AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Jeg er så utrolig frustrert nå. Har en valp på 4,5 mnd som bare nekter å være alene. Har prøvd lenge med gradvis tilvenning men han ynker seg, bjeffer og av og til uler til og med! Jeg starter i jobb neste uke og har ikke en jobb der jeg kan ta han med, så er så stresset.. Mamma kan heldigvis ta han noen av dagene men vi må jo uansett få løst dette.. hva gjør jeg?? Anonymkode: a996d...2b2
got2go Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden (endret) Da har du gått for fort frem med alene-treninga. En valp på 4,5 mnd kan uansett ikke være alene en hel arbeidsdag, hvordan skal du løse dette? Endret 10 timer siden av got2go 4 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Du må ordne pass da til du har fått på plass tilvenningen. Gjør du ikke det så blir problemet bare større og hunden vil ha stor separasjonsangst resten av livet. Men hvorfor har du ikke fått på plass dette ennå?? Du har vel hatt hunden en stund og har visst om at du måtte på jobb? Anonymkode: 4e886...812 4 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Det var veldig tidlig å reise fra en valp. Lite gjennomtenkt virker det som. Anonymkode: 5af80...b1b 3 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden Alenetrening tar den tiden det tar, og det er langt i fra alle valper som er klare til å være alene såpass unge. Hvis han ynker seg så er det tydelig at det er ubehagelig å være alene, og da har du høyst sannsynlig gått for fort frem. Anonymkode: 00b4a...34b 1
Tabris Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Hvis han ynker seg, bjeffer og uler så er du borte for lenge. Du må gå inn igjen til valpen før han blir urolig og så øke tiden derfra, sekunder om gangen om du må. Det er helt naturlig for valpen å reagere på å være alene, det strider mot deres natur. Derfor må det jobbes med gradvis. Har du en doggy day care der du bor? 3 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Hvor lenge klarer han være alene til nå? Anonymkode: 348f8...875
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Jeg har samme problem, den klarer fint 15 minutter alene mens den spiser. Men så fort maten er spist, så begynner pipingen. Hører så mye motsigende ting, noen sier at man bare skal ignorere å vente til de er stille. Andre sier ta minutt for minutt, men det tar jo veldig lang tid igjen, rekker ikke tilvenning innen jeg er tilbake på jobb. Anonymkode: eee90...9e9
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har samme problem, den klarer fint 15 minutter alene mens den spiser. Men så fort maten er spist, så begynner pipingen. Hører så mye motsigende ting, noen sier at man bare skal ignorere å vente til de er stille. Andre sier ta minutt for minutt, men det tar jo veldig lang tid igjen, rekker ikke tilvenning innen jeg er tilbake på jobb. Anonymkode: eee90...9e9 Dette er jo den "gamle" måten å gjøre det på, tviler på at det er særlig mange som trener sånn i 2025. Det kan gå bra, men du kan like gjerne trigge separasjonsangst og ende opp med en hund som aldri kan være alene. Min forrige hund kunne ikke være alene før hun var over ett år, noen modnes veldig seint. Anonymkode: 00b4a...34b 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo den "gamle" måten å gjøre det på, tviler på at det er særlig mange som trener sånn i 2025. Det kan gå bra, men du kan like gjerne trigge separasjonsangst og ende opp med en hund som aldri kan være alene. Min forrige hund kunne ikke være alene før hun var over ett år, noen modnes veldig seint. Anonymkode: 00b4a...34b Har flere venner i 20-30 årene som har trent hundene sine sånn, ble også oppfordret av hundetreneren på valpekurs til dette. Jeg har en hunderase som er kjent for å være forsiktig og lett bli nervøs, så jeg valgte å ikke gjøre det på denne måten, men nå begynner jeg å gå tom for tid før jobben starter. Øver flere ganger til dagen, hunden får alltid maten sin i kong når jeg går ut, eventuelt fryst leverpostei/peanøttsmør eller fryste gulrøtter, men ser ingen fremskritt. Så fort maten er spist opp så begynner sutringen. Anonymkode: eee90...9e9
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #11 Skrevet 57 minutter siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er så utrolig frustrert nå. Har en valp på 4,5 mnd som bare nekter å være alene. Har prøvd lenge med gradvis tilvenning men han ynker seg, bjeffer og av og til uler til og med! Jeg starter i jobb neste uke og har ikke en jobb der jeg kan ta han med, så er så stresset.. Mamma kan heldigvis ta han noen av dagene men vi må jo uansett få løst dette.. hva gjør jeg?? Anonymkode: a996d...2b2 Hvordan har du gått frem? Er hunden løs når du går ut? Noen liker å ha et lite område å boltre seg på, noen liker best å ligge i bur.. Anonymkode: 4e752...6ec
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 40 minutter siden #12 Skrevet 40 minutter siden Du er frustrert, hvordan tror du hunden har det? Jo, livredd for å bli forlatt. Selvfølgelig "vil" ikke en 4,5 mnd gammel valp være alene, det er helt naturlig. Den skal heller ikke være alene mer enn noen minutter, det er ved denne alderen man kan begynne med alenetrening. Dette pliktet du å sette deg inn i før du skaffet hund. Det du driver med er å utvikle separasjonsangst hos hunden, noe som kan være meget vanskelig til umulig å "helbrede". Du må slutte med det du driver med, før du gjør ubotelig skade på hunden. Skaff hundepasser som hunden er trygg med, og ta en lang pause fra alene-trening inntil hunden stoler på deg igjen. Så må du sette deg skikkelig inn i god alenetrening.. Det er også veldig dumt å bruke mat i alenetrening, da det har lett for å bli en markør for noe ubehagelig. (nå får jeg mat, det betyr at jeg blir forlatt) Kun hvis hunden allerede er trygg med å være alene bør man gi mat. Aldri som distraksjon for utrygge hunder. 3 1
LadyGrey Skrevet 33 minutter siden #13 Skrevet 33 minutter siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette er jo den "gamle" måten å gjøre det på, tviler på at det er særlig mange som trener sånn i 2025. Det kan gå bra, men du kan like gjerne trigge separasjonsangst og ende opp med en hund som aldri kan være alene. Min forrige hund kunne ikke være alene før hun var over ett år, noen modnes veldig seint. Anonymkode: 00b4a...34b Enig, hvor kjapt hundene modnes og blir selvstendig er veldig individuelt. Min unghund er 15 måneder og først nå takler hun en normal arbeidsdag. Min forrige hund taklet å være alene en hel arbeidsdag ved 5-6 mnd alder.
LadyGrey Skrevet 30 minutter siden #14 Skrevet 30 minutter siden VisningsnavnPÅKREVD skrev (8 minutter siden): Du er frustrert, hvordan tror du hunden har det? Jo, livredd for å bli forlatt. Selvfølgelig "vil" ikke en 4,5 mnd gammel valp være alene, det er helt naturlig. Den skal heller ikke være alene mer enn noen minutter, det er ved denne alderen man kan begynne med alenetrening. Dette pliktet du å sette deg inn i før du skaffet hund. Det du driver med er å utvikle separasjonsangst hos hunden, noe som kan være meget vanskelig til umulig å "helbrede". Du må slutte med det du driver med, før du gjør ubotelig skade på hunden. Skaff hundepasser som hunden er trygg med, og ta en lang pause fra alene-trening inntil hunden stoler på deg igjen. Så må du sette deg skikkelig inn i god alenetrening.. Det er også veldig dumt å bruke mat i alenetrening, da det har lett for å bli en markør for noe ubehagelig. (nå får jeg mat, det betyr at jeg blir forlatt) Kun hvis hunden allerede er trygg med å være alene bør man gi mat. Aldri som distraksjon for utrygge hunder. 👏🏻👏🏻👏🏻
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #15 Skrevet 25 minutter siden Du burde ikke ha skaffet deg hun om du ikke har mulighet til å ta deg av den. Jeg skulle gjerne hatt hund, men livet mitt er ikke forenelig med å gi en hund god livskvalitet, så da tar jeg det ansvarlige valget og lar være å skaffe meg hund. Anonymkode: 67787...a3d 2 1
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #16 Skrevet 22 minutter siden Begynte med en gang vi fikk han, gikk på badet, lukket døra, ventet ett par minutt. Økte på hele tiden, masse ros. Hadde valpegrind og godbiter, slappet fort av selv om jeg gikk. Anonymkode: 470eb...dce
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #17 Skrevet akkurat nå AnonymBruker skrev (1 time siden): Har flere venner i 20-30 årene som har trent hundene sine sånn, ble også oppfordret av hundetreneren på valpekurs til dette. Jeg har en hunderase som er kjent for å være forsiktig og lett bli nervøs, så jeg valgte å ikke gjøre det på denne måten, men nå begynner jeg å gå tom for tid før jobben starter. Øver flere ganger til dagen, hunden får alltid maten sin i kong når jeg går ut, eventuelt fryst leverpostei/peanøttsmør eller fryste gulrøtter, men ser ingen fremskritt. Så fort maten er spist opp så begynner sutringen. Anonymkode: eee90...9e9 Og derfor anbefaler man ikke mat i hjemme alene-trening. Hunden er opptatt mens du går, men får panikk når den er ferdig og oppdager at den er alene. Ingen metode i verden kommer til å løse dette før neste uke, så jeg ville brukt resten av uka på å finne andre løsninger. Anonymkode: 1cfdb...f9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå