ThereGoesBob Skrevet 17. september 2025 #21 Skrevet 17. september 2025 Driver og ser på den kodenavn storfyrstinnen på NRK nå. Den er å anbefale. Gode skuespillere og et bra spenningsnivå. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #22 Skrevet 18. september 2025 Det er ufattelig hva land kan begi seg ut på bare fordi de blir mange flere mennesker. Jeg tror selvsagt det er sunt å ikke få med seg storpolitikk, for det kan man bli gal av å lese, fordi når man møter mennesker fra menneskelig nivå, så er det fellesskapet og hyggen man vil prioritere. Det man kan se hva politikk og hva enkel individer av politiker kan bedrive er skandaløst, og jeg synes det er mystisk at det ikke finnes egne organer og rasjonelle mennesker som setter politiker på plass når de passerer en grense. Så en kan stille spørsmål hvilke styrke forhold i menneskelighet som beviser at mennesker som får poster med makt og med stemme. Politikk kan bedrives å snakkes om i rene vanvidd nasjonalt, men politikk kan som regel ikke krysse engang en kommune. Fordi kommuner i seg selv tufter på det dem kjenner til. Jeg vil antyde å leve handler om det enkleste, uten gjeld. Anonymkode: 8c9a6...d87
moomino Skrevet 18. september 2025 #23 Skrevet 18. september 2025 Var program om det på NRK for en stund siden. Men dokumentaren var ikke tilgjengelig lenger
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #24 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 13.14): Man hører nok mindre om Danmark fordi de ikke hadde noe særlig strategisk betydning for noen av sidene. De har ikke noe viktige naturresurser. De lå ikke noe særlig strategisk viktig til. Norge hadde både kystlinjen, vannkraften, og jernmalmen fra Sverige som strategisk viktige resurser for Tyskerene. Anonymkode: 4b395...51d Danmark ble innvadert fordi Tyskland skulle ta Norge og da var det praktisk å ta Danmark først som ligger mellom Norge og Tyskland. Men selv om Danmark ikke hadde noe særlig naturressurser så endte Danmark med å bli viktig for matforsyningen til Tyskland. Tyskland hadde opprinnelig planlagt å stjele maten fra de Øst-Europeiske landene. Men det gikk ikke som planlagt. Selv områdene tyskerne klarte å oppkupere ble svært uproduktive siden tyskerne drepte og sendte så mange i konsentrasjonsleirer. Det at tyskerne ikke drepte de danske bøndene gjorde at de kunne produsere mat til tyskerne. Anonymkode: b452a...94f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #25 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 12.58): Jeg har aldri hørt om Danmark under 2.verdenskrig, men var det en del av krigen? Måtte kongen rømme? Hva var evt. målet med å krige mot Danmark? hadde Danmark indre fiender som lokket nazistene til Danmark? Hva var hovedårsak til at Tyskland gikk til krig i mot en rekke land? Hvilke land ble berørt? Hvilke land ville Tyskland ta? Var det noen som prøvde å stoppe den tyske "leder" til rovdriften mot menneskeheten? Kunne ting sett annerledes ut? Slik jeg forstår det så var faktisk den tyske "lederen" fengslet. Og boka hans var hans manifest til å forstyrre og ødelegge for så mange mennesker. Vi kan vel sammenligne Russland med dette? tilslutt tilter det, og den egentlig jeg kommer til uttrykk, og går til krig? Anonymkode: 8c9a6...d87 Danmark overga seg 9. april 1940. Altså samtidig med Norge. Anonymkode: ca072...5b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå