Gå til innhold

Utbrent lærer med sykemelding- trenger ny jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i et halvt år fra lærerjobben min pga utbrenthet. Jeg klarte å jobbe 20 prosent før sommerferien  ved å ta ut enkeltelever, men nå får jeg ikke mer tilpasninger pga trang økonomi. Jeg må være kontaktlærer i full klasse, og det klarer jeg ikke. Jeg har prøvd. Nå er jeg 100 prosent sykemeldt igjen. 

I et dialogmøte før sommerferien mente nav- veilederen min at arbeidsgiver bør klare å tilrettelegge. Det gjøres ikke. Psykologen min mener at jeg ikke skal bruke kreftene mine på å kjempe for det. Hun mener også at jeg bør finne meg en ny jobb utenfor skoleverket etter hvert og heller bruke tiden nå til å finne ut hva jeg vil. 

Jeg føler nå at tiden bare går, og at jeg ikke kommer videre. Jeg føler ikke at jeg blir friskere ved å bare gå hjemme og vite at jeg er sykemeldt fra noe jeg ikke kan komme tilbake til. Jeg ser liksom bare for meg Aap om noen måneder. Jeg vil jo jobbe, i hvert fall noe. Må jeg over på Aap med en gang hvis nav skal hjelpe meg videre? Da taper jeg masse penger sammenlignet med sykepengene jeg har krav på et halvt år til. Men jeg vil jo videre, selv om muligens  ikke kan jobbe i den jobben jeg har nå på sikt. Jobben sier at de bare trenger kontaktlærere. Beholder jeg jobben hvis jeg går over på Aap? Eller bør jeg heller roe helt ned og « finne meg selv» først? Noen råd/ erfaringer? 

Anonymkode: c1030...ad0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært sykemeldt i et halvt år fra lærerjobben min pga utbrenthet. Jeg klarte å jobbe 20 prosent før sommerferien  ved å ta ut enkeltelever, men nå får jeg ikke mer tilpasninger pga trang økonomi. Jeg må være kontaktlærer i full klasse, og det klarer jeg ikke. Jeg har prøvd. Nå er jeg 100 prosent sykemeldt igjen. 

I et dialogmøte før sommerferien mente nav- veilederen min at arbeidsgiver bør klare å tilrettelegge. Det gjøres ikke. Psykologen min mener at jeg ikke skal bruke kreftene mine på å kjempe for det. Hun mener også at jeg bør finne meg en ny jobb utenfor skoleverket etter hvert og heller bruke tiden nå til å finne ut hva jeg vil. 

Jeg føler nå at tiden bare går, og at jeg ikke kommer videre. Jeg føler ikke at jeg blir friskere ved å bare gå hjemme og vite at jeg er sykemeldt fra noe jeg ikke kan komme tilbake til. Jeg ser liksom bare for meg Aap om noen måneder. Jeg vil jo jobbe, i hvert fall noe. Må jeg over på Aap med en gang hvis nav skal hjelpe meg videre? Da taper jeg masse penger sammenlignet med sykepengene jeg har krav på et halvt år til. Men jeg vil jo videre, selv om muligens  ikke kan jobbe i den jobben jeg har nå på sikt. Jobben sier at de bare trenger kontaktlærere. Beholder jeg jobben hvis jeg går over på Aap? Eller bør jeg heller roe helt ned og « finne meg selv» først? Noen råd/ erfaringer? 

Søk ny jobb og prøv noe annet. Kanskje er ikke læreryrket rett akkurat nå. Forslag til jobber du kan søke: Veileder i NAV eller organisasjoner som driver med avklaringstiltak, bedrifter i skjermet virksomhet (lett PU), bolig for mennesker med utviklingshemming, osv. Skolen går ingen steder og du kan søke deg tilbake etter hvert. 

Du kan får sykepenger under ordningen «friskmeldt til arbeidsformidling i 12 uker».

Anonymkode: b2399...6f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Søk ny jobb og prøv noe annet. Kanskje er ikke læreryrket rett akkurat nå. Forslag til jobber du kan søke: Veileder i NAV eller organisasjoner som driver med avklaringstiltak, bedrifter i skjermet virksomhet (lett PU), bolig for mennesker med utviklingshemming, osv. Skolen går ingen steder og du kan søke deg tilbake etter hvert. 

Du kan får sykepenger under ordningen «friskmeldt til arbeidsformidling i 12 uker».

Anonymkode: b2399...6f3

Takk for svar. Jeg var nok litt uklar. Jeg er fortsatt ikke frisk fra utbrentheten min. Jeg har mange symptomer igjen, som for eksempel angst, depresjon og emosjonell utmattethet. Kanskje jeg kan klare 20-40 prosent jobb. Forhåpentligvis kan jeg øke etter hvert. Da blir det så vanskelig å søke jobber….. Men jeg tror absolutt det vil være bra for meg å jobbe noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Går du til noe behandling da?

Anonymkode: d34de...b53

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke bruke deg som faglærer?? Jeg er faglærer og skal aldri gå tilbake til å være kontaktlærer. Har kunst og håndverk og engelsk, typiske fag som ingen andre vil ha, så jeg blir derfor brukt som faglærer i flere klasser. 

Hvilke fag har du? Hvilket trinn? Hvor bor du? Altså, er det lett å få jobb som lærer der du bor? Du kunne jo søkt på lærerjobber som faglærer på andre skoler. 

Ellers er det jo mange tidligere lærere som jobber på bibliotek, nav, i ppt, ikt i kommunen bl.a. 

Anonymkode: 53555...f64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går du til noe behandling da?

Anonymkode: d34de...b53

Går hos psykolog. Syns ikke det hjelper så mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kan ikke bruke deg som faglærer?? Jeg er faglærer og skal aldri gå tilbake til å være kontaktlærer. Har kunst og håndverk og engelsk, typiske fag som ingen andre vil ha, så jeg blir derfor brukt som faglærer i flere klasser. 

Hvilke fag har du? Hvilket trinn? Hvor bor du? Altså, er det lett å få jobb som lærer der du bor? Du kunne jo søkt på lærerjobber som faglærer på andre skoler. 

Ellers er det jo mange tidligere lærere som jobber på bibliotek, nav, i ppt, ikt i kommunen bl.a. 

Anonymkode: 53555...f64

Jeg jobber på en barneskole med mange skoler i nærheten. Jeg får bare beskjed om at jeg er sykemeldt fra kontaktlærerjobben, da jeg var kontaktlærer da jeg ble sykemeldt. Det hjalp ikke at NAV ba om tilrettelegging. Akkurat nå fungerer jeg ikke i full klasse heller, så det hjelper  ikke så mye….. Kanskje jeg kan klare det når jeg blir friskere. Jeg syns  liksom ikke jeg kan søke andre lærerjobber heller nå, da jeg ikke har helse til å jobbe så mye uansett. Og hvem vil ansette meg utenfor skoleverket når jeg fortsatt ikke er frisk…. Men jeg vil så gjerne jobbe litt- tror jeg blir raskere frisk da. Må vel innse at det ikke går….

AnonymBruker
Skrevet

Eg har vore alvorlig utbrent i omtrent 10.månader nå. Er nå inspektør/avdelingsleiar, tar fag for andre ved sjukdom. Ellers administrative ting.  

Eg synest det fungerer greit.  

Husk at det tar tid og at det blir bedre. At du nå ikkje orker yrket betyr ikkje at du føler det same om eit år. Eg anbefaler deg å vere heilt sykemeldt i fleire månader til.  Du trenger kvile, ro, omsorg og tid. 

Anonymkode: 25305...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan jobbe på tilrettelagt skoletilbud for elever med utviklingshemming?

Anonymkode: 7e786...71f

AnonymBruker
Skrevet

Føler skikkelig med deg, ts ❤️

Jeg ble sykemeldt fra jobben som kontaktlærer i fjor og var sykemeldt i 1/2 år. Prøvde meg på jobb, men ble supersliten bare av å observere i klassen og være litt assistent. Det sa bare stopp på ny. Jeg fikk ordningen friskmelding til arbeidsformidlingen og sa opp jobben uten å vite hva jeg skulle. Skummelt, ja, men jeg måtte bare vekk. Tenkte at jeg aldri ville være lærer igjen. Hele perioden snakket jeg også med psykolog jevnlig. Hun hadde god erfaring med jobbrelatert stress. Kanskje du er mer kompatibel med en annen psykolog, ts?

Nå jobber jeg faktisk på skole igjen. Jeg jobber som spesialpedagog i redusert stilling. Jeg slipper å forholde meg til masse foreldre, en hel klasse, foreldremøter osv. Jeg er så heldig at fokuset er på én elev og det passer meg mye bedre enn kontaktlærerjobben. Før var jeg ofte stressa og følte aldri jeg kom a jour. Klarte ikke slappe skikkelig av i helgene en gang. Nå har jeg jobb-hverdag-balanse og legger fra meg jobben når jeg går hjem. Tjener mindre, men fyy så mye bedre jeg har det!

Unner deg alt godt, ts, og håper du finner ut av det. Kanskje verdt å søke jobb som noe heeelt annet? 😊❤️

Anonymkode: fed17...3ae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Jeg var nok litt uklar. Jeg er fortsatt ikke frisk fra utbrentheten min. Jeg har mange symptomer igjen, som for eksempel angst, depresjon og emosjonell utmattethet. Kanskje jeg kan klare 20-40 prosent jobb. Forhåpentligvis kan jeg øke etter hvert. Da blir det så vanskelig å søke jobber….. Men jeg tror absolutt det vil være bra for meg å jobbe noe. 

Er i samme situasjon dessverre. Ikke si opp i hvert fall. Når du er syk, er sykmelding eneste riktig. 

Anonymkode: 138f9...59c

AnonymBruker
Skrevet

Master i spesialpedagogikk og PPT eller BUP. Universets enkleste mastergrad 

Anonymkode: 20ea3...faf

Skrevet

Bytt yrke.
Det er mange jobber som er perfekt for lærere med erfaring.
Er du mattelærer så er det faktisk banker som ønsker slike til resepsjon.
En del HR-selskaper bruker lærere.
Vikarbyrå bruker ofte lærere.
Museum bruker ofte lærere til guider.

Egentlig bare fantasien som setter grenser i hva du kan argumentere passer til din utdanning og erfaring.
Bedre lønn kan du også få.
Lærere er faktisk ettertraktet i en del bedrifter.
Ped er faktisk noe mange setter pris på.

Opplæringen i å behandle mennesker er noe som mange søker etter uten å si rett ut at dem vil ha en lærer.
Prøv å bruk kontaktnettet ditt, og NAV til å finne alternativ jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Master i spesialpedagogikk og PPT eller BUP. Universets enkleste mastergrad 

Anonymkode: 20ea3...faf

Pft

Anonymkode: 11f4d...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...