Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Personer født etter 1963 må  belage seg på å stå lenger i jobb før de kan pensjonere seg.  Pensjonsutvalget har lagd til grunn at den  igjennomsnittleg levealder har økt de senere årene. Ingen vet noe idag  om oljefondet /pensjonsfondets verdi om 20-30 år. Er norske arbeidstagere egentlig mer utholdende, og kan forvente å stå lenger i jobb en før. ?.  En  høy andel av de uføre idag er personer som ikkje har vert yrkesaktive i mange år, og pådratt seg yrkesbelastninger, og ikkje har muligheter for  førtidspensjonering. 

Også AFP (førtidspensjonering v / 62  for sliterne) som ble innført 1988 blir også  ytterligere forlenget, men det er uklart "hvem er sliterne" i samfunnet idag, og som er berettiget førtidspensjonering.  Mange m/ førtidspensjonering velger idag å jobbe lenger selv om de har anledning å "gå av m/ pensjon ved fylte 62 år"  og det har vel bidratt til å undergrave hele førtidspensjoneringen ettersom mange har overskudd til å stå lenger i jobb. ?  Eller kanskje ligger det eit økonomisk motiv bak når stadig flere ønsker å stå lenger i sin jobb, og  "ta ut både lønn, og pensjon" etter fylte 62 år.    

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mange-ar-ma-du-jobbe-for-du-kan-ga-av-med-pensjon/s/5-95-2619809

https://frifagbevegelse.no/nyheter/okt-pensjonsalder-betyr-mange-tusen-flere-ufore--veldig-alvorlig-6.158.1033775.a2a2712dbc

Anonymkode: 02dba...5e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det er uklart "hvem er sliterne" i samfunnet idag, og som er berettiget førtidspensjonering

Svaret på dette er like innlysende som det er kontroversielt - ingen er "slitere" i dag. Ingen burde få alderspensjon fra folketrygden før 67+.

Jeg tror vi må tenke nytt for å håndtere eldrebølgen. De som er "unge og spreke" eldre kan sysselsettes med å hjelpe eldre med lett hjelpebehov. Og få betalt for dette naturligvis. Vi kan ikke bruke stort mer av den ordinære arbeidsstokken til å pleie folk nå, noen må faktisk sørge for at samfunnet har en inntekt.

Anonymkode: 5e1f4...e45

AnonymBruker
Skrevet

Alle som jobber i bedrift med tariffavtale kan ta ut AFP. De fleste fortsetter å jobbe noen år, da med AFP og full lønn. Tar man ut pensjon tidlig får man mindre hvert år. Både fordi man har innbetalt mindre, og fordi det blir flere år å fordele utbetalingen på.

Fra 1.januar har man rett til å stå i jobb til man fyller 72. Jeg antar at det ikke blir en stor andel som nå benytter muligheten å jobbe etter fylte 70.

I dag kan du få uføretrygd fram til 67. Hvis denne alderen øker, er det en naturlig følge at flere får uføretrygd.

Anonymkode: 8172a...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Svaret på dette er like innlysende som det er kontroversielt - ingen er "slitere" i dag. Ingen burde få alderspensjon fra folketrygden før 67+.

Jeg tror vi må tenke nytt for å håndtere eldrebølgen. De som er "unge og spreke" eldre kan sysselsettes med å hjelpe eldre med lett hjelpebehov. Og få betalt for dette naturligvis. Vi kan ikke bruke stort mer av den ordinære arbeidsstokken til å pleie folk nå, noen må faktisk sørge for at samfunnet har en inntekt.

Eeeh… ok? Renholdere? Håndverkere? Renovasjonsarbeidere? Frisører? Barnehageansatte? 

Anonymkode: a8b23...ac5

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og ser ikke helt hvordan jeg skal kunne stå i denne type jobb til jeg er 69 som er den nye pensjonsalderen min. Vi får se hvordan det blir, men for at jeg skal kunne stå i jobb til nærmere 70 må jeg nok gå over i en annen sektor. 

Anonymkode: 86711...32a

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mener de som ikke gidder å jobbe så lenge? 

Anonymkode: 1d7cb...f9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du mener de som ikke gidder å jobbe så lenge? 

Anonymkode: 1d7cb...f9c

Ja de også.

Anonymkode: e3184...545

AnonymBruker
Skrevet

Dagens voksne er mye friskere (og flinkere til å ta vare på helsa) enn tidligere generasjoner, så noe, det tror jeg ikke.

Anonymkode: c3b73...1b2

AnonymBruker
Skrevet

I mitt yrke er jeg glad hvis jeg greier til 62, så 72 er å tro på eventyr. Og ja: i mange yrker vil det føre re til flere uføre. 

Takk og pris for afp, det er eneste grunnen til at jeg står i jobben jeg har! 

Anonymkode: 2c34b...775

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt åpenbart at det vil bli flere uføre. På samme måte som det ville blitt færre med lavere pensjonsalder. Satt på spissen, med valgfri pensjonsalder eller borgerlønn kunne det i teorien blitt null uføre. Sånn på papiret.

Anonymkode: d0185...bdb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle som jobber i bedrift med tariffavtale kan ta ut AFP. De fleste fortsetter å jobbe noen år, da med AFP og full lønn. Tar man ut pensjon tidlig får man mindre hvert år. Både fordi man har innbetalt mindre, og fordi det blir flere år å fordele utbetalingen på.

Fra 1.januar har man rett til å stå i jobb til man fyller 72. Jeg antar at det ikke blir en stor andel som nå benytter muligheten å jobbe etter fylte 70.

I dag kan du få uføretrygd fram til 67. Hvis denne alderen øker, er det en naturlig følge at flere får uføretrygd.

Og mister like fult retten til dagpenger  ved arbeidsledighet  og sykpenger om de blir sykemeldt. ved fylte 67 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og mister like fult retten til dagpenger  ved arbeidsledighet  og sykpenger om de blir sykemeldt. ved fylte 67 år.

Ja, med noen unntak. Hvis pensjonsalderen økes, flyttes også grensen for når man mister retten til sykepenger etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, med noen unntak. Hvis pensjonsalderen økes, flyttes også grensen for når man mister retten til sykepenger etc.

Lurer på om pensjonsalderen for uføre flyttes likt med om en var arbeidsfør?

Anonymkode: e3184...545

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ee hva med renholdere, snekker, renovasjon arbeider, sveiser, murer, mekaniker innen industri, bønder,  sykepleier, anlegg

Du vet tydligvis ikke noe, er vel papir flytter som ikke vet hvor tunge disse yrkene kan være.

Til TS

Ja det vil bli flere som Havner på uføretrygd før de blir pensjonister, noe alt en del innen fagforeninger har sagt. Mange alt i dag i tunge yrker sliter med å holde ut til de blir pensjonister. Tror og at en del vil dø før de når pensjons alder. Eller at de aldri vil oppleve å ha noen gode år sim pensjonister.

Anonymkode: 17b46...d6e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan en renholder for iss vil fungere 100% til rundt 67-70 år. 

Anonymkode: 2dba4...b1f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Levealderen blir høyere, men blir egentlig helsa det? 

Knærne, ryggen, leddene? Er de noe bedre hos eldre nå enn før? 

Nei, jeg kommer nok ikke til å klare å stå i min jobb til jeg blir så gammel. Jeg sliter allerede med helsa etter fødselskomplikasjoner som nok aldri kommer til å bedre seg. 

Anonymkode: 2fe93...c87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og ser ikke helt hvordan jeg skal kunne stå i denne type jobb til jeg er 69 som er den nye pensjonsalderen min. Vi får se hvordan det blir, men for at jeg skal kunne stå i jobb til nærmere 70 må jeg nok gå over i en annen sektor. 

Anonymkode: 86711...32a

Samme her, fysisk yrke. Hvorfor kan du ikke jobbe så lenge i barnehage forresten?

Jeg klarte ikke den jobben pga det sosiale, men det er jo ikke mye tune løft eller kroppslig tungt…

Anonymkode: 1ad39...f80

AnonymBruker
Skrevet

Personer født etter 1963 må  belage seg på å stå lenger i jobb før de kan pensjonere seg.  Pensjonsutvalget har lagd til grunn at den  igjennomsnittleg levealder har økt de senere årene. Ingen vet noe idag  om oljefondet /pensjonsfondets verdi om 20-30 år. Er norske arbeidstagere egentlig mer utholdende, og kan forvente å stå lenger i jobb en før. ?.  En  høy andel av de uføre idag er personer som ikkje har vert yrkesaktive i mange år, og pådratt seg yrkesbelastninger, og ikkje har muligheter for  førtidspensjonering. 

Også AFP (førtidspensjonering v / 62  for sliterne) som ble innført 1988 blir også  ytterligere forlenget, men det er uklart "hvem er sliterne" i samfunnet idag, og som er berettiget førtidspensjonering.  Mange m/ førtidspensjonering velger idag å jobbe lenger selv om de har anledning å "gå av m/ pensjon ved fylte 62 år"  og det har vel bidratt til å undergrave hele førtidspensjoneringen ettersom mange har overskudd til å stå lenger i jobb. ?  Eller kanskje ligger det eit økonomisk motiv bak når stadig flere ønsker å stå lenger i sin jobb, og  "ta ut både lønn, og pensjon" etter fylte 62 år.    

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mange-ar-ma-du-jobbe-for-du-kan-ga-av-med-pensjon/s/5-95-2619809

https://frifagbevegelse.no/nyheter/okt-pensjonsalder-betyr-mange-tusen-flere-ufore--veldig-alvorlig-6.158.1033775.a2a2712dbc

Det største problemet med dagens AFP er at den ikke treffer dårlig. Mange som har rett på AFP jobber i behagelige stillinger i offentlig sektor, mens mange som faktisk er slitere ikke kvalifiserer for ordningen. 

Når det er sånn at staten tar en god del av regninga så burde det definitivt vært satt krav om at ordningen er mer spisset mot arbeidstakere som har størst behov for å gå tidlig av med pensjon.

At det blir flere uføre når pensjonsalderen stiger er ikke i seg selv noe problem. De som ikke har helsa i behold vil få uføretrygd istedet for pensjon. Mens de som har helsa i behold vil måtte jobbe lenger, så i snitt kommer folk til å jobbe lenger enn idag.

Anonymkode: 9a248...309

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det største problemet med dagens AFP er at den ikke treffer dårlig.

*at den treffer dårlig

Skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I mitt yrke er jeg glad hvis jeg greier til 62, så 72 er å tro på eventyr. Og ja: i mange yrker vil det føre re til flere uføre. 

Takk og pris for afp, det er eneste grunnen til at jeg står i jobben jeg har! 

Anonymkode: 2c34b...775

Her har du nok eit viktig poeng i at ein må begynne å tenke utradisjonelt skal ein få kabalen til å gå opp. 

Det handler vel her om noen  prioritering, og hvordan  ein forvalter rikdomen. Norge har forløbi  verdens beste nettverk av velfredsordninger som   inneberer høg sysselsettning / administrasjon. Det norske velferden  er ikkje berekraftig på sikt, og  "som ein behandler de eldre slik blir samfunnet". 

Kanskje er det på sikt bedre å "pleie gamle, og syke en å produsere  varer, og søppel  som er en belastning  for klima-og miljøet.Norge har eit høyt inneffektiv byråkrati som med fordel kan omstilles til å gjøre norge mere sjølvforsynte på matproduksjon, og tenke beredskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...