Gå til innhold

Hvordan klarer dere med barn, å holde hjemmet ok?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å kreve at barna skal brette klær er nærmest slavearbeid! Dette er DIN jobb! 

Anonymkode: 5f08f...2e2

1950 tallet ringte.....  

Barn har godt av å gjøre oppgaver i huset og de har godt av å lære seg å gjøre enkle ting, som å brette sitt tøy. Hvorfor skal mor være slave for resten av familien? 

Her setter tilogmed tenåringen på en maskin i ny og ne..... 

Anonymkode: 799b2...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ingen ting med å leve i et instavennlig miljø, men å lære barna orden.

Det er jo ikke uten grunn at man sier «rot rundt seg - rot inni seg».

Anonymkode: 7ff8a...8ce

Deg om det. Så lenge det er rent og hygienemessig greit så gir jeg F i om det ligger en sokk der, litt leker der eller puter her og der. Jeg ser ikke på det som rot, jeg ser på det som er hjem som brukes. Absolutt ikke rot inni meg. Så der traff du dårlig. Barna rydder og bidrar når jeg ber om det :)

Anonymkode: b582b...7d3

Skrevet

Alt på sin plass. Lærte barnet mitt å rydde ganske tidlig. Alt hadde sin rekkefølge etter middag. Hvis det ble lekt og rotet på rom eller stue, så skulle alt ryddes opp før kveldsmat og legging. Og før jeg fikk slappa av på kvelden, så skulle kjøkkenet og stua være ryddig, slik at det ikke hopet seg opp med ting i løpet av uka. Klesvask og annet husarbeid ble som regel gjort i helgene. 

• Nyttig 2
Skrevet

Her rydder vi stort sett hver dag. Eneste rotete plasser er vaskerommet og på badet kan det hope seg opp med klær. Robotstøvsuger vasker/støvsuger mandag-fredag. Ellers rydder/vasker vi kjøkken/spisebord hver kveld. Sånn type rundvask av hus skjer aldri🤣 Når jeg skifter på senga kan jeg feks støvsuge soverommet samtidig. Når vi får besøk så tørker jeg støv og vasker bad på forhånd. Klesvask er uendelig så har gitt opp å tømme skittentøyet innen uka er over. Er egentlig greit fornøyd. Når barna blir eldre og mer selvstendige så blir det nok mer vask osv. Akkurat nå er det ikke prioritet. Har forøvrig en liten baby og en 2 åring🥰

Anonymkode: ea4d4...18e

Skrevet

Her er det rotete mesteparten av døgnet, men så er vi to voksne som ikke er i toppform også.

Vi kjører en-tre vaskemaskiner ila uka, oppvask hver dag (som oftest morgen og etter middag), støvsuger hver/annenhver dag, støvtørking og vasking derimot.. Badet vaskes ukentlig, men stua blir ikke vasket særlig ofte. Kanskje 1 gang i måneden?

Her må vi fordele litt utover uka, og noen ting må jo gjøres hver dag, men vi har også senket forventningene til plettfritt hus pga småbarn og dårlig form.

Anonymkode: 5d1ac...1ef

Skrevet

Her er det rotete og møkkete! Men får vi besøk så stapper vi noe greier under trappa, kaster lekene i kurven, tar en ryddesjau på kjøkkenet og tørker over overflater. Badet nede ved stua som gjester bruker, ryddes litt og tørker over overflater. Badet oppe og soverommene er bomba. 

Så det kan se ryddig ut hos oss, men det er bare en illusjon. 

Anonymkode: 5ad38...924

• Liker 1
Skrevet

Klarer det ikke. 

Anonymkode: 5d581...460

Skrevet

Jeg har en liste som følges og krysses av slik at jeg får gjort litt hver dag uten at det tar for mye tid fra barna.

Anonymkode: 6af52...f1f

Skrevet

Jeg er alene med to barn, og etter at mannen flyttet ut er det alltid ryddig her. Jeg bor 10 min unna jobb, langvaktsturnus og dermed lange friperioder.

Barna holder orden på sine rom, de må rydde, vaske og skifte på sengen hver uke. Jeg har to dager i uken hvor vaskemaskinen jobber,samme med oppvaskmaskinen. Rengjøring en gang pr uke, alt har sin faste plass, har man brukt noe legges det på plass etter bruk osv.. 

Anonymkode: 07d8b...d5c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har 3 barn, en liten flokk med dyr og ett hus på over 300kvm. Det er ikke kjangs å holde det plettfritt til enhver tid. Barna har ansvaret for rommene sine, og sette inn etter seg i oppvaskmaskin osv. Så gjøres det litt husarbeid hver dag, så det ikke hoper seg opp. Har robotstøvsuger og største sort mopp, så gulv vasken skal gå effektivt.🙂 

Anonymkode: f4972...12b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 22.25):

Jeg må bare si, som singel som bor alene uten barn eller dyr, at jeg er imponert over hvordan dere klarer å holde huset i stand.

Jeg er ikke lat, jeg føler jeg gjør noe hele tiden, men med en hektisk jobb og litt oppussingsprosjekt da, så føler jeg at jeg aldri når over. Det er liksom nok med klesvask, oppvask, støvørking, daglidagse greier. Bare at ting går rundt sånn relativt greit, er jo nok til å fylle dagen!

Men så tenker jeg på dere som virkelig er i tidsklemma. Hadde jeg hatt barn i tillegg, hadde jeg ikke hatt kjangs.

Hvordan klarer dere å få tid til alt? 

Anonymkode: 90084...8b3

Kjenner meg igjen. 

Mindre ryddig enn mange av mine venner med barn. 

«Hvis du skal ha noe gjort - gi jobben til en som allerede har mye å gjøre»

Luksusen med å bo alene er at hvis jeg legger jakken og vesken min over stolen på kjøkkenet, så trenger jeg ikke være redd for at innholdet i vesken og lommene forsvinner.

Tusjer og penner kan stå i en kopp i gangen uten at  jeg kommer hjem til et nytt verk av Picasso på vegger, dører og skap.

Da jeg handlet vaskemidler på butikken i dag kunne jeg bare sette de på kjøkkenbenken, uten å være redd for at en liten kamikazekanin fant på å drikke verken Milo eller klorin.

Når jeg slenger fra meg klærne på gulvet på badet eller soverommet så er jeg ikke redd for at en velmenende ektemann har krympet kasjmirgenseren min.

Skulle selvsagt vært mer ryddig, men jeg har for vondt i vilja 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 22.25):

Jeg må bare si, som singel som bor alene uten barn eller dyr, at jeg er imponert over hvordan dere klarer å holde huset i stand.

Jeg er ikke lat, jeg føler jeg gjør noe hele tiden, men med en hektisk jobb og litt oppussingsprosjekt da, så føler jeg at jeg aldri når over. Det er liksom nok med klesvask, oppvask, støvørking, daglidagse greier. Bare at ting går rundt sånn relativt greit, er jo nok til å fylle dagen!

Men så tenker jeg på dere som virkelig er i tidsklemma. Hadde jeg hatt barn i tillegg, hadde jeg ikke hatt kjangs.

Hvordan klarer dere å få tid til alt? 

Anonymkode: 90084...8b3

Jeg gjør som deg så godt jeg kan, men med tre små under 9 år har jeg forsonet meg for lengst med at hjemmet aldri blir perfekt. Her flyter litt (eller masse) rot overalt i hvert eneste rom. Med få (skipper)unntak. ‘Rotete hjem og glade barn’ er et motto hos oss. Jeg ha rett og slett bestemt meg for å prioritere bort å bruke den korte tiden i døgnet på rydding morgen og kveld. Samme med maset på barna om rydding. Dvs jeg rydder jo litt hver dag jeg også, for all del. Og barna får sin dose mas feks mht plukke opp klærne sine fra gulvet o.l. Men den konstante ryddingen og maset på barna uten å komme i mål. Det gidder jeg altså ikke. Livet er for kort til å ikke tåle litt rot her og der. 

Når det kommer til dem som likevel klarer det. Så tipper jeg de bla er flinke å kvitte seg med ting fortløpende. Leker og utstyr som ikke brukes lengre osv. Hos oss har vi ihvertfall en regel om at før barna får ønske seg nye leker til jul og bursdag, så må de gi bort eller selge minst to-tre leker de aldri bruker lengre.

En god regel vi også har innført siste 2 årene og som hjelper litt er at alle i familen har hver sin kurv med navnet sitt som vi samler ting som er vårt i på slutten av dagen. Der delmålet er å ta med minst 3 ting fra en etasje til den etasjen (og evt skuffen/hyllen) det hører hjemme  hver dag. Hovedmålet (det langsiktige målet) er å samle ALLE tingene sine i sin kurv på slutten av dagen og plassere det i rommet (og helst i skuffene/kassene/hyllene) det hører hjemme.

Dette er et godt tips jeg absolutt vil anbefale videre. Selv om det lett sklir ut dette også🙃

Anonymkode: 8df58...161

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hæ? Helt uenig med deg. 

Anonymkode: 86b86...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Slavearbeid faktisk 😂 Det er helt normalt, og veldig bra for barn å ta del i husarbeid. Mine barn bretter også klær, og legger det til og med på plass i skapene. I tillegg må de holde rommene sine i orden, rydde,vaske,skifte på senger. Tømme oppvaskmaskin, gå med søppel, og dekke middagsbordet. De har aldri klaget over at de må bidra.

Anonymkode: 07d8b...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er feil med det?

Anonymkode: 7fab0...186

Ja det er litt ekkelt enig i det...

Anonymkode: ca262...21e

Skrevet

Her er vi 2 voksne som jobber 100%, og 4 ville gutter. Men jeg har en regel om at det skal aldri se så ille ut at jeg skammer meg over uventet besøk. Så når jeg lager mat rydder jeg kjøkkenet samtidig, klær vasker hver dag, bruke mye tørketrommel, jeg eller mannen bretter, ungene må selv legge det på plass. Det er ikke noe tilgang på skjerm før sekker, jakker, sko, matboks og gymtøy er ryddet. Etter vi har spist går oppvasken rett i maskinen. Går den alt skal det skylles å settes i vasken. Det er egentlig ganske enkelt når man bare tar ting med en gang. For det hoper seg innmari fort opp. Robotstøvsuger er også veldig hjelpsomt, da må gulvene være ryddet 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi klarer det ikke! 😅Det du ser på bilder er arrangert og når du er på besøk er alt stuet bort på et rom du ikke skal inn i 😂 Så en panikkrydding/vasking før du kommer 😁

Ellers er det jo bare å bruke litt tid på kvelden til å ta oppvask så man er klar for nye runde dagen etter. Ha oversikt over at klær er rene og tørre til neste dag.

Må bruke tiden som man hadde før barn til å gjøre huset beboelig, så dagen blir lengre/mindre tid til det man gjorde før barn. Sånn er det bare 🤷‍♀️

Anonymkode: 43425...b41

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (På 18.9.2025 den 22.03):

Alt på sin plass. Lærte barnet mitt å rydde ganske tidlig. Alt hadde sin rekkefølge etter middag. Hvis det ble lekt og rotet på rom eller stue, så skulle alt ryddes opp før kveldsmat og legging. Og før jeg fikk slappa av på kvelden, så skulle kjøkkenet og stua være ryddig, slik at det ikke hopet seg opp med ting i løpet av uka. Klesvask og annet husarbeid ble som regel gjort i helgene. 

Dette er viktig. Det leser stadig her inne "kan 8-åringen gjøre...", "når begynte din 14-åring å...." 

Her har det blitt praktisert fra de forstod hva som ble sagt. "Legg lekene tilbake i kassa, så går vi og pusser tenner". Så glass og tallerken ble fraktet fra bord til benk i det de var høye nok, og fra bord til vaskemaskin i det de nådde opp, og også klarte søppel og vask. Være med å bære egne klær på plass fra de kunne gå, og noen år etterpå ta ansvaret helt selv. Pakke egen gymbag, selv fra da jeg selvfølgelig måtte fikse alt etterpå. Men plutselig en dag så gikk det av seg selv. 

Så som jeg skriver tidligere i tråden. Når man kommer hjem henges jakke opp, sko på plass, man tar ut matboks av sekk - skyller - og legger i oppvaskmaskin, legger gymklær til vask eller tørk på vaskerom. 

Anonymkode: 657d3...d41

• Hjerte 1
Skrevet

Man må ta ting med en gang, og man kan ikke ta snarveier. 

Bare gjør det. Å ha rent og ryddig hus (og da mener jeg ikke støvfritt og skinnende gullrent, men akseptabelt og kan motta uventet besøk på fem minutters varsel) er ikke en skippertaksmulighet. Du må bare holde det tålelig ryddig til enhver tid. 

Alle beboere i huset er selvfølgelig med på "husreglene". Det nytter ikke ha små og store sabotører… Tallerkenen skal i oppvaskmaskinen. Når man kommer inn døren skal sko settes i garderoben, jakker henges opp og skittentøy skal ikke via gulvet, men rett i skittentøyskurven. 

Alt har sin faste plass, og alle har ansvar for å holde det ryddig. 

Det er ikke barne-TV før lekene er ryddet på plass. Det er ikke lov å gå fra bordet uten å sette inn tallerkenen etter seg. Når man er på badet og tar kveldsstellet settes tannkremen og tannbørsten på plass og klærne sorteres i skittentøyskurvene. Sandete og våte klær og sko ristes utenfor. Vi feier over gangen, stuen og kjøkken med kost en til to ganger om dagen, robotstøvsugeren går ukentlig, den store støvsugeren annen hver uke for å ta hjørner, lister etc. 

Dette er en del av voksenopplæringen til barn. Vi begynte å lære barnet vårt å rydde fra han var 1 -ett- år. Knagger ble hengt opp i hans høyde for å gjøre det lett for han. 

Kjøkkenet "resettes" hver dag, flere ganger om dagen. Vi lager middag for mange dager om dagen. I går kjøpe samboeren tre hele kyllinger og brukte tid på å filetere, sortere, fryse ned osv. 11 kjøttmiddager for 400 kr. Når han var ferdig var kjøkkenet renere enn da han begynte. Rydde mens man holder på… 

Å være en rotete person uten system for å holde det ryddig går bare ikke. Her har vi system og "regler", (gode) vaner læres inn fra barna er små. 

Litt jobb hver dag, men aldri behov for store skippertak eller angst for uventet besøk. 

Anonymkode: 95332...513

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror kanskje du må begynne i andre enden. Hvor oppstår alle disse arbeidsoppgavene? Roter du fælt og slenger ting fra deg overalt? Tramper du gjennom hele leiligheten med sko på? Bruker du f.eks. x antall vannglass i løpet av en dag? Anser du klær for å være skitne etter én gangs bruk?

Jeg bor også alene og har ingen problemer med å rekke over. Ja, klart at det av og til hoper seg opp med klesvask, men da tar jeg tak og kjører noen maskiner. Ellers prøver jeg å legge ting på plass med en gang, rydde opp etter matlaging så fort som mulig, gjerne mens maten er i ovnen, sette oppvask i oppvaskmaskinen rett etter bruk osv.

Det er ikke perfekt her, man ser det bor folk, men på ingen måte rotete eller skittent.

Anonymkode: 39f01...104

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...