AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Her tre barn, eldste av de er 17 år. Vi har pushet på at dette barnet skal skaffe seg jobb, men lysten er ikke spesielt til stede. Prøvde litt i sommer, men det er sent å søke sommerjobb i juni... Jeg forstår at mellom aktiviteter og skolen er det lite tid igjen til jobb. Denne ungdommen må pendle til skolen, så drar 6.15 hver dag og hjemme ved 17 tiden. Så vi har tenkt i det minste en lørdagsjobb. Får ikke voldsomt med penger av oss, får rundt 1600 i måneden. Som da skal gå til buss, fritid med venner osv. Nå kommer dette barnet mitt hjem "hver" dag med noe nytt som trengs. Jeg MÅ ha dress til jul. Jeg har sagt at vi kjøper ikke dress før vi vet du er ferdig å vokse, sist jeg kjøpte dress varte den i hele to måneder. Kan fint ha en pen bukse og skjorte til jul som også kan bruke til flere anledninger. Så er det helst frakk til denne dressen som skal brukes på nyttårsaften. Så er det linker til vinterjakke rundt 4000/5000 for disse jakkene, sagt at sa må du spare selv så prisen er nede i 3000 nå. Så er det bukser, gensere, frisør annenhver uke, frisørprodukter, nye sko osv. Det går helt vilt mye penger til den eldste nå, det er lappen på bil, betaler skole hver måned osv. Jeg forstår at jeg har skjemt bort med at de alltid har fått det de trenger når de trenger det. Jeg sier nå at du kan ønske deg gavekort til kjøretimer til jul og bursdag, nei det er uaktuelt. Jeg har sagt at klær kan du ønske deg til jul, noe så kjedelig å få, han ønsker seg bare penger. Så ser jeg rundt meg alle andre får jo alt dette og mer til, så er jeg urettferdig som mener han må skaffe jobb, og at han bør ønske seg til jul om han trenger noe? Kjøper dere dress til guttene deres når de vokser slik de gjør, så etter jul er dressen ubrukelig igjen? Hvordan gjør dere andre dette med tenåringer? For når de får noe nytt så går der 2 måneder så er ikke det bra nok lenger heller. Anonymkode: 1afcf...468
Pilleville Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Kan ha lørdagsjobb og ferier. Bare fortsett å stå på at ønsker han så dyre ting så må han tjene og. Ikkje lag krangler, bare sei det samme. Han må jo ha klær så da gir du to tusen til jakke. 1
exictence Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden "Alle andre" får kanskje ikke 1600 i måneden. Kanskje ungdommen kan sette av litt der og spare selv? Har forstått at det er mye forskjellig sum ungdommer får i månedspenger/ukelønn av foreldrene. Men det er også veldig ulikt hvor de får utenom disse pengene. Jeg har ikke barn, så er ikke den rette til å svare. Tror jeg ville anbefalt å gå på gjenbruk og finne noe der. Eller de må spare, og legge av ukelønna. 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Etter loven er du pliktig å forsørge ut videregående skole altså fort til de er 21 år. Men du kan sette føringer. Det med lommepenger på 1600 i mnd . At ved ønske om dyrere klær en du mener ungdommen trenger må ungdommen bruke fra disse 1600 kr. Mine hadde sommer jobb fra de var 13. Men har aldri spurt etter dyre jakker, sko osv. De har altid vært fornøyd med det de har fått. Her likte våres helst å gå i vernesko , arbeidsbukse, olabukse og helt enkle gensere. Av sko prioriterer vi sko til å gå i skog og i fjellet. Ungene sa selv de ønsket penger i konfirmasjon og bursdager for å ta billapen. Og de pengene de tjente om sommeren sparte de til billappen, sin første bil og noe er til boligsparing Anonymkode: 89734...277
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Med mine så får de nytt når de trenger det. Ja, det inkluderer ny dress til gutta når de vokser ut av det - samme som med ny penkjole til jentene. De kan jo ikke stå der uten klær. Men alle familier opererer jo etter hva de selv har råd til og er komfortable med. Jeg ville for eksempel aldri ha kjøpt hverdagsklær til flere tusen fordi det er "trendy", eller sponset lappen. Ungdommene våre må lære å jobbe for pengene sine, og jeg tror det kommer en helt egen respekt for pengenes verdi når de først har tjent dem. Når min eldste begynte å jobbe i matbutikk og endelig hadde råd til parajumper jakke, ville han plutselig ikke ha det, han ville spare isteden. Og ved siden av selve pengene tjener man mye på å jobbe - man blir en del av et fellesskap, lærer seg å håndtere stress, ansvar og uforutsette situasjoner. Så her er det mye å tjene på alle plan! Jeg ville nok ha fortsatt å oppfordre han til å skaffe seg jobb, men det er også viktig å ha i bakhodet at de fleste jobber krever at du er 18 år, og dessuten at det er svært mye konkurranse i markedet nå. Anonymkode: 3ffc0...636
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Etter loven er du pliktig å forsørge ut videregående skole altså fort til de er 21 år. Men du kan sette føringer. Det med lommepenger på 1600 i mnd . At ved ønske om dyrere klær en du mener ungdommen trenger må ungdommen bruke fra disse 1600 kr. Mine hadde sommer jobb fra de var 13. Men har aldri spurt etter dyre jakker, sko osv. De har altid vært fornøyd med det de har fått. Her likte våres helst å gå i vernesko , arbeidsbukse, olabukse og helt enkle gensere. Av sko prioriterer vi sko til å gå i skog og i fjellet. Ungene sa selv de ønsket penger i konfirmasjon og bursdager for å ta billapen. Og de pengene de tjente om sommeren sparte de til billappen, sin første bil og noe er til boligsparing Anonymkode: 89734...277 Jeg skrev da ingenting om å ikke forsørge mitt barn? Det er da en selvfølge. Som jeg skrev barnet går på privatskole, det koster oss 2000 i måneden, barnet får lappen av oss det er rundt 2000-3000 i måneden, klær får han også. Likevel er ferdig med de klærne etter 2 måneder. Det handler ikke om at han ikke har det han trenger for det har han, akkurat handlet inn til skolen fikk både nye klær, og alt nytt til skolestart. Det spares ikke, det er overforbruk, jeg ser jeg har feilet litt med at de alltid får det de trenger der og da. Aldri trengt penger for til noe annet enn forbruk. Så derfor lurer jeg på hvordan andre gjør dette. For jeg ser jo ungdommer med merkeklær til fra bunn til topp, og har det de trenger. Jeg kjenner ingen ungdommer som faktisk har jobb. Så da lurer jeg på hvordan andre gjør det. Forsørge han skal jeg da selvfølgelig gjøre. Ts Anonymkode: 1afcf...468 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med mine så får de nytt når de trenger det. Ja, det inkluderer ny dress til gutta når de vokser ut av det - samme som med ny penkjole til jentene. De kan jo ikke stå der uten klær. Men alle familier opererer jo etter hva de selv har råd til og er komfortable med. Jeg ville for eksempel aldri ha kjøpt hverdagsklær til flere tusen fordi det er "trendy", eller sponset lappen. Ungdommene våre må lære å jobbe for pengene sine, og jeg tror det kommer en helt egen respekt for pengenes verdi når de først har tjent dem. Når min eldste begynte å jobbe i matbutikk og endelig hadde råd til parajumper jakke, ville han plutselig ikke ha det, han ville spare isteden. Og ved siden av selve pengene tjener man mye på å jobbe - man blir en del av et fellesskap, lærer seg å håndtere stress, ansvar og uforutsette situasjoner. Så her er det mye å tjene på alle plan! Jeg ville nok ha fortsatt å oppfordre han til å skaffe seg jobb, men det er også viktig å ha i bakhodet at de fleste jobber krever at du er 18 år, og dessuten at det er svært mye konkurranse i markedet nå. Anonymkode: 3ffc0...636 Forskjell på en pen kjole på bikbok enn dress til 5000/10000 kroner. Det er ikke dressmann dress som gjelder her. De er prøvd å blitt slått ned på. Så joda vi kan selvsagt kjøpe en billigere dress, men den vil han ikke bruke. Jeg mente ikke at de skal stå uten klær? For det har han, får også nye klær til jul, men altså ikke en dress som er for liten etter et par måneder. Jeg er enig med deg i at det å forstå pengersverdi bli noe annet når du selv har stått å slitt for pengene. Da ble kanskje ikke de klærne verdt det likevel. Vet også at det dessverre er vanskelig å få jobb, men det blir enda vanskeligere når mann ikke søker. Vi betaler slikt som lappen, (må kjøpe bil selv), skole, og ting som må ha som treningstøy, hverdagstøy osv. Jeg mener at da kan det ikke være slik at de klærne vi kjøpte i august er nå ut i september, så de kan ikke brukes lenger. Har du tips om billigere dress som sitter som den skal på en tenåring og er godtatt? Ts Anonymkode: 1afcf...468 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Jeg skjønner hva du spør etter, irriterende når folk tar det til at du må jo forsørge dem. Jeg er ikke der enda med mine, de er for små. Men da jeg var ung så jobbet alle i jentegjengen selv og kjøpte merkeklærne selv. Anonymkode: 7f199...d46
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner hva du spør etter, irriterende når folk tar det til at du må jo forsørge dem. Jeg er ikke der enda med mine, de er for små. Men da jeg var ung så jobbet alle i jentegjengen selv og kjøpte merkeklærne selv. Anonymkode: 7f199...d46 Takk. Mener da virkelig ikke at barnet mitt skal gå naken eller ikke bli forsørget av oss. Mener jeg gjør og mer til. Jeg måtte også jobbe for å kjøpe dyre bukser og sko, det var lettere å få jobb da. Likevel hvor normalt er det at foreldre kjøper nye klær hver måned, og dyre dresser hver 17 mai og jul. Og. Hvor får alle disse pengene i fra. Ts Anonymkode: 1afcf...468 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Selg dressen som er for liten og kjøp ny dress brukt? Jeg hadde aldri brukt 5000 kr på en dress som ikke var ment å vare lenge. Du kan jo sjekke hva en dress på dressmann koster og si til han at det er beløpet dere bidrar med, hvis han vil ha en dress som er dyrere enn det må han betale resten selv? Hvis dere ikke vil bidra med mer enn dere allerede gjør (som er vesentlig mer enn veldig mange andre ungdommer får) så er det jo bare å si nei? Hvis han ikke har fått nei før og er 17 år, så er det på tide ☺️ Anonymkode: a1f8b...4ad
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selg dressen som er for liten og kjøp ny dress brukt? Jeg hadde aldri brukt 5000 kr på en dress som ikke var ment å vare lenge. Du kan jo sjekke hva en dress på dressmann koster og si til han at det er beløpet dere bidrar med, hvis han vil ha en dress som er dyrere enn det må han betale resten selv? Hvis dere ikke vil bidra med mer enn dere allerede gjør (som er vesentlig mer enn veldig mange andre ungdommer får) så er det jo bare å si nei? Hvis han ikke har fått nei før og er 17 år, så er det på tide ☺️ Anonymkode: a1f8b...4ad Selge kan vi jo selvsagt gjøre, men man får jo minimalt for klærne. Forståelig nok de er brukte, solgt mye barne og ungdomsklær. Lettere å levere i konteiner i blant. Ja, vi kan selvfølgelig si du får så og så mye, så må du bruke resten selv. Det er egentlig en god ide. Litt det vi gjorde med vinterjakka han, men pengene hans flyr jo så det blir lite til dress. Så mulig vi prøver oss på det til dressen også. Vi sier nei altså, men jeg ser jo på vennene hans at han er ikke alene om å ville ha alt dette. Så derfor nysgjerrig på hvordan andre løser det med tenåringer. Får de alt eller betaler de selv, hvor får de penger fra da eventuelt. Ts Anonymkode: 1afcf...468
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden "Har fått bortskjemte barn"...jeg mener ikke å være frekk, men hvorfor skriver du dette så passivt, som om disse barna bare ble levert til deg bortskjemte med forventninger om å få alt de vil ha med en gang? Du har jo selv laget barna fra dag 1 og skapt denne situasjonen. Når det er sagt, bør du absolutt ta noen samtaler med dem nå og sette klare grenser. Selv med pendling til skolen er det veldig rart at den på 17 aldri har jobbet, ikke engang sommerjobb! Selv begynte jeg å jobbe da jeg var 13 fordi jeg ville ha penger til kino, bøker, godteri, klær. Men han har jo ikke trengt det når han får 1600 kr (!) i måneden av dere i tillegg til at dere betaler for klær. Når barn får alt de vil ha, blir de selvfølgelig vant til det og får ikke utviklet en forståelse av at penger er noe man må jobbe for, spare og bruke fornuftig. Hvis du ikke retter opp i dette nå, skal du ikke se bort ifra at det blir mye utfordringer angående penger i fremtiden. Barn som ikke lærer verdien av penger blir gjerne unge voksne som opparbeider seg endel kredittkortgjeld siden de ser på det som kjappe, gratis penger og ikke har oversikt over å betale tilbake. Overforbruken er jo også et stort problem. Han får nye, dyre klær, og to måneder senere er han lei av det gamle og vil ha nytt? Det er helt uhørt. Det kan jo ikke fortsette sånn. Skadelig for både miljøet og lommeboka, og fullstendig unødvendig. Anonymkode: 406fa...5d4 2
Mariss@68 Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Jeg syns du er inne på mye bra, og det å forstå penger og pengebruk. De skal jo snart stå på egne bein. Det er jo også viktig å lære seg å spare (da må man jo ha noe å spare av). Krev til egenkapital to bolig er jo f.eks. blitt veldig strengt. Jeg er jo ei gammel kjerring, men jeg fikk alltid penger til en vanlig bukse og måtte betale resten selv. Hadde dyre vaner… vi må ikke gjøre barna våre denne bjørnetjenesten å skjemme de bort.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Sommerjobb bør være obligatorisk fra 15 år. Da tjener man fort opp 30 - 40.000 som kan brukes av resten av året og spares. Sånn gjorde jeg det, og mine nå voksne barn. Da kan de bl.a betale for unødvendig luksus selv. Anonymkode: 6245f...87e
AprilLudgate Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Om igjen: Frisør ANNENHVER UKE? 😅 Vel. Dere har jo lagt opp til dette selv. Så det må du ta med i oppdragelsestalen. Lag et budsjett med eldste. Først «budsjett nå ihht alle forespørsler». Spør hvor pengene skal komme fra nå, og når han blir student/flytter ut. Så kan du forberede snitt inntekt student, eller ansatt i full jobb som 20åring. Kjør inn snitt på leiebolig, strøm, mat osv ihht SIFO. Forklar at deres jobb også er å lære ungene å kunne klare seg selv. Så viser du snitt inntekt og utgifter famllie på deres størrelse i Norge. Og ber han regne ut selv hva som er igjen etter nødvendig utgifter og sparing til buffer/pensjon osv. Lær ungen å lage budsjett 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Har fått bortskjemte barn"...jeg mener ikke å være frekk, men hvorfor skriver du dette så passivt, som om disse barna bare ble levert til deg bortskjemte med forventninger om å få alt de vil ha med en gang? Du har jo selv laget barna fra dag 1 og skapt denne situasjonen. Når det er sagt, bør du absolutt ta noen samtaler med dem nå og sette klare grenser. Selv med pendling til skolen er det veldig rart at den på 17 aldri har jobbet, ikke engang sommerjobb! Selv begynte jeg å jobbe da jeg var 13 fordi jeg ville ha penger til kino, bøker, godteri, klær. Men han har jo ikke trengt det når han får 1600 kr (!) i måneden av dere i tillegg til at dere betaler for klær. Når barn får alt de vil ha, blir de selvfølgelig vant til det og får ikke utviklet en forståelse av at penger er noe man må jobbe for, spare og bruke fornuftig. Hvis du ikke retter opp i dette nå, skal du ikke se bort ifra at det blir mye utfordringer angående penger i fremtiden. Barn som ikke lærer verdien av penger blir gjerne unge voksne som opparbeider seg endel kredittkortgjeld siden de ser på det som kjappe, gratis penger og ikke har oversikt over å betale tilbake. Overforbruken er jo også et stort problem. Han får nye, dyre klær, og to måneder senere er han lei av det gamle og vil ha nytt? Det er helt uhørt. Det kan jo ikke fortsette sånn. Skadelig for både miljøet og lommeboka, og fullstendig unødvendig. Anonymkode: 406fa...5d4 Beklager at jeg ordla meg feil i hi, selvfølgelig er det vår feil. De har fått det de trenger når de trenger det. Jeg mente ikke at det er barna sin skyld, barn lærer det vi lærere de og det er jeg 100% enig i Ts Anonymkode: 1afcf...468 1
Gaia Skrevet 55 minutter siden #17 Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skrev da ingenting om å ikke forsørge mitt barn? Det er da en selvfølge. Som jeg skrev barnet går på privatskole, det koster oss 2000 i måneden, barnet får lappen av oss det er rundt 2000-3000 i måneden, klær får han også. Likevel er ferdig med de klærne etter 2 måneder. Det handler ikke om at han ikke har det han trenger for det har han, akkurat handlet inn til skolen fikk både nye klær, og alt nytt til skolestart. Det spares ikke, det er overforbruk, jeg ser jeg har feilet litt med at de alltid får det de trenger der og da. Aldri trengt penger for til noe annet enn forbruk. Så derfor lurer jeg på hvordan andre gjør dette. For jeg ser jo ungdommer med merkeklær til fra bunn til topp, og har det de trenger. Jeg kjenner ingen ungdommer som faktisk har jobb. Så da lurer jeg på hvordan andre gjør det. Forsørge han skal jeg da selvfølgelig gjøre. Ts Anonymkode: 1afcf...468 Vokser han 6 cm hver måned?
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #18 Skrevet 55 minutter siden 1600 i måneden var mye. Min 16 åring får 300 kr pr uke og må gjøre husarbeidsoppgaver for å få det. Anonymkode: 89f0a...277 1
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #19 Skrevet 52 minutter siden Gaia skrev (2 minutter siden): Vokser han 6 cm hver måned? Nei, han mener de ikke er pene nok lenger. Det har ikke blitt innfridd her å få nytt for man er lei, men det er ønsket. Ts Anonymkode: 1afcf...468
Marikken Skrevet 50 minutter siden #20 Skrevet 50 minutter siden Ah, den evinnelige "alle andre får jo". Her får barna det de trenger (og absolutt mere til også), men boblejakker til 5tusen eller sko til 7tusen (som den ene ønsker seg) får de spare til selv. De får mer enn nok i hverdagen og de har absolutt det de trenger, men jeg handler ikke en genser til en tenåring til flere tusen kroner. Det bruker jeg jo ikke på genser til meg selv heller? Eldstemann her har fått seg sin første jobb, yngstemann er fortsatt litt ung så det er vanskeligere å finne jobb, men hun hjelper besteforeldre og får litt betalt for det. De har også fått frie tøyer i å selge egne ting på finn og få inn noen kroner den veien. Det er bare å stå i å bli kalt kjip når de ikke får at de ønsker seg, tenker at det uansett er en god motivasjon i å finne måter å tjene penger på selv til å finansiere det de ønsker seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå