AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:36 #1 Skrevet onsdag kl. 16:36 Hva synes du er mest «rett»? Vi og en familie til har en avtale om å bytte på å kjøre barna våre til skolen om morgenen pga lang avstand. Har prøvd å fordele det litt rettferdig. Men det som har skjedd stadig vekk er at når den andre familien plutselig ikke rekker tiden, eller barnet deres ikke orker å dra på skole på grunn av sykdom eller annet, så bare trekker de seg «sin» morgen. Noen ganger rett før den avtalte tiden. Og når vi har en avtale med dem om kjøring så regner vi med det blir holdt, så det er ikke alltid vi er tilgjengelig pga reist tidligere til jobb. Det skaper irritasjon kan du si. Men det virker som at de ikke skjønner greia, siden jeg jobber deltid og er hjemme noen av morgenene de har trukket seg. Da kan liksom bare jeg ta det. De gangene vi selv har vår tur til å kjøre, kjører vi deres barn selv om barnet her i huset ikke drar på skolen på grunn av sykdom eller annet. Vi har tenkt at en avtale er en avtale, og jeg/vi stiller opp. Hva synes du? Ville du irritert deg slik jeg gjør, eller ville du også tenkt at «jammen x er stort sett hjemme så da er det ikke så farlig»? Anonymkode: de44b...369 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:39 #2 Skrevet onsdag kl. 16:39 Frekke unnasluntrere. Men si meg, går det ikke skolebuss? Anonymkode: fee24...5b8 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:40 #3 Skrevet onsdag kl. 16:40 Hadde gjort slutt på den kjøringen. Det er en ordning som ikke fungerer for dere Anonymkode: 58e23...f83 18 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:42 #5 Skrevet onsdag kl. 16:42 Jeg hadde bare droppa en slik avtale, og kjørt selv. Eller egentlig hadde latt alle gå eller sykle siden avstanden til skole ikke egentlig så lang at de får gratis skoleskyss. Anonymkode: 4f5e0...373 8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:43 #6 Skrevet onsdag kl. 16:43 Jeg har vært ute for omtrent det samme. Mye styr med tidspunkt, bytting, uteblivelse osv. Til slutt ble det så brysomt at jeg avsluttet hele greia og kjørte selv hver gang. Mye enklere. (Og en bitteliten ondskapsfull glede over at den andre forelderen måtte kjøre selv hele tiden og ikke hadde noen å herse med.) Anonymkode: c9249...0a4 7 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:46 #7 Skrevet onsdag kl. 16:46 Hadde droppet felleskjøring og bare fått mitt eget barn på skolen. Anonymkode: 3dc7c...8c1 9 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:56 #8 Skrevet onsdag kl. 16:56 Det der hadde jeg blitt så irritert av at jeg hadde droppet avtalen etter 2-3 uteblivelse Anonymkode: 3bcf5...602 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:23 #9 Skrevet onsdag kl. 17:23 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det der hadde jeg blitt så irritert av at jeg hadde droppet avtalen etter 2-3 uteblivelse Anonymkode: 3bcf5...602 Dette. Anonymkode: 9423b...1a0 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:28 #10 Skrevet onsdag kl. 17:28 Men har dere ikke buss hvos det er lang avstand. Eller er det at dere føler det er langt å kjører? Uansett hadde trekt meg fra avtalen. Og sagt det ikke fungerte Anonymkode: e8e27...872 1
AprilLudgate Skrevet onsdag kl. 17:30 #11 Skrevet onsdag kl. 17:30 Jeg tenker sykt barn = ikke kjøre? 🤷♀️ Men det gjelder jo begge barna da. Om det andre barnet har mye fravær avlyser man ordningen. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:31 #12 Skrevet onsdag kl. 17:31 Jeg ville fortsatt med avtalen, men vært forberedt på at naboungen kan være syk sånn at det endres på kort varsel. Og droppet å kjøre nabobarnet når mitt eget barn ikke skal på skolen. Anonymkode: eab53...92f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:34 #13 Skrevet onsdag kl. 17:34 Hvis nabovarsel blir sykt og de dropper kjøringen-er det fordi barnet da ville vært alene hjemme mens de kjørte ditt barn til skolen? Det skjønner jeg at de ikke vil. Men jeg hadde kommunisert og avtalt det før dere startet med kjøreavtalen. Anonymkode: 773d1...2c5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:34 #14 Skrevet onsdag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis nabobarnet blir sykt og de dropper kjøringen-er det fordi barnet da ville vært alene hjemme mens de kjørte ditt barn til skolen? Det skjønner jeg at de ikke vil. Men jeg hadde kommunisert og avtalt det før dere startet med kjøreavtalen. Anonymkode: 773d1...2c5 Rettet autokorrektur Anonymkode: 773d1...2c5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:35 #15 Skrevet onsdag kl. 17:35 Dere bør avklare dette en gang til. Hvordan gjør dere det om barnet er sykt. Kjører dere uansett for stabilitet og forutsigbarhet, eller dropper dere det. Si at du håper dere kan velge alternativ 1 fordi du trenger forutsigbarheten. Hvis de ikke ønsker det, så må egentlig du se om du heller vil kjøre hver gang? Når det er sagt, så hadde jeg avklart med foreldrene. Deretter hadde jeg forholdt meg til den regelen og ikke gjort noe mer med det. Noen barn er mer syke og kanskje litt mer puslete enn andre. Vær heller glad om ditt barn er mer robust. Det er ikke så lenge du må gjøre denne kjøringen. Det er ikke verd en konflikt. Anonymkode: 8e805...2df 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:50 #16 Skrevet onsdag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Frekke unnasluntrere. Men si meg, går det ikke skolebuss? Anonymkode: fee24...5b8 Jo, men det er ikke helt smidig med tanke på plassering av huset vårt i forhold til busstopp. Mye styr og ikke helt trygg vei for å gå dit Anonymkode: de44b...369
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:01 #17 Skrevet onsdag kl. 18:01 Forenkle skrev (1 time siden): Trekk dere fra denne avtalen. Ser at mange tenker slik som meg og at denne avtalen bør avsluttes. Men en ting jeg lett ser for meg skjer… er at når de vet at vi alltid kjører vårt barn, så sier de «kan ikke bare Frida liksågodt få sitte på med dere i dag»? Vi bor nesten vegg i vegg så føler meg litt låst og kjenner litt til hvordan de opererer holdt jeg på å si. Har vært borti litt følelsen av snylting tidligere for å bruke det ordet. Anonymkode: de44b...369 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:19 #18 Skrevet onsdag kl. 18:19 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ser at mange tenker slik som meg og at denne avtalen bør avsluttes. Men en ting jeg lett ser for meg skjer… er at når de vet at vi alltid kjører vårt barn, så sier de «kan ikke bare Frida liksågodt få sitte på med dere i dag»? Vi bor nesten vegg i vegg så føler meg litt låst og kjenner litt til hvordan de opererer holdt jeg på å si. Har vært borti litt følelsen av snylting tidligere for å bruke det ordet. Anonymkode: de44b...369 Da kan dere si nei. Anonymkode: 773d1...2c5 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:25 #19 Skrevet onsdag kl. 19:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser at mange tenker slik som meg og at denne avtalen bør avsluttes. Men en ting jeg lett ser for meg skjer… er at når de vet at vi alltid kjører vårt barn, så sier de «kan ikke bare Frida liksågodt få sitte på med dere i dag»? Vi bor nesten vegg i vegg så føler meg litt låst og kjenner litt til hvordan de opererer holdt jeg på å si. Har vært borti litt følelsen av snylting tidligere for å bruke det ordet. Anonymkode: de44b...369 "Jeg tror det er enklest at vi bare sørger for at barna kommer på skolen selv. Det blir bare stress hvis Per er syk eller skal senere på skolen med samkjøring" Anonymkode: 3bcf5...602 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:53 #20 Skrevet i går, 06:53 Men sier du bare OK hver gang de avlyser er det ikke rart de fortsetter like useriøst. Neste gang får du si: "Nei dette blir for uforutsigbart, jeg tenker vi heller avslutter hele samkjøringen og kun har ansvar for vårt eget barn heretter. Det blir mer kjøring, men da vet jeg iallfall hvordan morgenene blir." Går det opp et lys for dem og de ber om en siste sjanse sier du "Men da holder vi oss til avtalen som er satt opp og kjører selv om eget barn ikke skal på skolen. Jeg har kjørt Guri Johanne mange ganger selv om Petrine holder seg hjemme. En avtale en avtale." Anonymkode: dd714...c82 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå