Gå til innhold

Takler ikke å snakke med mannen om økonomi.. trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en ektemann som er veldig pågående og intensiv når han starter praten.

jeg er en roligere type, som trenger å tenke igjennom alternativer osv. jeg kan også være spontan men da er jeg sikker og vet nok om situasjonen.

vi har felles hus, men han har to utleie leiligheter i tillegg som han eier og leier ut.

Vi har på en måte felles økonomi. Alt går til familiepotten. (Min lønn, leieinntekter hans lønn osv) 

Vi har tre barn/ungdommer og idretten de utfører koster mye. To av barna driver med alpint (kostbar sport) jenta driver med hest (også kostbart) 

Min lønn betaler ned lån få felles hus og hans lån på leilghetene. Leieinntekten går inn i felles pot også hans lønn. 
hender han betaler ned ekstra på rammelånet sitt med egen lønn.

min lønn blir borte på en dag eller to.🙈 men vi har felles konto hvor hans penger kommer inn og jeg kan bruke. Ellers er det felles Mastercard som brukes. (Betaler det ned hver mnd)

Eldste datter konfirmerte seg nå og fikk 40.000 kr som jeg vil sette inn på konto som sparing. 
mannen sier nå at han vil låne de konfirmasjonspengene og betale ned felles Mastercard for så å betale de tilbake innen et par mnd når han får økt rammelånet. (Vurderer å kjøpe ny leilighet sammen som vi skal leie ut)

Jeg kjenner det så feil å bruke konfirmasjonspengene på dette. Datteren får de jo igjen, men likevel så er det noe i meg som synes det er feil.

mannen er veldig flink til å argumentere, er pågående og har vel allerede bestemt seg.

Jeg HATER å snakke med han om økonomi for jeg kommer alltid til kort, han har alltid argumenter og er intensiv. 

Han er veldig på at han gjør det beste for familien og for oss. At jeg må stole på han og hans avgjørelser.

men jeg synes dette er så veldig vanskelig for jeg har ikke et snev av interesse om å snakke økonomi og kan ikke argumentere tilbake.

Jeg betaler regninger og gjør det jeg skal, men har ingen intresse rundt aksjer, fond osv.. 

Trenger råd, er jeg helt på bærtur eller hadde dere reagert på om konf.pengne ble brukt?

Anonymkode: 7b811...c38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfirmasjonspengene er jo gaver datteren deres har fått og burde på ingen måte håndteres som cashflow for dere. Makan! Dette må du definitivt stoppe. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Konfirmasjonspengene er jo gaver datteren deres har fått og burde på ingen måte håndteres som cashflow for dere. Makan! Dette må du definitivt stoppe. 

Helt enig! Jeg kjenner også dette er så feil.. selv om hun får de tilbake innen et par mnd. 

er så ufattelig slitsomt å argumentere mot han. 😔

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Du har jo egentlig ingen garanti for at hun får de tilbake heller. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Du har jo egentlig ingen garanti for at hun får de tilbake heller. 

Jo, jeg er sikker på at han får de tilbake med renter og. Han lurer ingen, men likevel er det noe i meg som sier det ikke er riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg er sikker på at han får de tilbake med renter og. Han lurer ingen, men likevel er det noe i meg som sier det ikke er riktig. 

Nei! Bare nei. Det er IKKE deres penger!! Herregud. Jeg har ikke ord! 

Anonymkode: 373a2...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett heller datterens konfirmasjons penger på fond til henne. 

Anonymkode: 373a2...f74

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ang konfpengene.

For øvrig: skaff deg 100% oversikt over økonomi og utgifter. Finn ut hva du tenker er rimelig. Dere bør begge ha lommepenger til overs. Det kan tenkes at leilighetene hans (og er og bør de egentlig være kun hans? De tilhører vel felleseiet og da kan dere vel likesågodt ha sameie?) ikke går netto i pluss når utgifter og inntekter hensyntas. Det ville jeg undersøkt. Jeg ville også undersøkt om han bruker rammelånet som sine egne lommepenger/buffer. Da bidrar ikke han like mye som du tror.

Dersom undersøkelsene viser at dere faktisk begge bidrar 100% med det dere har, lever dere over evne, og noe må kuttes. Det samme gjør dere dersom din inntekt ikke tåler dagens forbruk og han ikkw vil dele.

Anonymkode: bbe9f...683

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig slitsom pengegalopp. Hva er vitsen med å tjene mye, om man allikevel ender med å gjøre fattigmanns-manøvre som å ta penger av ungene😆 

Anonymkode: 214e4...367

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

La datteren ha pengene sine i fred. Selv om får pengene tilbake så blir det feil. Utnytting er ordet. Lytt til det moralske kompasset ditt her. Og du? Ikke at jeg skal leke noe ekspert her, men skal ikke du enten: 1- stå alene som eier av huset dere bor i siden bare du betaler lånet (hvis jeg forstod det riktig) eller 2: også stå som eier av han sine leiligheter så lenge du dekker lånet på felles hus? 

Anonymkode: 900c6...d91

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg så ville jeg bedt om en totaloversikt over ALT av inntekter og utgifter, inkludert det fra leilighetene. Legg alt inn på et Excel-ark og få en skikkelig oversikt. 

Du skal ikke ta avgjørelser i blinde, spesielt ikke om andres penger (datteren deres).

Den eneste løsningen er at du faktisk lærer deg dette her og tvinger deg selv til å få en interesse i økonomi. 

Anonymkode: 6d783...177

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det høres ut som om mannen din har kontroll på pengene deres. Og du skriver selv at datteren deres vil få tilbake pengene med renter. Du skriver videre at du ikke er interessert I aksjer/fond/økonomi. MEN, dersom du bidrar til nedbetaling av hans to leiligheter, så skal de selvfølgelig tinglyses på dere begge. 

Enten må du sette deg inn i deres felles økonomi, ellers så må du stole på at han tar de rette avgjørelsene. 

• Liker 3
Skrevet
norovirus skrev (25 minutter siden):

Synes det høres ut som om mannen din har kontroll på pengene deres. Og du skriver selv at datteren deres vil få tilbake pengene med renter. Du skriver videre at du ikke er interessert I aksjer/fond/økonomi. MEN, dersom du bidrar til nedbetaling av hans to leiligheter, så skal de selvfølgelig tinglyses på dere begge. 

Enten må du sette deg inn i deres felles økonomi, ellers så må du stole på at han tar de rette avgjørelsene. 

Jeg er helt enig. Lytt til dette ts. 

AnonymBruker
Skrevet
norovirus skrev (31 minutter siden):

De er gift, hun har uansett rett til halvparten med mindre han har tinglyst særeie.

Anonymkode: 6d08d...e31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vanligvis ville jeg sakt at konfirmasjons pengene er hellige, de rører man ikke. Men vet også at hvis vi hadde spurt våre unger og sakt de skulle få igjen med renter så hadde de sett muligheten til å øke beløpet og sakt ja med glede.

Men det elementære her er å ikke bare låne de, men faktisk spørre eieren, komme med en deal som kommer de til gode og holde avtalen. Samt at de vet at barnet faktisk tør si nei hvis det ikke ønsker.  

Anonymkode: 1e0c7...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig enig med deg TS. Konfirmasjonspengene skal ALDRI brukes som cash flow eller som kapital dere kan hente og bruke fra. Disse er øremerket og låst til barnet ditt, ferdig snakket.

Ikke snakk med barnet om at dere tilbakebetaler eller gir rente fullstendig uaktuelt. Da skaffer dere pengene på en annen måte. De pengene til konfirmasjon er fullstendig uten av bildet. Stå knallhardt på dette TS.

Anonymkode: 87069...d9b

Skrevet

Tjah. Jeg synes dere har anstrengt økonomi jeg da. Kanskje på grensen til ute av kontroll?

For det jeg ser når jeg leser er at mannen skal ta konfirmasjonspengene til ene barnet deres, betale ned på et kredittkort for så å øke et rammelån og gi pengene tilbake til konfirmanten? Altså den totale mengden lån endrer seg jo ikke, og der har ingen andre oppsparte midler dere kan betale kredittkortet ned med? Et kredittkort det for øvrig høres ut som om dere bruker jevnt og trutt og ikke får betalt ned hver måned - altså gjelden øker.

Det er jo rene klassiske eksempelet på en økonomi ute av kontroll.

Med det forbruket dere sannsynligvis har så burde det vel heller justeres ned på forbruket og fritidsaktiviteter i en periode som gjør at dere faktisk får betalt ned Mastercardet og evnt sparing - så kan dere oppta normalt forbruk igjen.

Og hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde satt meg litt mer inn i pengeflyten i familien deres. For er dere ikke gift så bidrar du til å øke hans formue mens du står igjen som taper - og er dere gift kan du risikere at dårlig økonomisk styring går ut over deg og.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. ☺️
Kjenner det er moralskt feil å bruke de pengene. Dette er penger som skal på høyrentekonto eller fond el. asap.

Han hadde snakket med datteren om dette og hun sa det var greit og brydde seg ikke da hun, men likevel. Jeg føler det blir helt feil.

vi er gift og ikke tinglyst særeie, har tinglyst huset vi bor i nå på 50/50.

Leilighetene står på han, men ja, vi er gift.

Mannen er aldri vanskelig med penger og bryr seg ikke om hva jeg bruker penger på. 
Pengene går stort sett i mat, idretten til barna og noe klær/utstyr til oss alle.

Han har alltid gjort det som er best for oss som familie og han er veldig flink med å skape og gjennomføre prosjekter til det beste for oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om han har pengene om to måneder, kan han vente to måneder på å bruke dem. Hva er det som haster sånn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.

Takk for svar. ☺️
Kjenner det er moralskt feil å bruke de pengene. Dette er penger som skal på høyrentekonto eller fond el. asap.

Han hadde snakket med datteren om dette og hun sa det var greit og brydde seg ikke da hun, men likevel. Jeg føler det blir helt feil.

vi er gift og ikke tinglyst særeie, har tinglyst huset vi bor i nå på 50/50.

Leilighetene står på han, men ja, vi er gift.

Mannen er aldri vanskelig med penger og bryr seg ikke om hva jeg bruker penger på. 
Pengene går stort sett i mat, idretten til barna og noe klær/utstyr til oss alle.

Han har alltid gjort det som er best for oss som familie og han er veldig flink med å skape og gjennomføre prosjekter til det beste for oss. 

Og vi har det bra økonomisk, bare så det er sakt. 
Har vel verdier for 17.mill og lån på tilsammen 4,5 mill. 
Betaler ned kredittkortet hver mnd. bruker det pga rabatter og poeng vi får ved bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...