Gå til innhold

Når er man for gammel til å bli gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde på et siste barn, men har nylig mistet. Ble fortalt på sykehuset at jeg har høy alder og at jeg burde vurdere om det var verdt å prøve igjen. Er 37 år og trodde jeg hadde litt mer tid før jeg ble regnet som for gammel (er selvsagt individuelt, har ikke testet eggkvalitet osv). Er 37 for gammelt? 

Anonymkode: 538fb...a8c

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si, det er veldig individuelt. Jeg ville trodd at sjansene dine fremdeles var greie.

Anonymkode: fa194...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Du er for gammel når du ikke blir gravid til tross for forsøk. Da jeg fødte mitt siste sa de at det var relativt vanlig å bli gravid frem til 42-43 årsalderen. Etter det er det litt mer sjeldent. Med eggdonasjon kan du, som kvinne, få barn langt opp i 50-åra.

Anonymkode: afbfe...391

Skrevet

tanta mi og kusina mi fikk barn da de var 45 og 46 og alt gikk bra

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig individuelt.. Noen føder barn så sent som i 50 årene. 

Kan du være i perimenopause? Altså fasen FØR overgangsalder. Du kan fortsatt bli gravid, men det kan være en pekepinn på hvorfor det oppleves vanskeligere. 

Rart at sykehus ikke er bedre opplyst, anbefaler deg å gå til som kan kvinnehelse jeg :)

Anonymkode: 14bc0...c67

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gitt opp. Jeg mistet ni ganger før jeg fikk baby som 39-åring, da med ivf og masse støttemedisiner. Så ble jeg plutselig naturlig gravid som 40-åring uten å prøve en gang og beholdt uten noen som helst medisiner. Fødte som 41-åring.

Anonymkode: 165a7...c59

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut at de sa det til deg som er såpass ung. Jeg har fått barn som 42 og 44 åring, og med unntak av at de ikke lar oss gamliser gå like lenge på overtid som de unge, så har jeg fått null spesialoppfølging. Ja, utenom nipt, men det får du allerede som 35-åring. Poenget er at jeg har aldri følt meg behandla som gammel selv om jeg rent faktisk har vært det. Og da er det veldig rart at noen sier at 37 er gammelt. 

Anonymkode: c2c81...9b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del føler meg for gammel. Jeg er 37.

Anonymkode: 8be35...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg for min del føler meg for gammel. Jeg er 37.

Skal sies at jeg har gjevngamle venninner som enten nettopp har fått, eller som er gravid. Så det er vel opp til deg om du føler du har kapasitet og energi

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert litt ulikt, men de fleste bør få de barna de skal ha før de er på din alder. Risikoen for at det ikke går bra, øker nok dramatisk når man passerer 30 år.

Anonymkode: bc84e...55f

AnonymBruker
Skrevet

Rart de sier det til deg som 37. Jeg er 44, og føler meg absolutt ferdig med babyer. Men jeg fikk siste som 38.

Det har nok mye med innstilling å gjøre. Vil tro at jeg hadde vært motivert for baby om jeg ikke hadde hatt barn, eller bare hadde ett fra før 

Anonymkode: c0f7a...897

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Prøvde på et siste barn, men har nylig mistet. Ble fortalt på sykehuset at jeg har høy alder og at jeg burde vurdere om det var verdt å prøve igjen. Er 37 år og trodde jeg hadde litt mer tid før jeg ble regnet som for gammel (er selvsagt individuelt, har ikke testet eggkvalitet osv). Er 37 for gammelt? 

Anonymkode: 538fb...a8c

Du fikk råd fra en som burde holdt munn pga uvitenhet eller negative holdninger.

Du ble gravid, altså har du befruktningsdyktige egg. Sjansen for spontanabort stiger med økende alder, men det er ingen automatikk i at det går galt en gang til. Du har også barn fra tidligere, som teller positivt på sjansene. 

Jeg hadde en missed abortion like før 37, og fødte et friskt barn like før 38. Og for min del var det ivf av flere årsaker, men eggreservene var veldig bra for alder.

Dere skal bare ha sex uten prevensjon, ikke så mye å nøle på egentlig. Klart dere kan være uheldige og miste flere ganger, men jeg ville ikke gitt opp nå hvis dere ønsker sterkt og ikke er spesielt sårbare ifht å komme gjennom evt tap igjen. Tipper dere har bra sjanser. 

Anonymkode: 6d170...498

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er sikkert litt ulikt, men de fleste bør få de barna de skal ha før de er på din alder. Risikoen for at det ikke går bra, øker nok dramatisk når man passerer 30 år.

Anonymkode: bc84e...55f

Jada, men DET GÅR FAKTISK STORT SETT BRA. Så slutt opp. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt, jeg er 39 og føler meg for gammel, men jeg begynte tidlig og har tenåringer. Var nylig hos gynekolog og har mange eggposer så biologisk sett hadde det sikkert ikke vært et problem, men jeg føler meg ferdig og kjenner på ingen måte at jeg misunner de på min egen alder som fortsatt er i småbarnsfasen 😅

Anonymkode: 6d129...458

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en missed abortion i uke 9-10 da jeg var 37 år gammel. 4 måneder etter ble jeg gravid igjen, og alt gikk bra. Dette var barn nummer 2. 

Anonymkode: 170fc...94f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva spør du etter? Verdens eldste mor er vel noen 60? 
Jeg syns 35, men det er første barn.

35 blir sett på som «gammel mor» i medisin, så da sjekkes man for alt. Burde være en grense på far også…

Anonymkode: 7dcf6...913

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mening. Og  dette er min mening. 
Når en kvinne er 50. Da syns jeg man er for gammel. 

K 48

Anonymkode: c121b...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jada, men DET GÅR FAKTISK STORT SETT BRA. Så slutt opp. 

Så klart, men dette er også grunnen til at ateisme øker… og at fedrene oftere får barn i 50+ årene 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mening. Og  dette er min mening. 
Når en kvinne er 50. Da syns jeg man er for gammel. 

K 48

Anonymkode: c121b...1d3

Seriøst? Da er man bestemor ofte..? 

AnonymBruker
Skrevet

Brannfakkel.... Men jeg mener 35 år er max. 

Anonymkode: 2a4a6...f2c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...