Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt headhuntet fra det offentlige til det private. Jeg har ikke vært aktivt på jakt, forutenom veldig lav lønn (i forhold til gjennomsnitt for fagfeltet) har jeg det veldig fint på jobb. 

Varierte arbeidsoppgaver, fleksibel sjef og mulighet til å velge egne prosjekter. Lønnen er rundt 600 000, ikke helt hårreisende dårlig. Men gjennomsnitt for de med samme erfaring i staten tjener rundt 700 000. I det private er vel kanskje snittet opp mot 750 000-800 000 uten at jeg vet nøyaktig. Det er en spesialisert bransje, ingenør.

Headhunteren har sagt firmaet kan betale godt for seg. Det er vist vanlig å kreve en lønn fra 650 000 opp mot 800 000. Jeg har sagt jeg vil opp mot det høyeste skal jeg vurdere å bytte jobb. Jeg har aldri forhandlet om lønn før, jobben jeg har i dag fikk jeg direkte fra skolebenken.

Jeg vet jo at jeg ikke er på bærtur, men det sitter langt inne å kreve 200 000 mer i lønn også. Får litt "imposter syndrome". Jeg ville gått fra en stor avdeling der jeg ligger omtrent midt på treet kompetansemessig,til en plass hvor jeg blir den med mest erfaring innen fagfeltet. Det syns jeg er skummelt. 

Hva sier jeg? Henviser til lønnsstatistikk? Jeg har ingen planer om å avsløre hva jeg tjener nå. Tenker også det skal kompenseres at i ny stilling vil jeg ikke ha rett på betalt lunsj. 

Anonymkode: 294a4...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brukt lønnsstatistikk som hovedargument iallfall, og forberedt et passe vagt svar  når de spør hvilken lønn du har idag. 

Skrevet

Statistikker og alt annet er irrelevant, det som er relevant er hva de må betale for å få deg over til seg. Så bare å skyte mot en veldig god lønn. Så kommer forhandlingen etter det hvor de jobber mot å få deg ned på noe som er innenfor det de er villige til å betale. Og til slutt ender man med noe som er akseptabelt for deg, eller hvis ikke så var det ikke riktig plass da de ikke vil betale det du trenger for å rettferdiggjøre et bytte.

Jeg har flere ganger blitt forsøk underbydd med en lønn 100 000-200 000,- under det som er aktuelt for min del og forhandlet opp minimum 100 000,- fra hva de opprinnelig kom med. Angående å dele nåværende lønn så er det noe jeg sjeldent gjør, men kan tidvis indikere i retning av hva jeg har. Men primært får de bare et svar at min forventning er en lønn som svarer til ansvaret og rollen i den nye stillingen, siden dagens lønn ikke har noe med den stillingen eller arbeidsgiveren jeg forhandler med. Og hvis jeg har antydet gjeldende lønnsnivå så er jeg tydelig på at det må være en stor nok lønnsøkning til at det er verdt arbeidet og risikoen med å skifte jobb. Så generelt for min del skifter jeg ikke jobb uten 100 000,- i lønnsøkning, skal det være mindre så må det være fordi det er noe helt unikt som er personlig mer verdt enn lønn og bryet.

Ikke noen grunn til å ikke tørre å stå for det du kan og det du vet du kan levere.

AnonymBruker
Skrevet
8ilver8nake skrev (54 minutter siden):

Statistikker og alt annet er irrelevant, det som er relevant er hva de må betale for å få deg over til seg. Så bare å skyte mot en veldig god lønn. Så kommer forhandlingen etter det hvor de jobber mot å få deg ned på noe som er innenfor det de er villige til å betale. Og til slutt ender man med noe som er akseptabelt for deg, eller hvis ikke så var det ikke riktig plass da de ikke vil betale det du trenger for å rettferdiggjøre et bytte.

Jeg har flere ganger blitt forsøk underbydd med en lønn 100 000-200 000,- under det som er aktuelt for min del og forhandlet opp minimum 100 000,- fra hva de opprinnelig kom med. Angående å dele nåværende lønn så er det noe jeg sjeldent gjør, men kan tidvis indikere i retning av hva jeg har. Men primært får de bare et svar at min forventning er en lønn som svarer til ansvaret og rollen i den nye stillingen, siden dagens lønn ikke har noe med den stillingen eller arbeidsgiveren jeg forhandler med. Og hvis jeg har antydet gjeldende lønnsnivå så er jeg tydelig på at det må være en stor nok lønnsøkning til at det er verdt arbeidet og risikoen med å skifte jobb. Så generelt for min del skifter jeg ikke jobb uten 100 000,- i lønnsøkning, skal det være mindre så må det være fordi det er noe helt unikt som er personlig mer verdt enn lønn og bryet.

Ikke noen grunn til å ikke tørre å stå for det du kan og det du vet du kan levere.

Takk, for svar! 

Jeg vet jo fagkunnskapen min er ettertraktet, den aktuelle stillingen har de forsøkt å rekrutere til lenge. Sånn sett har jeg jo gode kort på hånden. Jeg har vært ærlig gjennom prosessen og sagt stillingen høres spennende ut, men at jeg har,det veldig godt der jeg er. Forhåpentligvis blir de ikke veldig overrasket. 

Jeg har jo lite å tape, i verste fall blir jeg værende i en jobb jeg liker.

Anonymkode: 294a4...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...