Gå til innhold

Hvordan klarer dere med barn, å holde hjemmet ok?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det flyter her og! Men! Jeg prøver at alt har en fast plass. Ungene har faste oppgaver. Som feks den ene tømmer oppvaskmaskinen, mens den andre hiver inn i tøy og henger opp. Ungene er med på å sortere og brette. Er det eb av de som søler med knotter (fotball) i gangen, må han støvsuge det opp selv. Samme med rot. Skolesekker skal stå på en fast plass, samme med sko og klær. Leker skal ryddes etter bruk.  Rydder hele tiden, føles det som, og er nok en masete mamma som krever at ungene er med å holder orden. 😅 

Anonymkode: 799b2...d74

Å kreve at barna skal brette klær er nærmest slavearbeid! Dette er DIN jobb! 

Anonymkode: 5f08f...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si, som singel som bor alene uten barn eller dyr, at jeg er imponert over hvordan dere klarer å holde huset i stand.

Jeg er ikke lat, jeg føler jeg gjør noe hele tiden, men med en hektisk jobb og litt oppussingsprosjekt da, så føler jeg at jeg aldri når over. Det er liksom nok med klesvask, oppvask, støvørking, daglidagse greier. Bare at ting går rundt sånn relativt greit, er jo nok til å fylle dagen!

Men så tenker jeg på dere som virkelig er i tidsklemma. Hadde jeg hatt barn i tillegg, hadde jeg ikke hatt kjangs.

Hvordan klarer dere å få tid til alt? 

Anonymkode: 90084...8b3

Man klarer det man må

Skrevet

Rydder litt hver dag, har lite nips, pynt og støvsamlere, det meste har sin faste plass, ungene mine har tidlig måtte lære å bidra og rydde etter seg (og rydde sammen med meg), og etterhvert også bidra med både støvsuging, sette på og tømme oppvaskmaskinen, vaske bad etc. 

Det flyter sjelden her og vi kan hver dag ta imot uanmeldt besøk :) Har absolutt ikke et striglet hjem, og det vises at det bor folk her, men vi har det jevnt over både ryddig og rent, ingenting hoper seg opp og ingenting flyter over. 

Anonymkode: 8f195...a01

Driver du med slaveri?

Skrevet

Hjelper å ta litt hver dag og ikke la det hope seg opp. Bruker 15 minutter hver ettermiddag/kveld med målrettet jobbing i huset uten forstyrrelser. Da får jeg gjort enormt mye på kort tid. Og så tar jeg helgevasken iløpet av helgen.  Og så forventer jeg at barna skal rydde etter seg. Sko og jakker skal på plass når de kommer inn, skittentøyet skal treffe i kurven, de skal rydde sin egen tallerken etter middag og holde egne rom ryddige. Skal ikke skryte på meg at det er prikkfritt her. Litt hverdagsrot er det jo men minimalt.  Jobber 100%, venter barn nummer 4 og har en mann som er borte 70% av tiden.  

Anonymkode: 53123...6c9

Samme her! Har prentet inn i ungene fra de var babyer omtrent at det må ryddes. Leker skal ryddes, bordet må ryddes av, klær skal på knagg/i skittentøyskurv (ikke på gulvet), oppvask skal inn i maskina og ikke settes på benken, etcetc. De har hatt oppgaver fra de var ganske små - selvsagt alderstilpassede og med myyyye hjelp/veiledning - men fortsatt deres oppgaver. Og som resultat har jeg nå tre ordentlige og ryddige barn som ordner opp etter seg (stort sett) :) Da er det ikke så mye rot igjen da. Er selvsagt ikke striglet her heller - man kan lett finne et brukt glass på stuebordet og støv i en krok - men det er ikke sånn at det flyter. 

Anonymkode: ce466...7fd

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarer ikke.  Det blir for mye ting, klær og sko når vi er så mange på så liten plass. Vaskemaskin og oppvaskmaskin får stadig kjørt seg og minste roter noe vilt, griser med mat. Føler jeg konstant prøver å skadebegrense, men ingenting har langtidsvirkning. Jeg er dødssliten og drømmer om egen leilighet med hushjelp og hemmelig adresse. 

Anonymkode: 86b86...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Å kreve at barna skal brette klær er nærmest slavearbeid! Dette er DIN jobb! 

hahahahahaahah hvaaaaaa?

Anonymkode: e7438...a37

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Trikset her er å ikke rydde hele dagen bare ta det verse av oppvask med engang og cente med resten etter barna har lagt seg å ha ca en halvtime på å rydde alt på plass og vaske. Denne ordingen er så mye mindre stress enn å konstant rydde å vaske gjennom hele dagen. 

Anonymkode: ca262...21e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi setter av 1-2 timer hver 14. dag for grundig vask. Da tar vi skikkelig nedvask av kjøkken og bad, samt støvsuger og tørker støv osv.

Til hverdags tar jo ikke det å starte oppvaskemaskinen eller klesvaskemaskinen noe særlig tid i det hele tatt. Og noen minutter på å rydde/plukke opp tar man jo hver kveld. Dette har jeg aldri opplevd som et problem. 

Kanskje du legger lista litt for høyt?

Anonymkode: 7fab0...186

Støvsuges det kun 2 ganger i mnd.?æææsj!!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange klesvask med maskin har du i løpet av uka? Oppvaskmaskin? Du kan umulig ha tid til deg selv! 

Ganske mange. Men å sette på en vaskemaskin tar under et minutt, å ta ut av oppvaskmaskin tar kanskje fem minutter? Å sette den på når alle har fylt den etterhvert som de bruker ting, tar kanskje et halvt sekund? Å henge opp klær tar… 3 minutter? om man heller velger tørketrommel tar det kanskje 15 sekunder…

Anonymkode: 1e0e5...9e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alene 50/50 med 3 barn,jobb og hus. Jeg har et bra system på ting og tang i huset. Hovedregelen min er at hvis jeg tar noe så skal det tilbake på samme plass når jeg er ferdig det det,og det funker! Klesvask og oppvask deler vi på i hjemmet og vi har våre oppgaver iløpet av en uke. 

Jeg er et kaos inni meg og trenger å ha system rundt meg for da føler jeg meg mer tilfreds og i ro. Rot blir det når ungene er hjemme, men det ryddes samme dag slik at vi starter hver dag med blanke ark. 

Anonymkode: 97eb5...3b6

Skrevet

Først og fremst er vi to voksne som tar ting løpende, det hjelper godt på.

Og små som stort sett forholder seg til det de har lært fra ung alder, om eget ansvar, og fast plass.

Gode systemer. Inngang på vaskerom og ett skap per person hjelper mye. Og rutine med at alt som skal til vask legges dit direkte, og alt som skal til kjøkken bæres inn der direkte. 

Så som flere nevner. Både jeg og mannen har rutine på å ta en runde i huset hver kveld, og ta det som må tas. Jeg pleier i tillegg alltid å rydde og vaske mens jeg prater i telefonen, det hjelper veldig mye.

Lager veldig ofte middag for to dager om gangen, større frysermåltid, lunsj til dagen etter samtidig som middag, og så videre. Eller kutter opp og gjør klar. Som eksempel har jeg hatt salat til lunsj denne uka. Så på onsdag lagde jeg klar salat for tre dager + at jeg vasket og gjorde klar alt som skal i fredags-taco, slik at det bare er å finne frem skåla da. Man sparer seg for mange skjærebrett, kniver, panner, med mer, med å tenke noen dager frem når man først har noe fremme. 

Anonymkode: 657d3...d41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange klesvask med maskin har du i løpet av uka? Oppvaskmaskin? Du kan umulig ha tid til deg selv! 

Det er noe jeg synes tar marginalt med tid. Men er ivrig bruker av (effektiv) tørketrommel. 

Treningsklær går hver dag - det har vi eget stativ til på vaskerom, og som regel plukker man bare med det rene igjen, i stedet for å legge bort. 

Vasker 3-4 med mørk 40, 1-2 med lys 40. Alle sengetøy sammen hver søndag. Alle handklær sammen med undertøy hver hver fredag og mandag. Flipper slik at vi legger rett op seng og rett på bad igjen så slipper man å rydde inn i skap. 

Oppvaskmaskinen går etter middag hver dag, mannen rydder den hver morgen. 

Anonymkode: 657d3...d41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Støvsuges det kun 2 ganger i mnd.?æææsj!!

Hva er feil med det?

Anonymkode: 7fab0...186

Skrevet

Tja.. Hvor ryddig det er varierer litt, men i utgangspunktet: alle må bidra. Jeg har en ryddig mann, ryddigere enn meg, mens jeg er den som liker at ting er rent. Barna må også bidra. De tømmer oppvaskmaskinen, vasker sine egne klær osv. Vi har også robot som støvsuger og vasker ganske bra. Viktigste er å gjøre litt hver dag. Har man laget mat: da betyr det at kjøkkenet må ryddes. Vask dusjen mens du står inni den. Re opp sengen så ser det allerede bedre ut. Prøv å unngå å gå tomhendt fra et rom til et annet. Det er mest sannsynlig at noe kan legges på plass. Har du orket å ta noe frem, orker du å legge det tilbake også. Aldri tro at man blir ferdig, for det blir man ikke. Endre på tankegangen. Fremfor å tenke «å det er rotete» så kan man tenke «hva kan jeg gjøre for å gi huset mitt litt kjærlighet?»

Vi har også appen «sweepy» som gir poeng for ting som gjøres i huset. Så når sønnen tømmer oppvaskmaskinen, så får han et poeng. Går han ut med hunden, det samme. Tømmer han sluket i dusjen blir det tre poeng. 

Skrevet

Robotstøvsuger på de fleste dager og større støvsuging og gulvvask når det passer

Rotekurv som jeg kan dytte ting ned i. En per etasje, som ryddes på kvelden 

Samler opp klesvask til helgen, har nok av klær til å gå rundt hele uka for alle

Barna på 3 og 2 er med som lek og vi bruker tid på å fikse ting sammen

Leker, puslespill og kosedyr finner alltid sin plass igjen etter lek

Lavere forventninger til hva vi skal få til hver dag. Litt rot, jaja :) 

Anonymkode: 300b4...33c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg må bare si, som singel som bor alene uten barn eller dyr, at jeg er imponert over hvordan dere klarer å holde huset i stand.

Jeg er ikke lat, jeg føler jeg gjør noe hele tiden, men med en hektisk jobb og litt oppussingsprosjekt da, så føler jeg at jeg aldri når over. Det er liksom nok med klesvask, oppvask, støvørking, daglidagse greier. Bare at ting går rundt sånn relativt greit, er jo nok til å fylle dagen!

Men så tenker jeg på dere som virkelig er i tidsklemma. Hadde jeg hatt barn i tillegg, hadde jeg ikke hatt kjangs.

Hvordan klarer dere å få tid til alt? 

Anonymkode: 90084...8b3

Si at du har 8 timer jobb og 2 timer reisevei hver dag, og du sover 7 timer, så har du fortsatt 7 timer igjen av døgnet. I helgene har du 2 x 17 timer til det.

Hvordan sliter du med å gjøre husarbeid med denne tiden? 

Anonymkode: 3ea5e...08c

Skrevet

Det går ikke, jeg har 2 sønner.. 14 og 19 år, bidrar ikke stort samt at jeg er i full 8 times jobb.. det flyter her til tider og sjokk rydding hvis det kommer noen på besøk.. jeg rydder hver dag men det strekker ikke til.

Anonymkode: aa85b...387

Skrevet

Jeg har full jobb, barn, hund, hest og vaskehjelp. Ser bombet ut likevel, men det er i det minste rent. 

Anonymkode: bcbd4...255

Skrevet

Her er det ofte ganske rotete. Har rutine på ånta oppvaskmaskin, rydde evter måltidene, vaske klær og feie gulv. Alt dette gjøres flere ganger daglig (ja, klesvask og).

Likevel er det utrolig mye som flyter rundt i huset og mye som hoper seg opp av rot og søppel. Har en ganske rotete mann som har mye hjemmekontor og veldig kreative barn som stadig starter på nye leker og prosjekter. I tillegg har vi flere dyr og endel prosjekter i huset og hagen. Så ja, mye greier. Det er egentlig for mye rot for min del. Men jeg tenker også at vi lever det livet vi ønsker. Ser at de hjemmene jeg besøker som er veldig ryddige har utrolig lite ting. Møbler, TV og bilder, kanskje litt pynt, men ingen bøker eller spor etter hobbyer og interesser. Så det er vel nøkkelen til å ha det ryddig rundt seg. Men det er ikke helt for oss tror jeg. 

Anonymkode: efd45...0cc

Skrevet

Jeg gjør noe husarbeid hver eneste dag. Droppet jeg f.eks. klesvask en dag, så var det klesvask hele tiden i helgene. Lærte veldig fort at det må gjøres litt hver dag for å kunne bruke helgene til noe annet enn bare husarbeid.

Nå bor jeg alene (barna har flyttet ut)  og vasker maks én vaskemaskin i uka. Samme med oppvaskmaskin. Jeg vasker opp mye for hånd, så maskinen ikke fyller seg opp med kjeler og større boller.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...