Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med typen i 1 og et halvt år. Vi flyttet sammen og ble samboere veldig fort.

I hjemmet er det jeg som rydder, vasker og ordner. Han har aldri bodd alene før så han skjønner ikke hva vasking av hus egentlig innebærer.

Vi har veldig god kjemi og ler mye sammen. Men han tar meg aldri med på dates (bare på bursdagen min), aldri kjøpt meg blomster og han vil ikke ha meg som bakgrunnsbilde på telefonen sin. Han bruker all sin fritid på gaming, han kan game til langt på natt.

Vi er begge unge, han er 22 og jeg 22. Jeg er utrolig glad i han, men jeg føler meg ikke prioritert i forholdet. Er så usikker på om jeg bør slå opp eller håpe på en endring…

Anonymkode: d606a...288

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han bør nok leve alene en stund så han kan modnes. 

Anonymkode: 01b93...902

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du er moren hans og ikke samboer.

Alt i alt er det opp til deg om du ønsker å slå opp eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger å ha bodd alene for å vite hva vasking av hus/leilighet innebærer. Det er slikt man skal lære seg som en del av oppdragelse, evt som man lærer seg som en del av å være voksen. Å tilegne seg ny kunnskap er en viktig del av å være voksen. Ingen er fullstendig utlært den dagen man flytter ut av barndomshjemmet. Det å oppsøke kunnskap uoppfordret er kjempeviktig. I dagens samfunn er det også kjempelett. Det har faktisk aldri vært lettere.  

Problemet med din kar, kan se ut til at han kun bryr seg om å game. Han bruker all sin tid på det. Det er da ikke noe å bygge et samliv på om han ikke ønsker å endre dette. Disse datagale 'mennene' er ofte som å snakke til en vegg. Ved å sitte å game time etter time, dag etter dag (natt etter natt) kan umulig være bra for hjernen og kroppen. Ingen kan overbevise meg om at uker og måneder med dette er sunt. En gang i blant kan jeg gå med på at sikkert kan være bra, men måten mange gamer på kan jeg ikke tro at er sunt. 

Anonymkode: 52e46...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en voksen kvinne og er samboer med en mann som også gamer. Det som er viktig er balansen og respekten for deg og dine behov også. Min kjære prioriterer alltid meg og bidrar gjerne med husarbeid. Blomster bryr jeg meg lite om, men det å kjenne seg anerkjent og elsket er viktig. Gjør du ikke det så må du gå.

ja og jeg er bakgrunnsbilde på mobilen også 🤭

Anonymkode: 9188f...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å gå nå, før dere har barn sammen.

Det er viktig at kvinnen klarer å respektere sin mann. Det høres ut som det kan bli vanskelig i denne situasjonen.

Anonymkode: 9d923...507

• Nyttig 1
Skrevet

Du må hvertfall slutte med å være hushjelpen hans. Det skal også være helt unødvendig å sette krav til han, for det må han finne ut av selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er farlig å be en gjeng med nett-troll om råd om såpass viktige ting som å avslutte et forhold og samboerskap. Dette må du finne svar på selv. Og hvis du ikke klarer å ta beslutninger om ditt eget liv, så har du litt å jobbe med der. 

Det som er en grei pekepinn er at det er veldig sjelden at samliv utvikler seg til det bedre helt av seg selv. At en som er vant til en overbeskyttende mor og aldri tar tak i noe i huset plutselig skal våkne en dag og oppføre seg helt anderledes og bli skikkelig huslig... Nei. Det skjer aldri.  Det betyr ikke at ikke folk kan endre seg og samliv bli bedre. Men ikke uten innsats fra begge parter. 

Det som også er en grei pekepinn er å ekstrapolere dette 10 år fram i tid. Ingenting har endret seg. Du har hatt det sånn som nå i 10 år. Har denne versjonen av deg det bra? Ekstrapoler litt til. Legg til barn i mixen. Hvem kommer til å ta seg av kidden? Du eller gameren? La forholdet vare livet ut. Har du hatt et bra liv?

Jeg har hørt alle argumentene til folk som forsvarer gaming. Jeg har til gode å høre om eller møte noen som ikke bærer klare preg av avhengighet. Men ingen vil selvfølgelig innrømme det. Det er bare de som har full kontroll på 1) kjærlighetslivet sitt 2) jobben sin 3) hjemmet/redet sitt  4) venner IRL og til sist bruker litt tid på gaming innenfor hva man har tid til, som med hånden på hjertet kan se de har kontroll på gaming som hobby. Alle andre bruker syke mengder tid på det og gjerne på nattestid på bekostning av mye annet. 

Til syvende og sist må du sette deg ned og ta stilling til hvordan du vil leve. Hva slags liv ønsker du deg. Hva slags opplevelser?  Så får du bestemme og du er på vei inn i dette livet eller om du av irrasjonelle årsaker tviholder på noe som leder deg feil vei. 

Bare du alene kan finne det svaret. Lytt til deg selv. 

Anonymkode: d7218...9b9

Skrevet

Dette kommer til å slite deg ut og du kommer til å bli bitter. Det er bedre å snakke med han om at dette ikke er en situasjon som fungerer, enn at du går i sinne uten at han forstår hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette fyren du vil gifte deg med og ha barn med?

Vil du oppleve romanse, få blomster, bli prioritert og skape en framtid sammen? Da bør du slå opp, her tenker jeg at gresset er grønnere på andre siden, du er så ung❤️

jeg slo opp med min kjæreste når jeg var på samme alder som deg, og vi hadde vært sammen i 5 år, han endret seg aldri! Nå er jeg forlovet med drømmefyren og har ett mye bedre liv enn det jeg kunne hatt med xen.

Anonymkode: b7bee...4f0

Gjest Unike
Skrevet (endret)

Jeg er ei eldre dame og jeg synes ikke du skal bruke ungdommen din på å rydde, vaske og ordne for to. Dere deler heller ikke hobby. Han møter heller ikke dine behov for å bli sett. 

Ikke bruk mer tid på et slikt forhold. Han fungerer ikke som en kjæreste og han er heller ikke en mann du bør få barn med. 

Menn endrer seg ikke fryktelig mye. Din har nå også erfart at han kan gi totalt blaffen i deg, la være å rydde etter seg, sitte oppe hele natta og ikke gi deg noe romantikk, uten konsekvenser. Han har det behagelig, så hvorfor skulle han forandre seg? 

Det finnes bedre menn der ute. Mye bedre. 

Endret av Unike
Presisering
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette fyren du vil gifte deg med og ha barn med?

Vil du oppleve romanse, få blomster, bli prioritert og skape en framtid sammen? Da bør du slå opp, her tenker jeg at gresset er grønnere på andre siden, du er så ung❤️

jeg slo opp med min kjæreste når jeg var på samme alder som deg, og vi hadde vært sammen i 5 år, han endret seg aldri! Nå er jeg forlovet med drømmefyren og har ett mye bedre liv enn det jeg kunne hatt med xen.

Anonymkode: b7bee...4f0

Samme her! Jeg ble sammen med verdens skjønneste mann like etterpå, og i retrospekt var det det rette å gjøre!

Jeg hadde vært ulykkelig om jeg ikke hadde gått. 

Anonymkode: 9d923...507

• Hjerte 1
Skrevet

Det beste er at fyren ihvertfall bor alene 

Du må selv velge om du ønsker å være sammen med en mann som ikke tar hensyn til deg og dine behov. Gaming er en hobby, samtidig som det er noen fare signaler om avhengighet om det går utover relasjoner, hjem, skole/jobb og andre plikter. Det gjelder uansett hva enn slags interesse man har, på lik linje som rusmidler (tar det over "livet ditt", da er du avhengig uansett om du vil innse det eller ei)

Jeg hadde ikke orket, men jeg er over 30 år, og er heller singel enn å bo med en mann som ikke klarer å gjøre helt vanlige ting som vask og støvsuging, klesvask, oppvaskmaskin osv.... Det er for usexy, og direkte ekkelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig i at denne fyren hadde hatt godt av å leve alene en stund. Men da må det være så lenge at han innarbeider gode vaner og skjønner at dette er en viktig del av livet sitt, og ikke en midlertidig situasjon han gleder seg til å bli kvitt når han finner en dame.  

Når det gjelder gaming, så er det viktig å forstå hvorfor gaming ikke kan likestilles med andre hobbier. Det skjer vel aldri, og i hvert fall veldig sjeldent at noen spiller fotball med kompiser gjennom hele kvelden og hele natta flere dager i uka, om ikke hver dag. De aller fleste vanlige hobbier begrenser seg selv. Gaming har ingen slike begrensninger, så for gamere er dette veldig vanlig. Man har ingen tidsrammer eller mekanismer som styrer tidsbruken. Tvert i mot legges det opp til å fortsette og fortsette... 

I tillegg er de fleste spill utviklet med vilje til å spille på psykologi og inneholde elementer man vet er avhengighetsskapende og som trigger en form for spillegalskap. Det handler om typen musikk, gevinster, spenningsoppbygging, det uforfylte osv.  Dette er svært avhengighetsskapende. Mange starter med gode intensjoner om å ha kontroll, men dette sklir mer og mer ut. 

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å leve med en gamer. Jeg har en viss erfaring med ungdom med denne problematikken og det er helt jævlig. 

Anonymkode: d7218...9b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder gaming, så er det viktig å forstå hvorfor gaming ikke kan likestilles med andre hobbier. Det skjer vel aldri, og i hvert fall veldig sjeldent at noen spiller fotball med kompiser gjennom hele kvelden og hele natta flere dager i uka, om ikke hver dag. De aller fleste vanlige hobbier begrenser seg selv. Gaming har ingen slike begrensninger, så for gamere er dette veldig vanlig. Man har ingen tidsrammer eller mekanismer som styrer tidsbruken. Tvert i mot legges det opp til å fortsette og fortsette... 

Her vil jeg gjerne ha kilde som viser til hva du skriver her.

Gaming er også candycrush som Gudrunn på 62 år sitter og spiller på mobilen sin. 

Det er ikke slik at alle som spiller dataspill ikke klarer å begrense seg, de aller fleste har normale døgnrytmer, går på jobb, vasker hus og gjør alt de må. Istedenfor å sette seg i sofaen foran netflix, så setter noen seg i stolen foran PCen.  

Anonymkode: f0a97...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...