Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er vanvittig rasistisk 24/7.  Jeg sier ifra, men kan jo ikke gi henne voksenkjeft for samme ting kontinuerlig. Hun oppfører seg i direkte møter med utlendinger. Selv folk fra Sveits er krise. Dem misliker hun også sterkt. Er det bare å løpe, eller kan dette fikses på snedig vis?

Anonymkode: 90c47...7e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde slitt med å være i vennskap med en som hadde sånne holdninger og oppførte seg sånn ovenfor dem. Hva sier hun når du sier noe da? 

Anonymkode: 355a0...6ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg hadde slitt med å være i vennskap med en som hadde sånne holdninger og oppførte seg sånn ovenfor dem. Hva sier hun når du sier noe da? 

Oppfører hun seg bra ovenfor dem? Men sier ting om dem til deg? Jeg hadde sagt i hvert fall at jeg ville ikke høre om det. 

AnonymBruker
Skrevet

I og med at du hevder hun er rasistisk så går jeg ut ifra at hun selv er hvit? Og da får jeg litt problemer med å ta deg seriøst når du sier hun er rasistisk selv mot folk fra Sveits. Folk fra Sveits er hvite og man regnes altså ikke som rasist dersom man misliker noen av samme hudfarge som seg selv. Rasisme prinsippet bygger på ugreie tanker og holdninger til/mot mennesker som ikke tilhører samme "menneskerase" som seg selv. 

Anonymkode: b2a51...b33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I og med at du hevder hun er rasistisk så går jeg ut ifra at hun selv er hvit? Og da får jeg litt problemer med å ta deg seriøst når du sier hun er rasistisk selv mot folk fra Sveits. Folk fra Sveits er hvite og man regnes altså ikke som rasist dersom man misliker noen av samme hudfarge som seg selv. Rasisme prinsippet bygger på ugreie tanker og holdninger til/mot mennesker som ikke tilhører samme "menneskerase" som seg selv. 

Amnesty:

Rasisme er en form for etnisk diskriminering. Det innebærer at mennesker blir diskriminert på bakgrunn av blant annet: Hudfarge; Etnisitet; Nasjonalitet.

Anonymkode: 60c5f...85f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er fult mulig å være rasist mot sin egen rase.

Rasisme er å dømme noen basert på rase, etnisitet, kanskje nasjonalitet. Din og "mottaker" sin rase er irrelevant.

Anonymkode: 3829d...ba3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

✂️ her off!!

Anonymkode: 5e494...9f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Henne hadde jeg kuttet ut. 

Anonymkode: 4bfa9...8a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten protesterer hun og gjentar det hun sier, eller blir vag og ullen. Jeg har drevet en hel del folkeopplysning her, det går ikke inn. Hun er ikke slem i handlinger, men det hun sier er uakseptabelt. Jeg er totalt uenig, men kan ikke tape munnen hennes heller. Og jeg får ikke snudd det ved å forklare rolig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enten protesterer hun og gjentar det hun sier, eller blir vag og ullen. Jeg har drevet en hel del folkeopplysning her, det går ikke inn. Hun er ikke slem i handlinger, men det hun sier er uakseptabelt. Jeg er totalt uenig, men kan ikke tape munnen hennes heller. Og jeg får ikke snudd det ved å forklare rolig

Hva er det hun pleier å si? 

Anonymkode: 3daca...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"I og med at du hevder hun er rasistisk så går jeg ut ifra at hun selv er hvit? "

Er rasisme forbeholdt hvite?

Skrevet

Out of my life. Hadde ikke orket å omgås et menneske som det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker reise, kultur og språk og har mange internasjonale venner. Jeg er gift med en mann fra Midtøsten. Mildt sagt uaktuelt å ha en slik venn. Uforenlig med livet mitt rett og slett.

Anonymkode: 3cb5a...26d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje (men sannsynligvis ikke) få henne til å slutte å si disse tingene rundt deg. Men med mindre hun faktisk endrer holdning; er dette et menneske du ønsker å være venn med? Hva sier det om deg, dersom du tolererer disse holdningene hennes mot andre mennesker? Det er jo det du gjør, ved å beholde henne som venn. 

Jeg har vært i samme situasjon, og sa (da jeg innså at han ikke kom til å endre seg) at vi har så ulikt menneskesyn og ulike verdier at jeg ikke kunne ha ham som venn uten å gå på akkord med meg selv. 

Anonymkode: 9aaed...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I og med at du hevder hun er rasistisk så går jeg ut ifra at hun selv er hvit? 

er det bare hvite som er rasistiske? Det visste jeg ikke 🤦‍♀️ min erfaring er at rasister kommer i alle hudfarger og at det er holdningene de har som definerer rasismen de viser, ikke hudfargen deres.. 

Anonymkode: 28c40...535

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bestefaren hennes var medlem i Nasjonal Samling?

Anonymkode: 183a3...453

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kuttet henne ut med en gang. 

Anonymkode: 64f66...5e5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du tilbringe tid med et menneske med et så dårlig menneskesyn? Jeg hadde løpt motsatt vei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man må ikke være hvit for å være rasist. Rasisme er å tro man står over en annen rase. Det er samme hvilken rase rasisten tilhører.

Anonymkode: 08576...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet henne ut. Det sier mye om henne som person. Ville ikke hatt en sånn venn.

Anonymkode: 08576...64a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...