Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hva menes med nærstående ved utleie 🙂

Endret av Jaques2007
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må dokumentere bo-kostnader i søknad om sosialhjelp. Enten ved kvitteringer/faktura, eller f.eks leiekontrakt. 

Anonymkode: af951...e32

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han må dokumentere bo-kostnader i søknad om sosialhjelp. Enten ved kvitteringer/faktura, eller f.eks leiekontrakt. 

Ok

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener samboeren din da? Det er dere som må bli enig, ikke du og KG.

Anonymkode: 7c04a...e97

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva mener samboeren din da? Det er dere som må bli enig, ikke du og KG.

Anonymkode: 7c04a...e97

Ja

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet

Dere er samboere, men bor ikke sammen?

Anonymkode: 8ff63...ce7

• Liker 6
Skrevet (endret)

Dere er samboere, men bor ikke sammen?

Anonymkode: 8ff63...ce7

Feil bruk av ord gjerne 

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet
Jaques2007 skrev (37 minutter siden):

Hei.

Jeg eier bolig og lar samboer bo i denne «gratis», mens jeg bor et annet sted.

Jeg kan be samboer innbetale et lite fast beløp til meg hver måned og så betaler jeg regningene på boligen med disse pengene, eller så kan fast beløp hver måned droppes og så setter jeg heller regningene på samboers navn. 

Hva er best for meg og samboer i denne situasjonen? Og hvilken informasjon må samboer gi til NAV ifm søknad på sosialstønad, skal samboer f.eks oppgi at det leies, eller? Kjenner ikke til skatteregler osv. 

Skal kjæresten din har sosialstønad må han dokumentere utgiftene. Det kan være en leiekontrakt eller vise hvilke utgifter han har.

Du betaler skatt av overskudd på utleie. Da må det han betaler være mer enn de utgiftene du betaler. Renter og avdrag holdes utenfor 

Anonymkode: f6777...8b8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet

Skatt når du leier ut bolig og eiendom - Skatteetaten

Du unngår skatt dersom du leier ut til kostpris. Dvs leietaker må da betale alle løpende kostnader inkl vedlikehold. Renter på lån & avdrag, er ikke en del av regnestykket. 

Dekker du noen kostnader, så blir det en fordel som skal beskattes hos han.  Dersom leietaker betaler mer enn kostnadene  - så er overskuddet skattepliktig. 

Anonymkode: 76101...16a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skatt når du leier ut bolig og eiendom - Skatteetaten

Du unngår skatt dersom du leier ut til kostpris. Dvs leietaker må da betale alle løpende kostnader inkl vedlikehold. Renter på lån & avdrag, er ikke en del av regnestykket. 

Dekker du noen kostnader, så blir det en fordel som skal beskattes hos han.  Dersom leietaker betaler mer enn kostnadene  - så er overskuddet skattepliktig. 

Anonymkode: 76101...16a

Ok takk for oppklaring.

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ikke fortsatt på gårsdagens tråd da? 

Anonymkode: 67217...9c8

AnonymBruker
Skrevet
Jaques2007 skrev (1 time siden):

Har ikke noe av dette og de innbetalingene til meg fast hver måned har vært mens jeg selv bodde der, så den saken bør være biff. Samboer må vel levere utskrift av utgifter fra egen konto, ja. Men hva er lurest for oss å gjøre der når jeg ikke skal bo der nå? Droppe fast beløp overført til meg og heller at samboer betaler egne utgifter , eller bør jeg motta «leie»? 

Dere er ikke samboere, han er kjæresten og leietakeren din. Og han må oppgi i søknad om sosialstønad at han er enslig. 

Men i forhold til sosialstønad har det ikke noe å si om han betaler rett til deg, eller betaler regningene. Dog burde dere ha en leiekontrakt for å sikre dere begge. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere er ikke samboere, han er kjæresten og leietakeren din. Og han må oppgi i søknad om sosialstønad at han er enslig. 

Men i forhold til sosialstønad har det ikke noe å si om han betaler rett til deg, eller betaler regningene. Dog burde dere ha en leiekontrakt for å sikre dere begge. 

Ja

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet
Jaques2007 skrev (40 minutter siden):

Ja, men er han fortsatt leier om det ikke betales fast beløp til meg månedlig, men heller at han betaler div boligrelaterte regninger? Funker denne løsningen? 
Og når du nevner sikre begge, hva legger du i det? 

Han disponerer leiligheten din, og er leietaker uansett om han betaler leien direkte til deg, eller om han betaler de løpende utgiftene. 

Sikre dere begge som i hva gjør du nå om det blir slutt mellom dere? Hva gjør han om det blir slutt? Uten kontrakt så følger husleieloven med tre måneders gjensidig oppsigelsestid. Skal han fortsette bo der i oppsigelsestiden til den lave kostprisen? Hva skjer om han bare stikker av uten å betale? Hva om han gjør store ødeleggelser? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ok

Endret av Jaques2007
AnonymBruker
Skrevet
Jaques2007 skrev (17 minutter siden):

Ok, hvis jeg har fortstått alt riktig nå:

- Bidrag til fellesutgifter (fast månedlig beløp) mens vi bodde sammen trenger ikke føres opp og ikke skattes på. Ingen formelle leieforhold her og det var ei heller tiltenkt.

- Alt etter jeg flyttet ut, som er faste overføringer til meg per mnd, føres opp i skattemelding, sammen med fradrag. Går jeg da i underskudd, så må jeg ikke skatte noe.

- Vi bør lage leiekontrakt som gjelder f.o.m. dagen jeg faktisk flyttet ut (eller gjerne fra 1.oktober ), som kjæresten kan bruke som dokumentasjon hos nav.

- Kjæresten som bor i boligen min, må uansett ikke skatte noe. 

Har jeg rett? 

Nesten. Utgifter og inntekter knyttet til utleie føres i eget skjema. Overskudd beskattes. Underskudd kan overføres til neste år.

Hvis utleieperioden er mindre enn et halvt år, er det skattefritt.

Dersom kjæresten din bor gratis, er det en skattbar fordel.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 20.42):

Nesten. Utgifter og inntekter knyttet til utleie føres i eget skjema. Overskudd beskattes. Underskudd kan overføres til neste år.

Hvis utleieperioden er mindre enn et halvt år, er det skattefritt.

Dersom kjæresten din bor gratis, er det en skattbar fordel.

Takk for oppklaring 

Endret av Jaques2007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...