Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lurer på om pensjonsalderen for uføre flyttes likt med om en var arbeidsfør?

Anonymkode: e3184...545

Uførepensjon opphører idag ved fylte 67 år, og når det etterhvert blir flere eldre, og uføre en yrkesaktive vil det prege levestandarden.  Den største utfordringen blir "ledige hender", og Norge kan ikkje påregne høy import av arbeidskraft fra østblokkland som tar "dritten" norsk ungdom har valgt bort de siste. 30 årene. 

Anonymkode: 02dba...5e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme her, fysisk yrke. Hvorfor kan du ikke jobbe så lenge i barnehage forresten?

Jeg klarte ikke den jobben pga det sosiale, men det er jo ikke mye tune løft eller kroppslig tungt…

Anonymkode: 1ad39...f80

Man løfter barn ,mange barn .tungt for rygg,armer,skuldre og rygg. Så jo! Og å løpe etter barn ute og sitte på gulvet med dem .. kreve at ledd og kropp er i orden. 

Støy er også en faktor, mange tåler mindre støy jo eldre de blir. 

Anonymkode: 2c34b...775

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir mer vanlig framover at folk går ned i stilling, eller havner på uføre hvis man ikke klarer å stå i jobb helt til den NYE pensjonsalderen.

Det er egentlig litt rart at vi i Norge må jobbe så lenge – jeg trodde økonomien gikk bra i Norge... Men kanskje er det slik at det er for få som jobber og for mange utenfor arbeidslivet til at regnestykket går opp når eldrebølgen kommer... Derfor må de som jobber jobbe lenger...

Anonymkode: fbba1...c79

Skrevet

Hvis man ser bort i fra de som har en psykisk lidelse - så er de fleste som blir uføre personer som har muskel- og skjelettlidelser.

Jeg tror at ansatte i helsevesenet som allerede er underbemannet og overarbeidet vil slite i årene som kommer.

Tror det vil bli veldig store forskjeller på hvem som kan stå i arbeid til de er 70-75 og hvem som trenger å gå av tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror vi må tenke nytt for å håndtere eldrebølgen. De som er "unge og spreke" eldre kan sysselsettes med å hjelpe eldre med lett hjelpebehov. Og få betalt for dette naturligvis. Vi kan ikke bruke stort mer av den ordinære arbeidsstokken til å pleie folk nå, noen må faktisk sørge for at samfunnet har en inntekt.

Anonymkode: 5e1f4...e45

Ikke alle passer til å jobbe i eldreomsorgen, og man kan ikke akkurat tvinge eldre inn i yrker de ikke ønsker eller passer i. Da er nok roboter en mer sannsynlig løsning.

En annen ting er jo at selv om pensjonsalderen økes, så er det fortsatt mange som har råd til å gå av tidligere. Faktisk er det jo sånn i en del tilfeller at det er liten vits for folk å jobbe videre når de har spart seg opp et større beløp til pensjonsalderen. Mye av lønna spises av formuesskatt, og jeg kjenner selv folk som ikke ser på det som noe poeng å jobbe lenger når de heller kan krympe formuen i noen år. Politikerne sier de ønsker folk lengre i jobb, men fører ikke en politikk som gjør det attraktivt. 

Anonymkode: d0185...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer på om pensjonsalderen for uføre flyttes likt med om en var arbeidsfør?

Anonymkode: e3184...545

Selvsagt. Pensjonsalder, nå 67 år, er et gitt punkt for når uføre går over på alderspensjon, og vi mister rettigheter som sykepenger og dagpenger.

Retten til å stå i arbeid, som nå endres fra 70 til 72 år, er alder hvor stillingsvern opphører. Man kan fortsette å arbeide hvis arbeidsgiver tillater det. 

Retten til å ta ut alderspensjon, 62 år, foreligger det ikke planer om å øke. Velger man å begynne uttak av oppspart pensjon får man mindre enn om man utsetter uttaket. Slutter man å arbeide, og dermed slutter å betale inn til pensjon, får man mindre enn man kunne fått.

Anonymkode: 8172a...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Levealderen blir høyere, men blir egentlig helsa det? 

Knærne, ryggen, leddene? Er de noe bedre hos eldre nå enn før? 

Nei, jeg kommer nok ikke til å klare å stå i min jobb til jeg blir så gammel. Jeg sliter allerede med helsa etter fødselskomplikasjoner som nok aldri kommer til å bedre seg. 

Anonymkode: 2fe93...c87

Ja, hvis man trener regelmessig (og da tenker jeg på tung styrketrening). Har man et fysisk yrke er det helt nødvendig å styrke hele kroppen, sånn at ikke de få musklene og leddene man bruker i jobben får hele belastningen. Sånt blir det selvsagt skader av før eller siden. Men er man flink til å trene opp de små støttemusklene rundt (som ikke nås ved vanlig hverdagsaktivitet), så reduserer man jo skaderisikoen betraktelig. De som nærmer seg pensjonistalder nå har vært alt for dårlig til å ta ansvar selv gjennom trening, fordi "de har jo en fysisk jobb". Så de har nok rett og slett ikke skjønt at men den type jobb må man i hvert fall trene. Min mor er helt ødelagt etter et langt liv i fysisk tunge yrker, og hun satte ikke sin fot på en treningssenter før etter at hun ble pensjonist. Hadde hun startet for 30 år siden kunne mye vært forebygget.

Anonymkode: c3b73...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg satt på en av statens kontorstoler i de mer enn 40 år jeg jobbet, men endte likevel opp som uføretrygdet fra jeg var 63 og til jeg fikk alderspensjon.  Jeg er bare en av mange, og tror at flere vil ende opp som uføretrygdede når pensjonsalderen går opp.  Det gikk greit økonomisk, for jeg hadde jo bra grunnlag, men kjente jo litt på det med nederlag og skamfølelse fordi jeg måtte få en velferdsytelse/pengestøtte/naver-osv. og alle de andre nedlatende reaksjoner man møter.

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, det er lite som harmonerer.

Pensjonsalderen øker og øker, folk skal jobbe fulltid pluss, men samtidig får flere barn (som helst ikke skal i barnehagen før de er 2-3 år), delta som en klegg i barnas liv til de er 40 år, og det legges opp til at pårørende skal gjøre enda mer for sine gamle og syke. Morsom ligning 😂 

Nei folkens, her er det bare å gjøre alternative investeringer og pensjonere seg fort som faen - mens man enda har noen gode år igjen. 

Flaut å være en del av den generasjonen som får det dårligere enn sine foreldre, og gir et enda dårligere samfunn videre til egne barn. 

Anonymkode: b92ac...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...