Gå til innhold

Har fått veldig bortskjemte barn, nå må jeg at jeg må sette noen grenser.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, her må du ta grep!

Jeg kjøper klær ca 1 gang i året. Vanlige klær. Hvis de skal ha merkeklær må de betale mellomlegget selv. Klær utover dette må de betale selv. Jeg kjøper ikke ny bukse når de har fem brukbare i skapet. Jeg kjøper vanlig butikksjampo. Hudpleie,sminke og frisørprodukter o.l. må de betale selv. Kino, busskort, gaver til venner osv må de også betale selv. Kjøretimer fikk de som gave av oss til konfirmasjon.

Mine får 1500 kr i mnd. Det skal dekke busskort, fornøyelser som kino, bowling, shopping, kantine, snacks utover det vi kjøper inn i helgen, sparing osv jeg kjøper heller ikke ny mobil hvert år. Jeg betaler mobil til rundt 2000, men forventer at den varer minst 2 -3 år. Skal de ha dyrere mobil må de betale mellomlegget selv. Det samme hvis de er uforsiktig og den blir ødelagt før tiden.

Mange av vennene får mye mer, men merkelig nok er alle mine tre tenåringer populære, og de klager sjelden. De rister heller litt på hodet over hvor "lett" mange av vennene har det.

Mine ungdommer er også pendlere. De er tidligst hjemme 1730 og da er de dauslitne. De har mer enn nok med trening og skolearbeid. Men de har jobbet hver sommer fra de var ca 14 år, så de sparer penger om sommeren og sper det utover. De tar noen maleroppdrag, snømåking og ved stabling/kløyving hvis noen spør. Da tjener de fort noen ekstra lapper.

Anonymkode: eb8bf...a28

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke et narrativ, jeg spør her hva som er tilfelle.

Jeg har jo øyer, det å sitte på toget å se alle ungdommene med merker i både belter og sokker så spør jeg jobber de eller hvordan får de penger til alt dette. De dynkes i dyre parfymer, det dyre klær og vesker. 
Ingen av vennene til mitt barn har jobb, derfor spør jeg hvordan er det hos dere andre. 
Jeg vet hva jeg må gjøre, han fikk 1600 for å lære å håndtere penger. Se hvor fort det går, dessverre jobber han for lite for de pengene så de kommer for lett. 

Jeg får masse råd om hva jeg skal gjøre for å endre dette, det vet jeg. Jeg lurte på hvordan andre tenåringsforeldre gjør dette og hvordan har de fått seg en jobb før 18 år? 
ts

Anonymkode: 1afcf...468

Mitt barn er voksen og studerer. Hen fikk sin første ekstrajobb da hen var 15, og har hatt sommerjobb hvert år siden hen var 16. 

Her fikk hen kun de klærne hen hadde bruk for, og aldri de dyreste. Heldigvis gikk hen heller ikke på de skolene (barneskole/ ungdomsskole) der merkeklær var et mus, for alle lekte med alle uansett. Hen gikk for øvrig på den skolen i byen der andelen barn av foreldre med gode jobber var høyest, uten at det var en ukultur knyttet til klær og utstyr forbundet til den. Hvis hen ville hatt noe annet enn det hen fikk av meg, så måtte hen spare selv til å kjøpe. 

Frisør fikk hen gå til når det var nødvendig, og klær og sko ble brukt til de ble for små eller oppbrukt. 

Hen fikk 1000 kr/ mnd til eget forbruk, men hjalp meg med det meste. Hen har ryddet eget rom siden hen var 4-5 år, vasket egne klær siden hen var 12 og hjulpet til med støvsuging, vask av gulv, satt inn i oppvaskmaskin etc. siden jeg syntes at det var passende for alder. 

Hen har aldri spurt om å få ekstra penger mens hen har vært student, og har greid seg på det hen har tjent i løpet av året i tillegg til studielån. Hen har ikke hatt jobb ved siden av studiene, men greid seg godt likevel, siden jeg har lært hen opp om økonomi og hva ting koster siden hen var moden nok til det. startet vel på 6.- 7.trinnet. 

Har laget mat fra bunnen av, og snakket mye om hvor mye billigere det er å gjøre det, samt planlegge hva man skal lage av mat. Har også forklart at årsaken til at vi, gjennom hele hens oppvekst, har hatt råd til sydenturer og noen korte helgeturer (ikke til utlandet), er fordi jeg har har brukt sunn fornuft når det gjelder økonomiske prioriteringer i hverdagen. 

Jeg bruker pengene mine på kulturopplevelser, ferier og turer, samt sparing. Ikke stort forbruk i hverdagen.

Kunne hatt råd til å være som deg når det kommer til mitt barn, men da ville jeg gjort både barnet og meg selv en bjørnetjeneste ved å ha oppdratt et uspiselig menneske som kun tenker på utseende, eget forbruk, det nyeste av alt og hvordan hen "fortjener" det hen får. 

Endret av Gaia
  • Liker 3
Skrevet

Jeg blir svimmel av alle hen`ene,,,

Anonymkode: 34896...40b

Skrevet

Fra jeg var gammel nok til å ønske å gå å handle selv, fikk jeg en større månedslønn som dekket "alt". Altså ikke mat, men alt fra klær, kosmetikk, frisør, til busskort og kino. Så fikk jeg prioritere selv. Husker godt at jeg syklet den lange veien til vgs et par kalde høstmåneder, fordi jeg hadde brukt opp pengene som skulle vært til busskort. 

Var god læring i det, og jeg slapp den smellen senere, som student, når mat også var i likninga. Sånn kommer jeg til å gjøre med mine barn og, når de blir store nok. 

Anonymkode: 00cde...f5b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har også tenåringer, og er enig i at det koster. Vi har valgt en annen strategi.  Etter at de de begynte på vgs har de selv måttet ta ansvar for å skaffe seg klær, sko og annet de trenger ikke i dagliglivet. De får månedslønn, og må selv velge hvordan de forvalter pengene. De har satt opp et budsjett, litt basert på SIFOs referansebudsjett, og vi har blitt enige om hva de skal dekke og hva som er et rimelig forbruk. Busskort er en av utgiftene de må dekke. Dropper de det, og velger å sykle, kan pengene brukes på noe annet. De må selv ta hensyn til svingninger i utgifter. Selger de klær/utstyr blir det penger til å kjøpe nytt.

Eldste jobber noen lørdager.  Begge hadde sommerjobb.

Husarbeid har de vært nødt til å gjøre siden barbehagealder.

Anonymkode: b09a1...169

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1600 i måneden var mye.

Min 16 åring får 300 kr pr uke og må gjøre husarbeidsoppgaver for å få det.

Anonymkode: 89f0a...277

Ikke veldig mye nei 

Anonymkode: c18dc...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her tre barn, eldste av de er 17 år. 
Vi har pushet på at dette barnet skal skaffe seg jobb, men lysten er ikke spesielt til stede. Prøvde litt i sommer, men det er sent å søke sommerjobb i juni... 

Jeg forstår at mellom aktiviteter og skolen er det lite tid igjen til jobb. Denne ungdommen må pendle til skolen, så drar 6.15 hver dag og hjemme ved 17 tiden. Så vi har tenkt i det minste en lørdagsjobb. 
Får ikke voldsomt med penger av oss, får rundt 1600 i måneden. Som da skal gå til buss, fritid med venner osv. 

Nå kommer dette barnet mitt hjem "hver" dag med noe nytt som trengs. Jeg MÅ ha dress til jul. Jeg har sagt at vi kjøper ikke dress før vi vet du er ferdig å vokse, sist jeg kjøpte dress varte den i hele to måneder. Kan fint ha en pen bukse og skjorte til jul som også kan bruke til flere anledninger. Så er det helst frakk til denne dressen som skal brukes på nyttårsaften. 
Så er det linker til vinterjakke rundt 4000/5000 for disse jakkene, sagt at sa må du spare selv så prisen er nede i 3000 nå. Så er det bukser, gensere, frisør annenhver uke, frisørprodukter, nye sko osv. Det går helt vilt mye penger til den eldste nå, det er lappen på bil, betaler skole hver måned osv.

Jeg forstår at jeg har skjemt bort med at de alltid har fått det de trenger når de trenger det. Jeg sier nå at du kan ønske deg gavekort til kjøretimer til jul og bursdag, nei det er uaktuelt. Jeg har sagt at klær kan du ønske deg til jul, noe så kjedelig å få, han ønsker seg bare penger. 
Så ser jeg rundt meg alle andre får jo alt dette og mer til, så er jeg urettferdig som mener han må skaffe jobb, og at han bør ønske seg til jul om han trenger noe? 
Kjøper dere dress til guttene deres når de vokser slik de gjør, så etter jul er dressen ubrukelig igjen? 
Hvordan gjør dere andre dette med tenåringer? For når de får noe nytt så går der 2 måneder så er ikke det bra nok lenger heller. 

Kjøper vanlige klær til ok pris til tenåringene mine. Ønsker de seg dyre merker må de betale selv. Dress kjøper jeg ikke før de er ferdige å vokse så voldsomt som de har gjort i perioder. Lappen betaler de selvsagt selv! 

Jobb har vært en selvfølge fra de var 14 år, så de har spart penger til lappen og hatt råd til ting de ønsker seg, for det hadde de ikke fått av den usle 200-lappen de har fått av meg i mnd. 

Tipper ungdommen din får seg jobb om dere slutter å betale ham for å drive dank!

Anonymkode: 27e08...0c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk. Mener da virkelig ikke at barnet mitt skal gå naken eller ikke bli forsørget av oss. 
Mener jeg gjør og mer til. Jeg måtte også jobbe for å kjøpe dyre bukser og sko, det var lettere å få jobb da. Likevel hvor normalt er det at foreldre kjøper nye klær hver måned, og dyre dresser hver 17 mai og jul. Og. Hvor får alle disse pengene i fra. 
Ts 

Er ikke normalt hos oss at foreldre kjøper nye klær hver mnd. Her fikk de når vi så behovet eller trengte. Ønsket de seg noe dyre merke klær måtte de pent spare eller tjente pengene selv til å kjøpe

Samme gjaldt billappen via sponset teoriprøve , glattkjøring og oppkjøring. Resten måtte de betale selv 

Anonymkode: 89734...277

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skrev da ingenting om å ikke forsørge mitt barn? Det er da en selvfølge. Som jeg skrev barnet går på privatskole, det koster oss 2000 i måneden, barnet får lappen av oss det er rundt 2000-3000 i måneden, klær får han også. Likevel er ferdig med de klærne etter 2 måneder. Det handler ikke om at han ikke har det han trenger for det har han, akkurat handlet inn til skolen fikk både nye klær, og alt nytt til skolestart. 
Det spares ikke, det er overforbruk, jeg ser jeg har feilet litt med at de alltid får det de trenger der og da. Aldri trengt penger for til noe annet enn forbruk. Så derfor lurer jeg på hvordan andre gjør dette. For jeg ser jo ungdommer med merkeklær til fra bunn til topp, og har det de trenger. Jeg kjenner ingen ungdommer som faktisk har jobb. Så da lurer jeg på hvordan andre gjør det. Forsørge han skal jeg da selvfølgelig gjøre. 

Ts

Uansett må jo dere sette foten ned.

Ikke normalt i vårt miljø at ungdommen ska ha nye klær og sko hver mnd. Her fikk de når de hadde behov.  Og da inne  rimelighetens grenser og økonomi. Ønsket de noe som var dyrere.  Ja da måtte de bruke av de pengene de jadde tjent, eller fått i julegave og bursdag gave.

Her vi bor så har de fleste ungdommen som våres ungdom har vanket med hatt små jobber alt fra: avløser, pakking av ved, mc Donald, renholds arbeid, litt u barnehage i ferier, klesbutikk, verktøy butikk, jula, biltema, osv

Skrevet

Eldste hadde såvidt sommerjobb, men startet som lærling før fylte 18. Og har klart seg selv økonomisk etter det. 

Nr to hadde sin første sommerjobb etter fullført VGS. Pengene ble brukt som supplement som første års student. Arbeider ikke ved siden av studiene, men har arbeidet 6-9 uker på sommeren. 

Nr tre gikk yrkesfag, og det var uaktuelt med jobb ved siden av skolegang. Siste året kom skoleskyssen kl 05.45 og var hjemme igjen kl 17.  (Hvilke voksne som er borte på jobb i 12 timer har kveldsjobb? ).  Nr 3 var så heldig og fikk sommerjobb tidlig - dvs før fylte 16. 

Felles for alle - de har krevd svært lite av klær, utstyr, etc. Så lenge de har bodde hjemme, har jeg betalt for klær - men helt ordinære klær. Utskifting av klær har stort sett vært når de enten har blitt for små eller at de er slitt (som olabukser med hull). Vi har bidratt til førerkort, lån av bil og lagt bak oss mange mil med øvelseskjøring. 

Fra de var ganske små (barneskolealder) har de hatt faste oppgaver. 

Anonymkode: 90dee...70d

Skrevet

Her jobber 18 åringen i tillegg til skolen, på et eldresenter i helgene. 17 åringen er barnevakt og avløser på en gård på kveldstid og i helgene. Det kan mange steder være vanskelig for en under 18 og få seg jobb. Begge her har over 2 timers pendling til skolen hver dag, og er slitne. Vi tar hensyn til dette. Men vi setter opp sesongbudsjett for klær og utstyr, og ønsker de dyrere alternativer må de betale mellomlegget for dette selv. 

Anonymkode: 5ce13...236

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 12.23):

Her tre barn, eldste av de er 17 år. 
Vi har pushet på at dette barnet skal skaffe seg jobb, men lysten er ikke spesielt til stede. Prøvde litt i sommer, men det er sent å søke sommerjobb i juni... 

Jeg forstår at mellom aktiviteter og skolen er det lite tid igjen til jobb. Denne ungdommen må pendle til skolen, så drar 6.15 hver dag og hjemme ved 17 tiden. Så vi har tenkt i det minste en lørdagsjobb. 
Får ikke voldsomt med penger av oss, får rundt 1600 i måneden. Som da skal gå til buss, fritid med venner osv. 

Nå kommer dette barnet mitt hjem "hver" dag med noe nytt som trengs. Jeg MÅ ha dress til jul. Jeg har sagt at vi kjøper ikke dress før vi vet du er ferdig å vokse, sist jeg kjøpte dress varte den i hele to måneder. Kan fint ha en pen bukse og skjorte til jul som også kan bruke til flere anledninger. Så er det helst frakk til denne dressen som skal brukes på nyttårsaften. 
Så er det linker til vinterjakke rundt 4000/5000 for disse jakkene, sagt at sa må du spare selv så prisen er nede i 3000 nå. Så er det bukser, gensere, frisør annenhver uke, frisørprodukter, nye sko osv. Det går helt vilt mye penger til den eldste nå, det er lappen på bil, betaler skole hver måned osv.

Jeg forstår at jeg har skjemt bort med at de alltid har fått det de trenger når de trenger det. Jeg sier nå at du kan ønske deg gavekort til kjøretimer til jul og bursdag, nei det er uaktuelt. Jeg har sagt at klær kan du ønske deg til jul, noe så kjedelig å få, han ønsker seg bare penger. 
Så ser jeg rundt meg alle andre får jo alt dette og mer til, så er jeg urettferdig som mener han må skaffe jobb, og at han bør ønske seg til jul om han trenger noe? 
Kjøper dere dress til guttene deres når de vokser slik de gjør, så etter jul er dressen ubrukelig igjen? 
Hvordan gjør dere andre dette med tenåringer? For når de får noe nytt så går der 2 måneder så er ikke det bra nok lenger heller. 

Ingen trenger å dra til frisøren annenhver uke. Da kan han heller kjøpe seg maskin og klippe selv. Og vinterjakke får man til en tusenlapp på cubus, noe mer enn det har man faktisk ikke behov for. Hadde ikke kjøpt noe annet enn mat og busskort. 

Har selv vært 17 år og bodd hjemme og hadde jeg krevd jakker til 5 tusen og frisør annenhver uke hadde jeg blitt kastet ut på dagen

Skrevet

Siden han allerede er 17 år så vet jeg ikke hvor mye mer du får gjort. Du får stå på ditt og håpe han finner en løsning på det selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 12.23):

det er lappen på bil, betaler skole hver måned osv.

Hvorfor betaler du for førerkort og skolegang? Sistnevnte er gratis, førstnevnte kan han betale selv.

Skrevet
On 9/18/2025 at 1:15 PM, AnonymBruker said:

Sommerjobb bør være obligatorisk fra 15 år. Da tjener man fort opp 30 - 40.000 som kan brukes av resten av året og spares. Sånn gjorde jeg det, og mine nå voksne barn. Da kan de bl.a betale for unødvendig luksus selv.

Anonymkode: 6245f...87e

Du bør skaffe deg sommerjobb istedenfor å sitte på ræva I ferieukene dine. 

Denne gutten har 11 timers dager, og jeg syntes ikke det er urimelig at han vil ha ferie og helg. Men selvfølgelig kan han ikke få dyre klær og penger kastet etter seg. Da må han prioritere om han vil ha den fritiden han har eller om han vil ha penger til å handle ting han hat lyst på 

Skrevet
On 9/18/2025 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner meg veldig igjen TS. Det er sykt dyrt å ha ungdommer, med alle krav de har. Krav som samfunnet har til hva de trenger. Og alt trenger de jo ikke. De trenger ikke jakker til 3-5000 kroner. Førerkort, lommepenger mens de går på skolen. Vi vil jo at de skal kunne ta en kaffe med venner om ikke annet. 

Vi har også hatt ungdom som pendlet, og med skolearbeid og lørdagsjobb, så merket vi at det gikk utover skolen. Så personlig så bet jeg tennene sammen, og krevde at de tok sommerjobb det året de fylte 18 år. Du kan jo spørre familie om de vil være med å spleise på jakke til jul eventuelt. 

Jeg forstår deg godt, men har ikke et godt svar, utenom at det er mye fokus på hvor dyrt det er med småbarn, men jammen ta er det dyrt med store og...

Anonymkode: 34896...40b

Hvilke samfunn krever at en ungdom skal ha jakke til 3000kr? 

Jeg har aldri opplevd at samfunnet krever det eller at venner maser om at du skal kjøpe det. Det er vel heller det at ungdom dramatisere om hvor viktig det er 

Anonymkode: 56a36...910

• Nyttig 1
Skrevet

Sist jeg sjekket har foreldre forsørgerplikt til de er ferdig på vgs. Syns det er urimelig at han skal dekke alt dette selv også. Når en får barn må en regne med en del utgifter til de fyller 18. Foreldre burde stå for alt som trengs, og alt annet som er «luksus» kan han spare til selv. 

Skrevet

Jeg startet å jobbe som 13 åring og betalte alt selv deretter. Det gav en sinnsykt frihet. Fikk eneste nytt yttertøy til bursdag og jul. Og treningsutstyr utenom. Betalte mobil abonnement selv fra 13 års alder. Er nå mangemillionær som voksen, uten å ha fått eller arvet noe. Foreldrene mine hadde penger, men har kjørt en knallhard linje med at fra ungdomsskole dekker de hus og mat og betaler for fritidsaktiviteter, resten måtte vi dekke selv. Syns det er merkelig hvor mye andre har fått og får, og hvordan mange ikke har hatt jobb når de er 18 år. 

Anonymkode: f01b7...2d2

Skrevet
Bestebesta skrev (17 minutter siden):

Sist jeg sjekket har foreldre forsørgerplikt til de er ferdig på vgs. Syns det er urimelig at han skal dekke alt dette selv også. Når en får barn må en regne med en del utgifter til de fyller 18. Foreldre burde stå for alt som trengs, og alt annet som er «luksus» kan han spare til selv. 

Forsørgerplikt betyr ikke at man en hushjelp for barna, eller at de skal få førerkort eller andre luksusvarer.

Anonymkode: edef5...305

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bestebesta skrev (59 minutter siden):

Det betyr ikke at en ungdom ska ha alt av merkeklær,  nye klær hver mnd, dekt førerkort osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...