuller du? Tror du virkelig at alle veier i dette landet består av lange oversiktlige strekninger?

Det å prioritere å sikre skadestedet betyr ikke at man ikke gidder å hjelpe folk det haster med. Det å sikre skadestedet først kan faktisk være med på å redde de som er skadet.

Anonymkode: 94548...713

  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det mulig å ikke se et ulykkessted! Man setter jo på nødblink på egen bil, og i dagslys ser man det jo uansett. Hvordan skal ellers folk stoppe og hjelpe? Det er ikke snakk om ikke å gidde å sikre stedet, men å gidde å hjelpe folk det haster med!

Anonymkode: 3963f...875

Det er vel ingen fasit på hva det betyr å sikre skadested. Dersom du stopper din egen bil med nødblink på så har du jo sikret skadestedet. 

Anonymkode: 56b32...0bd

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg så nylig en video hvor en kjørelærer viste hva man skulle gjøre om man kommer først til et ulykkessted.

1. Sikre ulykkesstedet: Ta på refleksvest og sette ut varseltrekant 

2. Varsle nødetatene 

3. Yte førstehjelp.

Altså, om det er en person som ikke har frie luftveier eller blodet fosser ut av ei pulsåre. Vedkommende ville jo dø innen folk kommer så langt at de kan yte førstehjelp.

Selvfølgelig er det mulig om flere kan bistå, men det er jo ikke alltid tilfelle. Noen ganger er man heldig om det kommer en bil eller folk stopper. (Mannen min kjørte på en elg engang, og ingen stoppet og hørte hvordan det gikk. Heldigvis var han ikke skadet!)

Når det har skjedd en ulykke, så ser jo folk det og det å sette ut varseltrekant bør ikke haste da! Det å redde liv må jo haste mest! 

 

Anonymkode: 3963f...875

Man varsler nødetatene mens man kler på seg vest og setter ut trekanten.

Dersom noen blør fra en hovedpulsåre, er det lite du får gjort uansett. Det er ikke slik som på film hvor man stikker en finger inn i hullet og klemmer til. Kirurger finner ofte ikke frem i tide...

Hva hjelper det om du utfører munn til munn og dere begge blir kjørt over av neste mann som kommer rundt svingen? Og hvis han følger sin logikk, skal heller ikke han varsle med trekant, men bli påkjørt mens han redder dere..? 

Tenker at det er en grunn til at man sier "egen sikkerhet først" som redningsmann. Fordi eller så blir du ofte en del av problemet for dem som kommer etter deg...

Anonymkode: e79c4...a52

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og her ser vi hvorfor dette er en del av kjøreopplæringen. Fordi det finnes noen luringer som tror det beste er å gjøre sine egne (inkompetente) vurderinger.

Anonymkode: 082a4...fb4

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må da være lov å stille spørsmålstegn ved slike regler! Jeg bare vet at det haster om folk ikke får puste. Veldig kjapt å gå og sjekke det FØR man setter ut varseltrekant.

Anonymkode: 3963f...875

Men hva tenker du at du skalgjøre for en som ikke puster, annet enn å tilkalle hjelp og sørge for at det ikke blir fler innblandet..?

Anonymkode: e79c4...a52

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for deg å hjelpe noen om du er påkjørt

Anonymkode: 8241f...06c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta på oksygenmasken først på flyet heller. Pass på at du selv besvimer sånn at du ikke rekker å hjelpe noen

Anonymkode: 8241f...06c

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hensikten med dette er å sikre skadestedet. At du selv eller andre ikke blir påkjørt/utsatt for skade i tillegg til den som er skadet. Det vil jo være mot sin hensikt at eneste hjelper på ulykkesstedet ligger der i en dam av blod i tillegg til den skadde fordi en bil kjører på hjelperen. 
 

Så kan man alltid vise skjønn. Er det på en strak vei med god oversikt i begge retninger så kan man vurdere om en skal se til personen(e) før sikring. Spesielt om andre også har stoppet opp. Da kan man ta kontroll og be andre sikre. Men husk alltid vest. For dette vil også vise tydelig for andre at det er noe som skjer. Nødetatene må selvsagt også ringes til. 
 

Jeg selv ville nok tatt på nødblinken, slengt på meg vesten og ringt til nødetatene samtidig som jeg satt opp varseltrekant. Med mindre veldig god sikt. Slik jeg kunne informert om hvor vi er, eventuelt hva jeg har sett av ulykken, kunne si hvor mange kjøretøy, sykler eller hva enn som er involvert, kunne si om det røyker fra kjøretøy, om kjøretøyet er helt smadret, ser hel ut, om det er front mot front med personbil og trailer, om det er merket med risikotransport (feks fare for brann, gass) samtidig som jeg setter opp trekanten. Dette gjør at nødetatene allerede fra start av kan vurdere hvor mange og hvem som skal rykke ut. Og rett etter trekant kommet meg bort til bilen(e)/skadde og gjort vurdering av de skadde samtidig som nødetatene er på tråden. 
Og selvsagt la nødsentralen spørre om opplysninger de mener er relevante å få først. Ikke ramse opp. Men dette er nok noe av det de vil spørre om før en har rukket frem til de skadde.

Endret av Luckiness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...