AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:29 #1 Skrevet onsdag kl. 20:29 Jeg ble utbrent for et par år siden, og opplever fremdeles at jeg blir totalt utmattet de dagene jeg trener. Er det noen som har erfaring med at det går over? Jeg trener kun styrketrening, og bare to dager i uka. Trener fullkropp og sånn middels tungt, tar meg aldri helt ut liksom. Går en del turer i marka utenom dette, og opplever ikke å bli helt utkjørt på samme måte da. Jeg har ikke kommet meg tilbake i jobb enda, men har søkt på en deltidsstilling. Er veldig spent på om jeg klarer å jobbe, når jeg blir så gåen av én time med styrke. På grunn av denne utbrentheten, PMDD og begynnende overgangsalder så svinger energinivået mitt mye - det tok derfor lang tid før jeg så sammenhengen mellom trening og den veldige utmattelsen jeg får noe ganger. Anonymkode: d6c1b...939 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:47 #2 Skrevet onsdag kl. 20:47 Jeg forbinder utmattet med noe som er over lengre tid, så jeg blir litt usikker på hva du mener her. Er det at du føler deg tappet for energi resten av dagen? Gjør du det tidlig på morgenen eller senere? Er det det eneste du gjør den dagen? Og hvordan er det når du trener, kjenner du deg stresset eller tar du deg god tid? Anonymkode: bab12...89f
bib_84 Skrevet onsdag kl. 20:48 #3 Skrevet onsdag kl. 20:48 Glemte å skrive at utmattelsen ikke kommer umiddelbart etter trening, men litt utpå dagen. Rett etter trening føler jeg at jeg har masse energi og jeg tenker alltid at jeg skal får gjort unna litt ærend/husarbeid etter jeg har dusjet, spist og hvilt litt, men jeg blir som limt til sofaen. Klarer til nød å henge opp en maskin klær og kjøre å hente yngste sønnen på skolen. Middag blir alltid ostesmørbrød disse dagene 😆 1
bib_84 Skrevet onsdag kl. 20:56 #4 Skrevet onsdag kl. 20:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forbinder utmattet med noe som er over lengre tid, så jeg blir litt usikker på hva du mener her. Er det at du føler deg tappet for energi resten av dagen? Gjør du det tidlig på morgenen eller senere? Er det det eneste du gjør den dagen? Og hvordan er det når du trener, kjenner du deg stresset eller tar du deg god tid? Anonymkode: bab12...89f Jeg trener alltid på morgenen, og utmattelsen kommer litt utover dagen. Kanskje utmattelse er feil ord, men det føles iallfall som at kroppen veier 200kg. Å bevege seg føles tungt, tankevirksomheten går treigt og jeg blir alltid så trøtt at jeg bare må sove. Jeg har hatt fast rutine med å trene styrke to ganger i uka i ett år nå, og gleder meg alltid til trening. Trener sammen med noen bekjente og det er både sosialt og hyggelig, synes ikke jeg stresser noe med det, annet enn at morgenen blir litt travel med unger som skal av gårde osv. Har hatt lave jernlagre tidligere, jeg tar regelmessig tilskudd og det var bra ved forrige kontroll, men kanskje jeg burde sjekket igjen for sikkerhets skyld.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:56 #5 Skrevet onsdag kl. 20:56 Slik har jeg det også. For meg skyldes det først og fremst overgangsalderen. Synes det er vanskelig å balansere trening. Det som fungerer for meg er å gå tur og korte yogaøkter hjemme. Holder sikkert ikke mtp styrke og kondisjon, men jeg får bedre dager av det. Anonymkode: 42f43...2b8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:39 #6 Skrevet onsdag kl. 21:39 Utmattet blir litt subjektivt. Jeg liker å trene styrke. Og jeg har trent styrke hvor jeg føler jeg har mer energi etterpå, og styrke hvor jeg føler det å gå og handle mat og gå opp en trapp etterpå, er en enorm kamp. Det er jo det sistnevnte, som bygger muskler. Trene til utmattelse, er jo noe enhver gymbro/boler vil anbefale. Og for min del, som alltid har slitt med å få sove godt, så er utmattelse etter styrketrening nesten halve årsaken til at jeg gjør det. Men igjen - alt blir så subjektivt, hva er utmattelse for deg, hvorfor vil du ha det eller hvorfor vil du ikke ha det. For en insomniac, så er det en velsignelse å besvime i søvn om natten. Anonymkode: 41b08...1d4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:54 #7 Skrevet torsdag kl. 17:54 Samme her. Har gradvis økt belastningen over tid og kan nå ha en middels tung styrkeøkt uten å ødelegge kvelden eller neste dag. Anonymkode: 21f20...e48
bib_84 Skrevet torsdag kl. 20:55 #8 Skrevet torsdag kl. 20:55 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Utmattet blir litt subjektivt. Jeg liker å trene styrke. Og jeg har trent styrke hvor jeg føler jeg har mer energi etterpå, og styrke hvor jeg føler det å gå og handle mat og gå opp en trapp etterpå, er en enorm kamp. Det er jo det sistnevnte, som bygger muskler. Trene til utmattelse, er jo noe enhver gymbro/boler vil anbefale. Og for min del, som alltid har slitt med å få sove godt, så er utmattelse etter styrketrening nesten halve årsaken til at jeg gjør det. Men igjen - alt blir så subjektivt, hva er utmattelse for deg, hvorfor vil du ha det eller hvorfor vil du ikke ha det. For en insomniac, så er det en velsignelse å besvime i søvn om natten. Anonymkode: 41b08...1d4 Men når du sier utmattelsen er en del av målet (for å få sove), fungerer du resten av dagen da? For det gjør ikke jeg, og da blir det jo et problem. Og jeg kan ikke se for meg at alle som trener mye og ofte (gymbros) trener så hardt at de ikke klarer å gjøre noe annet den dagen? Folk har jo gjerne jobb, unger og et liv utenom. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Har gradvis økt belastningen over tid og kan nå ha en middels tung styrkeøkt uten å ødelegge kvelden eller neste dag. Anonymkode: 21f20...e48 Jeg har også økt gradvis. Og når jeg trener kjenner jeg at jeg kunne klart å løfte enda tyngre enn det jeg gjør nå, men tenker det er lurt å ikke overdrive. Likevel får jeg denne «baksmellen» noen timer etterpå. Frustrerende 😌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå