Gå til innhold

Gave når bryllupet er i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde takket nei, syns ikke noe om at man skal sette gjestene sine i sånn posisjon. Men men!

Anonymkode: b474d...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grüner skrev (7 timer siden):

Tror ts har slengt på en 0 for mye her, hvis de ikke har lagt inn en en lengre feriereise i forbindelse med brylluper…

De tror ikke jeg! For man får jo ikke et opphold for to med fly og hotell i Norge engang for bare 3000kr...

Anonymkode: 8f00f...d3a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er ganske nære, men vurderer fortsatt om vi kan ta denne kostnaden. Det er barnefritt bryllup, og vi ønsker gjerne å ha råd til rn liten feriereise sammen med barna også. Sistnevnte prioriteres selvfølgelig. 

Anonymkode: d5c44...c18

Da hadde jeg prioritert egen familie ja. 

Anonymkode: aa0b0...44a

Skrevet
Grüner skrev (7 timer siden):

Tror ts har slengt på en 0 for mye her, hvis de ikke har lagt inn en en lengre feriereise i forbindelse med brylluper…

Tipper prisen stemmer.

Ts: selvfølgelig er det umusikalsk å be om gave når en større del av bryllupsgjestene må betale så mye for å komme. Jeg hadde uansett vurdert å bli hjemme, men heller bare gi en gave, når utgiftene for å delta blir så høye.

Anonymkode: 53d3d...834

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei

Jeg og min samboer er invitert i et bryllup som arrangeres i utlandet. Brud og brudgom bor i Norge, men en av dem kommer fra det aktuelle landet. 

Nå har de opprettet ønskeliste, og jeg blir litt motløs. Mange dyre gaveønsker. For meg og samboer vil det koste mellom 20000 og 30000 å bare i reise og overnatting (og dette er ikke et sted jeg i utgangspunktet ville ønsket å legge en feriereise til).

Dere som har giftet dere i utlandet, var dette noe dere tenkte over? Er jeg urimelig som synes det er litt umusikalsk? Min samboer har helseplager og går på AAP, så økonomien er ikke helt på topp for tiden.

Du takker nei og bestiller et amerikansk kjøleskap i gave som leveres i festlokalet.

Men alvorlig. Jeg tenker det er helt innafor å takke nei. Det bør nok brudeparet ha tatt høyde for når de gifter seg sånne steder.

Anonymkode: a19fa...947

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker når folk velger bryllup utenlands, så må de bare ta høyde for at en del ikke kan komme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for innbydelsen men dette kan vi ikke prioritere nå. Folk som velger å gifte seg kan ikke regne med alle har eller gidder å bruke pengene sine på det. 

Anonymkode: 23263...c9d

• Nyttig 1
Skrevet

Vi vurderer utenlands bryllup i det landet han kommer fra. Dvs jeg vil gjerne det. Han ønsker seg et Norges bryllup. Men siden jeg har vært gjennom det før, vel... Vi får se hvor vi lander. Gaver ønsker vi forøvrig ikke, enten det blir her eller der. Vi er voksne etablerte mennesker og trenger absolutt ingenting. 

Skrevet (endret)

Som flere påpeker har de fleste par som velger denne løsningen forståelse for at ikke alle kan komme. At de ønsker seg dyre gaver i tillegg er både uvanlig og litt … frekt?

Jeg hadde nok prioritert det hvis det var barnet mitt som giftet seg, ellers ikke. 

Endret av Kålrota
  • Liker 2
Skrevet

Vi brukte vel nesten 20 000,- på et bryllup i Lofoten så det kan fort koste i Norge også (avhengig av lokasjon og dyrsesong). Det vanlige når man legger bryllupet til steder hvor man vet de fleste gjestene må ut med en del i reisekostnader er å si man ikke ønsker gaver og/eller ha en rimelig ønskeliste. 

De fleste legger årets ferie til området (to fluer i en smekk) men om dere ikke egentlig har råd til det så ville jeg personlig gitt en gave til paret og stått over bryllupet. 

Anonymkode: 77ed5...905

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er det eneste utlandsbryllupet jeg har deltatt i vært i annet land som brudeparet selv bodde i. Andre utenlandsbryllup har jeg takket høflig nei til, og heller gitt en pengegave/gått sammen med andre om gave. Men OM jeg hadde reist, hadde gaven vært at jeg kom. 

En anna sak er at jeg generelt synes lite om en forventning om eller tro på gjester skal legge ferien til tiden og stedet rundt bryllupet. Det har hittil aldri forekommet at noen brylluper har vært lagt til steder jeg/vi ville prioritert feriedagene og feriebudsjettet vårt på. Da gjør jeg det heller ikke.

Endret av Stjertmeis
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei

Jeg og min samboer er invitert i et bryllup som arrangeres i utlandet. Brud og brudgom bor i Norge, men en av dem kommer fra det aktuelle landet. 

Nå har de opprettet ønskeliste, og jeg blir litt motløs. Mange dyre gaveønsker. For meg og samboer vil det koste mellom 20000 og 30000 å bare i reise og overnatting (og dette er ikke et sted jeg i utgangspunktet ville ønsket å legge en feriereise til).

Dere som har giftet dere i utlandet, var dette noe dere tenkte over? Er jeg urimelig som synes det er litt umusikalsk? Min samboer har helseplager og går på AAP, så økonomien er ikke helt på topp for tiden.

Gaven er dere kommer!

Anonymkode: 6c45b...9c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg må også innrømme at jeg synes det er litt selvsentrert å anta at alle gjestene hopper av glede for å bruke hele feriebudsjettet sitt på en destinasjon de ikke har valgt selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er en invitasjon, ikke en stevning... som man sier. 

Anonymkode: 135db...e9d

Dette er et vesentlig poeng. Jeg blir stadig overrasket over lignende tråder, hvor folk er invitert i bryllup i utlandet (eller et sted som ikke er i gangavstand fra den konkrete gjestens hjemsted) og man tar det som en fornærmelse at man blir invitert. Makan liksom. Brudeparet velger selv hvor de ønsker å gifte seg, hver enkelt inviterte gjest velger selv om man ønsker å takke ja eller ikke. 

(Når det er sagt hadde jeg ikke kjøpt stor gave hvis turen i seg selv kostet mye penger. Det tror jeg de aller fleste med litt vett i skallen har forståelse for.) 

Anonymkode: af483...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...